Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere ratt?

Startet av GeirH, mandag 23. desember 2013, klokken 17:20

« forrige - neste »

Kvikken

Hva er grunnen til svak pumpe? Dette systemet kjører jo fra 12v batteriet så ser ingen grunn til å "spare strøm".

emil

Sitat fra: glennha på tirsdag 25. november 2014, klokken 15:14
Hva er grunnen til svak pumpe? Dette systemet kjører jo fra 12v batteriet så ser ingen grunn til å "spare strøm".

Fordi de bruker samme pumpe som fossilbliene, men der ligger gjerne spenningen på over 14V og ikke og dupper rundt 12V som den gjør på Leaf?

Det  sammen med litt dårlige dyser og underdimensjonert ledningsnett til pumpen kan også være medvirkende årsaker til problemene vi ser.

Rio

Ledningsnettet er kanskje underdimensjonert, men spenningen på batteriet økes til 14V når man bruker pumpen.

Ikke bare det, pumper på eksosbiler fungerer fint selv om spenningen på batteriet er 12V.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

Er vel heller ikke noen grunn til at det skal være lavere spenning på batteriet i en Leaf kontra en fossilbil emil? 12 eller 14v.

Rio

Sitat fra: glennha på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:27
Er vel heller ikke noen grunn til at det skal være lavere spenning på batteriet i en Leaf kontra en fossilbil emil? 12 eller 14v.

Uavhengig av om det er en grunn til det, så er 12V-laderen i Leaf programmert med veldig lav spenning.

Det er ikke helt "feil", fordi batteriet har egentlig lite behov for å være toppladet, siden det ikke skal brukes til å trekke en startmotor rundt. Men det er feil at ledningene er for tynne, og at den ikke starter lading av 12V-batteriet når den skal.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

#35
Det med startmotor er logisk ja. Dog merkverdig at ingeniører klarer å levere en bil med for tynne kabler.

Men gjelder det med kabler og lading av batteriet alle modeller eller første generasjon?

Rio

Sitat fra: glennha på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:41
Det med startmotor er logisk ja. Dog merkverdig at ingeniører klarer å levere en bil med for tynne kabler.

Men gjelder det med kabler og lading av batteriet alle modeller eller første generasjon?

Det er noen som skulle hatt bank! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Jeg bruker en Ctek-vedlikeholdslader på batteriet på min bil rett som det er, og den har en del å jobbe med før den melder fullt batteri. Å ikke holde slike blybatterier fulladet reduserer levetiden drastisk..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rio

Enig, blybatterier bør være mellom 80% og 100% ladet, for ikke å sulfatere.

Samtidig skal de ikke overlades. Husk at det er tilnærmet null forbruk ut av et slikt batteri - kun telemetri og låssystemer når bilen står parkert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Sitat fra: glennha på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:41
Det med startmotor er logisk ja. Dog merkverdig at ingeniører klarer å levere en bil med for tynne kabler.

Men gjelder det med kabler og lading av batteriet alle modeller eller første generasjon?
Tynne ledninger er svært vanlig på dagens biler. I gamledager så hadde VW ikke relestyring engang av hovedlysene, alt gikk via vribryteren ved siden av rattet. Selv har alle mine biler hatt tynne ledninger til lysene men ladespenningen har vært bra og det hjelper jo godt på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:30
Enig, blybatterier bør være mellom 80% og 100% ladet, for ikke å sulfatere.

Samtidig skal de ikke overlades. Husk at det er tilnærmet null forbruk ut av et slikt batteri - kun telemetri og låssystemer når bilen står parkert.

Ja, men om man bruker en moderne automatisk lader vil batteriet aldri overlades - det er bare de primitive laderne som aldri går over til vedlikeholdslading hvor dette er en "issue". :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA