Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen må på service etter stans langs veien, Tesla dekker ikke leiebil

Startet av Petrolhead, lørdag 28. desember 2013, klokken 09:11

« forrige - neste »

Petrolhead

Bavaria har endelig våknet, og ringer meg fra alle hold og kanter. Forstår det som at jeg står relativt tidlig på lista, registrerte interessen midt i juli ca. Skal prøvekjøre rett over nyttår, og møte selger etterpå. Har en følelse av at jeg ikke kommer til å få lange tenkepausen før jeg mister plassen min. Så er spørsmålet; har denne plassen noen verdi, slik som den hadde på Tesla? Har man noen angrefrist / avbestillingsmulighet når kontrakt er skrevet, eller må man evt satse på videresalg?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg skal selge hus litt senere i januar. Blir det dårlig pris, så er timingen dårlig for ny bil. Og så er jeg litt usikker på hvordan markedet vil utvikle seg. Er nok ikke bare jeg som er skuffet over rekkevidden.

i3_X5_730

Sitat fra: Petrolhead på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:53
Bavaria har endelig våknet, og ringer meg fra alle hold og kanter. Forstår det som at jeg står relativt tidlig på lista, registrerte interessen midt i juli ca. Skal prøvekjøre rett over nyttår, og møte selger etterpå. Har en følelse av at jeg ikke kommer til å få lange tenkepausen før jeg mister plassen min. Så er spørsmålet; har denne plassen noen verdi, slik som den hadde på Tesla? Har man noen angrefrist / avbestillingsmulighet når kontrakt er skrevet, eller må man evt satse på videresalg?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg skal selge hus litt senere i januar. Blir det dårlig pris, så er timingen dårlig for ny bil. Og så er jeg litt usikker på hvordan markedet vil utvikle seg. Er nok ikke bare jeg som er skuffet over rekkevidden.

Dette er vel strengt tatt ett tema mellom deg og Bavaria ... ?  :o
Og slik jeg leser det ... visste du om rekkevidden før du skrev deg på venteliste?

pberg

Si nei, så rykker vi andre fram i køen...

;)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

i3_X5_730


MortenH


Vedrørende salg av plass på interesselisten
Jeg tror ikke Tesla tillot videresalg av plasser på reservasjonslisten. Selv om man hadde betalt for denne plassen, og en grunnleggende amerikansk rettighet skulle være å få selge denne "varen" videre etter markedsliberalistiske prinsipper, var det sperrer i kontraktene. Les mer om forsøkene på svartebørssalg av reservasjonsplasser her: http://www.dn.no/dnBil/article2609529.ece

Jeg vil anta at en bilforhandler vil få et problem dersom den innvilger ønsker om navnebytte på interesselister. Konsekvensen kan nemlig bli at det skapes et nytt marked på bilforhandlerens bekostning, ved at enkelte individer melder seg på deres interesselister hver gang det skal lanseres en ny modell, hvor disse kun har interesse av å selge plassen videre dersom det blir marked for det. 

Vedrørende muligheten til å komme ut av en kjøpskontrakt
Du er i praksis bundet av kontrakten fra det tidspunktet du signerer den, dersom du gjør dette på selgerens faste utsalgssted (ikke på feks en messe eller over internett). Det er derfor ingen angrerett.

I kjøpskontrakten som jeg har med BMW er det kompliserte bestemmelser knyttet til overføring. Med alle mulige forbehold om misforståelser: Man kan ikke overføre rettigheter og krav som man besitter gjennom kjøpskontrakten (dvs før levering). Dette betyr at før leveringen kan du ikke komme ut av kjøpsavtalen på annen måte enn ved avbestilling.

Forbrukerkjøpsloven tillater deg å avbestille en vare (for eksempel en bil) når som helst fram til leveringstidspunktet. Selger kan imidlertid etter loven kreve erstatning fra deg dersom han blir påført økonomisk tap som følge av avbestillingen.

Kjøpskontrakten jeg har inneholder ingen egne bestemmelser om avbestillingsgebyr, slik at det altså ikke koster noe å avbestille. En avbestilling vil imidlertid ofte medføre et såkalt dekningssalg. Dersom forhandleren får solgt bilen til andre og sitter igjen med samme fortjeneste, blir forhandleren ikke påført noe beviselig økonomisk tap.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Kontrakten med BMW sier at du ikke kan overføre eiendomsretten, og du kan ikke selge den videre før du har brukt den i 4mnd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på torsdag 19. desember 2013, klokken 22:51
Kontrakten med BMW sier at du ikke kan overføre eiendomsretten, og du kan ikke selge den videre før du har brukt den i 4mnd.
Nesten.  Det som står i del I, 2 Overføring av kjøpere rettigheter og forpliktelser

"Kjøperen aksepterer at han verken kan overføre noen rettigheter eller krav under kjøpsavtalen eller selge eller overføre eiendomsretten til kjøretøyet i løpet av de første fire månedene etter leveranse av kjøretøyet.  "

.men så fortsetter neste linje:

"Dette salgsforbudet skal ikke gjelde dersom kjøperen er en forbruker eller dersom uforutsette eller særskilte forhold medfører at det blir urimelig tyngende for Kjøperen å beholde kjøretøyet."

Så dersom man man er forbruker kan man slik jeg ser det videreselge når som helst.  Driver man profesjonelt med bilsalget derimot, kan man ikke selge en i3 videre før etter 4 måneder.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jeg antar at hvis du videreselger den med en gang er du per definisjon ikke en forbruker :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Ville i hvert fall sjekke med en advokat før en tar en slik risiko. Intensjonen blir i hvert fall å bryte avtalen. Tidligere var i hvert fall et forbrukerkjøp "til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets eller til deres personlige formål ellers."

Eller kommer det omregistreringsavgift i tillegg på en "bruktbil".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingebrigt

Sitat fra: LMOR på fredag 20. desember 2013, klokken 00:03
Ville i hvert fall sjekke med en advokat før en tar en slik risiko. Intensjonen blir i hvert fall å bryte avtalen. Tidligere var i hvert fall et forbrukerkjøp "til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets eller til deres personlige formål ellers."

Eller kommer det omregistreringsavgift i tillegg på en "bruktbil".
I følge forbrukerkjøpsloven :
"Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."
Dermed kan ikke privatperson som kjøpe én i3 betraktes som noe annet enn en forbruker i mine øyne. Om h*n da finner ut at det mest formålstjenlige er å videreselge bilen er h*n i sin full rett til det uten at selger har noe å si om den saken, også i følge sitatet fra kontrakten. Videre stiller jeg meg tvilende til at BMW ville kommet noen vei om de forsøkte å gjøre dette salgsforbudet gjeldende ovenfor en bedriftskunde men det blir en annen problemstilling.

Omregistreringsavgift påløper ikke på biler med mindre enn to måneders samlet påregistreringstid.

LMOR

Dette er i det minste i en mørkegrå sone. Hvis du allerede nå tenker på dette, så brytes intensjonene i kontrakten, og det blir en en svartebørshandel. Ref.artikkelen over.

Jeg ser også at de få som har prøvd seg med dette på finn.no, har fått annonsen fjernet av finn.no. Så helt lovlig kan det ikke være.

Jeg håper flest mulig boikotter dette. Dette er ikke en utvikling vi andre som står i kø ønsker oss. Det blir lengre kø for oss, og noen som tjener penger på det :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

crusader78

Jeg bestilte i går og har fått beskjed fra Bavaria at BMW Norge ikke forholder seg til reservasjonslister etter 18.12.2013, de vil da ta bestillingene etterhvert som de kommer inn og legge de i produksjonskøen. Noen andre som har hørt dette?

haggen

Det stemmer iallefall sånn omtrent med det jeg fikk beskjed om fra Billia Skøyen; om jeg ville benytte reservasjon så måtte jeg bestille før jul.

Vind

Sitat fra: crusader78 på fredag 20. desember 2013, klokken 10:19
Jeg bestilte i går og har fått beskjed fra Bavaria at BMW Norge ikke forholder seg til reservasjonslister etter 18.12.2013, de vil da ta bestillingene etterhvert som de kommer inn og legge de i produksjonskøen. Noen andre som har hørt dette?
Det høres veldig fornuftig ut.  Alle med midlertidig kontrakt har hatt over en måned til å prøverkjøre og signere kontrakt.  Den midlertidige kontrakten er  helt uforpliktende, mens en endelig kontrakt er endelig.  Det er  nok riktig at den endelige kontrakten nå vil sette leveringstidspunktet.  Jeg har også fått høre før jul, og det var for to uker siden.  For BMW er det jo viktig å få endelige kontrakter for at de skal få tak i flere biler, og få dyttet frem leveransene av de de har. 

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Petrolhead

Takk for tilbakemeldinger. Var vel som ventet at det ikke er ingen angrefrist. Tar prøvekjøring, så får vi se om jeg blir forelsket nok til å ta sjansen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA