Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Retro fit av options

Startet av Cowboystrekk, fredag 27. desember 2013, klokken 16:37

« forrige - neste »

Cowboystrekk

...hvor kjipt det var å sette seg inn i en vanlig bil igjen, skoda octavia og nissan leaf føles som å gå tilbake til hest og kjerre :( Det er kun foreldra mine sin nye audi a3 som gir et snev av tilfredshet, damn you Tesla!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:17
...hvor kjipt det var å sette seg inn i en vanlig bil igjen, skoda octavia og nissan leaf føles som å gå tilbake til hest og kjerre :( Det er kun foreldra mine sin nye audi a3 som gir et snev av tilfredshet, damn you Tesla!
Nissan Leaf er da ikke så ille :) ? Fortsatt en artig liten sak det, god til sitt bruk!
Å vri om nøkkelen og høre fossilmotor igjen er som å ta et steg tilbake i forrige århundre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trøndertesla

Eller kona sin 2012 VW Golf... Bråket fra dieseldyret er en ting, men det store "moderne VW displayet" er vel det som sterkest avslører at dette er ikke fremtiden - får litt DOS PC følelse. For de som ikke husker DOS, så var det operativsystemet som ble benyttet før Windows kom og hadde naturlig nok sine  begrensninger
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

trol

Etter å ha latt Passaten (11 år) stå en uke da jeg fikk Teslaen, føltes det som å reise tilbake til steinalderen å kjøre den igjen. Heldigvis bråker diesel-dyret så pass at jeg hører når jeg bør gire.... Men på vinterføre har 4-motion et fortrinn, med Teslaen har jeg klart å kjøre meg fast for første gang på 11 år.
trol
85kW, Grå Metallic, 19" full pakke unntatt ekstra seter.

Muffinman

Tja, er nok litt todelt for min del. Måtte bruke gammelbilen (07 Saab 9-3) på jobbreise forrige uke, og lurte faktisk på om det var noe galt med motoren de første milene. Den virket jo liksom ikke...

På den andre siden har jeg hatt et par dager på tur med Tesla``en nå, og det er virkelig å gå tilbake til steinalderen når det gjelder seter og lys - i forhold til Saab``en. Merker meg også at plaskingen fra dekkene på våt vei høres veldig godt inne i kupeen, og hver minste småstein som spretter opp i bilen høres som på en 2003 Mazda 6.  Om jeg kunne fått tre ønsker oppfylt for nybilen ville jeg valgt disse, i prioritert rekkefølge:

1. Bedre lys
2. Bedre seter
3. Bedre støyisolering.

Birger

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:46
Tja, er nok litt todelt for min del. Måtte bruke gammelbilen (07 Saab 9-3) på jobbreise forrige uke, og lurte faktisk på om det var noe galt med motoren de første milene. Den virket jo liksom ikke...

1. Bedre lys
2. Bedre seter
3. Bedre støyisolering.
Jeg hører deg si dette med setene hele tiden. Jeg har kjørt en del SAAB og sittet på med andre. Har du noen spesielle seter i din SAAB? De SAAB setene jeg er kjent med er bra, men ......

Lysene mine er bra, men jeg har ikke hatt xenon før så jeg kan ikke sammenligne der.

Har du 21"? Jeg kjører på 19" R2 dekk og har ingen problemer med støy.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

ebbrey

Ting som flyr opp i hjulbuene bråker ganske mye. Hvis man ikke har stereo på full blås. ;)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Lille Lance

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:15
Eller kona sin 2012 VW Golf... Bråket fra dieseldyret er en ting, men det store "moderne VW displayet" er vel det som sterkest avslører at dette er ikke fremtiden - får litt DOS PC følelse. For de som ikke husker DOS, så var det operativsystemet som ble benyttet før Windows kom og hadde naturlig nok sine  begrensninger

He he ... tror faktisk jeg har en SVÆR diskett på loftet med DOS 1.0 .... det er definitivt ikke fremtiden ... kanskje den har antekvarisk verdi  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:08
Ting som flyr opp i hjulbuene bråker ganske mye. Hvis man ikke har stereo på full blås. ;)
Det har jeg lurt på ... hvor ligger isolasjonen på biler som er stille? Ref. dette med ting som flyr opp i hjulbuen og lager støy inne i kupeen
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

cra

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:14
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:08
Ting som flyr opp i hjulbuene bråker ganske mye. Hvis man ikke har stereo på full blås. ;)
Det har jeg lurt på ... hvor ligger isolasjonen på biler som er stille? Ref. dette med ting som flyr opp i hjulbuen og lager støy inne i kupeen

Et mye brukt "argument" er såkalt "aktiv støydemping" (altså motlyd) fra forbrenningsmotoren. ;)  (Men jeg vet at dette egentlig ikke er sant på nyere fossilbilerbiler.)

Støydemping gjøres gjerne med slike filtmatter som både sperrer for direkte gjennomtrenging av lyd, og som også stabiliserer materialet i platen den festes på slik at denne ikke virker som en gong-gong for bl.a. steinsprut og andre vibrasjoner. Jeg aner ikke hvor vanskelig det vil være å legge på noe ekstra slikt på en Tesla.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tesla85

Etter at jeg fikk min Tesla har jeg ikke sett meg tilbake en eneste gang....  ;D
Jeg har en "reservebil" Volvo S80 T6, men jeg vet faktisk ikke om jeg kommer til å bruke den mer...  :-\
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

snurrehue

Sitat fra: cra på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:58
Et mye brukt "argument" er såkalt "aktiv støydemping" (altså motlyd) fra forbrenningsmotoren. ;)  (Men jeg vet at dette egentlig ikke er sant på nyere fossilbilerbiler.)

Det er vel strengt tatt ikke noe argument som kan brukes på eldre "fossilbiler" heller. Når man gir gass hører man motorene, men ellers høres de knapt (bortsett fra ved stillstand/tomgang).

Det å markant høre sandstrø mot hjulbuene skulle vært unødvendig på en premiumbil. I Norge kjører vi tross alt halve året på mer eller mindre grusvei.

atledreier

Jeg syns det er litt fint å starte den lille boksermotoren min, jeg. Den brummer fornøyd, og lager tøffe små knurrelyder når den får leke litt.

I andre premiumbiler hører man heller ikke motorlyd i nevneverdig grad når man er i fart, bare litt akkurat når man akselererer. Syns det er litt koselig å høre greiene jobbe, jeg. :)

Muffinman

Sitat fra: Birger på tirsdag 17. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:46
Tja, er nok litt todelt for min del. Måtte bruke gammelbilen (07 Saab 9-3) på jobbreise forrige uke, og lurte faktisk på om det var noe galt med motoren de første milene. Den virket jo liksom ikke...

1. Bedre lys
2. Bedre seter
3. Bedre støyisolering.
Jeg hører deg si dette med setene hele tiden. Jeg har kjørt en del SAAB og sittet på med andre. Har du noen spesielle seter i din SAAB? De SAAB setene jeg er kjent med er bra, men ......

Lysene mine er bra, men jeg har ikke hatt xenon før så jeg kan ikke sammenligne der.

Har du 21"? Jeg kjører på 19" R2 dekk og har ingen problemer med støy.
Dette er min subjektive vurdering, så det er egentlig ikke så veldig matnyttig å diskutere den. Men likevel: Setene er varianten i helskinn som er identisk med de som står i Aero-utgaven. Jeg har kjørt over 100.000 km i denne bilen, ca. 35.000 det siste året. Det betyr at jeg har omkring 1500 timer bak rattet i Saab``en. Jeg vil påstå at å "kjøre en del" og "sitte på" ikke kvalifiserer til å vurdere hvordan et sete fungerer. Noen hundre mil i Tesla``en, og stort sett mange timer i strekk tydeliggjør forskjellene svært godt. Når det er sagt, førersetet i Tesla``en er ok, men ikke mer enn det.

Når det gjelder lysene er det helt naturlig at man oppfatter disse som brukbare om man ikke er vant til Xenon, men det er merkelig om man ikke registrerer at lyskjeglen er veldig smal og gir hjorten anledning til å komme veldig nær veikanten før den oppdages. Tesla har 2x25w xenon, standarden på de fleste biler i dag er 2x35w. I tillegg har de aller fleste et ekstra lyktepar som hjelper til på fjernlys; H7 innsatser på de fleste og xenon på noen. Med 18-20.000 kilometer i løpet av vinterhalvåret, de fleste av dem i mørket og gjerne på svarte, våte veier er lys kritisk.

Har for øvrig ikke "problemer med støy", men registrerer de fleste andre biler jeg har kjørt er bedre på dette med at grusen som treffer undersiden av bilen høres. Nå har jeg noen hundre meter med grusvei ved boligen, så dette er noe jeg erfarer ofte. Tesla``en er også vesentlig dårligere på støynivå i kupeen ved kjøring i 80-90 på vinterføre med kjettingspor. Jeg kjører ofte over fjell og opplever dette til stadighet.

Har for øvrig samme dekk som deg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA