Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Retro fit av options

Startet av Perlmorhvits85, fredag 27. desember 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

ebbrey

Syns akselerasjonen over 100 er kvass jeg. Hvis du ligger i 80 og skal dra på litt får du jo ikke lange stunden med tesla glis før du er lappeløs og må tilbake på fartsgrense+moms.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Otto

Sitat fra: bjoris på onsdag 18. desember 2013, klokken 00:08
Elmotoren mister moment jo mer turtall den får så dette blir ett større og større "probelmer" når luftmotstanden øker og dreiemomente reduseres... Utfra de videoene jeg har sett så ser det ikke plagsomt ut før etter 150-160 km, men da ser det ut til å gå ganske tregt.

Forstår at en blir bortskjemt:)

En elmotor har så vidt jeg vet konstant dreiemoment gjennom hele turtall området. Dette er jo nettopp det som er unikt med en elmotor. Om det går "tregere" fra 100 og oppover er nok dette først og fremst pga. luftmotstanden, om ikke Tesla har lagt inn begrensninger i moment ved høyere turtall.

- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

D.O

Ja innenfor sitt normale turtall. Men den når dette max turtallet på 5400omdr og ca 70km/t etter det faller mommentet, men hk er der som følge av turtall.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Stiania79

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:23
Ser ikke ut som om TMS dabber av før den nærmer seg 200.
Her er testresultat for en Performance i tyske AutoMotorundSport.
0-80 km/h:    3,6 s
0-100 km/h:    4,7 s
0-120 km/h:    6,2 s
0-130 km/h:    7 s
0-160 km/h:    10,4 s
0-180 km/h:    13,6 s
0-200 km/h:    19 s
0-100 km/h (Herstellerangabe):    4,4 s
Höchstgeschwindigkeit (gemessen):    209 km/h
Höchstgeschwindigkeit (Herstellerangabe):    209 km/h
Målt vekt tom bil 2129 kilo.

Som sammenligning tar jeg med en bensinbil på samme størrelse med like mange hk:
Audi S6
0-80 km/h:    3,1 s
0-100 km/h:    4,4 s
0-120 km/h:    5,9 s
0-130 km/h:    6,8 s
0-160 km/h:    10 s
0-180 km/h:    12,5 s
0-200 km/h:    15,7 s
0-100 km/h (Herstellerangabe):    4,8 s
Höchstgeschwindigkeit (gemessen):    250 km/h
Vekt:1959 kilo

Som en kuriositet kan jeg nevne at S6 koster 73.850 Euro,mens TMSP starter på 95.900.

he he... ja, vet nå hva jeg hadde valgt hadde jeg bodd i Tyskland... NOK 170 000 mer for en TMSP hadde jeg nok ikke gitt. Holder til en god del del tanker med 98 oktan det ja. I Norge derimot ligger en S6 på 1.5 mill +++ så HER i landet er det jo ikke noe å tenke på. Bare spennende å se hvor mange TMS Tesla klarer å selge i det store utland da konkurrentene er såpass sterke. og S6 har Quattro :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

Fordelslista med TMSP er imidlertid lang kontra S6 selv i Tyskland:
- Den er en skikkelig familiebil ift plass og mulighet for 7 seter
- For de som kjører mye er den langt billigere i drift (En S6 bruker trolig en liter på mila, ved 20 000 km i året og literpris på 15 blir det 30 000, TMSP bruker i verstefall 5000 i året.)
- Vil anta forsikringa på S6 er noe høyere pga høyere toppfart, dyrere og flere deler som kan gå istykker og dårligere garanti.

Eier man begge bilene i f.eks 10 år så vil TMSP trumfe S6 lett :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

atledreier

Elmotorer har vel konstant EFFEKT uavhengig av turtall, ikke moment. Så momentet på en elmotor med uendelig strøm tilgjengelig vil ha fullt moment på 0rpm og så vil det falle jevnt med turtall. Den flate momentkurven i begynnelsen på Model S er på grunn av strømbegrensning.

Lokführer

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:06
Fordelslista med TMSP er imidlertid lang kontra S6 selv i Tyskland:
- Den er en skikkelig familiebil ift plass og mulighet for 7 seter
- For de som kjører mye er den langt billigere i drift (En S6 bruker trolig en liter på mila, ved 20 000 km i året og literpris på 15 blir det 30 000, TMSP bruker i verstefall 5000 i året.)
- Vil anta forsikringa på S6 er noe høyere pga høyere toppfart, dyrere og flere deler som kan gå istykker og dårligere garanti.

Eier man begge bilene i f.eks 10 år så vil TMSP trumfe S6 lett :)

Og hvis man skal kjøre mye fort på autobahn, så må man bruke superchargeren hele tida. I høy hastighet får man, tja, 15 mil på ei lading?
Blir interessant å se holdbarheten på et slikt batteri hvor det superlades veldig ofte, utlades nesten helt, hele tida. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke har troen på denne bilen på autobahn, da hadde jeg gått for en billigere autobahncruiser.
Så spørs det hva snittfarta er på autobahn nå for tida, jo lavere fart desto høyere rekkevidde.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

Sitat fra: atledreier på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:27
Elmotorer har vel konstant EFFEKT uavhengig av turtall, ikke moment. Så momentet på en elmotor med uendelig strøm tilgjengelig vil ha fullt moment på 0rpm og så vil det falle jevnt med turtall. Den flate momentkurven i begynnelsen på Model S er på grunn av strømbegrensning.
Nei. Motoren har omtrent konstant moment fra 0 til ca 72 km/t (5300 rpm effekt = moment x turtall x k) deretter konstant effekt opp til ca 130 km/t (altså momente reduseres) så reduseres også effekten. Godt illustrert av taggan gjenngitt i #13 her og orginalt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg83967.html#msg83967
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Lokführer på onsdag 18. desember 2013, klokken 03:01
Det har egentlig veldig lite med luftmotstand å gjøre, det at TMS dabber av etter 100. Effektkurven er slik. Dreiemomentet stuper bratt ganske tidlig, 70-80 km/t?
Perfekt for oss i Norge!

Luftmotstanden øker kvadratisk av hastigheten så at det har lite med det å gjøre er nå en litt drøy påstand. Luftmotstand er jo overlegent den største motstanden alle biler opplever i de hastighetene.

Men ja, elmotoren har jo avtagende moment når den kommer langt nok opp, men å si det blir dårlig er nå å ta kraftig i og tydelig farget av at man har blitt litt blendet av den rabiat gode aksellerasjonen man har fra 0.

Kjører per i dag en Lancer Evo med rundt 370-80hk og dreiemoment tilsvarende en P85 - Teslaen banker den både 0-100 og vinner også marginalt 100-150
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lokführer

Sitat fra: janmb på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Lokführer på onsdag 18. desember 2013, klokken 03:01
Det har egentlig veldig lite med luftmotstand å gjøre, det at TMS dabber av etter 100. Effektkurven er slik. Dreiemomentet stuper bratt ganske tidlig, 70-80 km/t?
Perfekt for oss i Norge!

Luftmotstanden øker kvadratisk av hastigheten så at det har lite med det å gjøre er nå en litt drøy påstand. Luftmotstand er jo overlegent den største motstanden alle biler opplever i de hastighetene.

Men ja, elmotoren har jo avtagende moment når den kommer langt nok opp, men å si det blir dårlig er nå å ta kraftig i og tydelig farget av at man har blitt litt blendet av den rabiat gode aksellerasjonen man har fra 0.

Kjører per i dag en Lancer Evo med rundt 370-80hk og dreiemoment tilsvarende en P85 - Teslaen banker den både 0-100 og vinner også marginalt 100-150
Sett i forhold til moment og effekt, så har luftmotstand lite å si opp til 100, det er først i høyere hastighet at effekten av luftmotstanden blir drøy. Det var poenget.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

elpedros

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:06
Fordelslista med TMSP er imidlertid lang kontra S6 selv i Tyskland:
- Den er en skikkelig familiebil ift plass og mulighet for 7 seter
- For de som kjører mye er den langt billigere i drift (En S6 bruker trolig en liter på mila, ved 20 000 km i året og literpris på 15 blir det 30 000, TMSP bruker i verstefall 5000 i året.)
- Vil anta forsikringa på S6 er noe høyere pga høyere toppfart, dyrere og flere deler som kan gå istykker og dårligere garanti.

Eier man begge bilene i f.eks 10 år så vil TMSP trumfe S6 lett :)

Nuvel, skikkelig familiebil i forhold til S6.....jeg vil påstå plassen innenfor de 5 ordinære setene er bedre/oppleves bedre i S6. Pluss at man sitter betydelig bedre. På samtlige plasser. De aller fleste biler i samme prisklasse kjører jo dessuten ring rundt model s, spesielt etter ca 10-15 mil på autobahn...

Griffel

#27
Sitat fra: Lokführer på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:28
Sett i forhold til moment og effekt, så har luftmotstand lite å si opp til 100, det er først i høyere hastighet at effekten av luftmotstanden blir drøy. Det var poenget.
Det er nesten for forsiktig. Sammenlignet med effekten fra denne motoren skal en ganske langt opp i hatighet før luftmotstanden begynner å spise noe særlig av effekten. I ca 140 km begynner effektreduksjonen på motoren  og enda er tapene (rullemotstand og luftmotstand) såvidt over 10% av de 300 kW motoren yter. Eller sakt på en annen måte; ved 140 km/t er enda 270 kW (90% av 300kW) tilgjenglig for akselerasjon av doningen. (momentet som gir skyv er derimot redusert til unner 50% av det en hadde fra 0-70km/t)

Og ved 160-180 ligger en i det området motoren tåler kontinuerlig for å holde jevn fart.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Lokführer på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:28
Sett i forhold til moment og effekt, så har luftmotstand lite å si opp til 100, det er først i høyere hastighet at effekten av luftmotstanden blir drøy. Det var poenget.

I grove trekk ja. Nå er det jo ikke så digitalt som du presenterer her, men ja, noe som vokser eksponentielt går jo fra å være uvesentlig til signifikant veldig fort.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA