Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vasking og bilpleie for dummies

Startet av Teslafrank, søndag 22. desember 2013, klokken 10:34

« forrige - neste »

scoot

Når dere snakker om hva trikkern gjør i huset deres blir det litt annerledes da det er en del andre krav til boliginstallasjon mtp på strømføringsevne osv.

Jeg vil uansett - som elektrikker - valgt 6mm2 når du skal ha 32A. Men som jkirkebo sier så går det med 4mm2 også.
2009 Revai

jkirkebo

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 21:05
Varme er tapt effekt, mn ville uansett aldri kjørt så lite tverrsnitt.. Meg da, mn ser jeg forklarte litt feil. Tenkte på effekt ikke strøm når det kom til frasene;-) kan fint kjøre 11kW på PN 2,5mm2 på 3~400V ;)

Her snakker vi om en adapter på kanskje en halv meter. En 4mm2 kabel vil tape 0.14V, en 6mm2 vil tape 0.09V. I effekt snakker vi om 4.5W mot 2.9W eller en forskjell på 1.6W.

Pga. at 4mm2 er nok til å lage en 32A enfase skjøteledning er også 3x6mm2 relativt vanskelig å få tak i. Dermed må man evt. ofte bruke 4x6mm2 om man ønsker 6mm2. Skal man ha litt lengde betyr det omtrent dobbelt så tykk og tung kabel. For en kort adapter spiller det selvsagt ingen rolle, men for 20m skjøteledning blir det rimelig mye vekt og heft for å spare 60W i tap (3W per meter).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrDriveby

TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

OddB

Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:46
Fikk mitt blått adapter i dag, men oppdaget i dag til min store skuffelse at elektrikeren har montert feil vegguttak. Den som er montert er et 32 A 3-fas uttak (4pinner)  i stede for 1-fas 32 A.

Finnes det en overgang?
Tror jeg vil anbefale å få byttet vegguttaket. Dette er noe du skal bruke daglig så en overgang vil bare være i veien, og mest sannsynlig dyrere enn å få byttet det :)

Bortsett fra det er nok et en slik overgang fra 32A trefas til 32A enfas  den mest nyttige overgangen du vil ha i bilen. Blå kontakter rundt om i landet er vel i hovedsak trefas, enten 16A eller 32A, og til og med 64A
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på lørdag 14. desember 2013, klokken 00:39
Tror jeg vil anbefale å få byttet vegguttaket. Dette er noe du skal bruke daglig så en overgang vil bare være i veien, og mest sannsynlig dyrere enn å få byttet det :)

Det er bedre å sette opp en enfase 32A kontakt ved siden av, på samme kurs. Helt lovlig det, og så beholder man trefase-kontakten til evt. fremtidig annen bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AllanW

BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

valvolainen

Du bruker bare en av fasene. Men koster ikke så mye mer å legge frem alle tre - da blir ihvertfall jeg glad hvis jeg kan koble på sveiseapparatet der hvis jeg kjøper ditt gamle hus. Ditto irritert hvis det bare ligger ført frem en fase.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Muffinman

Hehe, Frank A du er bra sløv som ikke oppdaget dette før det skulle plugges inn  ;D

Lader forresten fin-fint med 32A fra 3fase via adapter til enfase selv akkurat nå. Rikholdig ladekoffert med overganger til nesten alt samt type 2 kabel - her skal vi ikke bli stående og sulte ihjel ved matfatet på tur :)

valvolainen

Hentet akkurat en eske med overganger fra fredrikstad. Helt supert, bare adapterene som mangler!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Teslafrank

Hehe G.K, jeg måtte korrigere trikkern flere ganger under veis, og ble lettere irritert når jeg oppdaget nok en feil fra de. Skal få installert en 1-fase kontakt ved siden av det ene uttaket:)

Hvilke overganger bør man ellers ha?

Muffinman

Tja, har basert meg på det blå adapteret og laget overgang til:

- Schuko
- 16A enfas blå
- 16A trefas blå
- 32A trefas blå
- Komfyrstikk

Videre en overgang fra 16A trefas rød til 32A trefas rød, og 2,5kvadrat skjøteledning til disse. Mangler rødt adapter enda riktignok. Forhåpentligvis kommer det snart slik at det ikke blir krise på nyåret.

Har også enfas skjøteledning med blå 32A enfas i begge ender. Dermed er det valgfritt om adapterene sitter direkte på UMC eller i andre enden av skjøteledningen. Adapter fra blå 32A til schuko er nødvendig for å bruke skjøteledningen, kunne koble til offentlige ladestolper hvor schukoadapteret ikke passer samt kunne trekke 16A fra schuko. Det vil i forhold til 13A gi meg 3-4 mil ekstra i løpet av (hotell-)natta, noe som hjelper godt når man er på jobbreise. Sjekker temperaturen i stikket etter en stund i tilfelle den ikke er helt 100%.

For øvrig svært viktig å ha bevisst forhold til manuell innstilling av ladestrømmen når man bruker disse.

Det er nevnt at flatstift også kan være aktuell, men jeg har i løpet av det siste året ikke sett noen av disse på mine stoppesteder så jeg har droppet den.

Har også en Salto type 2 kabel. Så hva man bør ha kommer egentlig an på hva man har behov for og hvor beredt man ønsker å være.


Bjørn

Uhm.. i min garasje er det dessverre kun lagt opp til en kraftig en-fas (40A m 10 kvadrat kabel) men i huset har jeg 400V.
Spm til el ekspertene her..: hvis jeg bytter ut den 10mm kabelen m en 5G2.5, da kan jeg dra 11kw i garasjen har jeg forstått..
Ergo lade Teslan m opp til 11kw (hvis jeg ikke bruker noe annet i garasjen samtidig)
Men...
hvor mye kan jeg dra fra hver kurs når jeg bruker 230V..? altså enfas, har skjønt at jeg ikke kan dra 16A fra alle tre kursene samtidig over N leder.. tror jeg.. :P
hvordan regner jeg på dette..?

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 14:51
Uhm.. i min garasje er det dessverre kun lagt opp til en kraftig en-fas (40A m 10 kvadrat kabel) men i huset har jeg 400V.
Spm til el ekspertene her..: hvis jeg bytter ut den 10mm kabelen m en 5G2.5, da kan jeg dra 11kw i garasjen har jeg forstått..
Ergo lade Teslan m opp til 11kw (hvis jeg ikke bruker noe annet i garasjen samtidig)
Men...
hvor mye kan jeg dra fra hver kurs når jeg bruker 230V..? altså enfas, har skjønt at jeg ikke kan dra 16A fra alle tre kursene samtidig over N leder.. tror jeg.. :P
hvordan regner jeg på dette..?

Jo, med 400V kan du dra 230V 16A fra alle de tre fasene. Det er fordi strømmen ikke er i fase (120 graders forskjell), så belastningen på N-leder er mindre. Om du belaster alle tre fasene likt går det ikke strøm i N-leder i det hele tatt. Om du belaster kun 1 fase med 16A og de to andre med 0A går det 16A i N-leder.

Antar du tenker slik pga. snakket om lasking over flere faser. Men da snakker vi ikke om trefase lenger men enfase fordelt på flere ledere. Da er alle tre koblingsmulighetene du kan få ut av pluggen i fase  og da blir strømmen i N-leder summen av alle 3 istedenfor at de virker mot hverandre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla85

Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 14:51
Uhm.. i min garasje er det dessverre kun lagt opp til en kraftig en-fas (40A m 10 kvadrat kabel) men i huset har jeg 400V.
Spm til el ekspertene her..: hvis jeg bytter ut den 10mm kabelen m en 5G2.5, da kan jeg dra 11kw i garasjen har jeg forstått..
Ergo lade Teslan m opp til 11kw (hvis jeg ikke bruker noe annet i garasjen samtidig)
Men...
hvor mye kan jeg dra fra hver kurs når jeg bruker 230V..? altså enfas, har skjønt at jeg ikke kan dra 16A fra alle tre kursene samtidig over N leder.. tror jeg.. :P
hvordan regner jeg på dette..?

Du er da privilegert som har så mye strøm til garasjen!  :P
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. desember 2013, klokken 15:07
Sitat fra: Bjørn på søndag 15. desember 2013, klokken 14:51
Uhm.. i min garasje er det dessverre kun lagt opp til en kraftig en-fas (40A m 10 kvadrat kabel) men i huset har jeg 400V.
Spm til el ekspertene her..: hvis jeg bytter ut den 10mm kabelen m en 5G2.5, da kan jeg dra 11kw i garasjen har jeg forstått..
Ergo lade Teslan m opp til 11kw (hvis jeg ikke bruker noe annet i garasjen samtidig)
Men...
hvor mye kan jeg dra fra hver kurs når jeg bruker 230V..? altså enfas, har skjønt at jeg ikke kan dra 16A fra alle tre kursene samtidig over N leder.. tror jeg.. :P
hvordan regner jeg på dette..?

Jo, med 400V kan du dra 230V 16A fra alle de tre fasene. Det er fordi strømmen ikke er i fase (120 graders forskjell), så belastningen på N-leder er mindre. Om du belaster alle tre fasene likt går det ikke strøm i N-leder i det hele tatt. Om du belaster kun 1 fase med 16A og de to andre med 0A går det 16A i N-leder.

Antar du tenker slik pga. snakket om lasking over flere faser. Men da snakker vi ikke om trefase lenger men enfase fordelt på flere ledere. Da er alle tre koblingsmulighetene du kan få ut av pluggen i fase  og da blir strømmen i N-leder summen av alle 3 istedenfor at de virker mot hverandre.

Aah.. *Takk*! du fortjener virkelig "gold member" tittelen..!  :D
Meget oppklarende.. Jeg forsto ikke hvordan N lederen kunne ta 3x16a=48A v 16A 230V på alle tre..  :o

Men lader jeg Teslan på 400V 16a så har jeg altså "brukt opp" kursen til garasjen, og kan knapt slå på lyset der 800W samtidig..?!
Er neste steg opp da 400V 32A og 5G6 kabel.. eller finnes det noe imellom..? hva får jeg feks v en 5G4 kabel, 12m strekk og lagt i rør i bakken..??

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA