Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

F_P

#690
Så lenge dere får god kontakt ved å brette og klemme sammen i kontakten skal jeg ikke lage mer støy om det, men jeg vil likevel ikke anbefale det som en permanent løsning. Selv lodder jeg nesten alltid. Kan også være et tips å ta sikringen på kursen man kobler seg til. Sikkerhetspakken bruker en 5A sikring som sitter ca. midt på innerste rad i venstre sikringsboks (sett forfra når du befinner deg oppe i frunken ;) ). Sikringen til hanskerommet sitter til venstre for denne og er også en 5A. Husker dessverre ikke nr. på de.

@epic.. Litt egenreklame, men i følge mine kunder er jeg/vi billigst i Norge på 650 (se tilbudstråden i kjøp/salg så finner du en rabattkode)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cairnz

Sitat fra: epic på mandag 08. juni 2015, klokken 14:05
Jeg lurer på hvor dere kjøper kameraene? (i mitt tilfelle DR650GW-2CH)
Ser ut som det billigere med komplett vs (amazon+frakt+toll), stemmer det? :)
Jeg kjøpte mitt på Digital Impuls i Oslo. Synes det er enklere å ha noen fysiske å forholde seg til, om man skulle være uheldig og få feil på utstyr.
Elbilist

smurf

Sitat fra: epic på mandag 08. juni 2015, klokken 14:05
Jeg lurer på hvor dere kjøper kameraene? (i mitt tilfelle DR650GW-2CH)
Ser ut som det billigere med komplett vs (amazon+frakt+toll), stemmer det? :)
Kan anbefale bilkomponenter.no, som F-P driver :-). Var billige, rask levering og bra kundeservice. Fikk montert der også.
Synes det er greiest å kjøpe i Norge så slipper man overraskelser med fortolling pluss at du har en bra 'garanti' i forbrukerkjøpsloven hvis noe ikke funker som det skal.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

otvedt

Bare lurer på en ting. Når en kobler til pluggen i taket (Har sikkerhetspakken) kobler en da til en ny sikring før kamerat eller bruker en bare den originale "tesla" sikringen?
P85, Brun, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Auto Pilot, Tan Skinn osv.
I-Miev 2016

nortrahof

#694
Sikringen på 5A som er orginalt i TMS forsyner bevegelsessensoren og noe som for meg ser ut til å være et internt batteri for denne sensoren. Hvilket strømtrekk det normalt vil være i sensoren, vet jeg ikke. Det er litt vanskelig å måle, både fordi strømmen kan komme fa det innebygde batteriet (dersom man skal stole på symbolet på tegningen), "ekstra" ladestrøm til sensoren og fordi det er vanskelig å måle med aktiv tyverialarm. (Jeg ville tro at strømtrekket er størst med aktiv alarm?)
"Worst case" er lading av batteriet i sensoren, aktiv tyverialarm og kamera. Dette må understige 5A om den originale sikringen ikke skal løse ut.
Kameraet er sikret med 2A. Dette strømforbruk er det ikke tatt høyde for på kameraet (da det ellers ville ha tappet 12V-batteriet på meget kort tid).
Vil tro at strømforbruk er normalt langt lavere, så jeg er ikke redd for å belaste kursen på 5A med noen mA ekstra.

Da spørs det hva hensikten med 2A-sikringen på kameraet er? - Er det for å redusere kortslutningsstrømmen ut fra et lighteruttak (som oftest er sikret med 15 - 25A) dersom det oppstår kortslutning i kameraet for å hindre brann - eller er det for å beskytte elektronikken i kameraet?
Når man ser på plassering av denne sikringen, så er den plassert ganske nærme lighterpluggen. Jeg ville tro at denne plassering er gjort med hensikt og at oppgaven derfor er å beskytte kabelen - ellers kunne sikringen vært plassert nær kameraet eller i kameraet?

Når det allerede går en strøm til tyverialarmen så vil en kortslutning i kameraet ikke kreve fullt 5A for å løse ut.
Jeg er i prinsipp motstander av "skjulte sikringer" og forventer å finne dem i bilens sikringsboks.
Da også ledningstverrsnitten på kamerakabelen skulle tåle minst 2A, så mener jeg det ikke er særlig forbundet med fare å koble kameraet til bilens strømnett sammen med tyverisensoren som også bruker strøm og sikre disse sammen med 5A. Jeg har derfor fjernet sikringen til kameraet ut fra foregående vurdering.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Strømtrekket fra kameraet ligger ca. på 0,3-0,6A i drift. Har ikke testet om det trekker mer ved oppstart.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Regner vi et midlere strømtrekk på 500mA, vil kameraet alene bruke 12AH pr. døgn.
Dette er i overkant av forventet - er det med WIFI, kan jeg forstå det.

Er 12V-batteriet i TMS på rundt 30AH? så varer det ikke lenge før det må vedlikeholdslades. Blybatterier bør ikke tappes under 50% for at de skal ha akseptabel levetid, så bilbatteriet kan forsyne kun kameraet i noe over ett døgn. - Vil tro at det er masse annet som bruker strøm i tillegg?!

Derfor mener jeg at laderen som tapper HV-batteriet for å lade 12V-batteriet må støtt og stadig ut å lade dette opp. Det sliter på 12V-batteriet og reduserer levetid. Vet ikke om det derfor er lurt å koble ut kameraet (dra ut pluggen) når bilen er "sikkert parkert" over noe tid?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

vegardbr

#697
Jeg er helt sikker på at jeg har sett et bilde av demontering av det svarte dekselet rundt speilbraketten, men jeg finner det ikke i denne tråden..
Er det noen som husker hvor det kan ligge, eller som har en god instruksjon på hvordan det tas fra hverandre?

Edit: Endelig fant jeg det.. det var på Teslarati!  :P
P85 2014 - Trondheim

HelectriC

Da har jeg endelig fått montert begge kamera og har dradd ledningen til bakre kamera gjennom "gummirøret" ved bakluke. Når jeg logger meg på med appen og sjekker live view, ser jeg kun frontkamera. Noen annen som har dette problem? Kan det ha med forstyrrelser av Coax å gjøre fordi den ligger så nær andre ledninger i "gummirøret"? Eller er det noe innstillinger jeg må gjøre?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

eg1l

Sitat fra: HelectriC på lørdag 13. juni 2015, klokken 20:46
Da har jeg endelig fått montert begge kamera og har dradd ledningen til bakre kamera gjennom "gummirøret" ved bakluke. Når jeg logger meg på med appen og sjekker live view, ser jeg kun frontkamera. Noen annen som har dette problem? Kan det ha med forstyrrelser av Coax å gjøre fordi den ligger så nær andre ledninger i "gummirøret"? Eller er det noe innstillinger jeg må gjøre?
Skal være et ikon i venstre hjørne som bytter mellom kamera, som dette:

Du ser også om det er koblet til nede i høyre hjørne. Der skal det stå "DR650GW-2CH/FHD-HD", om det bare står "DR650GW-2CH/FHD" betyr dette at det ikke er kontakt med bakre kamera. Prøv i så fall en omstart.

mogu

Sitat fra: HelectriC på lørdag 13. juni 2015, klokken 20:46
Da har jeg endelig fått montert begge kamera og har dradd ledningen til bakre kamera gjennom "gummirøret" ved bakluke. Når jeg logger meg på med appen og sjekker live view, ser jeg kun frontkamera. Noen annen som har dette problem? Kan det ha med forstyrrelser av Coax å gjøre fordi den ligger så nær andre ledninger i "gummirøret"? Eller er det noe innstillinger jeg må gjøre?

Jeg hadde akkurat samme problem med deg og hadde i tankene å dra tilbake der jeg hadde kjøpt kameraet da jeg trodde noe var feil med kameraet eller ledningen bak. Ved et uhell kom jeg borti kontakten til kameraet, og når kameraet restartet var det plutselig liv i kameraet bak. Jeg trodde jo at jeg hadde gjort dette før, men da kameraet har en "super-kondensator" tar det litt tid før det faktisk skrur seg av.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Undertegnede

Hvordan fungerer Blackvue 550 2ch i forhold til 650?

Ser de selger 550 til 2490,- SEK i Sverige. Virket jo billig :)

HelectriC

Da fungerte kamerat bak og. Ble lit nervøs at jeg hadde ødelagt noe når coaxen ble trukket gjennom gummistrømpen. Gikk ikke akkurat å være forsiktig der, bare å trekk som en gal;-)
Noen tanker etter montering, som kanskje kan hjelpe andre.
Trenger ikke å tenke på solfilm, jeg har ikke en gang montert kamerat på vindu uten på plastikklisten, funker like greit det. Alt er egentlig en veldig enkel sak unntatt gummistrømpen, den er virkelig en motstandsdyktig ting;-) uten trekkefjæren hadde det nok ikke gått veien.
Trodde jeg måtte kjøpe nye clips til plastikkdekselene runt bakvindu, men de holdt fint.
Med panotak er det virkelig enkelt å trekke coaxen bak gjennom bilen. Over bjelken i midten av taket er det ikke heller noe problem i det hele tatt. Også dekselet rundt autopilotspeilet er forholdsvis enkelt å demontere. Men hadde god bruk for de blå pastikkverktøyene fra Biltema, uten de er det nok en risiko at du vil få merker på forskjellige plastikk- og stoffdeler.
Jeg prøvde å få runt coaxen gjennom bakluke men det ble veldig vanskelig, så boret et litet hull rett etter gummistrømpen for å få gjennom coaxen. Ikke noe merkelig det,der er allerede flere hull i samme karosseridel som brukes til å feste clips i. Det vil forenkle hele prosessen.
Appen er enkel å bruke, slet lit med å koble meg på de første gangene, men oppdaget at jeg mått in i wifi instillingen for å akseptere noe om å la telefonen synke med Blackvue eller noe slikt (Android Lollipop).
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

andreasmj

Jaja da tok det såvidt over en mnd før første bulk. Ser på opptakene at en rav4 gjør et elendig forsøk på å lukeparkere og kjører hengerfestet rett inn i bilen min. Det er en grop med diameter på ca et kronestykke på bilen min så da spørs det hva jeg skal gjøre. Politiet, forsikringen, ringe eier av bilen...? Håper dashcammet har berget meg! Faens undermennesker!
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

cirys1

Sitat fra: andreasmj på søndag 14. juni 2015, klokken 17:07
Jaja da tok det såvidt over en mnd før første bulk. Ser på opptakene at en rav4 gjør et elendig forsøk på å lukeparkere og kjører hengerfestet rett inn i bilen min. Det er en grop med diameter på ca et kronestykke på bilen min så da spørs det hva jeg skal gjøre. Politiet, forsikringen, ringe eier av bilen...? Håper dashcammet har berget meg! Faens undermennesker!

Ta først kontakt med bileier og forklar situasjonen, mest sannsynlig ordner seg da.
Visst ikke så ringer du ditt forsikringselskap og spør hva de vill at du skal gjøre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA