Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Over haukelifjell

Startet av Ellis, lørdag 28. desember 2013, klokken 13:00

« forrige - neste »

Ellis

Skal reise bort i jula, og bilen blir stående hjemme i garasjen. Vet at det har blitt skrevet en del om dette tema før, men er ikke helt klok på hva som er best.

Hva er bra for batteriet, mellom 30-80 %, og da ikke tilkoblet. Kobler jeg til blir det 80 % pga av timer. Er det ok? Bilen blir stående i 2-3 uker uten bruk. Tipper at temarturen er fra +5 til -15 i perioden.

Bør den være tilkoblet eller ikke? Etter det jeg forstår vil den lade seg til 80 % uansett i løpet av denne perioden?  Stiller jeg timeren på for kort lading blir det mye klatting?

Tenker også på uvær og lynnedslag?

Takknemlig for råd.
Nissan Leaf, sølv.
Asker

Daeedor

Lad den til 80% og la den stå med kabel tilkoblet i tilfelle det blir kaldt. ( Da vil batterivarmer ta strøm fra nettet)  8)

Oppdatert :  det er selvsagt ikke noe problem å la bilen stå uten lading noen uker !  Jeg bare nevner den mest optimale lagringen jeg kunne komme på - og jeg mener det er f.eks slik som ovenfor.  ::)

Ronny

Kunne det ha vert en ide å ha overspenningsvern på ladekontakten?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

bjorn_2390

Men det er da vel ikke noe problem at den "står" gjennom jula? Dette blir litt for panisk! Det er ikke noe problem at bilen står noen dager. Og jula må vi kunne anse som "noen dager".

Jeg ville ikke bekymret meg. (Og jeg står parkert utendørs.)
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA