Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Du vet du kjører TMS når du...

Startet av Høgis, mandag 23. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

Tesla85

Jeg har tidligere eid både Jaguarer og toppmodellene til Volvo. Jeg savner de ikke... Jeg har kjørt 40- 60.000 km i året tidligere.  :o
Ingen problemer har jeg hatt med min bil til nå... Alt fungerer som det skal. Jeg vet at jeg er med på noe som er helt nytt, litt revulosjonerende, og har kanskje en litt høyere terskel for å være misfornøyd enn ellers.  ::). Tesla kunne selvfølgelig vært flinkere til å informere om både vinterdekk og adapter, men jeg tror faktisk de har "druknet" i andre ting. Vi må huske at de er en ung organisasjon uten særlig opplæring, og med et enormt press på seg for å lever ut biler.
Jeg savner selvfølgelig muligheten for å lade fortere og på flere steder, men jeg regner med at dette endrer seg over tid.
Nå er det spennende å planlegge når men skal langt... Søke etter steder man kan lade, spise, overnatte osv.
Jeg har så langt prøvd å kjøre på samme måte som jeg alltid har gjort, og det går fint. Jeg har oppnådd rekkevidde på ca. 35 mil uten å anstrenge meg.  ;D
Jeg merker også at man helt ubevisst blir med oppmerksom på at men kan med svært enkle grep kjøre vesentlig mer økonomisk enn det jeg har gjort til nå.  ::).  Jeg er en svært fornøyd Tesla-kunde!  ;D
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Elkjell

#31
Synes ikke det er kommet tydelig fram at Høgis som startet tråden her fikk en mandagsbil med masse feil.
Tesla har lovet ham ny bil og lar ham disponere den første fritt til den nye ankommer. Riktignok var det en del fram og tilbake før det løste seg , men det viser at Tesla også kan løse problemer til kundenes beste
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

valvolainen

Er forøvrig helt enig med vindusviskerene, disse føles gammeldagse på et vis. Trege er de og.
Resten av bilen føles definitivt ikke gammeldags og dårlig.
Jeg er litt over snittet glad i bil, og foreløpig ser jeg ingenting jeg har lyst til å bytte ut denne bilen med.

Så svar på spørsmålet i saken - Ja, vi er fornøyd.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TK Askøy

Jeg er også veldig fornøyd. Har absolutt ingen problemer. Men jeg hadde ikke vært fornøyd hvis jeg hadde hatt store problemer med lading og problemer med å få bilen i gir, som er to av punktene trådstarter har på listen sin. Dette er helt grunnleggende, og gir god grunn til å reagere. Det meste av det andre er flisespikkeri. Ikke kom her og fortell meg at lakktykkelse betyr så allverden. Litt halvgode vindusviskere er det jo, men det er bagateller i min bok.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Gæsjan

Tror du må ha hatt den dårligste erfaringen med utlevering av TMS så langt Høgis og vi får håpe at den nye bilen du skal få ikke er et "mandagseksemplar" den også, men jeg skjønner hva du mener.
Hvis man har skyhøye forventninger til at TMS skal være premium i alle ledd blir man skuffet fordi vi er litt testkaniner slik situasjonen er nå. Jeg har hatt TMS i over 100 dager nå og er meget fornøyd, men har også hatt lite feil. Måtte inn til Oslo en gang for å fylle på kjølevæske, men har også dratt tilbake for å rette på småting på helt nye BMWer. Savner samme ting som deg Høgis fra min forrige bil som var en fullspekket sprek 5-serie, særlig X-drive nå på vinteren, men den var dobbelt så dyr å kjøpe og drifte.
Det er unektelig slik at man må sammenligne epler med epler og pærer med pærer. For det jeg har betalt og betaler fortløpende for TMSen synes jeg at vi har fått en fantastisk bil. Samtidig er jeg av typen som kanskje synes den "beste" bilen jeg har hatt var en Subaru Legacy 4WD som jeg kjøpte for 15 000, kjørte 20 000km og solgte for 5000 etter 2 år. Den var trofast og dro tunge hengerlass og ble fyllt opp med alt av skrot og byggmaterialer gjennom 2 kalde vintre da jeg pusset opp et gammelt hus. Det var mye bil for pengene og den leverte det jeg forventet.
Når det gjelder support er det jo skuffende at ikke alle har like gode erfaringer som Trondheimsfolket på forum her. Føles alltid bedre når noen hjelper deg så godt de kan og står på pinner for å fikse bilen din når noe er galt. Vi får håpe at dette blir standarden i hele Norge etterhvert.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Bjoris

Det er vanskelig å sammenlikne TMS med andre biler. Den er ett kvantesprang som elbil og er overlegen fossilbiler på mange områder, samtidig er ikke alt på stell, ikke om du sammenlikner mot dyre biler, men ikke mot vanlig biler heller som baksetene feks. Samtidig er det en ung organisasjon i Norge og en veldig ung bilprodusent...

For meg blir det ett spørsmål om en vil være med på dette eller ikke, det kan ikke være noe stor overraskelse at bilen ikke er på høyden med en kostbar BMW på alle områder... MEN jeg mener ikke at en skal akseptere hva som helst, som feks at det er så mye ladetrøbbel, at en ikke får svar/hjelp. Men at viskere er litt under pari, en del utstyr mangler etc ser jeg som en del av pakken... Den som venter får nok ett bedre produkt, det er nok ikke riktig tidspunkt å kaste seg på TMS for alle, spes om du er detaljfreek...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ebbrey

Er stort sett fornøyd med bilen min. Det er noen justeringer som beskrives i første post her som må gjøres på min også. tenkte å ta dette på første service. Liker godt at bilen lærer seg lademønstrene mine slik at det kun er plug&play. Var veldig skeptisk til hvordan det skulle gå på skikkelig slapse føre å kjøre bilen. Veldig happy etter å ha kjørt litt på snø og is hittil

Ting jeg skulle sett annerledes er setene forran. Hadde det vært mulig ville jeg hatt noen andre.
Hovedlysene virker litt svake, kunne godt vært sterkere. (også virker de litt "lave")
Batterivarming, kunne godt hatt bedre kontroll over batterivarming for å unngå stort strømtrekk den første mila. Skjønner dette godt når bilen har stått parkert ute i minusgrader mens du har handlet. Men ikke når bilen har stått hele dagen og ladet på jobben. Jeg regner med at de ordner dette via appen snart slik at vi kan se batteritemp, samt skru på oppvarming av rute forran og bak.

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Cirion

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Viskere stopper 10-12 cm. fra A-stolpen, mister alt for mye i synsfeltet.
- Viskere og hele visker konstruksjonen er rett og slett gammeldags og fungerer dårlig.
Funker bedre enn Honda'en... Digger vinterpakken. Null is på bladene og strøken sikt.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Mye problemer med lading. Adaptere ikke levert, jeg får orange blinking ved lading. Var på Tesla Skøyen og fikk "fikset" dette, men det varte kun en ladning. Etter det jeg har fått vite, så kan jeg da ikke lade på annet enn 1-fase. Det betyr problemer når jeg skal på lengre turer.
Så jeg må vel flere turer til Skøyen?
- Ufattelig at Tesla leverer en så dårlig UMC (som heller ikke skal bukes i regnvær)
det bør være et tankekors for Tesla at folk kjøper Mennekes fra Salto for 5-6000,- kr. som fungerer feilfritt.
Kjenner meg ikke igjen, nermer meg 12 000km. Ingen ladetrøbbel. Får riktig nok en kabel melding etter endt lading på IT nett (hjemme), og en sjelden gang må jeg sette kabelen inn om igjen.
UMC'en kan da fint brukes i regnvær? Gjør det ofte når jeg har bilen utenfor garasjen. Shuko derimot, er ikke egnet for bruk i regnvær, så den koblingen må være i le for regnet.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Problemer med 3G (må stoppe og låse bilen før det er ok igjen), dette skjer ofte.
3G dekning er kiipt, funker ikke inn i bygninger særlig godt, og tryner telefonsamtaler. Dette er vanlig 3G trøbbel, og hører til løsningen. Dette har ingen ting med bilen å gjøre men noe. Kan heller ikke si jeg vet om en bil hvor dette fungerer bedre?

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Bremseklossene henger seg veldig ofte på etter parkering (over natta)
- Setene er vel ikke akkurat imponerend (vær så snill
Tesla.... lag like gode seter som BMW sport/comfort stolene)
- Tilpassning mellom skjermer/panser og dører er noe av det dårligste og mest unøyaktige jeg har sett (uansett bilmerke og pris på biler av nyere dato). Håper Tesla etterhvert skjønner at de de må bli mye bedre siden de konkurrer i det øvre segment. (mulig jeg har vært spesielt uheldig med min bil)
Klosser som hegner seg etter parkering er et generelt problem, det er være på biler som bruker bremsene lite. Kjør litt mer aktivt, bruk bremsene godt, og tørk park bremsen etter vask, så er ikke dette noe som skjer ofte.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Må ofte sette bilen i Drive flere ganger før den virkelig går i Drive (ganske irriterende :-( 
Hær kødder du det til :o Trykk inn bremsen til bilen er startet, og sett den i drive. Funker hver gang :)
Blir nesten som å sette seg i BMW'en og sette den i drive og forvente at den skal gjøre det. Du må nok starte bilen der også  :-X

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40- Utrolig vanskelig og komme i kontakt med noen som helst i Tesla, uansett hva det måtte være. La f.eks. igjen en beskjed i dag på svarer til teknisk suport siden ingen kunne ta tlf. (kl. 14.00 i dag). Ingen har ringt tilbake. Ingen tilbakemeld. på XXX antall mail. Virker egentlig som det er helt greit og ikke svare på mail eller tlf . Har fått tlf. nr. til noen få...de svarer ikke på sms heller.
Kjenner meg ikke igjen, får alltid tak i noen, får alltid svar. Tilbakering derimot er de elendige på. Epost svarer de alltid på første henvendelse, men aldri på oppfølging.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Bilen er dårlig lydisolert. Grus og småsten som "knatterer" i innerskjermer høres veldig godt.
Ingen motor som overdøver bråket ;) Men ja, det bråker helt jævlig når man kjører på nystrødd vei.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Lakktykkelse er ikke serlig imponerende (Tesla har i snitt 75my, mens det er 150 my på f.eks BMW) i tillegg er mange av fargene serdeles myke (som f.eks svart)
Ikke klag på min sorte farge når du har grå selv! Men ja myk lakk, men ikke mykere enn Honda.
Passer godt på svartingen min så den holder seg fin og blank  :P

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- DAB radio er lite stabil
Ja, er nok delvis på grunn av dekning og delvis på grunn av merkelig programmering.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
- Klima/varme regulering er ikke bra. Selv om temp. står på 20 grd. blir det over 25 grd. før det etterhvert nesten blir litt for kaldt.......rett og slett lite stabilt i forhold til hva jeg er vandt til.
Har du bilen i "Range Mode"? Da er ikke temp'en serlig stabil og gjør det den kan for å unngå å bruke strøm.
Når Range Mode er av, holder temp seg stabilt og fint, men merker at temperatur instillingen er totalt forskjellig fra det jeg er vandt til. På Honda'en satte jeg den på 23grader hele året, i Tesla setter jeg den på 19.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40- FM mottak er noe av det dårligste jeg har vært borte i, dette problemet blir ikke bedre iom. at DAB også er så ustabil.
Dårlig programmert, hopper og bytter, og foretrekker DAB osv.. Er ikke konsekvent i å holde på samme kanal desverre. Håper på forbedring der, samt at det bygges ut DAB dekning i tuneller osv...

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
-Mangler mye av det utstyret jeg er vant med på biler i dette segmentet (adaptiv cruise contr., active steering, dynamic drive, rattvarme, soft close, Ski-pose/gjennomlasting, fjernlysassistent, head-up display osv)
Dessverre mye morro der som jeg ønsker meg osgå.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40- Aldrig vært borte i en bil med så mye styr rundt dekk og dim.
Vinterdekk.....er det nødvendig i Norge? går det ikke med kontinentale helårsdekk??  Hvis ikke, hva med TMPS?? dim?? levering??? når???
Er ikke mange biler med slike dimensjoner på hjul og dekk i Norge. Er ikke bare Tesla som er tatt på senga her. Dekkprodusentene har nok ikke tatt høyde for at så mange skal ha nordiske vinterdekk.

Sitat fra: Høgis på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:40
Beklager til alle dere som er "TMS FRELST", jeg var det, men er det desverre ikke lengere.
Spesielt etter jeg fikk en uheldig start på min El-bil opplevelse.
Er TMS Frelst ja... Men jeg har forståelse for at enkelte ikke har hatt samme opplevelse. Jævlig kiip start du hadde på overtagelse  :-[ Tesla kan ikke unskylde den på noen måter. Heldigvis ser det ut til at de har gitt deg god løsning til slutt. Håper du er mer fornøyd med neste bil... Alternativt selg den til en som vil sette pris på den.

Til slutt må jeg nesten bare si, hadde vært morro å høre dine tilbakemeldinger om gamlebilen om du fikk sjangs til å kjøre den igjen etter å ha hatt en TMS i noen måneder. Min gamle Honda Accord, som jeg mente var en god bil, er jo helt for jævlig!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Batteritralla

#38
De fleste er nok innforstått med at de har kjøpt et produkt det er stor sannsynlighet for at det vil oppstå noe "Bugs" med. Og jeg har ennå til gode å oppleve amerikansk kvalitet, og opplevd kvalitet på høyde med tysk - og forventer det ikke fra denne bilen heller.

Irriterer meg heller ikke over at bilen mangler en del dill dall og utstyr som tyske premium modeller har. Dette er noe man viste om da man inngikk kontrakt på produktet.

Men jeg har klare forventninger til at produktet kan brukes som en BIL, og iht til angitt her:

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#shareModal

Paragraf 15.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

ebbrey

Jeg også setter TMS på 19 grader auto. I forrige bil hadde jeg 22. Men merker at den ofte girer opp litt ekstra i starten før den roer seg og holder riktig temp. Men allerede blitt vant til dette og det fungerer. :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

toppi

Min er også feilfri og jeg er vanvittig fornøyd.
Veldig synd på de som får en mandagsbil, men mitt inntrykk er at det ikke er stort verre enn de etablerte merkene. Vi må ikke glemme at de også sliter med sitt, har selv opplevd å få en ny Golf med feil på feil på feil..

Jeg har eid alle A6 Avantene oppover, og ville ikke ha noe annet, nå er det uaktuelt å gå tilbake. (Med unntak av RS6 kanskje -til samme pris)

I USA byttes panameraer, S-klasse, 7 serier inn mot TMS. Det blir derfor feil å hevde at mange ikke har opplevd en "premiumbil".

Er vel mere smaken er som baken, og hva man vektlegger.. Fortsatt sutring over manglende ekstrautstyr blir merkelig. TMS passer ikke for alle, heldigvis kan man velge blant mange merker og modeller og finne en bil med det utstyret og setene en liker..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Tesla85

Sitat fra: toppi på søndag 15. desember 2013, klokken 11:09
Min er også feilfri og jeg er vanvittig fornøyd.
Veldig synd på de som får en mandagsbil, men mitt inntrykk er at det ikke er stort verre enn de etablerte merkene. Vi må ikke glemme at de også sliter med sitt, har selv opplevd å få en ny Golf med feil på feil på feil..

Jeg har eid alle A6 Avantene oppover, og ville ikke ha noe annet, nå er det uaktuelt å gå tilbake. (Med unntak av RS6 kanskje -til samme pris)

I USA byttes panameraer, S-klasse, 7 serier inn mot TMS. Det blir derfor feil å hevde at mange ikke har opplevd en "premiumbil".

Er vel mere smaken er som baken, og hva man vektlegger.. Fortsatt sutring over manglende ekstrautstyr blir merkelig. TMS passer ikke for alle, heldigvis kan man velge blant mange merker og modeller og finne en bil med det utstyret og setene en liker..

Jeg forstår heller ikke hvorfor man kritiserer utstyr som "mangler"... Velg en annen bil  ;D. Vi som velger å kjøpe Tesla nå må være klar over at vi er med på en revolusjon! Det finnes ingen bil som denne fra før...  ;). Jeg har ikke angret et sekund!  ;D
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Batteritralla



Jeg forstår heller ikke hvorfor man kritiserer utstyr som "mangler"... Velg en annen bil  ;D. Vi som velger å kjøpe Tesla nå må være klar over at vi er med på en revolusjon! Det finnes ingen bil som denne fra før...  ;). Jeg har ikke angret et sekund!  ;D
[/quote]

+1

:-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Tesla85

Jeg må bare understreke at jeg forstår frustrasjonen til Høgis! Veldig kjedelig opplevelse du har fått!   :-\.
Det er veldig viktig for Tesla som selskap å ta tak i slike ting raskt slik at du får tilbake den gode følelsen du hadde. Det virker til å være litt for sent for deg nå... Dessverre, for Tesla er en bra bil.
Håper for alle oss som eier biler at Tesla tar probleme på alvor, og skaper en organisasjon som kan takle slik på en proff måte!
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

TS

Sitat fra: Tesla85 på søndag 15. desember 2013, klokken 11:30
Sitat fra: toppi på søndag 15. desember 2013, klokken 11:09
Min er også feilfri og jeg er vanvittig fornøyd.
Veldig synd på de som får en mandagsbil, men mitt inntrykk er at det ikke er stort verre enn de etablerte merkene. Vi må ikke glemme at de også sliter med sitt, har selv opplevd å få en ny Golf med feil på feil på feil..

Jeg har eid alle A6 Avantene oppover, og ville ikke ha noe annet, nå er det uaktuelt å gå tilbake. (Med unntak av RS6 kanskje -til samme pris)

I USA byttes panameraer, S-klasse, 7 serier inn mot TMS. Det blir derfor feil å hevde at mange ikke har opplevd en "premiumbil".

Er vel mere smaken er som baken, og hva man vektlegger.. Fortsatt sutring over manglende ekstrautstyr blir merkelig. TMS passer ikke for alle, heldigvis kan man velge blant mange merker og modeller og finne en bil med det utstyret og setene en liker..

Jeg forstår heller ikke hvorfor man kritiserer utstyr som "mangler"... Velg en annen bil  ;D. Vi som velger å kjøpe Tesla nå må være klar over at vi er med på en revolusjon! Det finnes ingen bil som denne fra før...  ;). Jeg har ikke angret et sekund!  ;D
+1

En revolusjon er aldri helt smertefri....Spesielt ikke når det skjer i en slik hastighet som her til lands...
Vi må bare la TM  sjansen til å rydde opp etter seg, men ikke slutte å mase på de. Dersom de ikke svarer meg snart, kjører jeg bilen til Skøyen uten avtale og parkerer den utenfor porten, leverer listen over småting og tar trikken ..

På sikt regner jeg med at de vil prøve å leve opp til sitt mål: Skaper verdens beste service- og garantiprogram"
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0"

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA