Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Amper, lørdag 21. desember 2013, klokken 18:16

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 14:10
Støy kan ordnes med isolasjon av hjulhus, noe som bør gjøres på denne bilen uansett.
Har ikke sett behovet for isolasjon av hjulhus foreløpig. Min bil er dørgende stille opp til rundt 80km/t. Noe vindsus kommer fra rundt 90km/t, men isolering av hjulhus ville ikke hatt rare effekten i min bil. Men jeg har ikke 21" eller + understell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MrDriveby

Sitat fra: Stig O på fredag 13. desember 2013, klokken 12:09
Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 11:28
Hvor mye mykere er PSS md tanke på generell slitasje kontra PS2?

PSS skal være mere slitesterke en PS2. Husker ikke i farten hvor jeg fant data, men var en av grunnene til at jeg valgte PSS.

Threadwear PSS: 300
Threadwear P2S: 220

Så du har rett med slitestyrken. Normalt sett så er det jo lavere threadwear jo mer grep, MEN...
PSS er et multi-komponent dekk som gjør at slitesyrken er høyere og at det i tillegg har bedre grep som graf viser over.

Hadde jeg ikke bestilt 21" felgpakke fra Tesla så hadde jeg valgt PSS uten tvil
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

MrDriveby

Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 12:36
Gjorde et kjapt søk på nettet. Ser en del skriver at PS3 er en liten oppdatering av PS2, med bedre grep på vått føre. Mens PSS er den endelige arvtakeren til PS2.
Mao. PS3 var nesten bare en videreføring av PS2 med nytt navn?

Tror det er mye misforståelser rundt dette ute på weben. PS3 er en billigvariant og ikke arvtager. PS2 er høyytelsesdekk og PSS er arvtager etter dette. PSS skal være bedre på alt, inkl slitasje/kjørelengde (bortsett fra muligens mer støy, men vet ikke det sikkert). Siden PSS er siste utgave og skal være noe av det beste man får av dekk, så ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe noe annet. Støy kan ordnes med isolasjon av hjulhus, noe som bør gjøres på denne bilen uansett.

http://www.motortrend.com/features/performance/1101_testing_the_michelin_pilot_super_sport/viewall.html
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Oreo

Godt å vite.
Så bli spørsmålet, hvor er disse rimeligste i innkjøp?
Har inntrykk av at dekkonline har gode priser levert på dør?


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

MrDriveby

Sitat fra: Oreo på fredag 13. desember 2013, klokken 15:26
Godt å vite.
Så bli spørsmålet, hvor er disse rimeligste i innkjøp?
Har inntrykk av at dekkonline har gode priser levert på dør?


Sent from a mobile device

Husk, da kommer motering og balansering av dekk utenom.
Har flere ganger vært innom dekkonline ol, mn dekkforhandler klarer alltid å gi en bedre pris med tanke på ferdig på bil.
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Amper

dekkonline har avtale for omlegging du kan bruke.. så du kan enkelt sammeligne prisen med hjula på bilen..
P85D :o)

MrDriveby

Sitat fra: Amper på fredag 13. desember 2013, klokken 16:00
dekkonline har avtale for omlegging du kan bruke.. så du kan enkelt sammeligne prisen med hjula på bilen..

Sist jeg sjekket (stund siden) hadde de iallefall ikke dette i mitt området.
Mn har uansett fått lik pris som på nett bare på dekka
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

erot

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 14:17
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 12:36
Gjorde et kjapt søk på nettet. Ser en del skriver at PS3 er en liten oppdatering av PS2, med bedre grep på vått føre. Mens PSS er den endelige arvtakeren til PS2.
Mao. PS3 var nesten bare en videreføring av PS2 med nytt navn?

Tror det er mye misforståelser rundt dette ute på weben. PS3 er en billigvariant og ikke arvtager. PS2 er høyytelsesdekk og PSS er arvtager etter dette. PSS skal være bedre på alt, inkl slitasje/kjørelengde (bortsett fra muligens mer støy, men vet ikke det sikkert). Siden PSS er siste utgave og skal være noe av det beste man får av dekk, så ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe noe annet. Støy kan ordnes med isolasjon av hjulhus, noe som bør gjøres på denne bilen uansett.

http://www.motortrend.com/features/performance/1101_testing_the_michelin_pilot_super_sport/viewall.html

"The U.S. market gets Michelin PSS as will the European market will get the same tires, but they will be called PS3 in Europe."

Dette må da være sprøyt? Korriger meg gjerne om noen virkelig vet dette sikkert, men de dekkleverandørene jeg har sjekket med til nå har både PS3 og PSS i katalogene som ulike dekk og til vidt forskjellige priser. Bildene viser også ulikt mønster.

MrDriveby

Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 19:06
Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 14:17
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 12:36
Gjorde et kjapt søk på nettet. Ser en del skriver at PS3 er en liten oppdatering av PS2, med bedre grep på vått føre. Mens PSS er den endelige arvtakeren til PS2.
Mao. PS3 var nesten bare en videreføring av PS2 med nytt navn?

Tror det er mye misforståelser rundt dette ute på weben. PS3 er en billigvariant og ikke arvtager. PS2 er høyytelsesdekk og PSS er arvtager etter dette. PSS skal være bedre på alt, inkl slitasje/kjørelengde (bortsett fra muligens mer støy, men vet ikke det sikkert). Siden PSS er siste utgave og skal være noe av det beste man får av dekk, så ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe noe annet. Støy kan ordnes med isolasjon av hjulhus, noe som bør gjøres på denne bilen uansett.

http://www.motortrend.com/features/performance/1101_testing_the_michelin_pilot_super_sport/viewall.html

"The U.S. market gets Michelin PSS as will the European market will get the same tires, but they will be called PS3 in Europe."

Dette må da være sprøyt? Korriger meg gjerne om noen virkelig vet dette sikkert, men de dekkleverandørene jeg har sjekket med til nå har både PS3 og PSS i katalogene som ulike dekk og til vidt forskjellige priser. Bildene viser også ulikt mønster.

Hvor sto dette?
PS3 som du sier er ikke arvtager og har ingenting med PSS å gjøre. Er dette fra Tesla?
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

erot

#24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 14:14
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 14:10
Støy kan ordnes med isolasjon av hjulhus, noe som bør gjøres på denne bilen uansett.
Har ikke sett behovet for isolasjon av hjulhus foreløpig. Min bil er dørgende stille opp til rundt 80km/t. Noe vindsus kommer fra rundt 90km/t, men isolering av hjulhus ville ikke hatt rare effekten i min bil. Men jeg har ikke 21" eller + understell.

Slutter ikke å forundre meg over de som mener støyisolasjonen er god nok på denne bilen. Det kan vel ikke være så stor forskjell på 19" og 21", og plussen har ikke noe å si (2 cm på to dekk er marginalt). Har du prøvd å kjøre på fin grus, dvs strødd vei? Som en haglskur på taket.

Det er i alle fall stor forskjell på dørgende stille og det spetakkelet jeg har i min bil. Hadde det ikke vært for alt jeg har lest hadde jeg oppriktig trodd at de hadde glemt å installere noe på bilen min. Mtp totalt fravær av støy fra motor og drivverk er det altfor mye støy til å være en premiumbil. Jeg har kjørt flere biler i lavere segment med langt lavere veistøy.

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 19:50
Hvor sto dette?
PS3 som du sier er ikke arvtager og har ingenting med PSS å gjøre. Er dette fra Tesla?

I linken rett over (Motortrend). Som jeg nevnte er det tydeligvis mye forvirring å lese rundt dette, men Michelin har ikke akkurat gjort det enkelt med navngivningen sin.

Øyvind.h

#25
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 20:00
Slutter ikke å forundre meg over de som mener støyisolasjonen er god nok på denne bilen. Det kan vel ikke være så stor forskjell på 19" og 21", og plussen har ikke noe å si (2 cm på to dekk er marginalt). Har du prøvd å kjøre på fin grus, dvs strødd vei? Som en haglskur på taket.

Det er i alle fall stor forskjell på dørgende stille og det spetakkelet jeg har i min bil. Hadde det ikke vært for alt jeg har lest hadde jeg oppriktig trodd at de hadde glemt å installere noe på bilen min. Mtp totalt fravær av støy fra motor og drivverk er det altfor mye støy til å være en premiumbil. Jeg har kjørt flere biler i lavere segment med langt lavere veistøy.
Og jeg slutter ikke å forundre meg over påstander om at bilen er elendig støyisolert, når min bil er dørgende stille opp til rundt 80km/t. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse, det kan jeg bare hive meg i en taxi for å få bekreftet :)

Jeg tror de aller fleste nå har fått med seg at det stivere + understellet samt 21" felger/dekk støyer vesentlig mer enn biler med 19" og standard understell. Jeg har lest en god del kommentarer fra folk som mener bilen støyer for mye, og det har utelukkende vært 21" og 21" med + understell. Selvfølgelig ikke dermed sagt at 21" og + understellet ikke er noe mange vil prioritere pga bedre veigrep, men for meg er stillhet viktig. Min bil er helt på høyde med premium-segmentet, for jeg har gjort de korrekte utstyrsvalgene for meg som synes det er viktig at bilen er så stille som mulig.

Nå for tiden er det grus her og der, men kan ikke si jeg opplever noe spetakkel? Men jeg kjører stort sett på asfalt, og der er den ekstremt stillegående. Kan fint leve med at knatring fra grus kunne vært dempet bedre (eks med filtmatter i hjulbuene) så lenge bilen er så lydløs som den er nå :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

valvolainen

Tok drosje igår, 2012 MB e-klasse. Etter 1700km i tesla kan jeg bare si at det knatrer og bråker mye mer i mercedesen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cowboystrekk

Hvis contisportcontact 5 eller goodyear eagle asymmetric 2 finnes i riktig størrelse så er de svært gode valg pga gode egenskaper på tørr og våt veg samt lav rullemotstand.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

erot

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. desember 2013, klokken 20:56
Sitat fra: erot på fredag 13. desember 2013, klokken 20:00
Slutter ikke å forundre meg over de som mener støyisolasjonen er god nok på denne bilen. Det kan vel ikke være så stor forskjell på 19" og 21", og plussen har ikke noe å si (2 cm på to dekk er marginalt). Har du prøvd å kjøre på fin grus, dvs strødd vei? Som en haglskur på taket.

Det er i alle fall stor forskjell på dørgende stille og det spetakkelet jeg har i min bil. Hadde det ikke vært for alt jeg har lest hadde jeg oppriktig trodd at de hadde glemt å installere noe på bilen min. Mtp totalt fravær av støy fra motor og drivverk er det altfor mye støy til å være en premiumbil. Jeg har kjørt flere biler i lavere segment med langt lavere veistøy.
Og jeg slutter ikke å forundre meg over påstander om at bilen er elendig støyisolert, når min bil er dørgende stille opp til rundt 80km/t. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse, det kan jeg bare hive meg i en taxi for å få bekreftet :)

Jeg tror de aller fleste nå har fått med seg at det stivere + understellet samt 21" felger/dekk støyer vesentlig mer enn biler med 19" og standard understell. Jeg har lest en god del kommentarer fra folk som mener bilen støyer for mye, og det har utelukkende vært 21" og 21" med + understell. Selvfølgelig ikke dermed sagt at 21" og + understellet ikke er noe mange vil prioritere pga bedre veigrep, men for meg er stillhet viktig. Min bil er helt på høyde med premium-segmentet, for jeg har gjort de korrekte utstyrsvalgene for meg som synes det er viktig at bilen er så stille som mulig.

Nå for tiden er det grus her og der, men kan ikke si jeg opplever noe spetakkel? Men jeg kjører stort sett på asfalt, og der er den ekstremt stillegående. Kan fint leve med at knatring fra grus kunne vært dempet bedre (eks med filtmatter i hjulbuene) så lenge bilen er så lydløs som den er nå :)

Skal prøve å ikke kuppe tråden helt med OT nå, men føler dette må avklares litt bedre. Det er for så vidt uinteressant hvor stille den er. Det som er interessant er hvor stille man kunne fått den med enkle midler som andre premiummerker har brukt flittig i mange tiår. Pluss-understellet gir ikke mer støy, det er i så fall bare teoretisk pga mekanisk overføring. Støyen det er snakk om er ikke så mye resonnanser som forplanter seg mekanisk, men i hovedsak støy fra hjulene (+ reflekser fra asfalt) som får slippe for lett gjennom og inn i kupéen.

Selv om det er subjektiv oppfatning av støyen som teller for brukeren, så er det vanskelig å bruke ørene til å analysere den, f.eks hva som forårsaker den og hva hvor den kommer fra. I dette tilfellet finnes det et enkelt bevis på at de har gjort omtrent nada med hjulkassene, og at de er hovedsynderen, nemlig grusknatringen jeg snakker om. Det er ikke ofte man kjører på grus og slik sett har det lite å si, poenget er at det effektivt avdekker mangel på lyddemping i hjulkassene. Altså er mitt poeng enkelt og greit, og kan ikke betviles: Tesla kunne med enkle midler, dvs lite ekstra kostnad, vekt og superenkel teknologi gjort denne bilen vesentlig stillere. Sannsynligvis en halvering i subjektivt opplevd støy, noe som hadde gjort den til en fantastisk totalopplevelse. Slik den er nå er den fantastisk med et irritasjonsmoment på kjøpet.

MrDriveby

TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA