Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Du vet du kjører TMS når du...

Startet av Høgis, mandag 23. desember 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

kristin1

Minus: Viskerne pakker seg lett med is når det snør og er noen få kuldegrader;  hvis jeg forvarmer godt og holder temperaturen i bilen litt for høy for min smak, eliminerer jeg problemet. Snø som pakker seg i hjulbuene: Gleder meg til å kunne kjøre bilen i 'high' over 30 km/t! Manglende hill hold: Står daglig i kø i middels bratt oppoverbakke. Med bilen full av ettermiddagstrøtte, småsultne unger og bilen bak nærmest klistret på støtfangeren, hadde det vært deilig å slippe å tenke på at bilen lett glir bakover om jeg er ukonsentrert! Blir en smule irritert når bilen minner meg på at jeg tråkker på begge pedaler samtidig - JEG VET DET.

Pluss: Elsker bilen, kort og godt. Den flyter fint på veien; lettkjørt og lydløs med fantastisk rask respons på gasspedalen.  :D

satheesh.net

Sitat fra: kristin1 på mandag 10. februar 2014, klokken 03:11
Minus: Manglende hill hold: Står daglig i kø i middels bratt oppoverbakke. Med bilen full av ettermiddagstrøtte, småsultne unger og bilen bak nærmest klistret på støtfangeren, hadde det vært deilig å slippe å tenke på at bilen lett glir bakover om jeg er ukonsentrert! Blir en smule irritert når bilen minner meg på at jeg tråkker på begge pedaler samtidig - JEG VET DET.

Etter oppdateringen til v1.49.84 føler jeg dette med "hill hold" nå er fikset. Har ikke fått testet i skikkelig bratt bakke, men den står dønn stille de få plassene jeg har prøvd. :)

Kagex

kanskje dumt spm, men må man ha creep på for å ha "hill hold"?
P29687

Øyvind.h

Sitat fra: Kagex på mandag 10. februar 2014, klokken 09:06
kanskje dumt spm, men må man ha creep på for å ha "hill hold"?

Mine uhøytidelige tester tyder på et definitivt JA. Stor forskjell på creep av/på ift. hvor mye den triller bakover.

Men på dagens sw (1.49.84) opplever jeg ikke trilling bakover som noe problem, selv i bratte bakker.

Tidligere derimot syntes jeg bilen raskt trillet bakover.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Jeg opplever ingen forskjell på hvor mye bilen triller bakover, synes det er for mye uansett softwareversjon. Det verste er at når man holder begge pedaler for å kunne ta løs kontrollert i motbakke ved å regulere kraften med bremsepedalen når det er glatt er at den kutter motoreffekten helt nå jeg føler at jeg har nok til å begynne å sige framover, med det resultatet at den triller fritt bakover hvis man ikke har sett meldingen i displayet om dette. Sikkert fin-fint hvor det er bart føre hele året, men upraktisk og potensielt farlig når det er glatt. Dette er garantert en funksjon som er laget for å unngå å bli saksøkt av førere som trår feil i USA.

FThorsen

Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. februar 2014, klokken 07:56
Etter oppdateringen til v1.49.84 føler jeg dette med "hill hold" nå er fikset. Har ikke fått testet i skikkelig bratt bakke, men den står dønn stille de få plassene jeg har prøvd. :)

Helt enig. Satt faktisk å tenkte det same forrige uke da jeg satt i kø i en oppoverbakke hjemover. Ganske sikker på at det ikke var slik før.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

eclipse

Sitat fra: fthorsen på mandag 10. februar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. februar 2014, klokken 07:56
Etter oppdateringen til v1.49.84 føler jeg dette med "hill hold" nå er fikset. Har ikke fått testet i skikkelig bratt bakke, men den står dønn stille de få plassene jeg har prøvd. :)

Helt enig. Satt faktisk å tenkte det same forrige uke da jeg satt i kø i en oppoverbakke hjemover. Ganske sikker på at det ikke var slik før.

Jeg har ikke merket noe forskjell på "hill hold" på noen av software oppdateringene, det har heller ikke stått no i release note om at dette er oppdatert. v1.49.84 var vel bare en oppdatering på grensene ved lading, jeg kan aldri tenke meg at det har noe med hill hold å gjøre. Har du sjekket bremseskivene for rust? :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

satheesh.net

#112
Sitat fra: eclipse på mandag 10. februar 2014, klokken 13:54
Sitat fra: fthorsen på mandag 10. februar 2014, klokken 13:21
Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. februar 2014, klokken 07:56
Etter oppdateringen til v1.49.84 føler jeg dette med "hill hold" nå er fikset. Har ikke fått testet i skikkelig bratt bakke, men den står dønn stille de få plassene jeg har prøvd. :)

Helt enig. Satt faktisk å tenkte det same forrige uke da jeg satt i kø i en oppoverbakke hjemover. Ganske sikker på at det ikke var slik før.

Jeg har ikke merket noe forskjell på "hill hold" på noen av software oppdateringene, det har heller ikke stått no i release note om at dette er oppdatert. v1.49.84 var vel bare en oppdatering på grensene ved lading, jeg kan aldri tenke meg at det har noe med hill hold å gjøre. Har du sjekket bremseskivene for rust? :-)

Jeg er ganske sikker på at det "ikke var slik" før denne oppdateringen. At det kun gjelder oppdatering ifm lading tror jeg ikke vi bør avskrive helt. Kan jo tenkes at de tweaker' andre funksjoner samtidig. Hvis man skal være pirkete har det faktisk ikke vært noen særlig tekst på de siste firmware releasene' uansett. Men jeg kan med sikkerhet si at bilen føles annerledes mtp denne funksjonen. Om det stemmer eller ei forblir en gåte inntil de faktisk utreder innholdet i hver oppdatering skikkelig i sine release notes. :)

RoadRunner

11500 km siden 30 august 2013.
Har alltid fått satt igang lading med unntak av en gang. Bruker blått adapter og 16A på et par kjente strømstolper, ellers shuko/13A.

Meget stort savn etter rødt 400V/3fas adapter. Blir litt mye planlegging på turer på nordvestlandet pga treg lading, men det går bra.

Har de samme erfaringer som de andre med småtingene (radio, viskere, frysing, trangt på parkeringsplass/i garasje) men er storfornøyd med bilen. Muligheten til å heise opp bilen ble senest brukt på ferga i helga, da det var stor flo og vinkelen på fergelemmen var meget høy - problemfritt å passere sakte i høy stilling.

Som så mange etterhvert forhåpentligvis har forstått, så er det ikke slik at elbil passer for alles bruksmønster.
Men TMS er en flott farkost for langturene jeg tar (+ Buddyen er perfekt for kjøring i sentrum)!
Med andre ord    K J E M P E F O R N Ø Y D  !!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA