Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Usikker på fargevalg - trenger hjelp

Startet av johncl, søndag 22. desember 2013, klokken 20:04

« forrige - neste »

johncl

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Nissan Leaf nå som lånet er ordnet. Jeg har sett at Dine Biler AS tar inn noen biler uten varme i ratt og sete (og uten crompakke antar jeg) til en behangelig pris.

Er det noen som har erfaringer med denne forhandleren? Og hva muligheter har eksportør å trikse med disse bilene med tanke på kjørelengde og slikt? Hvordan går man best fram for å verifisere at bilen faktisk er helt ny slik forhandler markedsfører de? Den skal leveres med full garanti og alt ellers og dette er den nye Sunderland Leaf'en også. Noe tips om hva jeg skal se etter når jeg kikker på den i butikken?
Perlehvit Leaf 2014

johncl

Jeg ser at Dine Biler nevner i annonsen:

"Alle Nissan Leaf som er produsert etter juli 2013 har varmepakke og varmepumpe."

Mens SandeGruppen sin annonse sier da:

"Bilen her må ikke forveksles med importerte Leafer!
Har ikke bilen lyktespylere, er dette første indikasjon på at bilen ikke har varmepakke på batteriet.
Uten denne, risikerer du at bilen ikke fungerer."

Det er bare 20000 kr som skiller disse i pris så jeg er veldig usikker på hvordan jeg evt kan sjekke at alt er som det skal evt på den importerte bilen. Jeg vet at de importerte ikke har varme i setet og ratt. Men de importerte ser jeg har metallic lakk som koster 6000 ekstra hos SandeGruppen...
Perlehvit Leaf 2014

shb

Er det den nye modellen?. Byttet inn til nye Leaf på Voss. Var fastere i fisken, mindre støy, bruker mindre strøm pga varmepumpe. Varme i ratte er veldig greit å ha. Er håndbrekk på foten slik Mercedes har er det siste model.  Er den bak girspaken er det japansk bil. Ikke velg denne da. Gå for siste det er verdt pengene. Går 2 - 4 mil lenger om vinteren
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Leaf_entusiast

Hvis bilen er helt ny vil km telleren være på 5-15 km. Du bør også kjenne nybillukten. Du kan gjerne be om å få se registreringspapir på bilen dersom den har vært registrert i utlandet. Sjekk også understellsnummeret. På Sunderland Leafene. Starter disse med SJNFAAzE0u og deretter 600xxxx. Dersom den er 6006000 eller høyere har den nettopp kommet fra fabrikken. Er den 600001 b,e den produsert før juni.

Lysholm

#4
Alle euro leaf har varmepakke. Det Sandegruppen skriver er tull.

Importerte selv en helt ny Tekna via Nederland for en uke siden. Har full varmepakke, men ikke lykespylere.

Kostet meg 230.000kr.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

johncl

#5
Ja begge selger den nye Sunderland modellen. Ok, så SandeGruppen lyver litt - de mener sikkert den forrige modellen som ikke har varmepakke, men Dine Biler tar da inn den nye modellen er jeg forsikret.

Dine Biler tar da 215.000 kr for Acenta, mens SandeGruppen tar 234400 kr. Men SandeGruppen har da ikke metallic (har veldig lyst på pearl metallic'en) så det blir jo 6000 kr på toppen av dette, så ca 25000 kr mer for den "norske" bilen (med lyktespylere, varme i sete og ratt, cromepakke, og noe mer?!?). Leveres alle de nye modellene med 16Ah ladepadde?

Firmaet Dine Biler ser jeg ble registrert for 2 måneder siden (enda de sier de har 2 års erfaring). SandeGruppen har vel vært i Bergen veldig lenge. Flere jeg har snakket med spør om verditapet av en bruktimport vil være høyere enn innsparingen hvis jeg skulle selge bilen etter 3-4 år. I så måte vil nok en "norsk" bil kanskje gå for en bedre pris? En i nær familie sier de har god erfaring med SandeGruppen rundt service også. Det er også sikkert lettere med reklamasjoner mot SandeGruppen enn Dine Biler (hvis det er slik at de legger ned og starter opp nytt firma i hytt og pine).

Perlehvit Leaf 2014

bjorn_2390

Replikk fra sida, noe sleivete for deg som finregner. (Respekterer det, tro ikke noe annet!)
Jeg regna (for min egen del) godt på dette, før jeg kjøpte bilen. Det var uten særlig erfaring med elbil, men en lyst inni meg til å bare gjøre det: Lysten hadde jeg cirka 12-13 års erfaring med.
Etter at jeg har kjøpt Leaf'en, er det regning-schmeining.
Jeg bare nyter. Og nytelsen har fått så stor plass, at regnestykket har fade'a på viktig-himmelen.
Nå vet jeg jo at det er der.
(Jeg kjøpte Euro-Leaf fra Nissan-forhandler.)
8) 8) 8)
Blå Euro-Leaf (2012)

Lysholm

Når det gjelder forhandlere så tror jeg du må følge din egen magefølelse. Når det er sagt så har jeg fulgt med Nissan Leaf på finn.no en stund og jeg må si at Sandegruppen fremstår, markedsføringsmessig, litt useriøse når de legger ut slike påstander.

I ditt tilfelle ville jeg ha vurdert en Acenta via merkeforhandler, men det er utelukkende pga den relativt marginale prisforskjellen. Du vil få 5 års garanti på bil og batteri på "ny i norge bil", mens 3 år på bil og 5 år på batteri via import.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

johncl

Takker for gode råd - og ja det er jo ikke store prisforskjellen her så det er vel mer tryggheten om hva som skjer etterpå hvis noe skulle gå gærnt med bilen. Da er det nok lettere å ha en nær forhandler som også driver service på bilen.
Perlehvit Leaf 2014

Oddvar

#9
Sitat fra: johncl på søndag 15. desember 2013, klokken 14:01
Takker for gode råd - og ja det er jo ikke store prisforskjellen her så det er vel mer tryggheten om hva som skjer etterpå hvis noe skulle gå gærnt med bilen. Da er det nok lettere å ha en nær forhandler som også driver service på bilen.

En må kanskje uttale seg tydeligere om import . For alle biler er importerte til Norge ,men noen er importert av privatpersoner som prøver å tjene litt penger :-) . Kjøper en ny bil av norsk importør ,så gjelder norske regler og garantier på bilen  . En kan også kjøpe utvidet ("garanti") pluss forsikring i eks . gjensidige . Der tar de seg av diskusjonen ved forhandler vedrørende reklamasjon i 8 år uten egenandel .. Jeg har en bil uten norsk varmepakke ,men regner bilen for norsk .. Varmepakken kan ettermontere for 4 tusen . Varmeteppe på batteri er noe som alle disse bilene har ,så er det sakt:-) . Min er også uten varmepumpe så rekkevidden med varme på om vinteren er nok ca 2 mil mindre en de nye versjonene , men er superfornød med valg av bli . Har en skoda som jeg har brukt 2 ganger på 2 måneder ca240 km og Kjørt 3200 km i leaf'en .:-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

bjorn_2390

Sitat fra: johncl på søndag 15. desember 2013, klokken 14:01
... Da er det nok lettere å ha en nær forhandler som også driver service på bilen.
Ja, dette er en stor bekymring for meg: Her jeg bor er det nada erfaring med elbiler, og jeg er særs skeptisk til kompetansen hos verkstedene, hvis det, Gud forby, skulle skje noe med bilen.

Ja, bare det å benytte seg av veihjelp fra Viking, Falck eller (ja:) NAF, er jeg m.e.g.e.t. skeptisk til, da jeg har bedriten erfaring med dette fra tidligere i våre fossilbiler. Tenker med gru på om jeg skulle måtte være nødt til å benytte meg av den slags med elbilen... *hat, - den følelsen*
Blå Euro-Leaf (2012)

johncl

En pearl white Leaf Acenta med understellsbehandling er da bestilt hos SandeGruppen. Men må vente heeele 2 uker før den kommer (muligens mer). :) - Vinterdekkene kjøper jeg et annet sted.
Perlehvit Leaf 2014

bjorn_2390

Sitat fra: johncl på fredag 27. desember 2013, klokken 14:03
En pearl white Leaf Acenta med understellsbehandling er da bestilt hos SandeGruppen. Men må vente heeele 2 uker før den kommer (muligens mer). :) - Vinterdekkene kjøper jeg et annet sted.

Gratulerer med landa deal, for deg.
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA