Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:01Burde jeg vente med å montere kamera bak til sotfilmen er montert? Jeg tenker på hvordan kamera er festet? Sugekopp som er enkel å fjerne eller noen type lim?
Ja, de fleste festes med dobbeltsidig tape. Sikkert greit å vente så du slipper å rive det løs og feste det igjen med uoriginal tape.

F_P

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:41
På bakruter av glass bruker jeg ikke å lodde. Der bruker jeg "Liquid Silver". Dette er flytende sølvmaling som kan brukes til å reparere skader på varmetråder i bakruter. Jeg tror at jeg ville brukt slikt for å få god kontakt med pådampede antennetråder?

Lodding er en god forbindelse - om den er utført riktig! Oftest er det snakk om rengjøring - rask oppvarming av loddestedet med rett temperatur - tilførsel av tinn. - Har man ikke rett utstyr eller trening, bør man ikke klusse med slikt selv.

Glemte å si at også loddepasta inneholder syre. På steder der man ikke får rengjort etter lodding MÅ man bruke et nøytralt flussmiddel. - Derfor resinbasert loddetinn til elektronikk.

Takk for tipset om silver liquid.
Takler lodding av ledninger og enkle kretskort, men denne vindusloddingen er nesten umulig å få til. Har fått hjelp av nevnte urmaker til dette tidligere, men selv han sliter med å få det til, og der er det ingenting i veien med hverken kunnskap eller loddeutstyr.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Hva er det dere lurer på i forbindelse med montering når man har sikkerhetspakke, eller kontakten ligger klar?

Har dere kontroll på resten av monteringen med kabeltrekk over taket, kabelgjennomføring i bakluke med/uten boring, osv.?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Til de som drømmer om video over 3G.
Dere bør ha rimelig heftige data-abbonement på en sånn løsning.
Et 1 minutts klipp i Full HD tar ca 80-90MB.
Det har man ikke sjans til å få plass til i en MMS.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Nå har jeg fått mitt blackvue kamera i posten og jeg har vært å handlet nødvendig monteringsmateriell. Jeg har tenkt å gå for å hente strøm i sikringsboksen og den virker grei. Jeg har to spørsmål før jeg begynner å gi meg løs på oppgaven. Det ene spørsmålet er hvor er det best å plassere frontkamera i frontruten? Tenker i forhold til best mulig sikt, mest skjult,mat ikke noe kommer i synsfeltet til kamera osv. Det andre spørsmålet er om ledningen til bak kamera er lang nok til å gå ned langs siden foran og under lister/teppe på golvet og opp bak på bakruten?
Fremtiden er elektrisk.

F_P

Sitat fra: Mippen på onsdag 20. mai 2015, klokken 11:23
Nå har jeg fått mitt blackvue kamera i posten og jeg har vært å handlet nødvendig monteringsmateriell. Jeg har tenkt å gå for å hente strøm i sikringsboksen og den virker grei. Jeg har to spørsmål før jeg begynner å gi meg løs på oppgaven. Det ene spørsmålet er hvor er det best å plassere frontkamera i frontruten? Tenker i forhold til best mulig sikt, mest skjult,mat ikke noe kommer i synsfeltet til kamera osv. Det andre spørsmålet er om ledningen til bak kamera er lang nok til å gå ned langs siden foran og under lister/teppe på golvet og opp bak på bakruten?

Regner med det er 650.
Frontkameraet setter du rett foran speilet. Du kan velge om du vil sentrere linsen, men da blir kameraet stående litt mot høyre. Ikke mye, og du mister heller ikke allverden av bilde om du ønsker å la kameraet være sentrert i ruta. Tips. Finn ut hvor kameraet skal stå før du vipper på plasdekslene som sitter rundt kamera og sensorer. Slik sikrer du deg mot å sette kameraet for nært dekslene. Når plassen er funnet. Løser du bare ut kameraet og lar festet stå igjen i ruta.

Coax til kameraet bak trekker du i taket. Har du Pano er dette meget lettvindt. Eneste som noen finner utfordrende er å trekke gjennom «bjelken». Har du ikke pano så legger du kabelen over taktrekket. Litt knot ved b-stolpen, men med en trekkefjær, ståltråd eller lignende så går det fint. Anbefaler også å starte kabelstrekket bak. Altså monter opp kamera i bakluken først. Mye fine plasser å gjemme overskytende kabel på i bagasjerommet. Når du trekker kablene. Pass på så du ikke surrer noen av de rundt airbagene. Tror kablene ryker om airbagene løser ut, men det vil vi ikke teste i praksis.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Davidsv

Sitat fra: F_P på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:36
Hva er det dere lurer på i forbindelse med montering når man har sikkerhetspakke, eller kontakten ligger klar?

Har dere kontroll på resten av monteringen med kabeltrekk over taket, kabelgjennomføring i bakluke med/uten boring, osv.?


       
  • Et av innleggene sa at man enten kobler ledningen løst, eller lodder. Jeg kan ikke lodde, og det ble sagt at å ha dem løst er farlig. Fins det ikke noe slags klips, plugger, "sukkerbiter" e.l. man kan bruke?
  • Nå forklarte du jo dette med trekking i forrige post, men lurer på hvordan jeg vet om det ikke kommer i veien for airbagene?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

HelectriC

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. mai 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 00:12
den eneste måten jeg ikke skjønner er den med å hente strøm fra taket.
Se bildet under.

1. Vipp ned den luken som sitter i taket like ved speilet ditt.
2. Sjekk at du har boksen som jeg har satt blå firkant rundt på bildet.
3. Koble til ledningene i kontakten som jeg har satt rød ring rundt på bildet.

Jeg har ikke den boksen i midten, men kontakten er der. Hva betyr det? Kan jeg koble til kontakten (se bilde)?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sn0le

Sitat fra: HelectriC på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:43
Jeg har ikke den boksen i midten, men kontakten er der. Hva betyr det? Kan jeg koble til kontakten (se bilde)?
Det er strøm i den, så ja.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

HelectriC

Hva mer enn pakken med 2xkamera fra Blackvue trenger man for å installere? Noen ekstra koblinger eller er alt man trenger i pakken?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

skyfawn

@ Mippen Det er airbag oppover A-stolpen og viss du skal ha kabel forbi der bør du gå på oversiden av airbagen.


@ HelelectriC   Alt du trenger er i pakken.

F_P

#582
Sitat fra: Davidsv på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:46

       
  • Et av innleggene sa at man enten kobler ledningen løst, eller lodder. Jeg kan ikke lodde, og det ble sagt at å ha dem løst er farlig. Fins det ikke noe slags klips, plugger, "sukkerbiter" e.l. man kan bruke?
  • Nå forklarte du jo dette med trekking i forrige post, men lurer på hvordan jeg vet om det ikke kommer i veien for airbagene?

Du tenker på noe ala strømtjuv. Vel det er vel ikke å anbefale å bruke på så tynne ledninger. Blir ofte dårlig kontakt, og man klemmer også gjerne av tråder i ledningen slik at den blir enda tynnere og skjørere. Om du synes lodding er for mye styr så kan du f.eks gjøre følgende:


  • På biler med kontakten i taket, men uten sikkerhetspakke - der kan du klippe ledningene, avisolere og koble sammen med ledningsnett fra kamera ved hjelp av rundstift, flatstift, eller en skjøtehylse. Husk å isolere med egnet tape eller krympestrømpe (eller begge deler) rundt etterpå. Tape godt ut på ledningene så skaper du ekstra «hold». Ledningene som blir igjen inn mot kontakten kan bare være utilkoblet. De har p.t. ingen funksjon
  • På biler med sikkerhetspakke kan du naturligvis klippe og bruke samme metode, bare husk å koble til slik at kontakten fremdeles har strøm slik at sensorene for innvendig overvåking fremdeles fungerer. Selv velger jeg å ikke klippe ledningene på slike biler. Avisolerer kun ca. 1,5cm av hver ledning og lodder på ledningene fra kamera. Får ikke brukt krympestrømpe på denne måten, men det duger synes jeg da.

Apropos airbag.

  • Har du panotak er dette problemfritt i taket. Airbagene går helt i ytterkant av trekket, og ligger helt ut mot gummilistene, mens du trekker kabelen langs kanten av panotaket.
  • Har du ikke panotak gjelder egentlig det samme, men siden du må mer mot ytterkant av taktrekket er det greit å følge med litt ekstra. Men når du starter bakfra så vil du trekke kabelen på innsiden av airbagene. Fortsett med det hele veien frem, og stram gjerne etter litt mellom de stedene der kabelen kommer frem i lyset. For sikkerhetsskyld kan du bruke de klipsene som følger i Blackvue-pakken. Sett en i hver ende ved A, B og C-stolpen så er du sikker på at kabelen ligger mer eller mindre fast. Pass som sagt på at kabelen ikke surres rundt airbagen, eller blir liggende rett på undersiden av airbag. Hold den på innsiden.

Velger du å legge strømkabel ned langs A-stolpen kan du fint feste strømkabelen til eksisterende ledningsnett ned langs stolpen. Det  er forøvrig en god huskeregel å feste slik der det er mulig uansett.  Jeg bruker en stofftape lik den de fleste bilprodusenter benytter, og fester nye kabler/ledninger så ofte, og så godt det lar seg gjøre til eksisterende ledningsnett eller annet. Det hindrer at de kommer i veien for airbager, klips, skruer og holder den vekk fra steder ledningen kan komme i klem. I tillegg ser det ganske profft ut etterpå :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

andreasmj

Sitat fra: F_P på torsdag 21. mai 2015, klokken 09:22

  • På biler med kontakten i taket, men uten sikkerhetspakke - der kan du klippe ledningene, avisolere og koble sammen med ledningsnett fra kamera ved hjelp av rundstift, flatstift, eller en skjøtehylse. Husk å isolere med egnet tape eller krympestrømpe (eller begge deler) rundt etterpå. Tape godt ut på ledningene så skaper du ekstra «hold». Ledningene som blir igjen inn mot kontakten kan bare være utilkoblet. De har p.t. ingen funksjon
Ville ikke det enkleste være å finne en hannkontakt til denne kontakten i taket for oss som har den uten sikkerhetspakke? Vet ikke om det er noe varenummer på kontakten, men det kan jeg sjekke i ettermiddag. Passer en rundstift inn i kontakten?

Takk for all infoen du deler!
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Spinner

Sitat fra: andreasmj på torsdag 21. mai 2015, klokken 09:44
Ville ikke det enkleste være å finne en hannkontakt til denne kontakten i taket for oss som har den uten sikkerhetspakke? Vet ikke om det er noe varenummer på kontakten, men det kan jeg sjekke i ettermiddag. Passer en rundstift inn i kontakten?

Takk for all infoen du deler!
Jeg klarte å lage en overgang med diverse interne PC kabler :o


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA