Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Retro fit av options

Startet av Perlmorhvits85, fredag 27. desember 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

Perlmorhvits85

Har alltid hørt at teslaen har samme draget uansett hastighet, jeg må si at jeg synes den dabber kraftig av hvis du ligger i over 100kmt og akslererer...er ikke den rakketen som den er fra 0-100kmt... Noen som føler det samme?? Har kjørt 1000km nå ca og sitter og tenker til meg selv, går det egentlig så godt som folk skal ha det til??? Andre som er der også?
Lykkelig eier av en Model S Performance + Signature. .

tklev


toS

Sitat fra: Perlmorhvits85 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:52
Har alltid hørt at teslaen har samme draget uansett hastighet, jeg må si at jeg synes den dabber kraftig av hvis du ligger i over 100kmt og akslererer...er ikke den rakketen som den er fra 0-100kmt... Noen som føler det samme?? Har kjørt 1000km nå ca og sitter og tenker til meg selv, går det egentlig så godt som folk skal ha det til??? Andre som er der også?
Skal vi begynne å klage på akselerasjonen også nå? Hva sammenligner du isåfall med?

TS

Sitat fra: Perlmorhvits85 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:52
Har alltid hørt at teslaen har samme draget uansett hastighet, jeg må si at jeg synes den dabber kraftig av hvis du ligger i over 100kmt og akslererer...er ikke den rakketen som den er fra 0-100kmt... Noen som føler det samme?? Har kjørt 1000km nå ca og sitter og tenker til meg selv, går det egentlig så godt som folk skal ha det til??? Andre som er der også?

Har S85 og synes den rykker bra fra 100 til 125, men prøver å holde den under det  ;D
Ingen andre biler jeg har kjørt responderer så raskt, og det er det viktigste for meg ved forbikjøring itillegg til selve rykket.
Luftmotstand er selvfølgelig en faktor, spesielt over 80km/t
Ellers avtar vel også kreftene med mindre "på tanken"
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Bjoris

Elmotoren mister moment jo mer turtall den får så dette blir ett større og større "probelmer" når luftmotstanden øker og dreiemomente reduseres... Utfra de videoene jeg har sett så ser det ikke plagsomt ut før etter 150-160 km, men da ser det ut til å gå ganske tregt.

Forstår at en blir bortskjemt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trøndertesla

Enig med trådstarter. Fra 0-100 er den ganske rå, og spesielt i motbakker. Fra 100-150 er den ganske ordinær. Har kjørt 10.000 km nå og begynner vel å bli litt bortskjemt, men noen ganger hadde det vært kjekt med et par hundre hk til. Jeg tipper min neste bil blir en Model S v2 med 650hk om noen år ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

kennethl

Hvor rå aks får en fra100 til 140kmh på en mellomklasse 2.0Tdi/2.3t egentlig? Jeg får o-100 på ca. 6.9 på min saab målt med manuell, 80-120 på omkring 4.7sek. Hvordan er tms der?

Er jo som regel helt krise aks på mange biler etter at en passerer 120kmh.

Lokführer

Det har egentlig veldig lite med luftmotstand å gjøre, det at TMS dabber av etter 100. Effektkurven er slik. Dreiemomentet stuper bratt ganske tidlig, 70-80 km/t?
Perfekt for oss i Norge!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Bjoris

Men det skal bli interessant å se hvordan de setter opp TMS for Tyskland, det skal jo være en retrofit...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Jeg må si jeg opplever bilen som sprek også over 100km/t. Selvfølgelig ikke som i intervallet 0-50km/t, men jeg ser på speedometeret at fartsøkningen går raskt! Det er en grunn til at jeg kaller bilen for teleportøren. Det er bare å tenke/se på et sted lenger fremme i trafikken hvor du vil være, og 1-2-3 så er du der.... Tipper (uten at jeg har testet dette  8)  ;D ) at du må over 170 før det dabber skikkelig av.

Om du ikke tror bilen er så sprek som alle skal ha det til, så sett deg i en vanlig familiebil (eks BMW 525, 530 etc). Det har nok skjedd noe med perspektivet ditt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stiania79

Sitat fra: kennethl på onsdag 18. desember 2013, klokken 00:40
Hvor rå aks får en fra100 til 140kmh på en mellomklasse 2.0Tdi/2.3t egentlig? Jeg får o-100 på ca. 6.9 på min saab målt med manuell, 80-120 på omkring 4.7sek. Hvordan er tms der?

Er jo som regel helt krise aks på mange biler etter at en passerer 120kmh.

S85 tar 45 - 145 km/t på 6.6 sec (P85 6 sek blank), mens 70-105 kmt går på 1.9 sek med S85 og 1.6 sek med P85 hvis jeg ikke husker feil.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

Helt ærlig så er TMS langt raskere i aks enn nær sagt alle biler selv godt over 100 km\t. Ta en kikk på videoen fra f.eks autofil da de var på tur på autobahn. En test av 60-utgaven som jeg har viste at den greier 0-160 km\t på 12,8. Effektkurven og aksen dabber noe av etter 100, men det skjer temmelig gradvis. For P er historia ganske lik, men den akser bra opp til rundt 160 km\t for så å bli vesentlig tregere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Griffel

Sitat fra: taggan på torsdag 04. april 2013, klokken 19:46
Basert på oppgitt effekt og moment for de to forskjellige utgavene, en rullediameter på 2.2 m, en utveklsing på 9.73:1, samt litt kjennskap til karakteristikken til denne typen motorer, kan man anta følgende effekt og momentkurver for 85 kW/t standard og performance;




Dette gir en forskjell i moment/akselerasjon som gitt nedenfor;



Ved å legge til grunn en virkningsgrad på 95%, total masse på 2200 kg inklusive fører og enkel 2FY-fysikk kan man integrere seg frem til hastigheten som funksjon av tiden:



Akslerasjonen i figuren forutsetter optimalt grep og er i tråd med akslerasjonen brukere i USA har registrert på drag-stripa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stikkkontakt

Ser ikke ut som om TMS dabber av før den nærmer seg 200.
Her er testresultat for en Performance i tyske AutoMotorundSport.
0-80 km/h:    3,6 s
0-100 km/h:    4,7 s
0-120 km/h:    6,2 s
0-130 km/h:    7 s
0-160 km/h:    10,4 s
0-180 km/h:    13,6 s
0-200 km/h:    19 s
0-100 km/h (Herstellerangabe):    4,4 s
Höchstgeschwindigkeit (gemessen):    209 km/h
Höchstgeschwindigkeit (Herstellerangabe):    209 km/h
Målt vekt tom bil 2129 kilo.

Som sammenligning tar jeg med en bensinbil på samme størrelse med like mange hk:
Audi S6
0-80 km/h:    3,1 s
0-100 km/h:    4,4 s
0-120 km/h:    5,9 s
0-130 km/h:    6,8 s
0-160 km/h:    10 s
0-180 km/h:    12,5 s
0-200 km/h:    15,7 s
0-100 km/h (Herstellerangabe):    4,8 s
Höchstgeschwindigkeit (gemessen):    250 km/h
Vekt:1959 kilo

Som en kuriositet kan jeg nevne at S6 koster 73.850 Euro,mens TMSP starter på 95.900.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA