Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man unngå vaskeriper/klarlakkriper?

Startet av Frodeaasp, fredag 27. desember 2013, klokken 23:25

« forrige - neste »

Frodeaasp

Jeg bor i Oslo og er avhengig av fult ladet bil for å komme meg hjem. Med tanke på snø og regn, tåler kabel å stå i 9 dager?

Øyvind.h

Sitat fra: Frodeaasp på onsdag 18. desember 2013, klokken 08:11
Jeg bor i Oslo og er avhengig av fult ladet bil for å komme meg hjem. Med tanke på snø og regn, tåler kabel å stå i 9 dager?
Hvor mye er det igjen på batteriet når du parkerer? Du kan jo sette bilen til å lade med 5A, og kjøre forvarming noen ganger mens du er borte. Da vil den faktisk lade under mesteparten av perioden.

I P10 kan du parkere under tak. Kabelen min henger ute i allslags vær og fungerer fint (Tesla UMC).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Ladekabel ("kladd") tåler selvfølgelig å bli brukt, hvis ikke er det noe galt med den!
Men jeg ville låst den (hengelås gjennom øyet, hengelås rundt kabel eller kjøre bilen over den) så den ikke ble stjålet.
Jeg regner også med at du henger den opp i festestropper og ikke lar den henge i ledningen? :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pottle

Mine "5 cents" er at du må bruke kabelen. Både batteri, bil og kabel tåler dette. Foruten at systemet tåler å være tilkoblet så vil du være ekstra sikret i tilfelle væromslag. Under 17 minus så bør batteriet ha konstant lading på grunn av varmeelementene som ligger i batteriet ellers vil spise av strømmen som er tilgjengelig på batteriet. Varmeelementene slår seg av når temperaturen er over 10 minus. Er du ekstra uheldig så kan temperaturen ligge under 10 i ganske så mange dager i strekk.

Det beste er å la ladekabelen være tilkoblet samt sette batteriet til 80 % makslading hvis du kan dette.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Frodeaasp

Vil tro batteriet ligger på 30% ved ankomst på Gardermoen. Mine tanker gikk til ladekabel og inntak ladekabel på bil med tanke på vær og vind. Har 8A kabel og den svenske kabelen med tre ladehastigheter.

Da går jeg for 8A kabel tilkoblet i 9 dager.

svingen

ville nok brukt den på 8a ja,koster ikke så mye og få tak i nye eller hvis den skulle bli ødlagt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA