Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf fra Oslo til Nedbyen i kveld

Startet av D.O, mandag 23. desember 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

D.O

Hvordan er differensialen til Model s laget? Er den i hele tatt mekanisk sperret eller er det kun elektronikk som regulerer dette?
Grunn til at jeg spør er at jeg merker at bilen vil skyve fremmhjula rett frem ved fullt ratt utslag i stedet for å svinge, merkes på is og grus. Har kun kjent lignende på firhjulstrekker og sportsbiler med kvass diffsperre. Nesten Porsche 911 følelse
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gæsjan

Dette lurer jeg på også! Noen som har et godt svar?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

valvolainen

Går det an å gjøre dette på noe annet enn på mekanisk vis når du bare har en motor??
Prøvde meg litt uten tc igå når det var sleipt, og med forisktige nipp på fartsregulatoren kommer hele bakenden ut, hver gang. Vanskelig å få ett hjul til å spinne når man har litt fart.

Hvis man står stille og gir fartsregulatoren et bittelite nipp, så har ihvertfall jeg en klakkelyd, dette tyder jo på at det er en mekanisk diff? evt andre mekaniske overganger. Et er vel også kryss i akslene, men disse er det ikke spill i, så er det de som bråker så er det noe galt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

petersv

El.diff bruker som oftest bremsene. Veldig vanlig. Mener S-en ikke har mek. diff (få biler har det i dag.)

valvolainen

Det må vel være en diff et sted?
Det hjelper vel ikke å bremse på en strak aksel som går fra hjul til hjul med en motor i midten?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Sharp

Model S har en vanlig åpen differensial. For å unngå at et hjul blir stående og spinne på glatta sørger elektronikken for å påføre bremsekraft på det hjulet med minst trekkraft. Så i praksis vil den oppføre seg ganske likt en bil med diff.brems  :)

Batteritralla

Enig med Sharp. Det kan imidlertid høres ut som respons tiden er raskere og at systemet virker mer sømløst på tesla enn på fossil biler.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

gbzdoc

Klart det er en diff, han glemte nok bare å skrive "sperre" i tillegg. :)

D.O

Hvis den er helt åpen burde ikke bilen skyve på fremhjula ved sving i lav hastighet. Da er det i såfall noe med styringen som er laget rart, for å få ned svingradius? evt feil på min bil.

Prøv selv hvis du skal kjøre i dag på ett sted som har rullegrus eller is. Maks ratt utslag og hør om hjulene vrir seg/presses litt rett frem på underlaget. Kjør helt sakte.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Batteritralla

Betegnelsen "Diffsperre" brukes dessverre ofte feilaktig. Traktorer (og enkelte 4x4 biler og lastebiler) har Diffsperre. Dette er en mekanisk låsing mellom drivhjul, og vil som et av innleggene sier her, føre til at bilen vil gå rett frem.

Før elektronikkens inntog i de senere år var det mer vanlig med forskjellige avarter av differensialer med forskjellige løsninger for å overføre kraft til hjulparet.

Feks Torsen, Limited Slip med lameller, Detroit locker osv.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Sharp

Sitat fra: Batteritralla på søndag 15. desember 2013, klokken 10:58
Enig med Sharp. Det kan imidlertid høres ut som respons tiden er raskere og at systemet virker mer sømløst på tesla enn på fossil biler.

Hvis jeg skal gjette, så har man en fordel her med elmotor. Motorstyringen kan svært kjapt regulere effekt og moment ut til hjulene, slik at bilen tar seg frem ganske sømløst.

janmb

Sitat fra: Sharp på søndag 15. desember 2013, klokken 11:46
Hvis jeg skal gjette, så har man en fordel her med elmotor. Motorstyringen kan svært kjapt regulere effekt og moment ut til hjulene, slik at bilen tar seg frem ganske sømløst.

Fordelene i respons etc hos elmotoren har i og for seg lite å si for akkurat denne diskusjonen.

Det som uansett er sikkert og visst er at bilen har- eller emulerer en diffbrems særdeles effektivt. Du får ikke spesielt mye kraft i bakken i det hele tatt med en bakhjulsdrevet bil med 400hk uten en eller annen form for diffbrems. Men ja, det kan godt hende man emulerer dette ved hjelp av bremsene, selv om det høres langt mindre effektivt ut. En elektronisk styrt, mekanisk diffbrems er jo normalt standarden på kraftigere, bakhjulsdrevne biler per i dag.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleT

Prøv en bratt sleip bakke med TC på. Tråkk "guffepedalen" i bånn, og se på strømforbruket. Da vil du se at TC regulerer effekten til hjulene. Med våt nysnø i bakken opp fra Salhus Kai ga aldri bilen mer enn 30 kW, uansett hvor hardt jeg tråkket på pedalen.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

petersv

Sitat fra: gbzdoc på søndag 15. desember 2013, klokken 10:59
Klart det er en diff, han glemte nok bare å skrive "sperre" i tillegg. :)

Jepp ;) Samme som Sharp sier under meg er det jeg sa/mente.

valvolainen

Synes antispinn er helt fantastisk på denne bilen.
Samtidig merker jeg stor foskjell når antiskrems systemet kobler inn, her 'klampes' det godt på bremsene, man merker ikke det på samme måte med antispinn, men samtidig er det ikke så mange andre måter å gjøre dette på, med mindre man har en eller annen form for elektronisk diff som nevnt lenger opp. Heller kanskje heller mot dette. Flere som merker foskjell på bremseklampingen i en skrems kontra den flytende og smertefrie reguleringen av kraft mellom dekkene?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA