Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av nyzeroeier, lørdag 21. desember 2013, klokken 08:01

« forrige - neste »

Peri

Sitat fra: bkv på torsdag 19. desember 2013, klokken 17:47
Sitat fra: Ronny på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:00
Når garantien er utgått, er det opp til eier å levere bilen inn til noen med peiling og få reparert batteriet ;)
Jaha, hvem kan reparere batteriet når det er i stykker?

I-Miev 2012, Volvo S80 2,9 1998

Jeg satser på at Elbilhjelpen.no og tilsvarende ekspertfirma vil kunne bytte celler og reparere Li-ion batteri på tilsvarende måte som man i dag gjør på bilene med NiCd-batteri. :-)
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

Ronny

Jepp, i beste fall har forhandleren fått nok kunnskap/erfaring til at de kan gjøre det.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

bkv

#17
Er det så sikkert at det dreier seg om å bytte noen celler? Hos meg begynte det med at jeg ikke fikk ladet fullt. Først manglet 1 strek, så to og så gikk det raskt nedover.

Et par ganger underveis lyste en varsellampe, men den slukket da jeg startet bilen omigjen. Noe annet varsel fikk jeg ikke.

I-Miev 2012, Volvo S80 2,9 1998
Mitsubishi i-Miev 2012.

emagic

For de som måtte tro at batteriet består av EN "dings" så kan det være verdt å se på denne for å se hvordan batteripakka faktisk ser ut.

Som dere ser i videoen er det mange celler og mye elektronikk i denne pakken, så sannsynligheten for at "ALT" feiler er nok minimal.

Så det jeg vil tro at det definitivt er muligheter for dyktige mekkere til å reparere en "defekt" pakke. 



emagic

svingen

ser ikke ut som elbilhjelpen og andre aktører kommer til og bli arbeidsledige fremover nei,blir nok mange som trenger nye batterier om 5-10 år på trillinger og leaf osv :)

takk får att du delte klippet emagic :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

C-Zero

#20
Hei.

I september stoppet min C-zero 2011-modell med gult varsellys med utropstegn og rødt batterilys. Ble tauet til AutoElite på Ensjø og der ble den i 3 uker. De byttet jordkabel og bilen har gått som normalt inntil fredag i forrige uke. I forrige uke kom lysene på igjen men bilen lot seg kjøre noen mil før den begynte å stoppe. Fikk restartet et par ganger ved å slå av og på tenningen. Etter 3-4 restarter stoppet den helt. Den er nå tauet inn til samme verksted.

Jeg syntes i september det var merkelig at løsningen skulle være å bytte jordingskabel og ikke minst at det skulle ta tre uker å finne det ut...
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:04Ja, det er tilfeldighetene som er skremmende. Hadde det bare vært en konkret årsak, et spesielt produksjonsår etc. Vi kjører elbilen så mye at garantitiden vår er over på bare 3 år, det er ikke morro å vite at sånt bare plutselig kan skje helt blindt og uforutsigbart. :(
Man har 5 års reklamasjonsrett, bare så det er sagt. Men det er jo så klart kjipt om det skjer etter 6 år. Forhåpentligvis har batteriene fallt i pris innen da.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erik e

Tipper "tørket" opp på 3 uker. Er nok "jordings-feil" igjen. Nå fikser de feilen på 3 timer. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bkv

#23
Hvor mange "dingser" må man skifte dersom batteripakken bare lades til 50% som i mitt tilfelle, eller til 0% om jeg hadde ventet lenger?
Mitsubishi i-Miev 2012.

Mr.Zero

Sitat fra: C-Zero på mandag 06. januar 2014, klokken 14:05
Hei.

I september stoppet min C-zero 2011-modell med gult varsellys med utropstegn og rødt batterilys. Ble tauet til AutoElite på Ensjø og der ble den i 3 uker. De byttet jordkabel og bilen har gått som normalt inntil fredag i forrige uke. I forrige uke kom lysene på igjen men bilen lot seg kjøre noen mil før den begynte å stoppe. Fikk restartet et par ganger ved å slå av og på tenningen. Etter 3-4 restarter stoppet den helt. Den er nå tauet inn til samme verksted.

Jeg syntes i september det var merkelig at løsningen skulle være å bytte jordingskabel og ikke minst at det skulle ta tre uker å finne det ut...

Det er en forholdsvis tynn jordingskabel på karrosseriets h.s bak som sitter veldig utsatt til - og som lager solid trøbbel om den ikke gjør jobben sin.. Ikke alltid en "ser" dårlig kontakt så lett..
En mjau sto 4 uker på verksted i påvente av nye deler - dog var feilen brudd i en lett tilgjengelig sikring.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: bkv på mandag 06. januar 2014, klokken 16:44
Hvor mange "dingser" må man skifte dersom batteripakken bare lades til 50% som i mitt tilfelle, eller til 0% om jeg hadde ventet lenger?

Her er det vel ingen som har svaret pr. idag. Pr. idag virker det som komplett batteripakke blir bytta, og den defekte sendt til Mitsubishi?

I teorien er det nok og skifte ei celle, eller eit bms kort, som styrer fire celler. Det finnes nok metodar for og stille diagnose. T.d. kan caniOn vis informasjon om cellenivå på den enkelte celle, som mulig kan vere nok i enkelte tilfeller. https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion

Det er når den garantien på trillingene går ut, for dei fleste 2016/17 at dette vil endelig avklart. Liten hensikt og forsøke eigen reparasjon, om det blir dekka av garanti / reklamasjon.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Svein-O

Sitat fra: asbkar på fredag 13. desember 2013, klokken 10:29
Hadde noe tilsvarende for noen uker siden. Ikke noe smell/svilukt, bare samme gule lys + skilpadde. Det var kompressoren til klimaanlegget som hadde feilet på min bil, de pratet om jordfeil helt i begynnelsen. Fikk låne fossilbil i de tre ukene det tok å få fikset det.

Samme opplevde jeg første juledag, så da ble det lite bilkjøring i jula.
Fikk bilen tilbake for noen dager siden med ny kompressor.  Min i-MiEV er 2011 modell.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

bkv

Sitat fra: TB på mandag 06. januar 2014, klokken 23:54
Sitat fra: bkv på mandag 06. januar 2014, klokken 16:44
Hvor mange "dingser" må man skifte dersom batteripakken bare lades til 50% som i mitt tilfelle, eller til 0% om jeg hadde ventet lenger?

I teorien er det nok og skifte ei celle, eller eit bms kort, som styrer fire celler. Det finnes nok metodar for og stille diagnose. T.d. kan caniOn vis informasjon om cellenivå på den enkelte celle, som mulig kan vere nok i enkelte tilfeller. https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion


Jeg er interessert i finne ut om det virkelig er hold i det som skrives på forumet om at batteripakkene lar seg reparere/supplere når de svikter. Kan det være  nok å skifte en celle eller et bms-kort slik du hevder når batteriet ikke lenger lades til mer enn 50 prosent?
Mitsubishi i-Miev 2012.

svingen

er vel ikke det svaret her du håper på men litt info her fra nissan "forumet"
kommer frem att nytt batter til nissan leaf får man til ca 37 tusen + installasjon+moms etc da men ikke spesielt høg kostad får et helt nytt batteri.....så da bør jo trillingen ikke koste mye mere enn 25 siden det er en del mindre osv....så da ser det ikke helt svart ut med tanke på hvis man trenger og bytte hele eller,enda man ikke vil det :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11859.0.html
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA