Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Du vet du kjører TMS når du...

Startet av Høgis, mandag 23. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

satheesh.net

Altså; hvis folk klager på seter, manglende funksjoner (f.eks. head-up display), etc. så hvorfor i huleste kjøpte dere bilen? Prøver ikke å være ufin, men er nysgjerrig på hva som går gjennom tankeprosessen når man i utgangspunktet vet at bilen har disse "manglene" og kjøper bilen uansett. Deretter "klage" over at en bil som koster 600k+ ikke har disse funksjonene. ???

I tillegg til dette er Model S en relativ ny biltype. Tror neppe det finnes en bilprodusent som kommer med sin 1. generasjon av en biltype er fri for mangler og bedringspotensialer. Er man tidlig ute - ja, så må man nesten regne med uforutsette hendelser. At man godtar dette (eller ikke) er en helt annen sak. Få dem enten utbedret eller selg skuffelsen. Som flere påpeker, det er mange som er på utkikk etter denne bilen og vil nok bli solgt ganske raskt om den legges ut på Finn.no med fornuftig pris (altså, ikke tap).

Det er mange som opplever tull og tøys med medfølgende ladekabel og dette er selvsagt uheldig. Men dette vil garantert på sikt bli ordnet opp i. På samme måte som dekk- og felger manglet da Kong Vinter meldte sin innmarsj (nå er ikke dette lenger et problem). I mellomtiden foreslår jeg folk til å være mer løsningorientert enn det motsatte.

Jeg mottar bilen om noen få dager. Det gjenstår å se om mine opplevelser er like negative som enkelte her. Som person stiller jeg mange krav og har liten tålmodighet. Men jeg gikk ikke blindt inn i dette kjøpet i tro at jeg aldri ville oppleve feil og mangler på en helt ny biltype.

PS1! Jeg har eid mange "premiumbiler" gjennom årene (Mercedes, BMW og nå sist Porsche), samt en Nissan Leaf. ::)

PS2! Trådstarter har selvsagt min sympati for maks uheldig førstelevering. :-\

PS3! Jeg har sluttet å "skryte" bilen opp i skyene til folk som spør om de burde kjøpe en slik. Jeg sier heller at de burde sette seg inn i hva den tilbyr, eventuelt ikke, og ber dem ta en beslutning etter befaring og et gjennomtenkt valg.

Bjoris

En ting er å klage her på forumet, men om vi tenker på Tesla sitt rykte så er det langt verre at det lages masse tråder på Facebook om enkelte problemer, ofte like/ganske like problem. Jeg og mange med meg har vært å kommentert litt på disse, med den følge at nære og fjerne venner nå er av den bestemte oppfatning at denne bilen er det MYE krøll med!!!

Jeg mener ikke vi skal holde ting hemmelig og jeg mener også at de som kjøper TMS bør være klar over hva de går til, men det er totalt umulig å få noe nyansert bilde av denne bilen slik dialogen går nå.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kallagtunet

Sitat fra: Harlex på mandag 16. desember 2013, klokken 11:51
Ny klagetråd ::) ::) ??? Vi har jo hatt dem allerede og den ene er sticky! Anbefaler alle som griner og ikke klarer å se lyset i tunnelen om å selge raskest mulig og kanskje tjene noen kroner på bilen. Det kryr av folk som er villige til å overta bilene... Man tjener ingenting på å syte på forum. Denne tråden har potensiale til å ta av på samme måte som andre har gjort... Tidligere har det blitt konkludert med at  de misfornøyde er i stort mindretall men ( gjerne forståelig) er dem som syter mest på forum.... Greit å høre om enkelt feil men denne generelle massesytingen (fra enkelte) tror jeg ikke er interessant for andre enn dem som ønsker Tesla vondt. Gi meg gjerne feil men streb no for å få det fikset og for all del ikke glem å informere oss på forumet når feilen er rettet. Det er jo slike saker som er interessant for oss med interesse for bilen. Jeg nekter å tro at Tesla som alle andre bilprodusenter ikke fikser evt. Feil på sine helt nye biler. Blir ikke feilen rettet antar jeg at den er for ullen/ generell syting og da er svaret at du har kjøpt feil bil og kanskje bør vurdere å selge...

Grunnen til at denne typer tråder tar av mener jeg først og fremst at enkelte av Tesla «halleluja kameratene» ikke aksepterer at eiere beskriver feil de opplever på sine biler på dette forumet. Din post er ett av mange eksempler på dette.

Når det gjelder uttalelsen «Tidligere har det blitt konkludert med at de misfornøyde er i stort mindretall men (gjerne forståelig) er dem som syter mest på forum....» så er jeg definitivt uenig i at det er de som er misfornøyd som har mest båndbredde her, det er faktisk nesten ingen som utrykker at de er misfornøyde med bilen sin selv om en del deler info om at den bilen de liker er belemret med ett variert og dessverre forholdsvis høy forekomst av både alvorlige og mer bagatellmessige feil.

Vi har heldigvis kun fire i mine øyne små issues på med vår bil så langt:

- To tilfeller av feilmeding car needs service (uten problemer etter det)
- Ett vindu som ikke er kjapt nok ned når døren åpnes
- Ladeluke som ikke altid går opp av seg selv
- En DAB radio som har gode mottaksforhold men som lever sitt eget liv og skifter kanal i hytt og pine.

Og ja jeg er så langt kjempefornøyd med bilen!

sindrej

Ny klagetråd ::) ::) ??? Vi har jo hatt dem allerede og den ene er sticky! Anbefaler alle som griner og ikke klarer å se lyset i tunnelen om å selge raskest mulig og kanskje tjene noen kroner på bilen. Det kryr av folk som er villige til å overta bilene... Man tjener ingenting på å syte på forum. Denne tråden har potensiale til å ta av på samme måte som andre har gjort... Tidligere har det blitt konkludert med at  de misfornøyde er i stort mindretall men ( gjerne forståelig) er dem som syter mest på forum.... Greit å høre om enkelt feil men denne generelle massesytingen (fra enkelte) tror jeg ikke er interessant for andre enn dem som ønsker Tesla vondt. Gi meg gjerne feil men streb no for å få det fikset og for all del ikke glem å informere oss på forumet når feilen er rettet. Det er jo slike saker som er interessant for oss med interesse for bilen. Jeg nekter å tro at Tesla som alle andre bilprodusenter ikke fikser evt. Feil på sine helt nye biler. Blir ikke feilen rettet antar jeg at den er for ullen/ generell syting og da er svaret at du har kjøpt feil bil og kanskje bør vurdere å selge...
Okei, det er vanskelig å tolke deg på en annen måte enn at det KUN er lov å klage/utrykke (syte som du kaller det) misnøye i en tråd, mens alle andre skal være halleluja hvor bra !!! ?  Det er noe som kalles NYANSERT syn, jeg mener de som ikke har et nyansert syn på TMS og innrømmer at den har mangler og utfordringer må ha tunge skylapper.  JA, bilen har også unike kvaliteter, det er vel derfor vi alle har den eller hur ?  Selv om bilen har noen veldig unike og bra kvaliteter, så må det da være mulig å se problemene og manglene også ?

Les gjerne posten fra Kallantunet over her en gang til, jeg er hjertens enig i det han skriver!

Hva forventet du egentlig å finne i en tråd som heter "Er alle like fornøyd?"

stue

Det er bedre å ha et kritisk syn på bilen, i stedet for å gå rundt som en hjernevasket menighet hvor det bare skal være halleluja-stemning... Jeg tror ikke at man oppnår så mye positivt med å kalle all kritikk for "syting".
Jeg synes ikke kritikk skal dysses ned, men man kan heller se fordeler og bakdeler med et produkt slik som trådstarter gjør og så diskutere ut i fra dette.

Sjøhyene

Sitat fra: bjoris på mandag 16. desember 2013, klokken 12:46
En ting er å klage her på forumet, men om vi tenker på Tesla sitt rykte så er det langt verre at det lages masse tråder på Facebook om enkelte problemer, ofte like/ganske like problem. Jeg og mange med meg har vært å kommentert litt på disse, med den følge at nære og fjerne venner nå er av den bestemte oppfatning at denne bilen er det MYE krøll med!!!

Jeg mener ikke vi skal holde ting hemmelig og jeg mener også at de som kjøper TMS bør være klar over hva de går til, men det er totalt umulig å få noe nyansert bilde av denne bilen slik dialogen går nå.

Hvorfor er vi så opptatt av å forsvare Tesla sitt rykte egentlig?
Jo færre som kjøper bilen av folk rundt meg jo bedre tenker nå jeg.

Vil selvfølgelig at lade-infrastruktur osv skal ta seg opp men er jo sånt vi har Leaf og Golf til ikke sant. :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

SimenT

Jeg har hatt litt ladeproblemer på den ene kursen min hjemme, men ellers er jeg strålende Enig i noe dårlig støyisolering i hjulbuer. No biggy.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Rønnern

Sitat fra: bjoris på mandag 16. desember 2013, klokken 12:46

Dette er godt nytt for de av oss som har en drøm om å plukke opp en Model S i brukt tilstand i løpet av et par års tid, kanskje prisen kan droppe til et overkommelig nivå. Når man skal bytte ut en 14 år gammal dieselpurke med både riper og bulker samt uten alskens tilleggsutstyr, så er til og med min nåværende iOn en "premium" bil ;)
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Harlex

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 16. desember 2013, klokken 12:48

Grunnen til at denne typer tråder tar av mener jeg først og fremst at enkelte av Tesla «halleluja kameratene» ikke aksepterer at eiere beskriver feil de opplever på sine biler på dette forumet. Din post er ett av mange eksempler på dette.

Når det gjelder uttalelsen «Tidligere har det blitt konkludert med at de misfornøyde er i stort mindretall men (gjerne forståelig) er dem som syter mest på forum....» så er jeg definitivt uenig i at det er de som er misfornøyd som har mest båndbredde her, det er faktisk nesten ingen som utrykker at de er misfornøyde med bilen sin selv om en del deler info om at den bilen de liker er belemret med ett variert og dessverre forholdsvis høy forekomst av både alvorlige og mer bagatellmessige feil.

Vi har heldigvis kun fire i mine øyne små issues på med vår bil så langt:

- To tilfeller av feilmeding car needs service (uten problemer etter det)
- Ett vindu som ikke er kjapt nok ned når døren åpnes
- Ladeluke som ikke altid går opp av seg selv
- En DAB radio som har gode mottaksforhold men som lever sitt eget liv og skifter kanal i hytt og pine.

Og ja jeg er så langt kjempefornøyd med bilen!
Du legger fortsåvidt frem endel støttende argumentasjon for meg når du trekker frem dine "problemer"

Min egen erfaring:
Lade luken har av og til ikke åpnet seg slik jeg ville.
En gang, husker ikke helt hvortid så stoppet ladingen uten at jeg ville det.
Idag viste skjermen alle regnbuens farger.
Jeg har mer en en gang fått feilmelding når jeg har puttet i ladekabel.
Sete justerer seg ikke i høyde når man skifter førerprofil.

Sett i mine øyne er dette små trivielle problemer som det er svært stor sannsynlighet for å få løst.

Så kan man trekke frem to måter å se det på som ender i noe ulik konklusjon.

Min måte:
Lade luken har av og til ikke åpnet seg slik jeg ville.Svar: Fungerer nå stort sett alltid. Fant blant annet ut at bilen måtte vekkes ved noen av anledningene det ikke fungerte, fikk også vist av Tesla hvor mottakeren var og ved å holde kabelen mer riktig løste det saken.
Svar: Shit happens. Dumt at man ikke får beskjed via app. Men det kommer nok.
Svar: Hmm.... Resettet skjermen og alt var greit.
Har tatt ut kabelen og satt den inn igjen. Noen ganger har jeg vekket bilen på nytt og satt i kabelen.
Har fått glimrende service hos Tesla og modul som styrer dette skiftes på nyåret.

Konklusjon: Er godt fornøyd. Litt for meg ubetydelig smårusk men ingenting som ikke kan eller har blitt forklart eller utbedret. På linje eller bedre enn det jeg forventer av en ny bilmodell uansett billeverandør. Alt i alt en snadder bil....

Enkelte andre: (satt kraftig på spissen)
Lade luken har av og til ikke åpnet seg slik jeg ville.
Svar: Dette er UHOLDBART. >:( >:( Dette er graverende saker og burde ikke høre hjemme i en bil i denne prisklassen... Er bekymret  for videre bilhold. :-\ :-\ >:( >:(
Svar: Dette er GRAVERENDE.... !!! >:( Jeg fikk enorme problemer. Ikke fikk jeg tak i Tesla pronte heller :( :( Dette tyder på dårlig kvalitet og en bil og ikke minst en samlet billeverandør man OVERHODE ikke kan stole på!!!!
Svar: Krise! Idag hold jeg på å pisse meg ut skjermen blinket i alle regnbuens farger :( :( :( Kan det være elektrisk????? Må kanskje hele drivlinjen skiftes? Er batteriet mitt ødelagt etter 2 mnd. ???????? Det ordnet seg heldigvis ved en resetting men jeg vet ikke helt om jeg tør å kjøre på langtur etter dette... Skuffet og sint >:( >:( >:(
Svar: Dette plager meg daglig. Fikk helt panikk forrige gang det skjedde. Folkene på Tesla yter elendig service fordi de ikke kan svare meg umiddelbart på hva som gikk galt disse gangene.  Tesla svikter kundene og er kun ute etter å tjene penger >:( >:( >:( >:( Dette skal taes videre med forbrukerrådet og når jeg ikke gjennom finnes det sikkert høyere organer å klage til.
Svar: Hey????? :D Denne var ny......Har vi fått denne med på feiler og mangler listen ???? :D Helt forjævlig og sinnsykt irriterende. Ikke nok med at setene er jææævlige og jeg heller vil ha mer sidestøtte men så svikter elektronikken også:-((( Bekymret og sint >:( >:( >:( >:( :( :( Jeg bare spør meg selv.... Hva blir det neste. Dette er ikke det jeg hadde forventet og DEFINTIVT ikke det jeg har betalt for.

Konklusjon: Skuffet og sint  >:( >:( >:( Jeg har ikke fått den varen jeg har betalt for. Det virker som om hele konsernet er gjennomsyret av kvalitetsutfordringer. Tatt i betraktning alt dette jææææævlige jeg har opplevd så tror jeg Tesla kommer til å gå konkurs.... Er det forresten noen som har hørt noe mer om alle de brannene? Jeg vet bedre og er sikker på at rapportene som sier at det ikke er konstruksjonsfeil er kjøpt og betalt av Tesla! :( >:(Jeg har flere relativt omfattende saker pågående med Tesla nå og har satt advokat på saken. Jeg er kjempeskuffet og mener meg ført bak lyset. Den store gleden ved å få ny bil har blitt torpedert av et produkt som etter mine vurderinger aldri skulle få ha kommet ut på markedet. De utallige positive omtalene og testene er bare svada og er kjøpt og betalt av Tesla! Bilen er egentlig bare drit. Billige detaljer, ENORME kvalitetsutfordringer og en organisasjon som ikke ønsker kundens beste. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Noen som ser hvor jeg vil hen? Noen mennesker har en tendens til å se kun det verste i noe/noen mens andre en omvendt. Det er vel ikke bra noen av delene.
Håper dette innlegget kan sees på som litt humoristisk for det var det som var meningen. ;) ;) ;)
Det er ikke meningen å henge ut noen og aller minst dem som har reelle problemer med bilen.
Klart man skal få lov å være frustrert og fortelle om problemer men jeg er mer opptatt av å finne løsningene. Det jeg prøver å få fram er at relativt små problemer har en tendens til å utvikle seg til rene konspirasjonsteorier og det er da jeg faller av. Belys problemet (og kun det) og fortell meg hvordan det ble løst.

Har jobbet endel år med konflikthåndtering og trekker gjerne et par paraleller derfra. Mange store og stygge konflikter har opphav i noen små bagateller som kunne vært løst. Man misoppfatter og/eller gjør feile subjektive vurderinger som da ender i at saker trekkes altfor langt.
Når det gjelder Teslaen tenker jeg: Jeg har kjøpt meg ny bil, den er under garanti og dette lar seg garantert ordne.
Men denne tankegangen forutsetter at man har tro på at Tesla har som intensjon om å ha tilfredse kunder.
Har man ikke tro på det er denne posten helt uten verdi.

Med ønske om at alle får fikset sine problemer. Små eller store :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sindrej

Ganske utrolig at du har jobbet med konflikthåndtering sett i bakgrunn av ditt første innlegg synes nå jeg.  Forumet her virker jo å være gjennomsyret av folk som nærmest har det som sin livsoppgave å marginalisere andres problemer synes nå jeg.  Uansett; så klart vi er interessert i, og tro på, å få alt i orden, ellers hadde vel alle solgt bilene sine fort som f.

Hadde meg en 10 minutt biltur her i sted, spilleren zappa vel låt 3 ganger i løpet av den tiden.  Tesla har ikke god kvalitet på programvaren og på oppdateringene sine rett og slett!  Heldigvis er det bagateller i forhold til generell driftsikkerhet.

staleand

Problemet slik jeg forstår det er de tilfellene hvor en eller flere eiere opplever flere / mange irriterende (større og / eller mindre) feil. Da må man ha forståelse for at vedkommende reagerer med bekymring? Om man kjøper en Macbook Air og webkameraet ikke virker så kan man ha forståelse for dette og få den sendt inn til reperasjon. De fleste vil ha forståelse for at "shit happens". Hvis man får problemer med webcameraet, så harddisken, så problemer med batteriet, varmeproblematikk, knirking mm. på en og samme maskin - ja da ville nok de fleste reagert?

See the diffrence?

Enkelte her har jo fått biler som aldri burde vært levert ut. Håper virkelig ting har blitt mye bedre til jeg får min, for slik Tesla framstår nå ser det ut til de har problemer med kvaliteten :(
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Kallagtunet

Harlex, vi har nok litt forskjellig humor!

Og i all din humor synes jeg at du nok en gang illustrerer hvem det er som drar Tesla diskusjonen "av hengslene! og det er ikke de som rapporterer om feil og mangler på sine biler i alle fall.

Men meg om det og en riktig god jul!

Harlex

Sitat fra: staleand på mandag 16. desember 2013, klokken 16:21
Problemet slik jeg forstår det er de tilfellene hvor en eller flere eiere opplever flere / mange irriterende (større og / eller mindre) feil. Da må man ha forståelse for at vedkommende reagerer med bekymring? Om man kjøper en Macbook Air og webkameraet ikke virker så kan man ha forståelse for dette og få den sendt inn til reperasjon. De fleste vil ha forståelse for at "shit happens". Hvis man får problemer med webcameraet, så harddisken, så problemer med batteriet, varmeproblematikk, knirking mm. på en og samme maskin - ja da ville nok de fleste reagert?

See the diffrence?

Enkelte her har jo fått biler som aldri burde vært levert ut. Håper virkelig ting har blitt mye bedre til jeg får min, for slik Tesla framstår nå ser det ut til de har problemer med kvaliteten :(
+1
Bra innlegg med gode poeng som jeg er enig i... Og du forsterker problemstillingen min med det du sier på slutten. Meg bekjent er det kun her på forumet det (av noen) fremstilles som om Tesla har et problem med kvaliteten. Det er iallefall ikke opplest og vedtatt andre steder enn her, blant noen misunnelige på sosiale medier og evt. andre som åpenbart ønsker å sverte Tesla. Men jeg skal ikke påstå noe. Kanskje vi nå snart for bekreftet fra alle hold at Tesla har problemer med kvalitet og stort sett alt annet. Tviler men da tar jeg det selvsagt til etterretning.....Jeg er nok mer balansert enn jeg fremstår men jeg har is i blodet og lager ikke konspirasjonsteorier...
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 16. desember 2013, klokken 16:53
Harlex, vi har nok litt forskjellig humor!

Og i all din humor synes jeg at du nok en gang illustrerer hvem det er som drar Tesla diskusjonen "av hengslene! og det er ikke de som rapporterer om feil og mangler på sine biler i alle fall.

Men meg om det og en riktig god jul!
Ikkje grin Kallagtunet ;) ;) ;) Det er ikke kritikk til din sticky ang. feil og mangler. Etter de verste konspirasjonsteorier ble fjernet er det en svært nyttig tråd. Jeg brukte selv listen da jeg overtok min bil.... Og slapp å hake av på noe av punktene utenom manglende adaptere...
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: satheesh.net på mandag 16. desember 2013, klokken 12:28
Altså; hvis folk klager på seter, manglende funksjoner (f.eks. head-up display), etc. så hvorfor i huleste kjøpte dere bilen? Prøver ikke å være ufin, men er nysgjerrig på hva som går gjennom tankeprosessen når man i utgangspunktet vet at bilen har disse "manglene" og kjøper bilen uansett. Deretter "klage" over at en bil som koster 600k+ ikke har disse funksjonene. ???

I tillegg til dette er Model S en relativ ny biltype. Tror neppe det finnes en bilprodusent som kommer med sin 1. generasjon av en biltype er fri for mangler og bedringspotensialer. Er man tidlig ute - ja, så må man nesten regne med uforutsette hendelser. At man godtar dette (eller ikke) er en helt annen sak. Få dem enten utbedret eller selg skuffelsen. Som flere påpeker, det er mange som er på utkikk etter denne bilen og vil nok bli solgt ganske raskt om den legges ut på Finn.no med fornuftig pris (altså, ikke tap).

Det er mange som opplever tull og tøys med medfølgende ladekabel og dette er selvsagt uheldig. Men dette vil garantert på sikt bli ordnet opp i. På samme måte som dekk- og felger manglet da Kong Vinter meldte sin innmarsj (nå er ikke dette lenger et problem). I mellomtiden foreslår jeg folk til å være mer løsningorientert enn det motsatte.

Jeg mottar bilen om noen få dager. Det gjenstår å se om mine opplevelser er like negative som enkelte her. Som person stiller jeg mange krav og har liten tålmodighet. Men jeg gikk ikke blindt inn i dette kjøpet i tro at jeg aldri ville oppleve feil og mangler på en helt ny biltype.

PS1! Jeg har eid mange "premiumbiler" gjennom årene (Mercedes, BMW og nå sist Porsche), samt en Nissan Leaf. ::)

PS2! Trådstarter har selvsagt min sympati for maks uheldig førstelevering. :-\

PS3! Jeg har sluttet å "skryte" bilen opp i skyene til folk som spør om de burde kjøpe en slik. Jeg sier heller at de burde sette seg inn i hva den tilbyr, eventuelt ikke, og ber dem ta en beslutning etter befaring og et gjennomtenkt valg.
+1
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA