Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av aho, tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:15

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: knnygar på tirsdag 17. desember 2013, klokken 15:01
Har også dette problemet.
Har etter kvart lært meg til å planlegge og vere forsiktig på bremsene, så det går som regel ganske bra.
Men av og til når ting/bilar kjem litt brått på blir det som regel ganske brå stopp  :-\
Skal innom forhandler idag for å fikse en liten skranglelyd i tak konsoll (høres kun på isete "kjetting" vei , men irriterende for det - sikkert en kabel som ligger feil oppå konsollen tipper jeg) og jeg skal ta opp bremsespørsmålet samtidig. Som dere påpeker - det er flere som opplever det samme , så det må være noen som ser på problemet vil jeg tro. Vi får se ! :P

Oddvar

Har samme problem med min Japan versjon ved overgang fra regenerering til brems :-(
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Kvikken

Daeedor:
Det blir spennende å høre. Jeg vet ikke om det har vært ulykker på vinterføre relatert til dette men det har absolutt potensiale til å skape ulykker på glatt føre.

fws

Jeg har samme problemet. Har "forsket" på det en stund nå og funnet ut at det må være feiltolking fra bremsesystemet. Bremsene tror at bilen har mistet grepet og setter inn ekstra bremsekraft (eller noe sånt).
Jeg kan oppleve at bremsene er "av og på" støtt og stadig, men hvis jeg tar bremsepedalen helt ut, og så bremser på nytt kan problemet ofte forsvinne. Det skjer oftest på de dagene da underlaget er vått, og gjerne i nedoverbakker.
Tror også at det kan henge sammen med vinterhjulene. At det er noe med kombinasjonen vått føre og vinterhjul.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Daeedor

Sitat fra: fws på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:51
Jeg har samme problemet. Har "forsket" på det en stund nå og funnet ut at det må være feiltolking fra bremsesystemet. Bremsene tror at bilen har mistet grepet og setter inn ekstra bremsekraft (eller noe sånt).
Jeg kan oppleve at bremsene er "av og på" støtt og stadig, men hvis jeg tar bremsepedalen helt ut, og så bremser på nytt kan problemet ofte forsvinne. Det skjer oftest på de dagene da underlaget er vått, og gjerne i nedoverbakker.
Tror også at det kan henge sammen med vinterhjulene. At det er noe med kombinasjonen vått føre og vinterhjul.

Jeg er enig med deg. Skrev en lengre passus om det samme på side 1 her..... :)

Kvikken

Dette samsvarer også veldig godt med hva jeg opplever.

Yngvar A. Olsen

Har det samme problemet på min Leaf 2013 (Japan). Jeg liker bilen veldig godt ellers. Det virker som bremsesystemet har en feil i konstruksjonen. Nissan bør ikke slippe unna med dette. Foreløpig har jeg latt min forhandler i Kristiansand teste bremsene. Han ville rapportere dette til Nissan. Men ingenting har skjedd foreløpig. Etter min mening er bremsene farlige på glatt føre. Men nappingen kommer og går, og av og til er det ikke så ille.

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

fws

Sitat fra: Yngvar A. Olsen på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:14
Har det samme problemet på min Leaf 2013 (Japan). Jeg liker bilen veldig godt ellers. Det virker som bremsesystemet har en feil i konstruksjonen. Nissan bør ikke slippe unna med dette. Foreløpig har jeg latt min forhandler i Kristiansand teste bremsene. Han ville rapportere dette til Nissan. Men ingenting har skjedd foreløpig. Etter min mening er bremsene farlige på glatt føre. Men nappingen kommer og går, og av og til er det ikke så ille.

Etter at jeg har klemt bremsen i bunn noen ganger har det forsvunnet. Tar også iblant (ca. 1x i måneden) å setter bilen i nøytral i en nedoverbakke, og bremser litt ekstra (regenereringen skrur seg av når du har i nøytral). Da får bremseskivene litt skikkelig belastning. 

Husker også at jeg var ganske frustrert over dette i starten, men som sakt har alt forsvunnet etter at jeg gjorde det jeg skriver over. 
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

johncl

Har ny 2014 modell kjørt under 1000 km og har tendenser til at den napper og slipper når jeg bruker bremsen forsiktig for å sakke nedover bakker i det minste. Kjører Eco mode hele tiden.
Perlehvit Leaf 2014

Rio

Nissan har laget en oppdatering som fikser dette problemet på USA-modellen av Leaf. Oppdateringen kom for ca halvannet år siden, men fremdeles ingen tegn til at det tas med i oppdateringene for andre Leaf.

Oppdateringen heter NTB-12-086.

Jeg har også klaget over dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Jeg så diskusjonen rundt NTB-12-086 når den kom, men ble ikke overbevist om at det er samme feil som omtales her. Det er også litt vanskelig å forstå hvorfor bare US-modeller oppdateres hvis det er samme feil...

Jeg starter bilen med bremsen "i bånn" og har aldri hatt problemet, er på 3. eller 4. firmware-oppdatering nå (sist oppdatert i januar).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

Jeg skal forsøke dette trikset i løpet av dagen for å se om det hjelper på min 2013 Leaf.

HotLeaf

vi hadde dette problemet på JApan- Leafen vår... men ettter jeg ga fruen beskjed om å straffe bremsene skikkelig en gang i mnd... 120-130km/t og full brems til stillestårende... så forsvant problemet... derav at pedalen da MÅ i bunn så virker det som den restter seg...=)

Powerflux

Sitat fra: HotLeaf på søndag 23. mars 2014, klokken 09:07ga fruen beskjed om å straffe bremsene skikkelig en gang i mnd... 120-130km/t og full brems til stillestårende..
Du trenger ikke å kjøre som om du har stjålet nilen for at dette skal funke 8)
Det holder med et par harde tråkk nåt bilen står stille ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA