Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av JohanH, tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

snurrehue

Som sikkert flere andre, går jeg med tanker om å skaffe meg en Tesla Model S. Det har vært mye frem og tilbake, og flere ganger daglig tenker jeg "skal, skal ikke". Til å begynne med var jeg på "skal, SKAL". Men skepsisen henger i.

Prisstigningen var det som i første omgang bikket "SKAL" over til "skal ikke". Plutselig var ikke Model S så "billig" lengre.

Jeg følger daglig med på dette elbilforumet for å se hva som skrives om Model S for å danne meg et bilde av folks inntrykk. Det varierer fra de helfrelste som benytter enhver anledning til å rakke ned på fossilbiler, til de som har fått Model S opp i halsen. Det er ikke godt å vite hvem man skal høre på. Men siden jeg er en av de som forventer svært mye når jeg bruker langt over en halv million på bil, vet jeg at jeg blir svært skuffa om jeg opplever en del feil på min bil, og jeg våger dermed ikke å stole på de helfrelste.

Her er fordeler jeg ser med Model S:
- heftige ytelser
- god rekkevidde
- hurtigladere
- overkommelig pris i forhold til ytelsene
- stillegående motor
- lave driftsutgifter
- god bagasjeplass

Her er medaljens bakside:
- ytelsene er noe jeg har svært lite bruk for i det daglige. Artig å kjenne på draget i blant, men til 99,9% av bruken er dette unødvendig.
- rekkevidden er likevel begrenset. Det holder til det daglige, til alle småturene der. Men så har jeg en del langturer i løpet av året, og disse er en del lengre enn rekkevidden. Hvilket bringer meg over på:
- hurtigladerne. Vel og bra med de hurtigladerne som finnes. Men jeg synes det er ufattelig kjedelig å kjøre E6 gjennom Gudbrandsdalen. Skal jeg fra Kongsberg og nordover til nordvestlandet, foretrekker jeg å kjøre over Valdresflya, mot Geiranger og den veien. Da er det plutselig ingen hurtigladere (superchargers) tilgjengelig på strekningen, og vips så må man belage seg på en lang stopp (mange timer) et eller annet sted for å fylle opp batteriet. Fjelloverganger er også en rekkeviddedreper selv om man kan kjøre regen på nedfarten. Så lenge nettverket av hurtigladere er såpass begrenset, tvinges man til å kjøre de kjedeligste veistrekningene på sine langturer, med mindre man legger inn ekstra overnattinger underveis (eller laaange stopp). Samme med utenlandsturer. Uten et svært utbygd hurtigladernettverk, hvor ikke bare noen få, store veier er dekket, er det svært begrenset hvor man i praksis kan dra.
- overkommelig pris i forhold til ytelsene, ja. Men i forhold til resten av bilen? Joda, det er en stor bil, og du får nytenking med på kjøpet. Til 600 000 kroner (eller rundt 700 000 som den mest typiske Tesla Model S koster nå) har man svært mange alternativer, og alternativene er svært gode (selv om mange later til å tro at fossilbiler bare er noe gammeldags dritt).
- komforten i Model S skuffet meg. Fremsetene er helt ok, men ikke mer enn det. Nakkestøtten var for meg ikke særlig behagelig, og jeg hadde satt pris på en mer justerbar nakkestøtte. Å kjøre svingete vei var en øvelse i å holde seg fast for ikke å skli rundt på setet pga manglende sidestøtte.
- baksetene passer for små barn, men godt voksne menn med middels høyde over havet sliter i forhold til taket. Jeg er 183 cm på sokkelesten og i Model S med panoramatak kjente jeg håret subbet i glasset. Et par centimeter sideveis eller bak så dunket skallen borti inventaret. Det gikk ikke an å finne seg en behagelig sittestilling. Siden jeg kjører en god del turer med passasjerer i voksen alder, er det litt greit å tilby de litt komfort i baksetene. Et annet moment er fotbrønnen i baksetet. Den er helt tragisk siden batteripakken medfører at man ikke får den dybden i fotbrønnen som vanlige biler har.
- inn- og ut av baksetene/bakdørene er altfor trangt. Du kjenner meget godt dørkarmen mot låret når du prøver å gå ut av bilen.
- ladestabilitet. Selv om mange ikke opplever problemer med ladingen, er det likevel en god del som sliter. Ladestasjoner som ikke gir nok strøm, lading som kutter, UMC som trøbler, manglende adaptere etc. Jeg orker ikke ha en bil hvor jeg støtt og stadig må monitorere den for å se om jeg får nok strøm til å klare meg gjennom dagen eller neste tur.
- trøblete rygging. Linsen på ryggekameraet blir fort skitten. Med tanke på at man har så begrenset utsyn bakover i Model S, er man i stor grad avhengig av å kunne stole på parkeringssensorene og ryggekameraet. På en bil til 600-700 000 kroner er det litt greit å kunne sette bilen i revers og enkelt rygge seg bakover. Man skal ikke være avhengig av å måtte gå ut av bilen, og bak for å rengjøre sensorer og ryggekamera. Det blir rett og slett for dumt. Eller at man må på kreativt vis dimme lysføleren på speilene for at de ikke skal gå i svart dersom man har en aldri så liten lyskilde bak bilen.
- dårlig DAB-radio. Siden jeg elsker å høre på radio når jeg er på tur, er jeg avhengig av at den virker. Siste 4 årene har jeg hatt DAB i mine biler, og det er ingen vei tilbake til FM for min del. Skal jeg slite med DAB-dekningen er det meningsløst for meg.
- er virkelig batterigarantien så bra? Ja, den er 8 år. Men det er mot fabrikasjonsfeil. Jeg har ennå ikke sett noen statement fra Tesla på hvorvidt de garanterer en bestemt prosentsats gjenværende batterikapasitet etter 8 år. Å gamble på at batteriet holder minst 80% etter 8 år gidder jeg ikke.
- delepriser. "Ingen" bevegelige deler høres ofte brukt som argument. Men tenker ikke folk på hvor mye reservedeler til Tesla'en egentlig koster? Luftdemping? Disse varer ikke evig. Og de er slett ikke rimelige hverken å reparerer eller å bytte. Tenk også at Model S-delene er unike for nettopp Model S. Deleprisene til en stor bil på over 2 tonn, som bare produseres ca 20 000-25 000 av i året, blir forholdsvis høye i forhold til en masseprodusert bil.
- vindusviskerne kunne med fordel vært bedre utformet
- utvendige lys kunne med fordel vært kraftigere. Da jeg satt på med en kjenning sin Model S en mørk og våt høstkveld, ble jeg svært overrasket over hvor dårlig lyset var.
- enklere montering for takstativ/skiboks kunne vel vært noe. Mulig jeg har blitt noe bortskjemt etter xx antall år med enkel montering på mine biler.

Jeg vurderer ennå Model S, men må si skepsisen gror for hver dag som går. Hadde jeg kjøpt en Model S for noen måneder siden, hadde jeg sikkert vært en fornøyd eier. Men pr nå er prisen så høy og usikkerheten så stor at jeg tviler sterkt. Likevel, jeg følger med på Finn.no hver dag for å se om det dukker opp en fornuftig priset bil. Pr nå er jeg 50/50 når det gjelder kjøp/ikke kjøp.

Kilroy

...Med de minusene du har listet opp her som du bekymrer deg for så ville jeg aldri i verden bestilt Model S. Da hadde jeg nok satset på noe tradisjonelt fossilt. Tror ikke du vil få en god kjøpsfølelse med det i tanken, mye av det du ramser opp er jo der og vil ikke endres, eks. plass/høyde i baksete...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

sindrej

Du treffer veldig bra med både fordeler og ulemper synes jeg.  Jeg angrer ikke på mitt kjøp, men jeg er slett ikke sikker jeg hadde bestilt en gang til med det jeg vet nå.  Og ikke til nesten 100k mer ihvertfall.

fhovlan

"Valgets kvaler", TS? Burde kanskje skiftast til "valget er tatt"

JO

Jeg tror TS sine tanker gjenspeiler den utfordringen Tesla står ovenfor når de etterhvert nå må selge biler de som ikke er interresert i Tesla som sådan og bare vil ha en bil som virker hver dag relativt problemfritt. Andre nye biler fra kjente produsenter har også sine problemer, men for meg virker det som om Tesla har betydelig større problemer både med kundehåndtering og kvalitet.
Jeg har selv bestillt bil før prisøkningen og kjenner godt igjen tvilen til TS. Jeg hadde nok ventet hadde jeg vært ts, det er nok av rapporter om ting som er mindre bra. Vintersoliditet ising i hjulbuer har jeg aldri opplevd eller hørt om før.
Det er nok av flotte biler i samme prisklasse som kommer til å tilfredstille ts, med mindre aks er meget viktig.
For min del er jeg i tvil om jeg vil ha bilen eller om den havner rett på finn når jeg engang mottar den.
Svart Model S Levert 11 Mars

arv

iSight i hjulbuen har jeg opplevd både hos vw og audi
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

snurrehue

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 16. desember 2013, klokken 12:01
Vintersoliditet ising i hjulbuer har jeg aldri opplevd eller hørt om før.
Det er nok av flotte biler i samme prisklasse som kommer til å tilfredstille ts, med mindre aks er meget viktig.

Opphopingen av snø/is i hjulbuene var et annet punkt, ja. På 16 år med diverse biler har jeg aldri opplevd noe særlig av dette. Av og til litt opphoping, men aldri slik at det har blitt noe problem. Det verste har vært de tappene som har bygget seg opp helt bakerst i hjulbrønnene og dannet en klump som har gått fra bilen og ned mot veien (ikke så enkelt å forklare når jeg tenker meg om...). Men ett lite kakk så har de falt av uten noen skader på bilen. Skulle jeg gå for Model S, og det viser seg at jeg til stadighet må hakke løs snø og is fra selve hjulbrønnen, ville jeg blitt enormt skuffet. Vi bor jo tross alt i et vinterland hvor vi risikerer snøfall halve året.

Jeg har også sett både bilder og virkelige Tesla'er som har fått hele baksiden dekket av snø/is etter lengre kjøreturer på snøføre, med det som konsekvens at:
- lyktene ikke viser
- ryggekameraet viser naturligvis nada
- parkeringssensorene ute av spill?

Teslafrank

Jeg er fornøyd, både med min Roadster og Model S. Feil har det vært og det kommer det til å være.

Har selv jobbet med bil i mange år tidligere, drevet eget firma og jobbet som markedssjef i en avdeling av VW i Norge. Jeg har hatt over 60 biler.

Jeg er fornøyd, og jeg har godt grunnlag til å uttale meg om andre merker og organisasjoner:)

Jeg har til gode å oppleve at alle biler og organisasjoner er 100% , men Tesla er en av de beste jjeg har vært innom, til tross for at de er fersk. Og ja, jeg har vært forbannet på Tesla også, men INGEN har så langt vist så stor vilje til feilretting som Tesla har gjort.

Det sier vel en del:)  (om de andre bilmerkene/forhandlere i norge...)

Løp og kjøp!

Aage M.

Sitat fra: Teslafrank på mandag 16. desember 2013, klokken 15:30
Jeg er fornøyd, både med min Roadster og Model S. Feil har det vært og det kommer det til å være.

Har selv jobbet med bil i mange år tidligere, drevet eget firma og jobbet som markedssjef i en avdeling av VW i Norge. Jeg har hatt over 60 biler.

Jeg er fornøyd, og jeg har godt grunnlag til å uttale meg om andre merker og organisasjoner:)

Jeg har til gode å oppleve at alle biler og organisasjoner er 100% , men Tesla er en av de beste jjeg har vært innom, til tross for at de er fersk. Og ja, jeg har vært forbannet på Tesla også, men INGEN har så langt vist så stor vilje til feilretting som Tesla har gjort.

Det sier vel en del:)  (om de andre bilmerkene/forhandlere i norge...)

Løp og kjøp!

Godt å lese dette Teslafrank. Jeg har akkurat samme oppfatning som deg, både når det gjelder selve bilen, og Teslas organisasjon, sammenlignet med andre biler og bilorganisasjoner. I løpet av et relativt langt liv, (67) har jeg kjøpt mange nye biler. Ingen biler overgår Tesla Model S, og ingen andre har levert som Teslas organisasjon, hverken når det gjelder vilje eller evne. :-)

valvolainen

Jeg er bare normalt fornøyd. Men så har jeg ikke hatt mye kontakt med tesla. Var innom en gang da jeg prøvekjørte og enda en gang når jeg fikk bilen. Jeg har, som ingen andre her, uoppfordret fått informasjon jeg trenger for å forholde meg til bestillingen min, men likevel har vi kunnet følge med på forumet her hva levering gjelder, og på grunnlag av det kan vi selv estimere levering. Dette stemte ganske bra med våre antakelser fra bestilling i april.
Når det gjelder produktet, selve bilen:
Må som andre plugge inn ladekabelen en ekstra gang en gang eller to i uken.
Ellers synes jeg bilen er helt fantastisk! For en kjøreglede. Er ikke sliten når jeg kommer hjem fra jobb lenger heller.
Vi er vel som mange andre her litt betatestere. Og vi er klar over det. Er forutsigbarhet din nr.1 pri, så finnes det antakelig bedre alternativer. Dog ikke elektriske. For der er tesla alene i klassen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Bowers


snurrehue

Sitat fra: Aage M. på mandag 16. desember 2013, klokken 16:48
Ingen biler overgår Tesla Model S, og ingen andre har levert som Teslas organisasjon, hverken når det gjelder vilje eller evne. :-)

Meget mulig, men det å risikere stadige småproblemer som medfører å måtte stå til spott og spe på veiskuldra mens man venter på bilberging, eller stadige turer innom de få service-sentrene, vet jeg rett og slett ikke om jeg orker.

Når det i tillegg rapporteres om at sandkorn mot hjulbuene høres svært godt i kupeen, blir jeg enda mer skeptisk. Det er ikke akkurat premium.

Men når sant skal sies:
+ Teslas vilje til å ordne opp
+ Akselerasjon
+ Fint design
+ Noe annerledes

Det er ikke enkelt å velge.

JO

Det er bare å bestemme seg for om man kan leve med litt småfeil, som sannsynligvis vil være fikset og luket bort i løpet av de første 6 månedene du eier bilen. Kjøper du en annen nybil vil du og mest sannsynlig oppleve småfeil som lukes bort hos den aktuelle leverandøren i løpet av de første månedene. Det blir mye det samme.

Med tanke på premium ikke premium så er det ikke noe tvil om at TMS ikke er premium i den forstand vi er vant med fra Mercedes og BMW feks. TMS har ett premium design eksteriørmessig, men er totalt utklasset når du kommer inn i bilen. Over litt tid vil nok Tesla legge på flere valg og forbedre produktet slik at det nærmer seg feks Mercedes. Så da kan du jo vente å se og evt bestille når bilen oppfyller alle krav.
Det som gir TMS ett fortrinn er drivlinjen, stillegående, kraftfull og repsonsiv. På alt annet utklasser Mercedes eller en BMW bilen med god margin er min mening, dog gjerne til en høyere pris i Norge.
Jeg har bestillt og lever godt med at bilen ikke er like Premium som en BMWen den erstatter. Bilen er fortsatt på ett meget høyt nivå.
Svart Model S Levert 11 Mars

snurrehue

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 18. desember 2013, klokken 08:31
Det som gir TMS ett fortrinn er drivlinjen, stillegående, kraftfull og repsonsiv. På alt annet utklasser Mercedes eller en BMW bilen med god margin er min mening, dog gjerne til en høyere pris i Norge.
Jeg har bestillt og lever godt med at bilen ikke er like Premium som en BMWen den erstatter. Bilen er fortsatt på ett meget høyt nivå.

Og det er akkurat det som gjør meg mer og mer i tvil om jeg virkelig vil ha en Model S nå. I forhold til aksellerasjon er Model S billig. I forhold til resten av bilen sliter jeg med å rettferdiggjøre overfor meg selv det å legge ut penger for en slik bil. Det lille jeg hittil har fått testet den, og det jeg har fått sittet på med en, har gitt meg noen glis og litt wow-faktor. Men når jeg har sett forbi aksellerasjonen og skjermen, så sliter jeg med å se hva som gir den merverdi i forhold til BMW, Audi etc. Bompenger sparer jeg bare noen få kroner på pr år. Årsavgiften er et par tusen kroner spart. Drivstoff/strøm vil jeg kunne spare ca 8000-10000 kroner på. Men så er det usikkerheten rundt verdifall.

Hvor lenge vil hypen vare? Det virker ikke som om folk bestiller i hopetall lengre. Jeg var i Brussel sist helg. Var da innom Tesla showroom for å se om jeg klarte å bli overbevist om å kjøpe meg en. I følge selgeren var det solgt og levert ca 120 stk i Belgia så langt, og like mange var i bestilling. Altså rundt 250 stk totalt. Belgierne var visstnok ikke helt klar for en slik bil ennå. Den var for dyr.

janmb

Sitat fra: snurrehue på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:08
Belgierne var visstnok ikke helt klar for en slik bil ennå. Den var for dyr.

Akkurat det er vel veldig lite relevant for din vurdering av å kjøpe bilen eller ei...

At bilen ikke er gunstig i en rekke andre europeiske land er jo et faktum, men et som vedkommer oss i veldig liten grad.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA