Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading fra vanlig schuko 16A

Startet av jorgen.s, søndag 22. desember 2013, klokken 21:23

« forrige - neste »

jorgen.s

Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

TB

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:22
Hva har skjedd her?

Tenker det er hengelåsen som er saken? Dvs, må låse fast kabel, for at den ikkje skal bli stolen?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jorgen.s

Er vel mer det å slenge kabelen ned i søla når man trenger ladekontakten, men tydelig at folk syns det er greit...
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

valvolainen

Optimalt sett burde vel ikke noen ha dratt ut støpselet i første omgang.
Når støpselet først draes ut, hva er er gjengs å gjøre med kabelen?
Her er den pent kveilet opp og lagt ned foran bilen ser det ut til. (riktignok i snøen)
Alternativet er å slenge den på panseret? Det hadde ihvertfall ikke jeg blitt glad for.
Ladestolpene har vel ingen kroker en kan henge en kveil på?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

gbzdoc

Man skal selvsagt behandle andres utsstyr med respekt, men siden snøen fra bilen har sklidd ned oppå kabelen kan det jo tenkes omstendighetene så annerledes ut da kabelen ble lagt der? Var det like mildt da bilen ble parkert f.eks.?

Er ikke sikkert vedkommende bevisst var så "skjødesløs" som det nå ser ut som da eier ankom.

Stellar

Man bør forresten heller ikke legge kabelen i kveil når man belaster den.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

emil

Sitat fra: Stellar på mandag 16. desember 2013, klokken 16:57
Man bør forresten heller ikke legge kabelen i kveil når man belaster den.

Hva pleier folk å gjøre med kabelen når det er 5m kabel og 1m mellom bil og stolpe?

Har selv min liggende i en kveil der jeg har tatt ut 1-2 runder i hver ende for å koble til bil og stolpe. Raskt å pakke sammen etter bruk.

Og mens jeg lurer, hva gjør folk med kabelen mellom bruk? Pakker de den inn i vesken sin og fester den, eller gjør som meg bare legger kabelen på gulvet i baksetet eller bagasjerommet? (Veska sitter pent festet på plassen sin med en 20m skjøteledning inni)

Leon

Gjør som deg. Har en kveil på midten som jeg har festet med en borrelåsstrips. Som du sier - raskt å kveile sammen ledningen før jeg hiver den i bagasjerommet.

Antar det er bedre med et par store runder enn mange små? Hva er egentlig problemet med en kveil?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Griffel

Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:06
Gjør som deg. Har en kveil på midten som jeg har festet med en borrelåsstrips. Som du sier - raskt å kveile sammen ledningen før jeg hiver den i bagasjerommet.

Antar det er bedre med et par store runder enn mange små? Hva er egentlig problemet med en kveil?
Det er ikke noe problem med en kabelkveil før det begynner å gå strøm gjennom den. Så dersom du har flere runder under en borrelåsstrips og kjører fullbelastning på kablen kan den fort bil for varm akkurat der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leon

Har vært ute og kjent på kveilen, ved stripsen, og kjenner ingen varme. Bilen har stått til lading i tre timer, ved minus 3 grader. Vanlig 10A ladekabel. Er vel neppe det store problemet vinterstid...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

cra

Selv ruller jeg alltid ut kabelen og putter den heller under bilen. Litt mer rot å samle det ihop, men det gjør jeg gjerne de få gangene jeg trenger å lade på plasser det ikke henger kabel fast. Og skal du først kveile kabler anbefaler jeg å gjøre det slik:

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:33
Har vært ute og kjent på kveilen, ved stripsen, og kjenner ingen varme. Bilen har stått til lading i tre timer, ved minus 3 grader. Vanlig 10A ladekabel. Er vel neppe det store problemet vinterstid...
Dette er avhengig av tversnitt på kabel, ladestrøm, og ikke minst hvor mange "tørn" som ligger tett sammen. Kjenner du ingen varme etter tre time er det ingen grunn til bekymring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA