Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fulladet batteri

Startet av Andreasore, søndag 22. desember 2013, klokken 10:10

« forrige - neste »

Rasmus.B

Vel, det hjalp ikke å ha den stående med batteri frakoblet. Får i-key system fault med en gang jeg kobler til batteriet, uavhengig om nøkkelen er i nærheten av bilen eller ikke. Så da har det ingen ting med nøkkelbatteriet å gjøre.
Jeg greier ikke å slette noen koder eller gjøre endringer på innstillinger til bilen via LeafSpy. Er det noen eksperter her som faktisk har greid å slette feilkoder med LeafSpy? Det ser ut som om mitt opplegg kun kan lese, og ikke skrive eller slette. Kan det være Kina dongelen min som ikke er god nok?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

To ting.
Ta ut OBD-dongle og prøv. Jeg hadde en som gikk i søpla, for den la bare feilkode på Leaf og PHEV jeg har.
Videre, er det en US leaf? Og i så tilfellet, er det gjort noe med kjørelys etc. Lest at slik ettermonterte saker på lys kan skape trøbbel.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rasmus.B

Det er en Japan Leaf kjøpt ny i Norge. Var å kjøpte ny dongle hos Kjell & Company, men den var ikke kompatibel med Leaf i det heletatt. Ser på diverse forum at i-key system fault ikke er uvanlig på Nissan ICE biler. Da er det samme symptomer med at rattlåsen ikke låser og at bilen ikke starter eller får på tenningen. Da er det en rattlås modul som må byttes. Aner ikke om dette er samme systemet som på ICE biler. Ser ut som om jeg må få halt bilen ut av garasjen og få fatt i en bergningsbil.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

lifern

Ja, jeg har slettet koder med leaf spy.
Prøv å lade 12v batteriet noen timer.
Jeg hadde omtrent samme sykdom en gang, og etter opplading av 12v fikk jeg sletta feil.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Høres ut som du har "prøvd alt" da ja..
Regner med du har over 12,0 v?
Får du låst opp/igjen bilen med knapp på nøkkel/døra?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rasmus.B

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 22. juli 2017, klokken 16:59
Høres ut som du har "prøvd alt" da ja..
Regner med du har over 12,0 v?
Får du låst opp/igjen bilen med knapp på nøkkel/døra?
Jada. Bra spennig på batteriet. Får låst opp/igjen dørene med knapp på både dør og fjernkontroll.
Det jeg trenger er Nissan sitt Consult 3+ diagnose verktøy, men det koster fort kr 10000 pluss årlige lisenskostnader på $400,-
Merkelig at jeg ikke får slettet DTC fra Leaf Spy. Jeg hater å gi opp, men tror ikke jeg kommer i mål med dette problemet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nr1rayner

Høres ut som du må ha deler eller noe "litt" mer avansert enn Leafspy da ja..
Har selv vurdert å skaffe litt mer påkostet OBD verktøy, men de dekker jo bare så mye til en ublu pris.
Det er vel bare å bite i det sure eplet og kontakte forhandler her. Godt mulig de kan gi deg råd for å, i det minste midlertidig, få bilen igang..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 22. juli 2017, klokken 17:09

Merkelig at jeg ikke får slettet DTC fra Leaf Spy. Jeg hater å gi opp, men tror ikke jeg kommer i mål med dette problemet.


Mulig min erfaring bare er basert på tilfeldigheter, men jeg slet med å få fjernet en kode for et par år siden. Da forsøkte jeg å "startet" bilen uten å trykke inn bremsepedalen. Da fikk jeg slettet kodene (de kom riktignok tilbake da jeg startet opp bilen, men det var faktisk en reell feil på bilen).

Og det er selvsagt Pro versjonen du har?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

#23
Sitat fra: TorC på søndag 23. juli 2017, klokken 20:13
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 22. juli 2017, klokken 17:09

Merkelig at jeg ikke får slettet DTC fra Leaf Spy. Jeg hater å gi opp, men tror ikke jeg kommer i mål med dette problemet.


Mulig min erfaring bare er basert på tilfeldigheter, men jeg slet med å få fjernet en kode for et par år siden. Da forsøkte jeg å "startet" bilen uten å trykke inn bremsepedalen. Da fikk jeg slettet kodene (de kom riktignok tilbake da jeg startet opp bilen, men det var faktisk en reell feil på bilen).

Og det er selvsagt Pro versjonen du har?
Skal prøve det Tor. Og ja, det et pro versjonen jeg har.
Jo mer jeg leser meg opp på dette desto mer får jeg tro på ar der er rattlåsen som er problemet.  Ser at det er mange Nissan Altima og 370 NX eller hva de nå heter, som har tilsvarende problem. Da er det en bryter i rattlåsen som er dårlig. I bruker håndboken til Leaf blir det også referert til rattlåsen og keyfob. Feilmeldingen kommer så snart jeg trykker på låseknappen på utsiden av bilen, helt uavhengig om nøkkelen er i nærheten eller ikke. Du Tor, har jo mekket litt på Leafen din . Vet du hvor på rattstammen rattlåsen sitter? Det er så mye rart på den. Alt fra steeringwheel angle position sensor til steering assist motorer og rattlås. Fant det jeg tror er rattlåsen. Sitter ganske høyt på rattstammen og er en beige farget boks som er skrudd fast til stammen. Får ikke åpnet den uten å ødelegge lokket. Har du peiling på dette? Slik bilen står nå er ikke rattlåsen aktivert. Jeg kan dreie på rattet med strømmen av. Det er ikke normalt.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

TorC

Mulig min erindring lurer meg, men jeg mener å huske at selve rattlåsens deksel var i metall og  "stanset" fast, altså med nagler som bores opp for å komme til skruene.

Det er jo uansett nesten litt for påfallende at denne feilen kommer samtidig med at 12v batteriet blir tømt.

Jeg har ikke Workshop manual her jeg er nå, men jeg kan ta en titt imorgen eller tirsdag. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

Sitat fra: leafnor på søndag 23. juli 2017, klokken 21:30
Side 22 er det sprengt skisse av rattstammen:
https://drive.google.com/file/d/0B1Rc6U-4KJ0Za1lBWHYwUkgxWk0/view?usp=sharing
Takk Leafnor. Denne har jeg sett allerede. Ikke lett å se hva som er rattlåser her. Faktisk så ser det ut som om det jeg tror er rattlåsmodulen ikke er med på det diagrammet i det heletatt.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Sitat fra: TorC på søndag 23. juli 2017, klokken 21:34
Mulig min erindring lurer meg, men jeg mener å huske at selve rattlåsens deksel var i metall og  "stanset" fast, altså med nagler som bores opp for å komme til skruene.

Det er jo uansett nesten litt for påfallende at denne feilen kommer samtidig med at 12v batteriet blir tømt.

Jeg har ikke Workshop manual her jeg er nå, men jeg kan ta en titt imorgen eller tirsdag.
Enig at det er rart. Som jeg nevnte i en tidligere post, så var jeg litt snar med å prøve å starte bilen etter at jeg satte 12V batteriet på lading. Da mener jeg at rattlåsen gikk i ulåst, samt at reléene klikket inn og ut pga lav spenning. Teorien min er at rattlåsen står midt mellom låst og ulåst, og derfor får jeg feilmeldingen og bilen nekter å starte. Det er i hvert fall ikke riktig at rattlåsen står ulåst nå.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Og selvsagt, hvis du får tid til å se på en workshop manual, så ville det vært en stor hjelp. Setter stor pris på engasjementet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

kaiat

Sjekk gjerne jordingskabler også. Hadde en runde med mystiske elektroniske feil på fossilbilen min for en tid siden og trodde først at det var 12V-batteriet som var dårlig, men det var jordingskabelen som var nesten løs... Rattlåsen slo seg vrang på den også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA