Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stordalen vs Spetalen i heftig debatt

Startet av Laban, tirsdag 16. september 2008, klokken 20:50

« forrige - neste »

Laban

Fra Dagens Næringsliv D2:

Myte: Vi hadde hørt at hybridbilen var herlig grønn og slapp ut omtrent bare luft og vann, i motsetning til elbilen som rett som det er gikk på dansk kullkraft.

Hele artikkelen:
http://www.dn.no/d2/article1478606.ece

Endelig noen som kommer frem til at elbilen har desidert lavest CO2 utslipp.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Catalyzator

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Som vanlig 2 sider av samme sak.

Sannsynligvis sparer hybridbiler mer CO2 enn Elbiler grunnet deres større utbredelse, som igjen kommer av ubegrenset rekkevidde, og dermed flere kjøpere.

Men som vi alle her vet er batteribilen uslåelig på lavt energi forbruk.

Den dagen folk kjøper en paralellhybrid til langturer, og en Elbil til alt annet, blir det virkelig miljøvennlig.

Alternativet er en plug in seriehybrid, som blir mindre økonomisk på langtur enn paralellhybrid grunnet tap i overføring til og fra batteri, men som kun vil bruke fossilt drivstoff når en passerer 100 km i et strekk.

Paralallhybrid har til opplysning fossilmotor med direkte forbindelse til drivhjulene, sammen med elmotoren, mens seriehybrid utelukkende bruker elmotor til selve framdriften. Det hersker usikkerhet angående skattlegging av seriehybrider, og jeg håper fremdeles på å kunne kjøpe en seriehybrid Venture One, og/eller en Volvo Recharge, men det forutsetter avgiftsfritak. Ellers blir det å bygge om eller kjøpe rene elektriske versjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA