Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av aho, tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:15

« forrige - neste »

aho

Hei,

Har en EuroLeaf som som snart runder 10000 siden september. Den siste tiden mener jeg bremsene har forandret karakter ved sakte kjøring og oppbremsing. Det er nesten umulig å bremse opp til null uten at det stopper med ett rykk. Må være utrolig forsiktig på pedalen - men selv da er det vanskelig å få en myk stopp. Jeg mener dette har blitt værre den siste tiden men den har vel alltid vært litt røff i bremsene på lave hastigheter.

Noen som har erfaring. Burde jeg dra på verkstedet med den? De vil vel sikkert bare si at dette er normalt...

Mvh

AHO
e Golf 2016 - Sandvika

kjbu

Samme på min EuroLeaf som har kjørt 5000km. Kanskje det er en "vinteregenskap".
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Odd

Jeg har samme bil, gått 6000.
Den er helt myk i nedbremsingen.

Thomas Parsli

Det har vært klager på bremsene i flere år nå, jeg vet at både 2012 (Japan) og 2013 (Euro) har dette problemet. Og at 2011-modelle hadde et tilsvareden problem som visstnok er fikset i en oppdatering.

Søk på forumet, så finner dere flere detaljer.

Thomas
(2012-modell uten bremseproblemer)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

Har det samme på min 2011 modell, interessant med oppdatering. Skal snart på service så da får vi håpe det blir oppdatert... Nesten litt redd for å låne ut bilen slik den er nå, verst i ECO så jeg har sagt til fruen at hun får bruk D, men da går det mye strøm fra varmeapparatet så ikke optimalt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

godhelg

Samme "feil/problem" på min Tekna 13. Kjørt 1700.

Daeedor

Samme her , bil gått 7000 nå i høst. Virker som om problemet nærmest forsvinner hvis jeg slipper bremsen ut et øyeblikk ved nedbremsing og trykker den inn igjen raskt . Likeledes hvis jeg provoserer fram en abs-brems , og bremser vanlig videre ( kun for å teste , selvsagt ! )  Skal ta det opp med forhandler.  Ikke noe problem , egentlig , bare litt "kilen" ved lav hastighet. (omtrent som bremsene på en Citroen CX jeg hadde for noen år siden - det var bremser det , gitt...) Men - vil gjerne ha det fikset. :)

Kvikken

Merket også dette med en Tekna 13 hentet i november men jeg trodde det var bremsens natur ved at den veksler mellom regen og mekanisk brems. Den glipper liksom litt i rolig nedbremsing for så å legge på igjen.

Nesten litt farlig om man skal bremse opp som normalt bak en annen bil og man treffer den andre bilen fordi bremsen slipper litt.

Kan best beskrives som litt "rykk og napp" preget brems.

Trig8

For meg virker det som at det er overgangen mellom regenerering og brems som skaper dette rykket. Det er helt klart større rykk om en er i eco eller B-mode enn når en kjører i D.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Daeedor

Sitat fra: Trig8 på mandag 16. desember 2013, klokken 17:50
For meg virker det som at det er overgangen mellom regenerering og brems som skaper dette rykket. Det er helt klart større rykk om en er i eco eller B-mode enn når en kjører i D.

Har vi samme problem ?  Jeg vet ikke , men jeg opplever ikke noe "rykk" , men at bremsen tar veldig brått rett før full stopp. I og med at problemet blir borte dersom jeg bremser først , slipper , og bremser igjen , tror jeg heller på at det er posisjonen til klossene som er litt for langt fra skiven , ettersom klossene nå er blitt litt slitt. Ja , de skal jo ligge inntil skiven , men det kan se ut som om avstanden kanskje er ørlite grann større nå enn da bremsene var helt nye ? Ved første trykk på pedalen klemmes klossene helt inntil , og rekker ikke å trekke seg så mye tilbake igjen før trykk på pedal nummer 2 , som jo skjer umiddelbart etter trykk 1 i mitt forsøk. Jeg tror dermed at dette kun oppstår etter en tid når klossene blir litt slitt , og at regenereringfunksjonen "misforstår litt" med en gang , da bremsene ikke tar skikkelig de første sekundene. Da trår den til med mere regenerering for å kompensere , men  akkurat da begynner klossene å få trykk på skiven , - dermed får man bråbrems. Endring av programvare slik at regenerering slår inn litt senere i prosessen vil avhjelpe på dette , men det vil selvsagt gjøre at man bruker de mekaniske bremsene litt mer. Dog tror jeg dette er minimal mer-slitasje. Med andre ord :  programvare fiks for å rette opp en litt "dårlig" design kan være løsningen ? :)

Kvikken

#10
I dag hadde jeg en opplevelse som kunne blitt en unødvendig kostbar situasjon hvis det var glatt. Samt at ingen liker å bli påkjørt bakfra. Min bil ble hentet i november og har ikke gått mange km.

I en nedoverbakke mot en rundkjøring bremser jeg som vanlig mot en bil foran og i det jeg nærmer meg og normalt ville stoppet slipper plutselig bremsen litt før den igjen hugger inn.

Hadde det vært glatt her ville bilen begynt å skli og treffe bilen foran. Samt at når bilen plutselig slipper bremsen i overgangen så vil man automatisk reagere og bremse mer som øker faren for at bilen får skrens og treffer bilen foran.

Dette er rett og slett dårlig gjennomført og trafikkfarlig. Bilen bør sørge for at bremsene ligger godt på før regenfunksjonen slipper. Skulle gjerne hørt dommen hvis en førerinstruktør fikk prøve denne biten på glattkjøringsbanen. Jeg er veldig oppmerksom på dette nå men det overasker meg alikevel innimellom.

Det blir nok et av punktene jeg tar med forhandler når jeg skal innom om ikke så lenge.

Daeedor

Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:30
I dag hadde jeg en opplevelse som kunne blitt en unødvendig kostbar situasjon hvis det var glatt. Samt at ingen liker å bli påkjørt bakfra. Min bil ble hentet i november og har ikke gått mange km.

I en nedoverbakke mot en rundkjøring bremser jeg som vanlig mot en bil foran og i det jeg nærmer meg og normalt ville stoppet slipper plutselig bremsen litt før den igjen hugger inn.

Hadde det vært glatt her ville bilen begynt å skli og treffe bilen foran. Samt at når bilen plutselig slipper bremsen i overgangen så vil man automatisk reagere og bremse mer som øker faren for at bilen får skrens og treffer bilen foran.

Dette er rett og slett dårlig gjennomført og trafikkfarlig. Bilen bør sørge for at bremsene ligger godt på før regenfunksjonen slipper. Skulle gjerne hørt dommen hvis en førerinstruktør fikk prøve denne biten på glattkjøringsbanen. Jeg er veldig oppmerksom på dette nå men det overasker meg alikevel innimellom.

Det blir nok et av punktene jeg tar med forhandler når jeg skal innom om ikke så lenge.

Ok , da har du nok en annen opplevelse enn meg. Jeg opplever definitivt ikke at bremsen "slipper" , kun at den tar litt vel hardt på slutten.  Men : det kan jo ha samme relaterte årsaker for det.  :)

Kvikken

Jeg kjører også i ECO kombinert med B-Mode. Mulig det gir utslag.

aho

Ser ut til at det er flere enn meg som merker dette. Prøvde litt i dag uten B og ECO og det er mulig det ble noe bedre...
Men hvis jeg normalt kjører veldig sakte slår vel ikke regen inn (mener jeg har konstantert det ned en liten bakke hjemme). Så jeg synes det er rart at det er regen som skal være årsaken.

Er det ingen som har spurt Nissan forhandleren om dette?

Mvh

aho
e Golf 2016 - Sandvika

knnygar

Har også dette problemet.
Har etter kvart lært meg til å planlegge og vere forsiktig på bremsene, så det går som regel ganske bra.
Men av og til når ting/bilar kjem litt brått på blir det som regel ganske brå stopp  :-\
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA