Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av nyzeroeier, lørdag 21. desember 2013, klokken 08:01

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: bkv på søndag 19. januar 2014, klokken 16:38
Jeg er interessert i finne ut om det virkelig er hold i det som skrives på forumet om at batteripakkene lar seg reparere/supplere når de svikter. Kan det være  nok å skifte en celle eller et bms-kort slik du hevder når batteriet ikke lenger lades til mer enn 50 prosent?

Min uttalelse dreier seg om teori, ikkje om kva som faktisk vil vere mulig. For den konkrete feilen vil det ikkje vere råd og gi eit svar då heile batteripakka vart bytta på garanti. Når det derimot oppstår på bilar som er utanfor tida for garanti og reklamasjon vil det høgst truleg komme løysingar som gjer det mogleg og skifte deler i staden for komplett pakke. Eit alternativ er innbytte av "defekt" batteripakke, der ei ferdig reparert pakke kan kjøpes for ein redusert pris mot at pakke med feil blir levert inn. Denne blir igjen reparert osv.

Dette vil høgst truleg komme om merkeforhandlar skal ha svært høg pris for ny pakke. Uheldige bil eigarar vil kontakte spesial verkstadar som kan utføre reparasjon, eller innbytte. Det har vore på samme måten for eldre PSA og Think.

Det som kan lage utfordringar er om skifte av modular som BMS krev programmering for og passe i lag, dette er kjent gjort i bilar før, der samme del kan passe i mange ulike merke, men med tilpassa programvare som gjer at original del må bli brukt.
Om så er tilfelle så bør det og vere råd og løyse, men det kan ta ekstra tid / kreve eigna utstyr.

Som Svingen påpeikar så har det komme fram at battericeller til Leaf blir seldt til 125 dollar pr modul. På samme måten kan det nok bli kjøpt BMS modular, og andre deler. Både nye, og brukte frå kondemnerte bilar.

Men, for dei fleste er det langt fram - og liten grunn til søvnlause netter. Når garantien går ut er det ikkje uvanlig at bruktprisen går ned. Dei som kjøper vil kunne gjere svært gode, og mindre gode kjøp.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Fordelen med Leaf-batteriet er at det faktisk er konstruert for å kunne repareres. Trillingbatteriet er derimot en komplett "forseglet" enhet som skiftes i sin helhet. Foreløpig. :)
Det ble skiftet et batteri på en Zero nå i vinter der batteriet ble returnert til Japan. Hos Motorforum har de skiftet batterier der de gamle har blitt sendt til gjenvinning i Moss-området, iflg tekniker. Skulle gjerne hatt et, men ikke bare-bare å få inn i bagasjen på trillingen... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

nyzeroeier

Siste statusoppdatering:
Jeg kjører fremdeles rundt i leiebil, og kommer i følge forhandler til å gjøre dette mesteparten av februar også. "min" forhandler, vil at fabrikken skal dekke dette, fabrikken skylder på importøren (som gikk over og godkjente bilen før import).

De har konkludert med at hele batteripakken må byttes, usikker på årsak... Jeg syntest det er spenstig å bytte denne, med tanke på at den koster MYE penger, når man ikke har funnet årsaken til problemet...

Jaujau, får nøye meg med Ion i noen uker til :) Bare så kjipt at den er hvit, for den må vaskes annenhver dag...
Black Citroèn C-zero 2011

hkaspenberg

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 19. januar 2014, klokken 21:55
Fordelen med Leaf-batteriet er at det faktisk er konstruert for å kunne repareres. Trillingbatteriet er derimot en komplett "forseglet" enhet som skiftes i sin helhet. Foreløpig. :)
Det ble skiftet et batteri på en Zero nå i vinter der batteriet ble returnert til Japan. Hos Motorforum har de skiftet batterier der de gamle har blitt sendt til gjenvinning i Moss-området, iflg tekniker. Skulle gjerne hatt et, men ikke bare-bare å få inn i bagasjen på trillingen... ;D
Det er ikke noen særlig konstruksjonsmessig forskjell på batteripakka i en trilling og i en Leaf. Forskjellen ligger nok i kompetansen som finnes hos det enkelte bilverksted og hos importørene.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Mr.Zero

Noe uenig der. En kan ikke regne med at et bilverksted eller trilling-importør skal kunne sette i gang med reparasjon av en batteripakke når det ikke finnes hverken verkstedlitteratur eller deler å oppdrive. Nissan har jo hatt løsning på dette fra dag 1 - og har foretatt flere utskiftinger av celler/moduler i batteripakker i Norge. Så å skylde på manglende kompetanse blir feil. Verkstedene plikter å følge fabrikkens anvisninger ved rep - og særlig gjelder dette i garantitiden dersom verkstedet skal få dekket sine kostnader ifb med reparasjonen. Hva som kan fikses i fremtiden når alt av garanti og forbrukerkjøpslov er ute, ja det blir noe annet. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

breitling

Når jeg hører slike skrekkhistorier og beløp tenker jeg på Renault sin løsning med batterileie.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Thomas Parsli

Sitat fra: breitling på fredag 24. januar 2014, klokken 08:48
Når jeg hører slike skrekkhistorier og beløp tenker jeg på Renault sin løsning med batterileie.

Tenker du at det er en utrolig dårlig deal -omtrent like dårlig som å lease brun og -hvitevarer på Thorn? ;)
Men batterileasing er bra for de som ikke har nok kapital til å kjøpe.

Hvis du ser på leasingen som en slags forsikring, kan jeg forsikre deg om at dette er omtrent like lønnsomt som å spille på Casino. Huset vinner over tid, hvis ikke ville ikke huset tilbudt deg veddemålet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: breitling på fredag 24. januar 2014, klokken 08:48
Når jeg hører slike skrekkhistorier og beløp tenker jeg på Renault sin løsning med batterileie.

Renault sin batterileie er historie :-)

Etter 5 år hadde du uansett betalt inn det et nytt batteri koster nytt, selv etter at bilene nå har økt prisen med
ca. 50.000 for å inkludere batteriet.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nyzeroeier

Ny statusoppdatering på min døde Zero...

Bilen står fremdeles på verksted  :-[ og jeg kjører fremdeles leiebil en hvit Ion.

har snakket en del med merkeforhandler, og konklusjonen deres er følgende. Bilen som jeg har kjøpt, har stått ubrukt i Frankrike i ett halvt år, får den ble importert til Norge. De har visstnok ett krav til vedlikeholdslading av batteriet i.h.h.t. serviceintervaller, når bilen ikke blir brukt.. (finner ikke denne informasjonen noen steder, så aner ikke hvor de tar det fra). Citroen sier at så lenge ikke tidligere eier har overholdt dette, dekker heller ikke fabrikkgaranti batteripakken... Jeg har garanti fra min forhandler på batteripakke og bil, så uansett så har jeg ikke noe problem  8)
De diskuterer fremdeles seg imellom, om hvem som skal dekke skadene.
Saken kan få følgende utfall:
- Enten så blir bilen skrotet, og jeg får tilbud om en ny komplett bil fra Citroen direkte
- Batteripakken blir byttet av "min" forhandler, (da får jeg ny garanti på denne)
- Jeg får tilbud om en erstattningsbil fra forhandler, som da må være bedre enn den som er defekt..

Fått beskjed om at det sikkert tar en mnd til før saken har en løsning. Jeg bryr meg egentlig ikke, for km som ruller nå, er gratis for meg siden bilen tilhører forhandleren :)
;D
Black Citroèn C-zero 2011

svingen

bra med status opptatering,fint du deler det her med andre.
Lurer på hvordan man kan finne ut av det her,dvs om bilen har stått lenge uten og vært bruk.
Blir det her avdekket på service? er vel tvilsomt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Henta frå C-Zero manualen, side 83:

SitatBilen i ro over en lang periode
Når bilen din står i ro over en ubestemt
periode, foreta en fullstendig lading
av hovedbatteriet hver tredje måned
(i henhold til prosedyren for normal
lading).
Før du utfører denne ladingen,
kontroller at batteriet for tilbehør
hverken er frakoblet eller utladet. Hvis
dette er tilfellet, se "tilbehørsbatteri" for
tilkobling eller lading.

At lagring i halv år skal gjere at batteri tar skade høyres litt pussig ut? Om bilen er lagra med lite straum på hovedbatteri, så kan den interne utladning gjere at det blir eit for lågt nivå - som rapportert på Tesla Roadster? Om hovedbatteri var lada godt opp før lagring, så bør det ta lang tid før utlading kjem ned på eit nivå som kan skade batteriet.

Uansett: Ved og lade kvar 3. måned skal dette ikkje oppstå - i hht. manualen.

Ein tanke: Det er rapportert om ein oppdatering av programvaren for batteri styring. Mulig denne oppdatering skal ta hensyn til / gjere at enkelte typar batteri havari ikkje skal oppstå? Dvs, at bilen var lagra med eldre programvare, som i enkelte tilfeller førte til batteri feil?

Eller - produksjons feil på batteri, som førte til feil. Er rapportert om feil på andre og.

Godt og høyre at forhandler lar kunden fritt disponere annan bil med samme eigenskapar. Dermed lir ikkje kunden unødvendig tap.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nyzeroeier

Jaja, kanskje på tide med en liten oppdatering igjen?
Bilen står fremdeles på verkstedet, men nå tror de at de har funnet ut av problemet... Det er visstnok ikke batteripakken som er røket likevel, men en sensor som indikerer at det er lekkasje på batteripakken... De skal også skifte AC-motoren, for den trekker strøm fra startbatteriet når den står i ro.... Er veldig spent på om jeg får den tilbake snart, og om feilene har blitt borte. Min flaks fortiden tilsier at dette bare er midlertidig reparert (da de ikke kan fastslå grunnen til at bilen sluttet å gå fremover), og at problemet dukker opp igjen om kort tid...  :o skal vel egentlig ikke klage, for leiebilen som jeg har hatt, er nå kjørt 19000 km istedenfor 7000 km som var utgangspunktet når jeg fikk den :)
Black Citroèn C-zero 2011

nyzeroeier

Da var min tid som elbilist over for denne gang... Zeroen er kommet tilbake til forhandlerens hender, og jeg er tilbake som miljøversting... Nå er det bare å begynne å spare til å kjøpe seg en NY leaf!
Black Citroèn C-zero 2011

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

TB

Sitat fra: nyzeroeier på tirsdag 30. september 2014, klokken 15:20
Da var min tid som elbilist over for denne gang... Zeroen er kommet tilbake til forhandlerens hender, og jeg er tilbake som miljøversting... Nå er det bare å begynne å spare til å kjøpe seg en NY leaf!

Kjøpet av bilen vart heva / bilen kjøpt attende av forhandler slik eg forstår?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA