Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

Mippen

Skyfan - kan du forklare litt mer detaljert hvordan du har gått fram? Jeg ser bildene men skjønner ikke helt hva du har gjort. Ser det er noe nytt på de siste bildene men skjønner ikke hva som er gjort.
Fremtiden er elektrisk.

skyfawn

#526
det jeg gjorde var å først plassere kameraet og så trekke kabelen gjennom sladrespeilet (opp i taket) og så ut gjennom hullet til det gitteret, se bildelink http://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4010-1024x768.jpg

med sikkerhetspakken så har du en plugg i midten av den saken som er nappet ut i bildelinken der en har 12v.

edit: denne forklarer installasjonen bra, men han har ikke brukt pluggen fra sikkerhetspakken da som en finner oppi taket: http://www.teslarati.com/tesla-model-s-blackvue-hd-dashcam-installation-guide/

sn0le

#527
Har man ikke sikkerhetspakken så må man hente strøm fra andre plasser.

Noen henter fra en ledning i hanskerommet, på lys til hanskerom.
Noen henter fra sikringsboksen i frunken (jeg gjør det).
Noen henter fra OBD-kontakten.
Alle disse strømkildene gir konstant 12V.

Så finnes det en 12V klargjort for ekstrautstyr nede ved bena til passasjer foran. Men den er IKKE konstant, så ikke egnet til dashboardkamera hvis man ønsker filming når bilen er parkert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Hvor lenge kan kamera stå på i parking mode før batteriet på bilen blir utladet eller hvis man har utladings beskyttelse, hvor lenge før denne kutter?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Kameraet dra 5W.
Så dvs 0,005Wh, og du har 75kWh tilgjengelig i batteripakken. ;)

75.000Wh / 5Wh = 15.000 timer. Løst omregnet så blir det 1,7 år.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Godt å vite ;) Men jeg tenkte egentlig på bilens 12V batteri. Er vel denne kameraet får strømmen fra?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#531
Sitat fra: Mippen på mandag 18. mai 2015, klokken 11:09
Godt å vite ;) Men jeg tenkte egentlig på bilens 12V batteri. Er vel denne kameraet får strømmen fra?

Stemmer dette?

Sitat
   


Car batteries are about 70 to 100 amp hours. X12 volts that is 840 to 1200 watt-hours, or 0.84 to 1.2 kW-hours

About 1 kWh.

But if you were actually trying to power something with one, be aware that car batteries are designed for short bursts of current during cranking only. If you were to actually draw more than about 0.2 kWh out of a car battery, you could do it once, then the battery's capacity would be ruined forever. This does not apply to all types of rechargeable batteries, just car batteries.

Batteries are rated in Amp/Hour, not kWh.

So if a 12v battery has a rating of 100 amp/hr, at optimum performance means it can deliver 100 amps for 1 hr at 12v.

watts = volts x amps

= 12 x 100 = 1200 watt = 1.2 kW.

For 1 hour = 1.2 kWhr.

But you need to check the amp/hr of the battery, I do not have a car, or even drive.

Also the battery capacity depletes with age, lack of use and overcharging.

KWH = 12 * AH

Hvis man ikke kan trekke mer enn si 200W fra et 12V start batteri og en blackvue trekker 5W er det ikke strøm nok til å drive dette mer enn i 20 timer. Hvis man reiser bort i 14 dager og parkere på flyplassen så vil ikke kamera filme mer enn litt av tiden før det slår seg av. Noen erfaringer og synspunkter på dette?


SitatHi guys... I don't know how many people in Canada have this yet...

But I got this Camera installed and hardware to my car on September 2.... Never have a problem until yesterday.

I used my car everyday... excepted this week. I didn't go out on after Thursday Oct 16 at 7pm... and it was a short trip..... Parked my car in the garage till Saturday night (Oct 18 at 8pm) ... and my car battery die.... Couldn't start at all!!
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Vanlige biler har ikke et 85kWh batteri som fyller på 12V-batteriet sitt.
Det har vi Tesla-eiere.

Det lille 12V batteriet er 35Ah, og det blir fylt på fra det store batteriet via en DC/DC-konverter.
Hadde det ikke gjort det så ville jeg vært mere bekymret for strømtrekket til bilens datamaskin og ikke det lille strømtrekket som dashboardkameraet står for.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Er det noen som har forsøkt å sette fra seg bilen over lang tid og kan bekrefte dette?
Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Biler med sikkerhetpakken har vel 2 stk 12v batterier? Så hvis man kobler seg på oppe i taket går man da mot det ekstra batteriet?

F_P

Sitat fra: sn0le på mandag 18. mai 2015, klokken 10:55
Har man ikke sikkerhetspakken så må man hente strøm fra andre plasser.


Det er nesten sant. Alle 2015 modeller jeg har montert på har kontakten tilgjengelig i taklyset selv uten sikkerhetspakke. Begynner å bli en hel bøling så jeg føler meg sikker i min sak.

Med det sagt. Min 09/2014 har det ikke så hvor lang tid det går før Tesla finner på noe «lurt» og endrer ledningsnettet, igjen, vites ikke.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Sitat fra: Mippen på mandag 18. mai 2015, klokken 11:52
Er det noen som har forsøkt å sette fra seg bilen over lang tid og kan bekrefte dette?


Bjørn satte fra seg bilen i 27 dager.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

skyfawn

Sitat fra: Mippen på mandag 18. mai 2015, klokken 11:52
Er det noen som har forsøkt å sette fra seg bilen over lang tid og kan bekrefte dette?

Det går veldig bra.. Jeg er borte 14-15 dager om gangen, og det gir 14-15% forbruk på 85kwh batteriet og da er kameraet alltid på (koblet i taket).

Mippen

Jeg tenkte å koble det til sikringsboksen. Vil det ha noe å si for strømtrekket? Har ikke lyst å kutte i noen ledninger oppi der. Sikringsboksen er mest safe hvis jeg kobler den på lyset i hanskerommet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Sven-E på mandag 18. mai 2015, klokken 13:01
Sitat fra: Mippen på mandag 18. mai 2015, klokken 11:52
Er det noen som har forsøkt å sette fra seg bilen over lang tid og kan bekrefte dette?
63 dager - No problem.

Hvordan har du koblet ditt cam? Har du med eller uten alarmpakke?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA