Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Wallbox Pure

Startet av Hyperstress, mandag 23. desember 2013, klokken 20:40

« forrige - neste »

Hyperstress

Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. desember 2013, klokken 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Kanskje de tror du parkerer på høyre side av veien.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress

For så vidt et godt poeng, som kanskje veier opp for ulempene med den daglige trimmen i garasjen. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektrolux

Er standard plassering på PSA og genialt om en parkerer langs veien. Think har av en eller annen grunn valgt venstre side, som riktignok hjelper en å oppdage et ladekabelen står i bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mircado


Mulig det har en sammenheng med at det er forbudt å parkere mot kjøreretningen i Frankrike?

Venstre side er ganske upraktisk ved gatelading, okkesom.
--
Think City Zebra

Griffel

Sitat fra: angenvilla på mandag 16. desember 2013, klokken 01:44

Mulig det har en sammenheng med at det er forbudt å parkere mot kjøreretningen i Frankrike?

Venstre side er ganske upraktisk ved gatelading, okkesom.
Det er nok adskillig fler land en Frankrike. Mange Normenn får bot i Sverige. Er det heltrukket midtlinje er kanskje parkeringen lovlig men en har kommet dit på ulovlig vis. Bulking ut far "feil side" er heller ikke uvanlig.
Og så må en huske at alle skilt og avstans regler gjelder i fartsretningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. desember 2013, klokken 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Høyre side er optimalt, mye bedre enn foran som på Leaf (samler skitt, fryser og flyr opp dersom du har glemt å låse).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Vind

Til trøst så har de fleste tyske el biler dette - også BMW. Etter å ha undersøkt litt er hovedargumentet fra produsent gateparkering og sikkerhet. De fleste ladepunkter er på gate eller langs vegg.  Sikker parkering er enten langs gate i kjøreretning eller å rygge inn på plass.  Når man rygger inn på en plass har man oversikt når man kommer, og oversikt når man kjører. Kjører man med fronten inn er det lettere å rygge ut mot en bil, fotgjenger eller barn.  Flere oljeselskaper og andre opptatt av sikkerhet har innført dette som krav for sine ansatte (å rygge inn når man parkerer).  Når man da står med bakenden av bil til vegg eller med kjøreretningen har man kortest avstand til lader.

Derfor er det sikreste stedet å ha ett ladepunkt på høyre side bak.  Det er ikke lenger ett problem at man ikke ser ladekabelen når man skal kjøre  Bilen varsler tydelig om den står i - og vil ikke begynne å kjøre.

Den ekstra mosjonen får vi ta som en bonus.  Så vil det jo være ett ekstra sikkerhetsargument ift Leaf når man skal selge om noen år  ;)

Om det virkelig er ett problem for noen kan man jo importere engelsk bil  ;D - men det har jo noen andre utfordringer...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. desember 2013, klokken 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side?

Det er jo bensinlokket på bensinvariantene så det er vel årsaken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hyperstress


Sitat fra: Elmo på torsdag 09. januar 2014, klokken 14:13
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. desember 2013, klokken 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side?

Det er jo bensinlokket på bensinvariantene så det er vel årsaken.

Ja, er nok det også.
Etter å ha brukt bilen en stund, så holder jeg fortsatt på at den burde vært på venstre side.
En annen rar ting er at de skal holde på gjenkjennelsesfaktoren fra fossil: de bruker samme tanklokk, og innenfor det så er det enda ett, nei to(!) lokk på kontakten! Burde vært laget mye mer elegant. Samme med nøkkel og tenning som må vris om - føles gammeldags. Og batterinivået er merket med et bensinpumpesymbol. (Ok, kan være en lader også).

Uansett, alt dette er helt greit, bare litt pussig :). kona liker det - hun er allergisk mot nytenking.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Snart-i3

Det er forbudt og parkere mot kjøreretningen i Sverige også. Vil si at plassering på venstre side er feil, stå ute i gata og trekke en ledning rundt bilen til ladekontakten.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Rio

Jeg vil påstå at den riktige plasseringen er bak nummerskiltet foran, gjerne med plass til ladekladden. Står den på siden er den langt mer utsatt for alkoholpåvirkede folk som synes det er "morsomt" å forsøke seg på å trekke den ut, eller bøye den, når de går forbi.

På GTE så kommer ladeporten foran (bak VW-skiltet), siden bensinluken brukes til ...eh.. bensin! :shock:

Dette er løsningen VW brukte for 20 år siden. Det tar 10 sekunder å plugge inn:



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Martin-

Renault Fluence Z.E. har på begge sider  8)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Schled

Mener høyre side er "riktig" side å ha "tanklokket". Dette er vel noe som henger igjen fra de tyske fossil bilenes tid.
Hvis man gikk tom for drivstoff og stod langs veien så skulle man ikke måtte stå "i veien" for å helt på resverekanna.
Aller minst hvis det var på autobahn man hadde gått tom for drivstoff.

Ellers ser jeg ikke noe problem sånn i det daglige med å ha lade kontakten på min e-Up! på høyre side.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Kjell Leaf

#14
Sitat fra: Trond Arve på lørdag 28. desember 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. desember 2013, klokken 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Høyre side er optimalt, mye bedre enn foran som på Leaf (samler skitt, fryser og flyr opp dersom du har glemt å låse).
Jeg syns det er topp¨å ha lading i fronten, da er ladekabelen garantert av veien når jeg kjører inn i garasjen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA