Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fulladet batteri

Startet av Andreasore, søndag 22. desember 2013, klokken 10:10

« forrige - neste »

nr1rayner

I gamle.. vel, eldre dager var rattlåsen ikke naglet fast, men skrudd fast med en skrue hvor hodet gikk av slik at det sikkert med god innbilning kunne se ut som den var naglet fast.
Regner med det er noe tilsvarende den dag i dag. De gamle fikk man som regel greit løsnet med hammer og meisel.

Hvis det er rattlås-problem du har, så har du vel selvsagt rikket rattet frem og tilbake mens bilen er av og på slik at låsen kan treffe et hakk?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rasmus.B

Rikket masse frem og tilbake.
Det kan selvsagt være skruer der hodet er vridd av. Ikke godt å si. Skal se mer på det litt senere i dag.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Bilen er nå blitt hentet av bergningsbil og levert til BNH økern.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

#33
Tilbakemelding fra BNH er at de greier heller ikke å slette feilkodene. De har prøvd med ny rattlås uten at det hjelper. Nå står jeg her med bilen 6 måneder utenfor garanti og en bil forhandler ikke finner ut av. De kunne prøve å bytte BCM (Body Controll Modul) men når den først er koblet til en bil kan den vist ikke settes i en annen bil. Så bordet fanger. Jeg må betale mange tusen for modul og montering uansett om det er den som er ødelagt eller ei. Så er det jo selvsagt flere moduler som kan være ødelagt.
Mulig jeg bare må kondemnere bilen som følge av flatt 12V batteri.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Lynet

Et merkeverksted skal finne ut hvilken del som er defekt og skifte den. Hvis de bare skifter i blinde uten å finne feilen skal du ikke betale hverken jobb eller deler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rasmus.B

#36
Enig.
Nå ser det ut som om dette kan gå på forsikringen. Jeg har forsikring som også dekker batteri og elektronikk for fremdrift. Da blir det i hvertfall økonomisk lettere å forsvare mange timer med feilsøking.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Nå har jeg fått Leafen tilbake fra verkstedet.
Det ble byttet rattlås og BCM. Key Fob måtte programmeres på nytt mot den nye rattlåsen. Da viste deg seg at en key fob ikke lot seg programmere, så da måtte jeg kjøpe ny. Totalt kostet det meg 5750,-
Dette inkluderer kr 500,- for bergingsbil, 4000,- i egenandel for reparasjonen samt 1250,- for ny nøkkel.
Får du flatt 12V batteri på Leafen lønner det seg å lade batteriet en stund før oppstart.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lynet

Hvorfor var ikke prisen på ny nøkkel med i forsikringen? Den var jo en årsakene til feilen tydeligvis.
Og hva ville dette kostet uten forsikring?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rasmus.B

Forsikringsselskapet ble fakturert kr. 21450,-
Alt dette pga. flatt batteri etter ferien. Tror jeg må kvitte meg med bilen. Uten garanti kan det bli altfor dyrt å reparere.
Eksempler på dette er jo defekt DC-DC konverter til 50.000,- varmeapparat til omtrent det samme. Parkeringsbrems modul som koster 40.000,-
Dette er jo helt vanvittige priser.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Burger

Er ikke risiko for feil på varmeappaerat og DC/DC (er vel samme enhet) blitt mer eller mindre fjernet av en sw oppgradering?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Rasmus.B

Sitat fra: Burger på fredag 28. juli 2017, klokken 15:03
Er ikke risiko for feil på varmeappaerat og DC/DC (er vel samme enhet) blitt mer eller mindre fjernet av en sw oppgradering?
Risikoen har blitt mindre,ja. DC/DC og varmeapparat er ikke samme enhet, men det var en feil i varmeapparatet som også ødela DC/DC converteren, som igjen gjorde bilen ubrukelig. Og når det først er så ille, er det jo greit at bilen er ubrukelig, for da går det muligens på maskinskade forsikringen.
Poenget mitt er at disse spesialdelene er så ekstremt dyre at en risikerer å måtte kondemnere bilen ved en slik feil etter garantiutløp. Det kostet meg kr 5250,- og DNB over kr 21000,- for å reparere følgeskadene etter ett flatt 12V batteri. Det henger ikke på greip. BNH tilbød meg kr 60.000,- i innbytte mot en ny Leaf. Jeg takket høffelig nei, men da ser vi at denne filletingen kostet nesten 50% av bilens markedsverdi.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA