Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpne bil uten å stoppe lading?

Startet av Hyperstress, søndag 22. desember 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

ok67

Ikkje om f.eks eit barn blir drept av strømstøt som følge av at dei leikar med / kjem borti ein kladd som er øydelagt pga at den er overkøyrd
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

elektrolux

Er det noen barn som har dødd av 230V?

Alle barn har vel lekt med strikkepinner og stikkontakter, uten å ha fått noen varige men?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ok67

Strikkepinne i stikkontakt på tørt golv innandørs er "relativt" trygt, med mindre du har to strikkepinnar og held ein i kvar hand og puttar dei inn i kvart sitt hol i stikkontakta. Anbefaler ingen av delene.

Som regel går eit støt eller straumgjennomgang ved 230 V bra, men det avheng bl.a. av allmenntilstand, eventuelle hjertefeil og kva veg straumen tek gjennom kroppen og korleis 50 Hz sinusen treffer med hjerterytme etc.

På kurs i elsikkerheit blir det i alle fall påstått at det er ein viss risiko for hjertestans i nokre døgn etter straumgjennomgang, men om det eigentleg finst nokon god statistikk på det veit eg ikkje.

I tillegg til fare for liv, kan straumstør også gi nevrologiske seinplager.

Uansett så lar vi ikkje 230 V ligge åpent tilgjengeleg for forbipasserande, enten dei er store eller små.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:00
Er det noen barn som har dødd av 230V?

Alle barn har vel lekt med strikkepinner og stikkontakter, uten å ha fått noen varige men?
Etter over 6000 relativt saklige innlegg må vel forumets mest usaklige innlegg tilgis.
Det er mange tusend i Norge hvert år som blir skadet av elektrisk strøm. (så alvorlig skadet at det blir rapportert), og flertallet er ikke som følge høyspent men normale nettspenninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Griffel har igjen rett, og jeg skjems litt,  ??? men kan bli lettere oppgitt noe ganger. Alt skal være så farlig, og skulle en kladd som ligger på bakken bli overkjørt vil den neppe bli brukt etter det.

Derimot vil en kladd med varmgang i støpselet gjerne brukes til det lukter alvorlig brent, eller til den faktisk forårsaker brann. Definisjonen på brann er heller ikke nødvendigvis åpne flammer. Brannfolk nøyer seg med å kalle det brann om det har forekommet kraftig oksidering/røyk.

Derfor mener jeg det er farligere å henge kladden etter Shukostikket og dra på med 2-3 kW enn å legge den på bakken framfor/under bilen slik at Shuko stikket ikke får mer enn spesifisert fysisk belastning.

Faktum er da også at ladepunktene vi brukte fint tålte 10-14A fra Think Classic og PSA Classic, men at så snart Think City, Trillingene og Leaf dukket opp så vi oppblomstring av svidde Shuko stikk. Åpner en opp et Shuko stikk ser en med en gang problemet. Kontaktene er ofte 2 halvmåner som omslutter pinnene på Shuko støpselet. Så lenge dette står rett inn er det store flate kontaktpunkter. Med fysisk last nedover vil pinnene stå skjevt i forhold til disse halvmånene og det blir kun 4 bitte små kontaktpunkter som fører hele strømmen. Da blir det varmgang som skader plasten på stikket/støpselet, og som gir enda større vinkelfeil og enda mer varmgang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. desember 2013, klokken 04:47[...]Derfor mener jeg det er farligere å henge kladden etter Shukostikket og dra på med 2-3 kW enn å legge den på bakken framfor/under bilen slik at Shuko stikket ikke får mer enn spesifisert fysisk belastning.

Faktum er da også at ladepunktene vi brukte fint tålte 10-14A fra Think Classic og PSA Classic, men at så snart Think City, Trillingene og Leaf dukket opp så vi oppblomstring av svidde Shuko stikk. Åpner en opp et Shuko stikk ser en med en gang problemet. Kontaktene er ofte 2 halvmåner som omslutter pinnene på Shuko støpselet. Så lenge dette står rett inn er det store flate kontaktpunkter. Med fysisk last nedover vil pinnene stå skjevt i forhold til disse halvmånene og det blir kun 4 bitte små kontaktpunkter som fører hele strømmen. Da blir det varmgang som skader plasten på stikket/støpselet, og som gir enda større vinkelfeil og enda mer varmgang.
Virker som nesten ingen elbilister vet om dette. Kanskje elbilforeningen bør gå kraftig og tydelig ut i det offentlige og informere om problemet og løsningsforslag?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA