Hovedmeny

Er alle like fornøyd?

Startet av Høgis, lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40

« forrige - neste »

Muffinman

Argumenter som at man må forvente en del krøll siden man i praksis er "betatester" som Tesla-kunde synes jeg faller på sin egen urimelighet. Bilen markedsføres som premiumbil, og det gjøres ingen anmerkninger om forbehold i markedsføringen. Når det er sagt velger jeg å være ekstra tålmodig, men forundres til stadighet over at man på den ene siden klarer å utvikle geniale løsninger mens man på den andre siden har feilkonstruert helt elementære ting. Bilen bærer også preg av at man muligens kjører på med nytenkning for nytenkingens skyld, uten at det nødvendigvis får noen nytteverdi i praksis - og kanskje får man med uheldige bivirkninger på kjøpet.

TS

Sitat fra: Muffinman på søndag 15. desember 2013, klokken 11:49
Argumenter som at man må forvente en del krøll siden man i praksis er "betatester" som Tesla-kunde synes jeg faller på sin egen urimelighet. Bilen markedsføres som premiumbil, og det gjøres ingen anmerkninger om forbehold i markedsføringen. Når det er sagt velger jeg å være ekstra tålmodig, men forundres til stadighet over at man på den ene siden klarer å utvikle geniale løsninger mens man på den andre siden har feilkonstruert helt elementære ting. Bilen bærer også preg av at man muligens kjører på med nytenkning for nytenkingens skyld, uten at det nødvendigvis får noen nytteverdi i praksis - og kanskje får man med uheldige bivirkninger på kjøpet.

Misforstå meg rett.
Når du kjøper et innovativt produkt av en uerfaren produsent vil du være en slags Betatester uansett hvor urimelig du mener det er .
At det er juridisk riktig mener jeg ikke.
Den første IPhonen revolusjonerte verden med sin touch skjerm og brukervennlighet, men den kunne ikke engang sende MMS. Og trøbbel var det.

I meg sa all fornuft at jeg burde ventet til høsten 2014 med å kjøpe Model S , men etter å ha ventet 3 år og planer om å bruke bilen veldig mye i kommende år så valgte jeg å legge inn en mental risikomargin for feil og mangler.

Når det gjelder de som ikke går inn i dette med åpne øyne og bestilte bilen etter mediestormen i sommer og tror at Tesla har samme ingeniørerfaring som BMW når det kommer til bilproduksjon, så har jeg medlidenhet.

For min egen del vil jeg ikke ha selvmedlidenhet før det har gått ett par år med trøbbel.
Til tross for at jeg vil være veldig avhengig av bilen både i jobb og privat med et mål om 35' km på veien neste år.

Den største utfordringen jeg opplever er mangelen på hurtigladere (Type2 22kwh) rundt om kring.
Blant annet derfor har jeg engasjert meg i Tesla Owners Club Norway som vil jobbe for bedre lademuligheter og på andre måter jobbe for et enklere bilhold.
Klubben vil også jobbe med å overvåke og følge opp reklamasjonssaker som kan ha almenn interesse for eiere.. Sammen skal vi gjøre Tesla bedre  ;)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Cobos

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
Jeg er personlig veldig skuffet. Bilen går bra, men det er alt for mye som er for dårlig.
Kan forstå at noen er mektig imponert over bilen (nesten "halleluja" stemning), men de har nok ikke eid f.eks nyere 6- eller 7-serie BMW. Her er noen av mine erfaringer og frustrasjoner:

- Viskere stopper 10-12 cm. fra A-stolpen, mister alt for mye i synsfeltet.
- Viskere og hele visker konstruksjonen er rett og slett gammeldags og fungerer dårlig.
- Mye problemer med lading. Adaptere ikke levert, jeg får orange blinking ved lading. Var på Tesla Skøyen og fikk "fikset" dette, men det varte kun en ladning. Etter det jeg har fått vite, så kan jeg da ikke lade på annet enn 1-fase. Det betyr problemer når jeg skal på lengre turer.
Så jeg må vel flere turer til Skøyen?
- Ufattelig at Tesla leverer en så dårlig UMC (som heller ikke skal bukes i regnvær)
det bør være et tankekors for Tesla at folk kjøper Mennekes fra Salto for 5-6000,- kr. som fungerer feilfritt.
- Problemer med 3G (må stoppe og låse bilen før det er ok igjen), dette skjer ofte.
- Bremseklossene henger seg veldig ofte på etter parkering (over natta)
- Setene er vel ikke akkurat imponerend (vær så snill
Tesla.... lag like gode seter som BMW sport/comfort stolene)
- Tilpassning mellom skjermer/panser og dører er noe av det dårligste og mest unøyaktige jeg har sett (uansett bilmerke og pris på biler av nyere dato). Håper Tesla etterhvert skjønner at de de må bli mye bedre siden de konkurrer i det øvre segment. (mulig jeg har vært spesielt uheldig med min bil)
- Må ofte sette bilen i Drive flere ganger før den virkelig går i Drive (ganske irriterende :-( 
- Utrolig vanskelig og komme i kontakt med noen som helst i Tesla, uansett hva det måtte være. La f.eks. igjen en beskjed i dag på svarer til teknisk suport siden ingen kunne ta tlf. (kl. 14.00 i dag). Ingen har ringt tilbake. Ingen tilbakemeld. på XXX antall mail. Virker egentlig som det er helt greit og ikke svare på mail eller tlf . Har fått tlf. nr. til noen få...de svarer ikke på sms heller.
- Bilen er dårlig lydisolert. Grus og småsten som "knatterer" i innerskjermer høres veldig godt.
- Lakktykkelse er ikke serlig imponerende (Tesla har i snitt 75my, mens det er 150 my på f.eks BMW) i tillegg er mange av fargene serdeles myke (som f.eks svart)
- DAB radio er lite stabil
- Klima/varme regulering er ikke bra. Selv om temp. står på 20 grd. blir det over 25 grd. før det etterhvert nesten blir litt for kaldt.......rett og slett lite stabilt i forhold til hva jeg er vandt til.
- FM mottak er noe av det dårligste jeg har vært borte i, dette problemet blir ikke bedre iom. at DAB også er så ustabil.
-Mangler mye av det utstyret jeg er vant med på biler i dette segmentet (adaptiv cruise contr., active steering, dynamic drive, rattvarme, soft close, Ski-pose/gjennomlasting, fjernlysassistent, head-up display osv)
- Aldrig vært borte i en bil med så mye styr rundt dekk og dim.
Vinterdekk.....er det nødvendig i Norge? går det ikke med kontinentale helårsdekk??  Hvis ikke, hva med TMPS?? dim?? levering??? når???

Beklager til alle dere som er "TMS FRELST", jeg var det, men er det desverre ikke lengere.
Spesielt etter jeg fikk en uheldig start på min El-bil opplevelse.
Jeg er nok en av de hvor Model S var en stor forbedring i biltype og bilklasse. Samtidig er jeg helt enig i at en en par av punktene dine er relevante.
Viskere som stopper for langt unna A stolpen og spylerdyser som ikke går helt langt nok opp på ruta er ikke helt optimalt. Antagelig kan dette justeres.
Lading har fungert 100% for meg, en del ganger må jeg ta kabelen inn og ut 2 ganger, men det har alltid godt på andre forsøk.
3G har vært 100% stabilt, vel bortsett fra i garasjen, men iPhone'en min sier No Service mye nærmere garasjeporten enn det Tesla'n gjør så at den ikke er magisk kan jeg leve med.
Setene har jeg lite sammenligningsgrunnlag for men kona elsker Model S sine, og jeg liker de.
Skjøter er gjennomgående gode, men muligens hakket dårligere enn en BMW, det er ihvertfall ikke slik at jeg har lagt merke til det, så fint for meg.
Lydisoleringen er mye bedre enn annet jeg har prøvd, men virker som den er ujevn utifra de veldig forskjellige opplevelsene jeg leser om dette på forumet.
DAB radio er ikke helt stabil, men dette er jeg sikker på at blir bedre etter noen oppdateringer. I begynnelsen fungerte den ikke, nå virker den ustabilt. Snart blir den nok stabil :)
Lakktykkelsen på min røde er gjennomgående tykkere enn Detaileren jeg brukte sin egen BMW X1.
Godt mulig klimajusteringen er ustabil, men muligheten til alltid å kunne forhåndsvarme er så fantastisk at den dekker det meste. For ikke å glemme at den blir varm FORT. Og dette er noe som mest sannsynlig kan flikkes på i software.
Tesla har slitt med vinterdekk som organisasjon, men det er ikke et problem med bilen.

Alt i alt er jeg meget fornøyd og mistenker at du har fått en del uheldige opplevelser som har gjort deg veldig skeptisk...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Høgis

Hadde nok litt for høye forventninger og fikk en veldig dårlig start. Satser på at den nye bilen snur opplevelsen av TMS. Mye på bilen er veldig bra og endel av problemene løses nok i nye oppdateringer.
Kommentaren om Mondeo var en liten fleip til Teslaman (jeg kjenner han godt ;-), ser det kom litt feil ut.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Tesla-man

Høgis, du har fått deg en mandagsbil, men den er jo gratis.  Du kjører rundt i en bil som ikke koster deg fem øre.  Skjønner ikke at det er mulig å sutre med en sånn deal.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Lacaixxa

Jeg er i alle fall ekstremt superfornøyd, og livet har faktisk fått et merkbart oppsving. (Tidligere BMW frelst)Litt kjekkere og kjøre ungene i barnehagen og jeg er litt mer positiv å konas ønske om ikea og plantasjen turer. 

Erkjenner likevel at Tesla ikke er for alle. Opptatt av økonomi og bilkjøring så jeg tidlig at dette ville bli mitt beste bilkjøp i Norge noensinne. Men der finnes selvfølgelig ulike behov.

Poenget; Tesla er så uforholdsmessig billig at selv de som ikke ønsker innovasjon, elektrisk drivkraft, stor bil og mye plass faktisk ender opp med å kjøpe. Til og med hvis de egentlig ønsket en SUV med 4x4, tilhengerfeste og høy sittestilling.

Blir vel litt som om en Toyota Avensis SUV med 200 hk 4x4 med alt utstyr kostet 50k som ny bil. Jeg kunne ikke forsvart å kjøpe noe annet og, ville levd misfornøyd noen år fremover.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

TS

Sitat fra: ElKjell på søndag 15. desember 2013, klokken 09:42
Synes ikke det er kommet tydelig fram at Høgis som startet tråden her fikk en mandagsbil med masse feil.
Tesla har lovet ham ny bil og lar ham disponere den første fritt til den nye ankommer. Riktignok var det en del fram og tilbake før det løste seg , men det viser at Tesla også kan løse problemer til kundenes beste

Dette er vesentlig i informasjon.  Høgis vil nå kunne finansiere 1/7 del av sin kommende fossile BMW 640 når han mottar sin nye Model S fra Tesla og selger den som fabrikkny med god fortjeneste.. Bedre enn de fleste bilforhandlere kan forvente seg på nybilsalg..
Der stoppet min sympati..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Philip Marlowe

Jeg synes det er viktig at man er ærlig. Høgis fikk en forferdelig start med bilen sin. Selv om Tesla gjorde det eneste riktige, å gi ham ny bil, så skjønner jeg godt at han har blitt overoppmerksom på ting som bør forbedres.

Når jeg leser hva enkelte har opplevd med bilene sine og spesielt problemer med lading, så blir også jeg litt urolig. Samtidig, så har de jeg har spurt, ikke hatt noen problemer annet enn manglende adaptere og sen levering av vinterhjul.

Nå liker jeg ikke sportssetene til BMW, kanskje komfortsetene er bedre, men de har jeg ikke prøvd. Syntes Tesla-setene passet meg mye bedre.

Viktige faktorer som taler for TMS, er ikke bare ytelser, men også økonomi og plass. Det finnes vel ingen andre biler i prisklassen 6-700,000 som slår TMS der.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Kagex

Jeg forstår Høgis.  Men et par ting Høgis.  Du klager på utstyr som ikke tilbys,  noe som du visste om da du bestilte bilen.  Setene er som de er.  Du prøvde vel bilen før du bestilte?  Hvis ikke så kjøpte du noe usett og må akseptere det. 

Du får ny bil av tesla.  Hvis du nå er missfornøyd er jeg sikker på at du får solgt bilen uten tap.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

EvenSteven

Vedrørende kommentaren om tidligere Mondeo eiere er det noe i dette!
Jeg kommer fra Ford S-Max.. Veldig ok bil, hatt null feil og vært veldig fornøyd med bilen!
Var innom Ford for å hente bilbruken jeg hadde glemt i bilen ca. 1 uke etter jeg fikk Teslaen. Åpnet døren på Forden, satt meg inn og løsnet bombrikken... Tittet meg litt rundt, kjente de harde setene som gnagde meg i baken og tenkte... Herregud var jeg virkelig så glad i denne "fuglekassa"?.

Så for min del er overgangen et stort steg oppover stigen og har rett og slett mistet helt interesse for alt av fossilbiler.
Og også veldig fornøyd med bilen, noe småtteri med lading etc. Men ellers blir jeg mer og mer fornøyd med bilen for hver dag.  ;D
Tesla S P85+ sølv

Høgis

Sitat fra: Kagex på søndag 15. desember 2013, klokken 21:43
Jeg forstår Høgis.  Men et par ting Høgis.  Du klager på utstyr som ikke tilbys,  noe som du visste om da du bestilte bilen.  Setene er som de er.  Du prøvde vel bilen før du bestilte?  Hvis ikke så kjøpte du noe usett og må akseptere det. 

Du får ny bil av tesla.  Hvis du nå er missfornøyd er jeg sikker på at du får solgt bilen uten tap.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

Blir helt sikkert til at jeg beholder den nye bilen. Tror heller ikke andre enn Tesla hadde gitt et slik tilbud jeg har fått. Det er meget raust av de. Men bilen har noen forbedringspotensialer, som de også sikkert jobber med. Den jeg har fått har nok vært skadet, siden skjøter rundt panser/skjermer og dører er såpass unøyaktig i tillegg til fargeforskjellene. Ble litt dårlig start på noe jeg hadde gledet meg til i et år og det er nok riktig at man blir overoppmerksom på feil. Heldigvis slipper man å reise til verksted for og oppdatere SW. Så endel av problemene er lette å løse. Er sikker på at jeg kommer til og bli mye mer fornøyd med den nye. 

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Epleskreller

Jeg er totalt sett fornøyd. Litt problemer har det vært, men ingenting som overskygger den herlige driven! Jeg hadde forventet litt problemer her og der, dette er jo en amerikansk bil fra en fersk produsent!

Ville kjøpt den på nytt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eledille

Sitat fra: ebbrey på søndag 15. desember 2013, klokken 10:38
Er stort sett fornøyd med bilen min. Det er noen justeringer som beskrives i første post her som må gjøres på min også. tenkte å ta dette på første service.

Det må du ikke finne på. Det regnes som produksjonsfeil hvis du har klaget innen 6 måneder, etter det er det mye mer trøbbel å bevise at det ikke er du som har forårsaket det. Bare det at det er mulig for produsenten å krangle kan gjøre det vanskelig å få det i orden.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Jeg har hele tiden vært skeptisk til mye av det Tesla finner på, og har likevel hele tiden visst at jeg skulle ha bilen.

Jeg er så utrolig enig med han som sa at de lager overfancy løsninger bare for å være fancy, og så virker det ikke noe bedre eller til og med verre. Dørhåndtakene er det største eksempelet, jeg har nå tre dørhåndtak som ikke virker som de skal. Utrolig irriterende når de kunne brukt samme elegante løsning som Aston Martin, hvor du dytter fremste del av dørhåndtaket inn med tommelen så det vipper ut. Enkelt, funksjonelt, elegant og driftssikkert. I stedet smeller de på tunge motorer, finmekanikk og sensorer som må justeres i tide og utide bare for at det skal se kult ut. "Kult" blir "teit" øyeblikkelig hvis det ikke virker.

Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Likevel er omtrent det eneste som kunne stoppe meg fra å kjøpe bilen manglende støtte for trefase AC. Det fikk vi til slutt, ved å sende inn underskriftslister og mase høl i hue på dem. Tommelen opp.

Men det jeg ikke hadde forventet, og som gjør meg forbanna, det er at Tesla ikke tar tak i slike alvorlige ting som ladeproblemer og manglende adaptere og bare fikser det på en eller annen måte. De prøver å hale ut tiden og dytte kostnaden over på kunden. Det er skurkestreker og det gjør meg bekymret. Det lover ikke bra, rett og slett.

Ladeproblemene er for meg nå det største problemet. Lading bare MÅ virke HVER gang, det er jo det en elbil gjør det meste av tiden. Jeg kan ikke drive å skaffe barnevakt til bilen når jeg skal på ferie, og jeg orker ikke å fly og plugge ut og inn og beregne ladetider, eller stå strandet et eller annet sted fordi bilen ikke ladet som den skulle. Dette gjør meg usikker på bilen, og det kan ikke være slik at man føler for å krysse fingre når man skal lade.

Likevel er det fremdeles umulig å ikke sitte og glise når jeg kjører bilen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Veggen

Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Fungerer ikke et lett trykk på hendelen på din bil?
Det er et lite område rett før spyling som gir et slag av viskerne hos meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA