Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtur 2 juledag

Startet av Flyvern, onsdag 25. desember 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

Flyvern

Jeg... unnskyld... en venn av meg... har dratt Teslaen sin langs en stolpe i et parkeringshus. Han har fått pris på 15.000 kr for å fikse skaden. Skal han ta det på forsikringen eller betale selv? Han har 70% bonus 2. år og premien er 8000 kr. Hvor mye bonus mister han egentlig? Hvor mange år må det gå før han tjener inn å betale selv?
Multi-Rød Model S 85

Orcuz

Kjente jeg fikk vondt inni meg på dine (vennen din ;) ) sine vegne...
Tror nok ikke det lønner seg med forsikring, tror skaden må koste over 20 000 eller noe før det er lønnsomt (om man har penger til å cashe ut da selvfølgelig, hvis ikke så må man jo bare)
Kan ikke tallene helt i hode dessverre

MrDriveby

Sitat fra: Flyvern på mandag 16. desember 2013, klokken 21:29
Jeg... unnskyld... en venn av meg... har dratt Teslaen sin langs en stolpe i et parkeringshus. Han har fått pris på 15.000 kr for å fikse skaden. Skal han ta det på forsikringen eller betale selv? Han har 70% bonus 2. år og premien er 8000 kr. Hvor mye bonus mister han egentlig? Hvor mange år må det gå før han tjener inn å betale selv?

Jeg ville kontaktet forsikringen og hørt med dem angående bonustap osv. Mn for 7k tror jeg det mulig lønner seg å ta det selv
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

rakriste

Nesten garantert bedre å ta den på egenkappe, men kun forsikringselskapet kan gi deg eksakt pris å vurdere etter. 15k bør være mulig å skrape/lide litt for å slippe å spare opp igjen bonus. Kondolerer btw..
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Sulle

Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Muffinman

Først,still deg foran speilet og fortell kompisen hvor David kjøpte ølet.

Du skriver ikke noe om egenandel, det kan være vesentlig. Uten at jeg er ekspert på noen måte tipper jeg at bonustap og egenandel medfører en kostnad som langt overstiger 15 lapper før du er oppe på nåværende bonus igjen. Sjekk forresten om skaden, eller deler av den, kan utbedres med smartrepair eller lignende.

Hadde selv et uhell med kullsvarte elektrokromatiske speil som lurte meg til å tro at det var klar bane i kombinasjon med parksensorer som ikke sa fra før _etter_ at det sa dunk. 16.000 i skade på den andre bilen, tok det på ansvarsforsikringen siden det ikke var egenandel på den. Ble satt ned fra 75% bonus på 6+ år til 75% 1. år, med andre ord ingen kostnad. Skade på egen bil består i riper/lakkskade på bakfangeren, og har fått pris på ca. 3500 med MPS i Molde for utbedring. Siden egenandel er 6000 tar jeg det selv. Denne historien er ikke relevant til det du spør om, men befinner seg i tråden for å trøste deg med at det ikke er bare du som har...eh...uheldige kompiser ;)

Tuxedo

Sjekk denne linken:

http://www.smartepenger.no/faktabank/skadeforsikring/573-bonussystemet-i-bilforsikring

I dette tilfellet tror jeg det svarer seg at du ... ehhh, han ... tar det på egen kappe.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjelsås1978

Hør først og fremst med en Smart Repair spesialist hvis du ikke har gjort det da... Ofte halvpris! Send meg en PM for anbefaling av lakkerer i Oslo

valvolainen

Hadde definitivt tatt denne fra egen lomme.
Regnestykket vil ikke gå opp med å involvere forsikringen. Tror du ser på utgifter på sikkert 30.000 ved bruk av bonus. Husk på at i tillegg til at du må betale deg opp på nåværende bonusnivå igjen vil du også tape fordi du neste år skulle hatt høyere bonus. HAdde en lignende episode med fruen da hun skrapte borti en annen bil med min gamle bil. Ingen skader på min men 15k på den andre. Den gikk rett fra lommen min. Var ikke aktuelt å tenke forsikring engang. Husk at det også er et kryss som heter 'antall bonusreduserende skader de siste tre år' når du bytter selskap - denne er ikke der for morro skyld og gir deg definitivt ikke rabatt hvis de i det hele tatt vil ha deg som kunde.

Egen lomme er definitivt svaret :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Flyvern

Takk for kjappe svar alle sammen, siden jeg må ta en avgjørelse i morgen tidlig. Fin den linken, Sulle.
Som dere alle svarer - og som jeg selv har regnet ut ved hjelp av den linken - så er svaret egen lomme. Jeg glemte forresten å oppgi egenandelen, den er 4.000. Jeg tror break-even for egen del ligger på ca 22.000,-. Viktig poeng som du nevner Valvo at man ikke bare taper inntil man er på det samme bonusnivået, men helt fram til man er på toppnivået, og det er mange år.
Multi-Rød Model S 85

FThorsen

Jeg hadde en ulykke for en del år siden som kom på 45,000. Det lønte seg da ikke å ta den på forsikringen, men jeg måtte gjøre det grunnet jeg ikke hadde tilgang på cash der og da. Koster fremdeles den dag i dag da jeg var involvert i en ulykke for ett år siden og gikk ned i bonus da også.

Så hvis du har mulighet så ville jeg ikke brukt forsikringen på et så "lite" beløp. Reelt, mtp egenandel, er det vel snakk om et sted mellom 7 og 11 tusen tenker jeg.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Bowers

Du velger rett ved å ta det på egen kappe tror jeg også. Eneste alternativ jeg ville sjekket ut er som tidligere nevnt... Smart Repairs.
Jeg rettet selv ut en bulk i et koffertlokk på en BMW jeg hadde før. Fikk pris hos vanlig verksted på 6000.-
Bulken ble rettet ut og 99,99% bra for 1500.- Dette var dog en skade uten lakkbrudd.

Kenneth Waal

Det er akkurat det der som er så inni ____ irriterende med forsikringsselskapene.
Man betaler i dyre dommer for å ha forsikring om man skulle være uheldig å komme borti noe, men når man faktisk er uheldig å kjører på noe - nei da lønner det seg ikke å bruke forsikringen.  :o

Kjenner jeg blir irritert, sint og lei meg av å tenke på det.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

Flyvern

Tenkte akkurat det samme Kenneth. Det å ha en bilforsikring er jo egentlig ikke annet enn å ha muligheten til i en viss grad å velge _når_ man vil betale for skaden. Enten med en gang eller over tid. For betale for den skal du uansett. Hvis vi ikke snakker om totalhavari da... det er vel egentlig det man forsikrer seg mot.
Multi-Rød Model S 85

19quiz76

Hvis du legger ut bilde av skaden, *kan* deg hende Jimpec/Bernhard/annen detailer her inne kan gi en kvalifisert gjetning på om det lar seg rette med poleringsmaskin.
Muttern sleika over en jernstolpe med hele skjermen, brukte 2 timer med riktige produkter og den ble god som ny :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA