Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

F_P

Lett som en plett når du har fått kabelen gjennom foringen.

Pop the hood, «dra» plastdekselet som ligger mellom frunk og vindu mot vinduet og litt opp så det løsner. Løft vekk dekselet og du ser to bokser. I boksen til venstre (passasjersiden) sitter de fleste «vanlige» sikringene så du kan fint bruke denne siden den er nærmest gjennomføringen inn til kupe. Så er det bare å koble seg til, f.eks med en dobbel sikringsholder slik at du får egen «kurs» til kameraet. OM jeg ikke husker feil er sikring nr. 43 til hanskeromslyset og således ufarlig å bruke.

Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 08:34
Har ikke utstyr til lodding. Å trekke kabel fram til sikringsboksen tar meg maks 10 min. Gjort det mange ganger. Så lenge jeg finner boksen greit. Vanskelig å komme til den?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Torpedo Ted

Noen som kan linke til en step-by-step guide for montering av Blackvue for oss som har sikkerhetspakken?

Muffinman

Sitat fra: Haknys på søndag 17. mai 2015, klokken 09:47
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. mai 2015, klokken 09:27
https://www.facebook.com/BlackvueUK/posts/256038581203306 Denne fant du sikkert selv, men her er den i just in case. Jeg har for øvrig slått sammen klipp i youtube editor, den kan brukes uten at man nødvendigvis publiserer filmen.

Jeg har et Blackvue 550 og filming kun forover, men ut fra den uheldige episoden til ihlhaug ønsker jeg meg filming bakover også. Antar at 550 ikke kan bygges ut med en kameraenhet til? Tips til billig og kompakt kamera jeg kan montere bakover?

Hvis 950,- er billig så får du Mini 0806 på Ebay. Lite og anonymt. Fordelen er at du får 21:9 filming (2304*1296P@30fps) og bildekvalitet bedre noe av det noen Blackvue kan tilby.

Var noen kvalitets-issues med de første batchene som ble sluppet før jul, men siste revisjoner er visst bra. Du finner demoklipp på youtube.
Sjekket noen demoklipp. Det var en irriterende risting opptakene som jeg ikke har sett på noen andre kamera. Uansett, siden jeg har Blackvue med GPS og wlan i front trenger jeg egentlig bare noe rimelig til å filme bakover slik at jeg kan supplere frontfilmen ved behov om det skulle bli noen hendelser. Og til det bør G1W være helt greit. Bestilte et til kr. 200 inkl frakt over ebay. Hvis det er bra nok går det jo an å lage et "cluster" der bak med ett bakover og to på skrå til henholdsvis høyre og venstre ;)




nortrahof

Sitat fra: F_P på tirsdag 19. mai 2015, klokken 08:07
Vær så snill og ikke legg ledningene løst inn i kontakten i taket. I beste fall blir det litt gnisninger metall mot metall og ikke mer. I verste fall gnist og full fyr i taket. Så lenge kontakten er løs (du ikke har sikkerhetspakke) kan man fint klippe de to ytterste ledningene. Bedre å tvinne sammen kablene fra bil og kamera og tape de opp, enn å legge de løs i kontakten. Lodding er naturligvis det beste.

Loddetips. Bruk «loddevann». Det leder varmen fra bolt/tinn veldig bra og du har en god lodding på sekunder. Fås på f.eks. Jernia.

Et råd:

IKKE BRUK LODDEVANN!

Loddevann inneholder syre og denne syren vil fortsette å tære på ledningene etter at loddingen er avsluttet. Ekstra vanskelig er det på isolerte ledninger. Der trekkes loddevannet inn  av kapillareffekten inn under isolasjonen. Man kan derfor påregne at ledningen ryker etter en tid.
For å lodde kabler/ledninger må man bruke harpiksfylt loddetinn (resin). Normalt er slikt tynt loddetinn bestående av tynne harpikskanaler med slikt flussmiddel.

Loddevann er kun egnet for loddinger der man kan få nøytralisert syren etter lodding - og det får man ikke inne i en isolert ledning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Dag A.

Sitter nå og sjekker hva slags dashcam jeg skal ha i min bil, og da kom jeg til å tenke på noe som kunne vært veldig kjekt dersom det finnes.

Er det noen som vet om det finnes noen dashcam som har 3G?

En funskjon slik at man eventuelt kan sende en SMS til bilen for å få tilsendt videosnutter.
Jeg vet at det finnes alarmsystemer for hus som kan gjøre dette, og det ville vært utrolig kjekt f.eks å få oversendt de siste 30-60sek eller slikt på en MMS dersom bilen skulle bli stjålet.

Vet at det er mulig å spore bilen, og så langt har ikke jeg hørt om tyverier av TMS, men det kunne vært greit å fått med funksjonaliteten dersom det finnes.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

F_P

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:07
Sitat fra: F_P på tirsdag 19. mai 2015, klokken 08:07
Vær så snill og ikke legg ledningene løst inn i kontakten i taket. I beste fall blir det litt gnisninger metall mot metall og ikke mer. I verste fall gnist og full fyr i taket. Så lenge kontakten er løs (du ikke har sikkerhetspakke) kan man fint klippe de to ytterste ledningene. Bedre å tvinne sammen kablene fra bil og kamera og tape de opp, enn å legge de løs i kontakten. Lodding er naturligvis det beste.

Loddetips. Bruk «loddevann». Det leder varmen fra bolt/tinn veldig bra og du har en god lodding på sekunder. Fås på f.eks. Jernia.

Et råd:

IKKE BRUK LODDEVANN!

Loddevann inneholder syre og denne syren vil fortsette å tære på ledningene etter at loddingen er avsluttet. Ekstra vanskelig er det på isolerte ledninger. Der trekkes loddevannet inn  av kapillareffekten inn under isolasjonen. Man kan derfor påregne at ledningen ryker etter en tid.
For å lodde kabler/ledninger må man bruke harpiksfylt loddetinn (resin). Normalt er slikt tynt loddetinn bestående av tynne harpikskanaler med slikt flussmiddel.

Loddevann er kun egnet for loddinger der man kan få nøytralisert syren etter lodding - og det får man ikke inne i en isolert ledning.

Hmm.. Visste jeg ikke. Fikk anbefalt dette av en kunde av meg som er urmaker. Ser jo argumentet med at det er en smule enklere å fjerne denne syren fra et printkort etc.

Om nå du er loddeguru - lever i håpet. Dette er rimelig OT, men kanskje du eller noen andre vet om en god løsning. Beste tips for lodding av en ledning direkte på loddepunkt på glass. Må av og til gjøre dette på Audi ved ettermontering av originale DAB-antenneforsterkere, og det er et herk å få dette til å bli bra.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tonl

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:50
Sitat fra: Dag A. på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:14
Sitter nå og sjekker hva slags dashcam jeg skal ha i min bil, og da kom jeg til å tenke på noe som kunne vært veldig kjekt dersom det finnes.

Er det noen som vet om det finnes noen dashcam som har 3G?

En funskjon slik at man eventuelt kan sende en SMS til bilen for å få tilsendt videosnutter.
Jeg vet at det finnes alarmsystemer for hus som kan gjøre dette, og det ville vært utrolig kjekt f.eks å få oversendt de siste 30-60sek eller slikt på en MMS dersom bilen skulle bli stjålet.

Vet at det er mulig å spore bilen, og så langt har ikke jeg hørt om tyverier av TMS, men det kunne vært greit å fått med funksjonaliteten dersom det finnes.
Hvis noen kunne satt opp en Raspberry PI med 4 kamera, SSD-disk og Wifi og GSM, tror jeg det hadde vært penger å tjene. 
Kameraer "i alle retninger", opptak for flere uker i slengen, varsling og fjernkontroll via GSM, og/eller WiFi.

Det blir en "omfattende" prosjekt det er. Har en rasperry liggende i skuffen her som jeg aldri har fått gjort noe med den... :-(

F_P

Si fra om noen hiver seg på et 4 kamera-prosjekt.
Har noen Blackvue bak-kamera til overs som kan kjøpes rimelig ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Sitat fra: F_P på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:52
Hmm.. Visste jeg ikke. Fikk anbefalt dette av en kunde av meg som er urmaker. Ser jo argumentet med at det er en smule enklere å fjerne denne syren fra et printkort etc.

Om nå du er loddeguru - lever i håpet. Dette er rimelig OT, men kanskje du eller noen andre vet om en god løsning. Beste tips for lodding av en ledning direkte på loddepunkt på glass. Må av og til gjøre dette på Audi ved ettermontering av originale DAB-antenneforsterkere, og det er et herk å få dette til å bli bra.

Jeg har opp gjennom årene loddet ganske mye - men en "ekspert" som de som lodder hele tiden, er jeg ikke.
- Har imidlertid livnært meg som serviceingeniør på elektronikk i 13 år, så en viss erfaring har jeg. ,-)

På bakruter av glass bruker jeg ikke å lodde. Der bruker jeg "Liquid Silver". Dette er flytende sølvmaling som kan brukes til å reparere skader på varmetråder i bakruter. Jeg tror at jeg ville brukt slikt for å få god kontakt med pådampede antennetråder?

Lodding er en god forbindelse - om den er utført riktig! Oftest er det snakk om rengjøring - rask oppvarming av loddestedet med rett temperatur - tilførsel av tinn. - Har man ikke rett utstyr eller trening, bør man ikke klusse med slikt selv.

Glemte å si at også loddepasta inneholder syre. På steder der man ikke får rengjort etter lodding MÅ man bruke et nøytralt flussmiddel. - Derfor resinbasert loddetinn til elektronikk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Dag A.

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. mai 2015, klokken 16:24
Sitat fra: tonl på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:00
Det blir en "omfattende" prosjekt det er. Har en rasperry liggende i skuffen her som jeg aldri har fått gjort noe med den... :-(
Tja, behøver det å bli det?

Kameraer med USB, og ren dataoverføring.
USB lagringsmedie, eller SSD-disk med USB-grensesnitt.
Noe software for lagring av dataene.
WiFI-modul
GSM-modul

Rent fysisk så er det ikke den største oppgaven i menneskehetens historie, men det å skrive en fungerende software til dette krever iallefall mere enn jeg besitter på den fronten ettersom vi her snakker om enten Android eller Linux, og begge deler er språk jeg ikke behersker.
Hadde det vært C++ så kunne jeg prøvd, men selv der så blir IO delen utenfor min rekkevidde.

Software'en skal ikke bare lagre dataene, men som mitt opprinnelige forespørsel var, kunne 2 veis kommunisere via sms/mms og sende video, og da fra det rette kamera etc.

Så programmeringsbiten trenger nok litt mere ressurer.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Davidsv

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 19. mai 2015, klokken 10:56
Noen som kan linke til en step-by-step guide for montering av Blackvue for oss som har sikkerhetspakken?


Leter jeg også etter:) Mange gode tips her inne, men alltid en del småting som forblir uklart.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

HelectriC

Noen som vet om kamera bak vil få problemer ved soting? Hadde tenkt legge på 20%-film. Blir det nok lys igjen til kamerat? Hva med nattopptak?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Spinner

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 19. mai 2015, klokken 18:02
Noen som vet om kamera bak vil få problemer ved soting? Hadde tenkt legge på 20%-film. Blir det nok lys igjen til kamerat? Hva med nattopptak?
Ikke noe problem, har 20% selv :)

ihlhaug

Jeg kan evt. hjelpe de som bor i Bergen og har sikkerhetspakken, orker ikke styret med å koble til andre plasser ;)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

HelectriC

Sitat fra: Sbr på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:00
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 19. mai 2015, klokken 18:02
Noen som vet om kamera bak vil få problemer ved soting? Hadde tenkt legge på 20%-film. Blir det nok lys igjen til kamerat? Hva med nattopptak?
Ikke noe problem, har 20% selv :)

Burde jeg vente med å montere kamera bak til sotfilmen er montert? Jeg tenker på hvordan kamera er festet? Sugekopp som er enkel å fjerne eller noen type lim?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA