Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vasking og bilpleie for dummies

Startet av Teslafrank, søndag 22. desember 2013, klokken 10:34

« forrige - neste »

Teslafrank

Fikk mitt blått adapter i dag, men oppdaget i dag til min store skuffelse at elektrikeren har montert feil vegguttak. Den som er montert er et 32 A 3-fas uttak (4pinner)  i stede for 1-fas 32 A.

Finnes det en overgang?

jog

Enkelt å lage en overgang, fint med 3 fase plugg. Kanskje det kommer til nytte senere.
Du bare dropper kabel på 1 leder.  Kjøp en 3  fase han og en 1 fase hun og litt kabel 4mm2. med 3 ledre.   3G4 . 
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19


jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Teslafrank

Finner ikke 1-fase hun-kontakt. De er 16A alle sammen, er ikke den mindre i omkrets enn 32A kontakten?

32-3 fas han er på biltema. Kan noen legge ut linkene til nødvendige deler?

MrDriveby

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:55
må ha 6mm kabel på 32 A

Nei, for enfase tåler gummikabel 32A på 4mm2. Er det trefase kreves 6mm2.

Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
1 faset 32A må det være mer enn 4mm2. 4mm2 holder kun til sikring på 20A. 25A krever 6mm2. 32A med lengre kabelføring bør ha 10mm2, Mn utregninger må gjøres av kvalifisert personell
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Teslafrank

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:55
må ha 6mm kabel på 32 A

Nei, for enfase tåler gummikabel 32A på 4mm2. Er det trefase kreves 6mm2.


http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
1 faset 32A må det være mer enn 4mm2. 4mm2 holder kun til sikring på 20A. 25A krever 6mm2. 32A med lengre kabelføring bør ha 10mm2, Mn utregninger må gjøres av kvalifisert personell


Mener jeg også, for trikker``n monterte 25 A 1-fas kurs en gang til kjøkkenet mitt, da måtte vi trekke 6-kvadtat.  Det samme er lagt opp i garasjen til mine tre stk 3-fas 32 A vegguttak.

Se tabell, kabel i rør i isolert vegg.

MrDriveby

Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 20:09
Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:55
må ha 6mm kabel på 32 A

Nei, for enfase tåler gummikabel 32A på 4mm2. Er det trefase kreves 6mm2.


http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
1 faset 32A må det være mer enn 4mm2. 4mm2 holder kun til sikring på 20A. 25A krever 6mm2. 32A med lengre kabelføring bør ha 10mm2, Mn utregninger må gjøres av kvalifisert personell


Mener jeg også, for trikker``n monterte 25 A 1-fas kurs en gang til kjøkkenet mitt, da måtte vi trekke 6-kvadtat.  Det samme er lagt opp i garasjen til mine tre stk 3-fas 32 A vegguttak.

Se tabell, kabel i rør i isolert vegg.

Iduksjonstopper krever som oftest 25A og her trekkes det som du sier 6mm2 ;)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

shb

Har akkurat laget den nå. Men skulle ha 2 meter med 6 mm2 men da jeg hentet den var den 10 :(. Men kan jo komme godt med da.
Dette var noe annet en 13A og 3kW
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:55
må ha 6mm kabel på 32 A

Nei, for enfase tåler gummikabel 32A på 4mm2. Er det trefase kreves 6mm2.

Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
1 faset 32A må det være mer enn 4mm2. 4mm2 holder kun til sikring på 20A. 25A krever 6mm2. 32A med lengre kabelføring bør ha 10mm2, Mn utregninger må gjøres av kvalifisert personell

Nei, det er ikke det det går på. Flere faser i samme kabel=mer varmeutvikling på lite område.

Gummikabel tåler for det første høyere temperatur enn f.eks PN, dessuten er forlegningsmåten alltid fri. Forlegges kabel i isolert vegg tåler den langt mindre enn ved åpen forlegning.

Her er en belastningstabell:

http://www.linkguiden.no/tablet/9300_velg_riktig_gummikabel.htm
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


MrDriveby

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 20:57
Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Teslafrank på fredag 13. desember 2013, klokken 18:55
må ha 6mm kabel på 32 A

Nei, for enfase tåler gummikabel 32A på 4mm2. Er det trefase kreves 6mm2.

Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
1 faset 32A må det være mer enn 4mm2. 4mm2 holder kun til sikring på 20A. 25A krever 6mm2. 32A med lengre kabelføring bør ha 10mm2, Mn utregninger må gjøres av kvalifisert personell

Nei, det er ikke det det går på. Flere faser i samme kabel=mer varmeutvikling på lite område.

Gummikabel tåler for det første høyere temperatur enn f.eks PN, dessuten er forlegningsmåten alltid fri. Forlegges kabel i isolert vegg tåler den langt mindre enn ved åpen forlegning.

Her er en belastningstabell:

http://www.linkguiden.no/tablet/9300_velg_riktig_gummikabel.htm

Varme er tapt effekt, mn ville uansett aldri kjørt så lite tverrsnitt.. Meg da, mn ser jeg forklarte litt feil. Tenkte på effekt ikke strøm når det kom til frasene;-) kan fint kjøre 11kW på PN 2,5mm2 på 3~400V ;)

Beklager det
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Griffel

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
Her har nok tankene kortsluttet litt. De 32A fordeler seg ikke på flere faser.
I en 1fas kabel er det 2 ledere som fører 32A.  I en 3fas kabel er det 3 ledere som fører 32A. Derfor blir ledere i en 3fas-kabel varmere enn en 1fas-kabel med samme tversnitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MrDriveby

Sitat fra: Griffel på fredag 13. desember 2013, klokken 21:08
Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:36
Flere faser å fordele 32A = mindre kvadrat på kabel.
Her har nok tankene kortsluttet litt. De 32A fordeler seg ikke på flere faser.
I en 1fas kabel er det 2 ledere som fører 32A.  I en 3fas kabel er det 3 ledere som fører 32A. Derfor blir lerder i en 3fas-kabel varmere enn en 1fas-kabel med samme tversnitt.

Merk over står det forklart at jeg var litt kjapp da jeg skrev ;)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA