Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpne bil uten å stoppe lading?

Startet av Hyperstress, søndag 22. desember 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

Hyperstress

At en skal betale 5-6-7 tusen kr for en ladekabel virker fullstendig urimelig. Det burde koste max en tusenlapp. Kan vi forvente en nedgang i pris fremover? Hva er det som holder prisen så høyt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bruisepristine

Ja. Ladekabler er urimelig dyre. Min mening.  >:(
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

elektrolux

Jeg selger ladekabler og er helt enig i at prisen er hinsides.

Likevel er det en forklaring bak galskapen:

Leverandør skal ha sitt for å dekke delekjøp, Lønn, produksjon og distribusjon. Distributører ( som f.eks meg ) må dekke inn innkjøpskostnad og ha en margin til å dekke reklamasjon og ikke minst postens satser. Jeg tar ikke ut lønn, og skulle jeg lønnet meg selv for tiden det tar å vedlikeholde kontaktnettet mitt, og handle inn varer, bokføre alt, kundekontakt og logistikk hadde det ikke fungert. Med mer avanserte nettløsninger kunne selvfølgelig kunden gjort en dal av arbeidet, men så er det det med å kunne snakke med et menneske i andre enden..

Tross alt dette håper jeg at innsatsen min er med å holde prisnivået nede. Husker før jeg begynte reparasjon og service av Elbiler var prisene mye verre enn nå, det samme gjaldt priser på ladeutstyr. Nå ser vi reell konkurranse, og priser på f.eks tpe 2 ladeutstyr fra Elbilforeningen  som faktisk er lavere enn innkjøpsprisene mine. Dette er bra for brukere av Elbiler, og inspirerer alle til å effektivisere driften. Selv plager jeg leverandørene mine med knallharde forhandlinger om pris, og har faktisk noe på lur også når det gjelder type 2 utstyr. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EV-Institute

#3
Electric Vehicle Institute inviterer deg til å se om EVI ladekabler er noe for deg. Ladekablene selges med priser som er konkurransedyktige.

Sjekk ut www.ev-institute.no
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

jkirkebo

Sitat fra: EV-Institute på mandag 16. desember 2013, klokken 01:50
Electric Vehicle Institute inviterer deg til å se om EVI ladekabler er noe for deg. Ladekablene selges med priser som er konkurransedyktige.

Sjekk ut www.ev-institute.no

Virket jo fine de der. God avstand fra støpsel til kladd, liten kladd og god pris.

Neste "hull" i markedet er en rimelig Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, 16A enfase. Foreløpig har jeg bare sett 32A enfase til salgs. De blir mye tykkere og vanskeligere å  hanskes med, og helt unødvendige for Leaf med standard 3.3kW lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. desember 2013, klokken 02:33
Neste "hull" i markedet er en rimelig Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, 16A enfase. Foreløpig har jeg bare sett 32A enfase til salgs. De blir mye tykkere og vanskeligere å  hanskes med, og helt unødvendige for Leaf med standard 3.3kW lader.

Slike kabler har jeg for salg til ny bunnpris om få dager. ;)

Ellers hardner dette til, og det kan bli vanskelig for firma med dårlig kostnads kontroll å overleve.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#6
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. desember 2013, klokken 02:33
Sitat fra: EV-Institute på mandag 16. desember 2013, klokken 01:50
Electric Vehicle Institute inviterer deg til å se om EVI ladekabler er noe for deg. Ladekablene selges med priser som er konkurransedyktige.

Sjekk ut www.ev-institute.no

Virket jo fine de der. God avstand fra støpsel til kladd, liten kladd og god pris.

Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

(Tyskland godkjenner 2m og det er egentlig litt vanskelig å forstå hvorfor ikke 2m egentlig er er helt greit, CE merket er ikke en godkjenning, men produsentens egenerklæring om at produktet er bygget i henhold til regelverket). I forbindelse med nytt Norsk regelverk burde Norge følge Tyskland å godkjenne opp til 2m, siden 30cm er upraktisk kort.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

Hva med kabel uten kladd (UM-EVSE/ChargeAmps) ?

Griffel

Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

Hva med kabel uten kladd (UM-EVSE/ChargeAmps) ?
Da er kanskje avstand fra støpsel til kladd mindre relevant?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 12:26
Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

Hva med kabel uten kladd (UM-EVSE/ChargeAmps) ?
Da er kanskje avstand fra støpsel til kladd mindre relevant?

Der er jo det som er i kladden innebygget i håndtaket, så da blir det jo i prinsippet 5m til det som tilsvarer kladden.

Griffel

Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 12:26
Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

Hva med kabel uten kladd (UM-EVSE/ChargeAmps) ?
Da er kanskje avstand fra støpsel til kladd mindre relevant?

Der er jo det som er i kladden innebygget i håndtaket, så da blir det jo i prinsippet 5m til det som tilsvarer kladden.
Det er bare to valg enten er den ikke i tråd med regelverket og CE merkingen er feil, eller at det er slik vurdert at dette ikke er en ICCB (In Cable Control Boks) og kravet max 30 cm er irellevant.
Siden vedkommende produsent har satt sitt CE merke på denne mener nok han det siste.

CE merking er som tidliger nevent ingen godkjenningsordning men produsentens bekreftelse på at den er bygget i samsvar med de relevante EU standarder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erikf

Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 15:11
Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 12:26
Sitat fra: emil på mandag 16. desember 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Griffel på mandag 16. desember 2013, klokken 10:48
Nå sier jo standarden at maksimalavstand fra støpsel til kladd skal være 30cm. Så disse er trolig CE merket i strid med regelverket.

Hva med kabel uten kladd (UM-EVSE/ChargeAmps) ?
Da er kanskje avstand fra støpsel til kladd mindre relevant?

Der er jo det som er i kladden innebygget i håndtaket, så da blir det jo i prinsippet 5m til det som tilsvarer kladden.
Det er bare to valg enten er den ikke i tråd med regelverket og CE merkingen er feil, eller at det er slik vurdert at dette ikke er en ICCB (In Cable Control Boks) og kravet max 30 cm er irellevant.
Siden vedkommende produsent har satt sitt CE merke på denne mener nok han det siste.

CE merking er som tidliger nevent ingen godkjenningsordning men produsentens bekreftelse på at den er bygget i samsvar med de relevante EU standarder.
Jeg har mistet all tiltro til CE-merking hvis kabel med hengende kladd 30 cm unna kontakten er godkjent.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

Det er disse 30 cm som gir fysisk belastning av Shuko stikket, og som medfører dårlig kontakt og brann.

Alle ledningene burde vært lange nok til at kladden kan legges på bakken slik at dette problemet minimeres.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pottle

#13
IEC beskriver og setter standard for elektrisk utstyr. I standard 62196 er det gitt standarder for lademodus og ladestøpsel for elbil.

Her står det blant annet at avstanden skal maks være 30 cm mellom kontrollboks (ladekladd) og plugg. Ideen bak dette er at kontrollboksen ikke skal ligge på bakken hvor den kan være i vegen for selve bilen eller andre ting. Det er vel greit å unnvære at en overkjørt og brukket/åpen ladekladd skal ligge der katter og barn går.

Dessverre så vil dette gi slitasje på kontakten. Men, jeg går ut i fra at en har valgt den løsningen som gir minst følgeskader.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

elektrolux

Sitat fra: pottle på tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:25
Dessverre så vil dette gi slitasje på kontakten. Men, jeg går ut i fra at en har valgt den løsningen som gir minst følgeskader.

Vil tro en brann gir mer følgeskader enn en overkjørt kladd.  ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA