Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Du vet du kjører TMS når du...

Startet av Høgis, mandag 23. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Jeg er så utrolig enig med han som sa at de lager overfancy løsninger bare for å være fancy, og så virker det ikke noe bedre eller til og med verre. Dørhåndtakene er det største eksempelet, jeg har nå tre dørhåndtak som ikke virker som de skal.
Ladeproblemene er for meg nå det største problemet.

Lading bare MÅ virke HVER gang, det er jo det en elbil gjør det meste av tiden. Jeg kan ikke drive å skaffe barnevakt til bilen når jeg skal på ferie, og jeg orker ikke å fly og plugge ut og inn og beregne ladetider, eller stå strandet et eller annet sted fordi bilen ikke ladet som den skulle.
Dørhåndtakene synes jeg er noe av det som er med på å understreke bilens tech-preg og legge den hakket over konkurrentene. På min bil fungerer de hver gang, og så lenge jeg ikke har nøkkelen bak mobiltelefon eller bak kortholder i metall så sklir de alltid ut og er klare ca ett sekund før hånden tar tak.
Det å trykke på håndtakene for å åpne synes jeg ikke fungerer ideelt, men ettersom jeg har tech-pakken går dette automatisk uansett.

Angående lading forstår jeg godt frustrasjonen om du ikke kan stole på den. Også der har bilen min vært bortimot eksemplarisk, men hadde jeg opplevd ustabilitet der hadde jeg krevet umiddelbar retting av Tesla. Når du plugger i skal bilen lade opp til den limiten du har satt. Noe annet er uakseptabelt og bør utbedres umiddelbart.

Angående vindusvisker-automatikken opplever jeg denne som kurant, men med forbedringspotensial i lav hastighet (typ under 50km/t). I høyere hastighet synes jeg den fungerer perfekt, og den reagerte momentant når jeg fikk en sprut over hele ruta fra motgående kjøretøy på motorveien i går. Gikk til full fres på hundredeler, så der opplevde jeg den som lynrask og trygg. Passaten reagerte tregere i tilsvarende situasjoner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 10:03
Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Fungerer ikke et lett trykk på hendelen på din bil?
Det er et lite område rett før spyling som gir et slag av viskerne hos meg.

Viskere
Roter enden av hendelen på venstre side av
rattstammen fra deg for å viske frontruten. Du
kan velge mellom fire nivåer:
• 1. Automatisk med lav regnfølsomhet.*
• 2. Automatisk med høy regnfølsomhet.*
• 3. Kontinuerlig, langsom.
• 4. Kontinuerlig, hurtig.
Trykk og slipp enden av hendelen for én
viskerbevegelse.

Hvis viskerne er satt til Auto og sensorene ikke
registrerer noe vann, står viskerne stille.
Når du betjener viskerne, tennes frontlysene
automatisk (hvis de ikke er på allerede).
*Model S har en regnsensor plassert inne i
frontruten, i foten til det innvendige speilet. Når
viskerne står på Auto, avhenger
viskefrekvensen av hvor mye vann sensoren
registrerer. Når viskerne er stilt inn på 2. nivå, er
sensoren mer følsom.
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 10:03
Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Fungerer ikke et lett trykk på hendelen på din bil?
Det er et lite område rett før spyling som gir et slag av viskerne hos meg.
Det fungerer på min også. I starten trodde jeg at jeg måtte vri på bryteren. Men et lett trykk på enden fungerer jo veldig smidig! Faktisk opplever jeg det som lettere enn et vipp på hendelen slik jeg har vært vant med hos VW, Saab etc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 10:03
Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Fungerer ikke et lett trykk på hendelen på din bil?
Det er et lite område rett før spyling som gir et slag av viskerne hos meg.

Skal prøve. Takk! Hvis dette virker er løsningen på samme nivå som på Thinken, men adskillig dårligere enn på fossilbilen vi solgte, som hadde et godt fungerende system for intervall...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bjoris

#64
Jeg kan tåle mye, men enig, ladingen må fungere 100% og en må få melding (SMS) om det mot formodning skulle skje noe underveis med ladingen...

Jeg tok Leafen til fjells i helgen og måtte mellomlade for å komme meg opp. Da er det utrolig kjiipt å komme ut igjen fra der jeg ladet etter 1,5 time bare for å se at automatsikringen har gått rett etter at jeg gikk inn!!! GRRR. Det er ikke bilen sin feil, men den bør varsle om slikt ufortsett som får stor betydning. Bra barna ikke var med...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eledille

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. desember 2013, klokken 10:05
Angående lading forstår jeg godt frustrasjonen om du ikke kan stole på den. Også der har bilen min vært bortimot eksemplarisk, men hadde jeg opplevd ustabilitet der hadde jeg krevet umiddelbar retting av Tesla. Når du plugger i skal bilen lade opp til den limiten du har satt. Noe annet er uakseptabelt og bør utbedres umiddelbart.

Jeg kan love deg at jeg har krevd umiddelbar retting. Det blåser de i. Nå kommer jeg til å rette selv og bruke forbrukerrådet til å få pengene jeg har krav på. Det burde vært unødvendig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

trygvelo

Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Ladeproblemene er for meg nå det største problemet. Lading bare MÅ virke HVER gang, det er jo det en elbil gjør det meste av tiden. Jeg kan ikke drive å skaffe barnevakt til bilen når jeg skal på ferie, og jeg orker ikke å fly og plugge ut og inn og beregne ladetider, eller stå strandet et eller annet sted fordi bilen ikke ladet som den skulle. Dette gjør meg usikker på bilen, og det kan ikke være slik at man føler for å krysse fingre når man skal lade.

Likevel er det fremdeles umulig å ikke sitte og glise når jeg kjører bilen.

Så utrolig enig! Usikkerheten rundt lading er en stor stressfaktor for min del. Dette kommer til å bli bedre jo flere ladestasjoner som dukker opp og at betalingsløsningene blir standardisert og solide, men i tillegg må jo Tesla fikse problemene med UMC+adaptere. Ellers er bilen veldig bra, men savner sårt bedre automatikk og funksjonalitet for forvarming (batteri + kupe + speil + frontvindu + sete opp mot temperatur og tid)

19quiz76


Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Likevel er omtrent det eneste som kunne stoppe meg fra å kjøpe bilen manglende støtte for trefase AC. Det fikk vi til slutt, ved å sende inn underskriftslister og mase høl i hue på dem. Tommelen opp.

Men fortsatt ikke på 220V, vel? Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg denne relativt store nyheten?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sindrej

Nei, alle er ikke like fornøyde.  Og jeg må igjen altså lese i denne tråden at en blir kalt sutrer fordi en ikke er fornøyd, det burde vært unødvendig.  TMS er min desidert dyreste bil (selv om forrige bil var dyrere i nypris), og det er den eneste bilen jeg har hatt som bare har stoppet uten videre mens jeg låg i 70-80 km/t.  Kjenner jeg har litt problemer med å stole på den, spesielt siden jeg ikke har hørt noen konklusjon/teori fra Tesla heller.  Bilen gleder meg når den virker og det ikke regner, men det er mange småting med den som er dårligere enn biler som koster 1/3.  Mye av det _kan_ nok fikses, men det gjenstår å se om det blir gjort.  Er også enig i betraktningene om at enkelte ting er endret for endringens skyld.

Bilen har imidlertid en STOR akilleshæl, nemlig lading og 12V problemer.  Når bilen skal selges til folk som ikke mener TMS er det beste som har skjedd verden siden internett så blir terskelen for ladeproblemer lav.  Leaf koster vel ca 1/3 og av de jeg har snakket med så fungerer lading hver gang, alltid.  TMS vil nok fungere 95% av tilfellene, hvis man gjør det akkurat rett.  Personlig synes jeg det er utrolig at en UMC til noen tusenlapper skal få ødelegge inntrykket så til de grader for en bil til en halv mill.

(Des)Informasjon fra Tesla er også verdt å kritisere.  Tesla har et ledelsesproblem i mine øyne, godt mulig det kommer av amerikansk bedriftskultur.

Det er også latterlig å bagatellisere Høgis sine erfaringer bare fordi han har "gratis bil".  Ja, Tesla ordnet opp etter press, men da har dere tydeligvis glemt at Tesla leverte ut en bil med slike mangler i første omgang.

Jeg angrer ikke på kjøpet, men jeg er glad jeg normalt sett ikke er avhengig av bilen.  Noen av manglene visste jeg jo om når jeg kjøpte bilen, men det forhindrer meg jo ikke i å ønske at manglene ikke var der.  Heldigvis er ikke setene så dårlige som jeg fryktet.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 10:08
Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 10:03
Sitat fra: eledille på mandag 16. desember 2013, klokken 09:53
Et annet eksempel er viskerautomatikken. Det virker jo ikke! Og siden det mangler mulighet for å enkelt trigge ett viskerslag så er løsningen dårligere enn på Thinken vår! Skulle ikke være mulig.

Fungerer ikke et lett trykk på hendelen på din bil?
Det er et lite område rett før spyling som gir et slag av viskerne hos meg.

Skal prøve. Takk! Hvis dette virker er løsningen på samme nivå som på Thinken, men adskillig dårligere enn på fossilbilen vi solgte, som hadde et godt fungerende system for intervall...

Sensor-automatikken fungerer faktisk svært bra på min bil, etter div. oppdateringer (har .29 nå). Kjørte inn til Oslo i lett regnvær i dag morges (vel  rundt 03.00...) og det fungerte perfekt hele veien. Så dette problemet regner jeg nå som fikset for min del ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Rart at dette skal være så forskjellig.  Jeg har også .29 i automatikken er like rævva som den har vært hele tiden.  Spørs om jeg må få Tesla til å se på det, om det kan være noe galt.  Tviler litt, for jeg og en kamerat bytta bil en dag, og den var jo like håpløs på hans.

Gjermund

Jeg er storfornøyd.

Gikk fra gammel BMW 5 serie. Teslaen er rett og slett mye bedre å kjøre enn BMW, og jeg har kjørt BMW fordi de er gode å kjøre. Nå har det kommet noe bedre.

Jeg hadde regnet med flere bugs, men har kun fått advarsel om 12V, advarselen har gått bort hver gang, så jeg har bare oversett den.

Vindusviskerne er litt kjipe, men det er ikke den viktigste delen av bilen, de fungerer i hvert fall.

Alt det autopilotustyret trenger jeg ikke. Har hatt gamle biler ut en slikt uansett, og de gangene jeg kjører nyere biler, har jeg ikke brukt det.

Setene er jeg vel bare heldig med, de passer meg veldig godt, men de har ikke så mye instillingsmuligheter, kanskje ikke noe problem fro meg som ville stilt de ca der de er.

Og appen er jo treg da.

Bilen er rett og slett dritbra å kjøre :-)

jenswer

Jeg har gått fra BMW 750il fra 1997 til p85. Godt fornøyd med bilen, men ikke med umc. Har kjøpt 32a boks og 13a mobil fra Salto. Lydisolering og interiørkvalitet er bedre på BMW. Samme gjelder vindusvisker, parksensor, og seter. Lydanlegget(premium) er av tilsvarende kvalitet, men har selvfølgelig Dab, nett og USB framfor cd og kassett. Jeg er godt fornøyd med kjøpet, men beholder BMW'n til jeg er komfortabel med de riktig lange turene med Teslan. Jeg er jo strålende fornøyd med å slippe 2l på mila fra v12 motoren på vinterstid.....

Harlex

Ny klagetråd ::) ::) ??? Vi har jo hatt dem allerede og den ene er sticky! Anbefaler alle som griner og ikke klarer å se lyset i tunnelen om å selge raskest mulig og kanskje tjene noen kroner på bilen. Det kryr av folk som er villige til å overta bilene... Man tjener ingenting på å syte på forum. Denne tråden har potensiale til å ta av på samme måte som andre har gjort... Tidligere har det blitt konkludert med at  de misfornøyde er i stort mindretall men ( gjerne forståelig) er dem som syter mest på forum.... Greit å høre om enkelt feil men denne generelle massesytingen (fra enkelte) tror jeg ikke er interessant for andre enn dem som ønsker Tesla vondt. Gi meg gjerne feil men streb no for å få det fikset og for all del ikke glem å informere oss på forumet når feilen er rettet. Det er jo slike saker som er interessant for oss med interesse for bilen. Jeg nekter å tro at Tesla som alle andre bilprodusenter ikke fikser evt. Feil på sine helt nye biler. Blir ikke feilen rettet antar jeg at den er for ullen/ generell syting og da er svaret at du har kjøpt feil bil og kanskje bør vurdere å selge...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Epleskreller

#74
De som forventet å kjøpe en bil som var best på alt/det meste er  naturligvis skuffa. Vi som forventet å kjøpe en bil med endel utfordringer, men med unike kjørekvaliteter er naturligvis fornøyd. Ikke noe problem å lage en smørbrødliste over forbedringspotensialer, men mange ting er også eksepsjonelt bra. Man er på grensen til naiv om man trodde at bilen skulle være "top notch" på alle områder. Jeg syns forøvrig også at vindusspylervesken spyles altfor konsentrert, men det tar ikke fra meg gleden av å kjøre "verdens beste bil" (sitat 10 år gammel nevø)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA