Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf fra Oslo til Nedbyen i kveld

Startet av D.O, mandag 23. desember 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

Tempe Dekkservice

#15
Det er dessverre standard åpen diff på denne bilen, men pga store mengder med krefter så kan den likevel "spinne" med begge hjulene og bilen slipper lett med rumpa ved provosering. Men hvis man studerer videoer av TMS testet på bane så ser man at kun et hjul slipper fra seg dekkrøyk og bilen blir lett litt understyrt.

Den burde hatt en skikkelig 1,5veis differensial, men det kan hende det hadde blitt vanskelig for mange å håndtere, og den elektroniske antispinnfunksjonen på denne bilen er svært effektiv og sørger for god fremkommelighet iallefall :)

Lurer på om det går an å få tak i en skikkelig differential for de som er litt mer galne og lekne av oss?? :D

D.O

#16
Sikker? Den i mitten er uten trc 

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: OleT på søndag 15. desember 2013, klokken 14:27
Prøv en bratt sleip bakke med TC på. Tråkk "guffepedalen" i bånn, og se på strømforbruket. Da vil du se at TC regulerer effekten til hjulene. Med våt nysnø i bakken opp fra Salhus Kai ga aldri bilen mer enn 30 kW, uansett hvor hardt jeg tråkket på pedalen.

Det er ingen som bestrider at bilen har traction control. Det er ikke det som diskuteres her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Sitat fra: valvolainen på søndag 15. desember 2013, klokken 16:47
Synes antispinn er helt fantastisk på denne bilen.
Samtidig merker jeg stor foskjell når antiskrems systemet kobler inn, her 'klampes' det godt på bremsene, man merker ikke det på samme måte med antispinn, men samtidig er det ikke så mange andre måter å gjøre dette på, med mindre man har en eller annen form for elektronisk diff som nevnt lenger opp. Heller kanskje heller mot dette. Flere som merker foskjell på bremseklampingen i en skrems kontra den flytende og smertefrie reguleringen av kraft mellom dekkene?
Må si meg enig her, når stabilitets kontroll slår inn, høres det godt! når TC jobber, er det ikke en lyd... Føles som en elektronisk diff og ikke bremsene som slår inn. Har stått på utsiden og sett på en kompis forsøke seg med sin S når jeg hadde vasket bilen i oppkjørselen i minus grader...

Når han gjorde som han alltid har gjort trampe lett på gassen og slippe, så spant det litt men han gav seg for fort til at han kom opp og forsøkte noen ganger... Så ba jeg han bare holde inne gassen, da vekslet bilen på hjulene, spant litt på ene siden, litt på andre siden, bare et par cm dekkspinn av gangen (cm dekkspor ikke cm bakke, ikke lett å forklare), slik karret den seg opp til det var mer grep og kjørte opp på det tørre.

Dette var også grunnen til at det første jeg gjorde når jeg skulle teste bakkestart, var bare å trampe gassen i bånn og holde den der til jeg var på toppen. Isete vei, med nysnø opp til døra. Helt udramatisk, den karrer seg forsiktig fram i 0-1km/t inntil det er nok grep til at den kan øke farten.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

#19
Gutter, TC kontra diffbrems er to veldig ulike temaer og som ironisk nok har langt på vei rakt motsatte formål.

Alt TC gjør er å begrense kraften fra motoren for å unngå hjulspinn - uansett hvordan kraften til enhver tid er fordelt mellom hjulene. Noe TMS gjør helt utmerket, men det har lite eller ingenting med temaet her å gjøre.

En diffbrems søker å begrense kraftens frie fordeling mellom sidene, slik at ikke kraften sløses bort i å spinne hjulet med minst grep, men tvinger en andel over til hjulet med best grep. Dette er IKKE en utfordring TC bidrar til å løse eller gjøre mindre viktig i det hele tatt.

Det handler ikke om å ikke spinne.

Det handler om å få mest mulig krefter i bakken.


Når det er sagt har jeg litt vondt for å tro at ikke TMS i det minst emulerer en diffbrems i det hele tatt. Den burde aksellerert langt dårligere enn den gjør dersom den hadde en helt åpen diff uten noen som helst støtte.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Enig. Virker som den slipper litt vekselvis på høyre og venstre hjul ved kraftig akselerasjon fra lav fart  - ihvertfall med vinterdekkene som gir forholdsvis begrenset grep.

D.O

Synes bilen slipper på begge hjul samtidig, og spor på sny/asfalt viser det samme hos meg. To jevne spor.  Men trc er raskt inne og begrenser effekt til motoren, heldigvis for mine piggdekk... Er ikke lett å skal spare dekk samtidig som man skal vise frem bilen. Kan det være forskjel på S og P modeller?

Sånn litt off min egen topic så ble jeg og andre imponert over fremkommeligheten til bilen. Akset på is/vann opp en bakke og kom seg bedre frem enn som skal være mulig. De som satt på nektet å tro at bilen kun hadde bakhjulstrekk. Nesten som jeg lurer litt selv på om der er trekk på flere hjul.  :o
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TorAtle

TMS har ikke diffbrems. Det er det dessverre svært få biler som har i dag. Selv på mange Porsche-modeller er det tilvalg.

Jeg har nå til slutt valgt å ettermontere diffbrems på min 3-serie. Det er en relativt dyr affære (16-18 tusen), så jeg håper det resulterer i bedre traction og selvfølgelig da mulighet til lange fine sladder ;-) BMW sitt kontrollprogram DSC bruker individuell bremsing på bakhjulene slik som Tesla gjør, og det fungerer bare sånn kvartveis. Systemet reagerer for treigt og jeg mistenker også motorkutt for å gjenvinne feste. Alt annet enn lekent, altså.

Egentlig burde elektriske biler ha en motor på hvert hjul. Det kommer etterhvert når teknologien er moden.
2014 BMW i3

Tempe Dekkservice

#23
Sitat fra: D.O på søndag 15. desember 2013, klokken 18:34
Sikker? Den i mitten er uten trc 
(videoer her osv)

Veldig veldig sikker, siden du viser til videoer av burnout, og poenget med lsd diff ikke er sladding, så kan jeg likevel snakke om "sladding/spinning for å gjøre det enkelt:
ingen av disse videoene gjør noe annet enn å dra burnout, med så mye krefter er det null stress å få det til med åpen diff, problemet kommer med en gang man skal legge bilen brei, det vil ikke fungere. Eller såkalt sladding eller mer avansert, drifting, om man vil.

Man kan nok dra en 180/360 en gang, altså snurre bilen, men prøv å holde bilen sidelengs i store sirkler, det er helt potte umulig uten en lsd diff, og man ser at de som prøver burnout med Tesla sliter voldsomt med å gjøre noe annet enn burnout og en snurr.
Det hele ser også ganske ukontrollert ut av naturlige årsaker, uten LSD så blir det ikke mye kontroll på slik type lek.

Jeg har kjørt svært mye med alt fra åpen diff, til torsen diff, til diff som låser opp mot 100%.
Forskjellen er svært lett å merke ved å forsøke å "holde" bilen sidelengs, ikke bare en liten sladd.

Nå skal det uansett sies at dette er stortsett unødvendig for 95% av normale folk, men vært morro for de som er overdrevent kjøreglade og ønsker ALLE kreftene plantet rett i bakken uten tap, samt litt lek på vinteren ;) ;)
I tillegg så gir en god LSD diff enda bedre fremkommelighet på vinteren, men igjen så vil det kreve mer av sjåføren å håndtere en bil med slik differential.
Eller med TC innkoplet så vil det uansett ikke by på annet enn bedre fremkommelighet når jeg tenker meg om

Man kan jo også kanskje anta at de i tillegg har valgt å droppe ut LSD diff for å unngå tullkjøring som raskt vil forårsake overoppheting av motorene?

Gæsjan

Hebbes Racing i Sigdal åpnet isbanen sin i helgen. Var der med fossilbil med ispigg, men man kan prøve seg med vanlige dekk også. Så Hebbe hadde blått strømuttak nede ved banen, så sikkert mulighet for å lade også hvis man vil prøve ut vinteregenskapene på TMSen sin ;)
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA