Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Amper, lørdag 21. desember 2013, klokken 18:16

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 20:56
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 20:00
Slutter ikke å forundre meg over de som mener støyisolasjonen er god nok på denne bilen. Det kan vel ikke være så stor forskjell på 19" og 21", og plussen har ikke noe å si (2 cm på to dekk er marginalt). Har du prøvd å kjøre på fin grus, dvs strødd vei? Som en haglskur på taket.

Det er i alle fall stor forskjell på dørgende stille og det spetakkelet jeg har i min bil. Hadde det ikke vært for alt jeg har lest hadde jeg oppriktig trodd at de hadde glemt å installere noe på bilen min. Mtp totalt fravær av støy fra motor og drivverk er det altfor mye støy til å være en premiumbil. Jeg har kjørt flere biler i lavere segment med langt lavere veistøy.
Og jeg slutter ikke å forundre meg over påstander om at bilen er elendig støyisolert, når min bil er dørgende stille opp til rundt 80km/t. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse, det kan jeg bare hive meg i en taxi for å få bekreftet :)

Jeg tror de aller fleste nå har fått med seg at det stivere + understellet samt 21" felger/dekk støyer vesentlig mer enn biler med 19" og standard understell. Jeg har lest en god del kommentarer fra folk som mener bilen støyer for mye, og det har utelukkende vært 21" og 21" med + understell. Selvfølgelig ikke dermed sagt at 21" og + understellet ikke er noe mange vil prioritere pga bedre veigrep, men for meg er stillhet viktig. Min bil er helt på høyde med premium-segmentet, for jeg har gjort de korrekte utstyrsvalgene for meg som synes det er viktig at bilen er så stille som mulig.

Nå for tiden er det grus her og der, men kan ikke si jeg opplever noe spetakkel? Men jeg kjører stort sett på asfalt, og der er den ekstremt stillegående. Kan fint leve med at knatring fra grus kunne vært dempet bedre (eks med filtmatter i hjulbuene) så lenge bilen er så lydløs som den er nå :)
Har du ikke filtmatter i hjulbuene?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Om det er standard har jeg sikkert filtmatter i hjulbuene. Har aldri sett etter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Tja, er vel litt todelt dette med støy slik jeg ser det. På jevn, fin vei er den veldig stille opp til ca. 80. Men så snart det blir mye ujevnheter - for eksempel vintervei med kjettingspor og man kjører over 60 bråker det noe så innihel***. Buldrer og braker, og skrangler fra mange steder i kupeen, til og med litt fra inni rattet. På slik underlag er faktisk min gamle 2007 Saab 9-3 bedre. Mulig det har noe  å gjøre med at den har smalere vinterdekk. 215 bredde.

For øvrig R2 på begge biler.

Stig O

Sitat fra: Muffinman på lørdag 14. desember 2013, klokken 09:22
Tja, er vel litt todelt dette med støy slik jeg ser det. På jevn, fin vei er den veldig stille opp til ca. 80. Men så snart det blir mye ujevnheter - for eksempel vintervei med kjettingspor og man kjører over 60 bråker det noe så innihel***. Buldrer og braker, og skrangler fra mange steder i kupeen, til og med litt fra inni rattet. På slik underlag er faktisk min gamle 2007 Saab 9-3 bedre. Mulig det har noe  å gjøre med at den har smalere vinterdekk. 215 bredde.

For øvrig R2 på begge biler.

Smalere dekk tror jeg ikke har noe å si i forhold til skranglelyder, men lavere profil tror jeg kan ha mye å si under slike forhold. Huff, jeg som har kjøpt 255/35-20 R2 og er allergisk mot skranglelyder.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

erot

Jeg kjører på 35 og 35-profiler med null skrangling. Bare vindstøy og romling fra hjul. Bilen er toyt as a toyger. Begynner å lure på om det er store variasjoner på disse bilene? Min ble levert midt i november. Har jo lest om alskens problemer men har ikke hatt et eneste selv. Mulig jeg traff produksjon på min rett etter et krafttak på kvalitetskontroll, og at skrangling også er noe som har bedret seg. Om du ikke har fått bilen enda tror jeg ikke du skal bekymre deg for skrangling.

Øyvind.h

Sitat fra: erot på lørdag 14. desember 2013, klokken 19:33
Jeg kjører på 35 og 35-profiler med null skrangling. Bare vindstøy og romling fra hjul. Bilen er toyt as a toyger. Begynner å lure på om det er store variasjoner på disse bilene? Min ble levert midt i november. Har jo lest om alskens problemer men har ikke hatt et eneste selv. Mulig jeg traff produksjon på min rett etter et krafttak på kvalitetskontroll, og at skrangling også er noe som har bedret seg. Om du ikke har fått bilen enda tror jeg ikke du skal bekymre deg for skrangling.
Ikke noe skrangling her heller. Får samme buldring i kupeen på vaskebrett-vei som jeg får i andre tilsvarende biler. Har heller ikke merket noe til knirk fra interiør foreløpig, men det kommer kanskje :)

Som Stig O påpeker har sikkert dekkprofil ganske mye å si her. Stive dekk med stivt oppsett vil naturlig nok overføre langt mer fra veien opp i kupeen enn mykt understell/myke dekk.
Har du 255/35/20? Jeg vurderte den dimmen på vinterdekkene, men endte opp med 245/45/19 og 245/40/20 på sommerdekkene/felgene jeg får til våren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: erot på lørdag 14. desember 2013, klokken 19:33
Jeg kjører på 35 og 35-profiler med null skrangling. Bare vindstøy og romling fra hjul. Bilen er toyt as a toyger. Begynner å lure på om det er store variasjoner på disse bilene? Min ble levert midt i november. Har jo lest om alskens problemer men har ikke hatt et eneste selv. Mulig jeg traff produksjon på min rett etter et krafttak på kvalitetskontroll, og at skrangling også er noe som har bedret seg. Om du ikke har fått bilen enda tror jeg ikke du skal bekymre deg for skrangling.

Ikke noe skrangling eller knirking av noe slag på min heller, som ble levert ut i midten av september.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erot

#37
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 19:59
Som Stig O påpeker har sikkert dekkprofil ganske mye å si her. Stive dekk med stivt oppsett vil naturlig nok overføre langt mer fra veien opp i kupeen enn mykt understell/myke dekk.
Har du 255/35/20? Jeg vurderte den dimmen på vinterdekkene, men endte opp med 245/45/19 og 245/40/20 på sommerdekkene/felgene jeg får til våren :)

Har samme dim på vinter som deg for å kunne bruke Michelin X-ice. 245/40-20 tror jeg er et perfekt kompromiss for sommerdekk til denne bilen. Bortsett fra at jeg mener bilen bør ha bredere bakkdekk så tror jeg ikke du kan treffe bedre på kjøreegenskaper, komfort osv. Må innrømme at det kun er estetiske grunner til at jeg gikk for 21".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA