Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: folie og soting av ruter - hvilken farge, og % ?

Startet av Kvikken, søndag 29. desember 2013, klokken 10:08

« forrige - neste »

Kvikken

Hvis man får stopp på bilen fikk jeg beskjed om at man skulle ringe 800-nummeret til Nissan. Er det noen som har erfaringer med dette? Kostbart? Mye venting?

Er det noen andre selskaper det lønner seg å ha avtale med som Falck, Viking, Naf el. når man har elbil?

bjorn_2390

Sitat fra: glennha på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:26
Hvis man får stopp på bilen fikk jeg beskjed om at man skulle ringe 800-nummeret til Nissan. Er det noen som har erfaringer med dette? Kostbart? Mye venting?

Er det noen andre selskaper det lønner seg å ha avtale med som Falck, Viking, Naf el. når man har elbil?

Gir deg et sånt idiotsvar som "Nei, har ingen erfaring", akkurat som om det var nei-folket du ønsket svar fra. Jeg har altså ikke prøvd 800-nummeret, og det blir spennende å se om noen har erfaringer med dette. Et annet apropos, som jeg ville nevne, er at dette sikkert vil variere med hvor man bor i landet. I området der jeg holder til, har jeg bedriten (les: bedriten!) erfaring med Falck og Viking. Også med NAF. Bakgrunnen for det siste, er at NAF (antakelig) bare har en avtale med Falck og Viking, som fungerer i NAFs sted. Så utgangspunktet er helt ræva. Jeg vil tro at 800-nummeret består av et nettverk med de allerede eksisterende, lokale redningsselskapene. Dermed er jeg vel føkka uansett...

Jeg har fått med meg at man ikke skal taue en død Leaf. Men jeg har ikke helt fått med meg hvorfor. Jeg leste et innlegg, der noen faktisk hadde gjort dette. Det hadde gått bra, og bilen hadde sågar ladet seg litt i forbindelse med tauingen.

Men hva er årsaken til Leaf ikke skal taues, og hva kan egentlig skje?
Blå Euro-Leaf (2012)

knnygar

Bremsene er vel eit punkt som kan skape problem utan elektronikk til å styre dei?
Før eg startar bilen så går bremsepedalen rett i golvet, men der er vel litt effekt alikevel?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

gbzdoc

Elbil er ikke noe annerledes enn andre biler: de KAN dø...

Men min døde, og jeg fikk ikke svar på Nissan sin tjeneste. Brukte NAF siden jeg var medlem.

frankols

Sitat fra: glennha på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:26
Hvis man får stopp på bilen fikk jeg beskjed om at man skulle ringe 800-nummeret til Nissan. Er det noen som har erfaringer med dette? Kostbart? Mye venting?

Er det noen andre selskaper det lønner seg å ha avtale med som Falck, Viking, Naf el. når man har elbil?

Jeg brukte 800-nummeret da min døde.
Fikk svar med en gang, og ble oppringt av Viking 2 minutter senere.
Virket bra dette :-)

DeadLock

Heisann.

Jeg har ringt 2 ganger, første gang var andre dag jeg hadde bilen.

Måtte ringe første gang da min samboer hadde kjørt bilen tom (skilpadde) ca 75km unna nærmeste hurtiglader med to små barn i baksetet.  Ble da hentet av Falck som satte bilen på flatbed og kjørte den til hurtigladeren.

Andre gangen fikk jeg feilmeldinger om for lavt batterinivå "for raskt", og rett før skilpadden kom på ringte jeg.

Fikk da beskjed at det ville være over 2 timer venting pga annen berging, så damen på Nissan Veihjelpen sa jeg kunne taue bilen hvis jeg ønsket det.

Så da tauet jeg bilen fra Vikeså til Nissan på Vibemyr i Sandnes.
En vennlig bilist med defekt motor tilbød seg å taue meg. (Sikkert ikke det lureste han gjorde, for det røyk veldig av bilen, og da mener jeg ikke fra eksosrøret..)

Hold tauet stramt ved å regenerere i nedoverbakker, ga litt gass i oppoverbakker, og var stort sett i fri på flat vei.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Kvikken

Ok, da avventer jeg forløpig med å opprette abb hos andre redningstjenester og ser hvordan dette fungerer først.

Hvor lenge har vi dette som en gratis tjeneste? Eller koster det 500,- per gang?

Belloq

Mener selgeren min sa det var gratis i 5 år jeg, mulig jeg husker feil
P85 2014

Red1963

Jeg ble opplyst at det var gratis de to første årene og deretter 500,- de 3 neste årene.

Mulig jeg også husker feil...
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

Leon

Jeg fikk min Leaf fra Birger N Haug for to måneder siden. Fikk opplyst at det var gratis første året (ubegrenset), og en gang gratis andre året.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Osvart

Sitat fra: Leon på torsdag 19. desember 2013, klokken 13:26
Jeg fikk min Leaf fra Birger N Haug for to måneder siden. Fikk opplyst at det var gratis første året (ubegrenset), og en gang gratis andre året.

Dette var beskjeden fra selger som solgte meg bilen også, men i tillegg også ubegrenset i tredje året av en eller annen absurd grunn.

bjorn_2390

Sitat fra: glennha på torsdag 19. desember 2013, klokken 10:37
Ok, da avventer jeg forløpig med å opprette abb hos andre redningstjenester og ser hvordan dette fungerer først.


Mange glemmer at de fleste har en form for veihjelp inkludert i forsikringen sin. Sist bekreftet av en kollega, som akter å kjøre fra sør til Brønnøy nå (Drivin' home for Christmas). Så det kan jo være verdt å sjekke, før man går på (enda) en ordning direkte med et berginsselskap. Hvis man da ikke av ideologiske grunner ønsker å være medlem av NAF eller KNA.
Blå Euro-Leaf (2012)

Kvikken

#12
Godt tips bjørn. Jeg har til nå, etter 20 år med bil, ikke hatt behov for å være medlem i NAF eller KNA. Det betyr ikke at de ikke gjør mye godt arbeid for bilister men jeg må velge hvor jeg betaler abonnement og medlemskap da det blir en del av disse etterhvert i den totale husholdningsøkonomien.


Knotten

Jeg punkterte og ringte Nissan veihjelp da jeg hadde et spørsmål om bruken av skumpumpen.
Kom fram med en gang. Da hun hørte at jeg sto i en tunnell (Lyderhornstunnellen ved Bergen) med punktering ut mot trafikken, ca 1 m unna mente hun at hun burde rekvirere en redningsbil. Som sagt så gjort, hun sa at hun skulle be dem prioritere meg siden jeg sto der jeg sto.
Ca 10 min senere kom redningsbilen fra Falck, 2 min senere var vi på vei mot nærmeste verksted (Nissan, 1 km unna) som avtalen sier.
Dette var etter stengetid, jeg så for meg venting på buss for å komme hjem, ny buss tilbake til jobb neste dag, buss fra jobb til Nissan osv, så jeg lurte på om han kunne kjøre meg rett hjem, ca 30 km.
Det kunne han gjøre, men han kunne ikke garantere at jeg ikke fikk en regning pålydende ca 2000kr.
Jeg slo i lathetens navn til, bilen og jeg kom hjem i en fart og jeg brukte en time på å skifte til vinterdekk.
Nå har det vel gått 2 mnd og jeg har ikke fått noen regning ennå ( bank i bordet..)  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA