Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: For mye kladdlading?

Startet av jog, søndag 22. desember 2013, klokken 18:23

« forrige - neste »

jog

Hvor mange KWH har dere klart og få ut av batteriet før den stopper.  Det er jo kjekt å vite hvor mye en har på tanken som kan brukes.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Meringdal

Man bør egentlig unngå å tømme batteriet såpass mye... 0 er 0 er vel det beste :-)

cairnz

Sitat fra: jog på lørdag 14. desember 2013, klokken 09:04
Hvor mange KWH har dere klart og få ut av batteriet før den stopper.  Det er jo kjekt å vite hvor mye en har på tanken som kan brukes.
Det er nok antall km per kWh som er det man bør strekke seg etter. Leking for lekens skyld skjer på høy "SOC". Så lenge man kan kjøre fra A til B (fra Superlader til Superlader) så er jo spørsmålet irrelevant. Skal du kjøre utenom må du planlegge :)
Elbilist

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jog

De er klart at det er greit og strekke seg etter  watt pr. km men det er jo grei å vite hvor mye som jeg har på tanken. for eksempel. på fly er det ikke størrelsen på tanken, men usable liter som er av interesse.  At batteriet er 85kw er jo av mindre interesse. Det er hvor mye jeg kan bruke av de 85 som jeg ønsker å vite. For eksempel om det er 75kw jeg kan regne med. 
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på lørdag 14. desember 2013, klokken 11:50
De er klart at det er greit og strekke seg etter  watt pr. km men det er jo grei å vite hvor mye som jeg har på tanken. for eksempel. på fly er det ikke størrelsen på tanken, men usable liter som er av interesse.  At batteriet er 85kw er jo av mindre interesse. Det er hvor mye jeg kan bruke av de 85 som jeg ønsker å vite. For eksempel om det er 75kw jeg kan regne med.

I følge TMC-forumet er det ca. 76kWh ned til 0 på måleren og ennå 5kWh under der igjen. Men ingen i Norge har tatt utfordringen ennå med å teste ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

81.1 er visstnok den teoretiske verdien som er regnet frem på TMC.

Følg med på SOC i CHARGE bildet, da har du god peiling når du nærmer deg null.
Uansett ikke en god ide å dra ned batteriet så langt hvis du kan unngå det, det sliter mer enn lading til 100%

Nå skal det sies at det vi får som 100% er kanskje bare 90-95% av det virkelige maksimum. Dette er ikke mobiltelefon batterier som byttes ut etter 1 år/360 ladinger men noe som er ment å vare.

jog

Problemet er ikke å vite når en  nerver null, men å ha noe en kan regne på når en skal beregne om en kan rekke frem på en tur.  Feks. Jeg brukte 215 w pr km på tur fra ulsteinvik til Oslo, kunne jeg klart turen via Strynefjellet som er 37 mil til Lillehammer SC.  Når jeg dro var det 18 minus. Og jeg brukte da 80 kWh på 37 mil i snøvær og motbakke over Bjorli og Dombås.  Akkurat på kanten å kunne ta korteste veien.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Lanber

Så på kanten at det ikke går.
Du har ingen reserver. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA