Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Red1963, lørdag 21. desember 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

knnygar

"Hurtigladestasjon" på 7,5 kW?
Lade batteriet til 20-80% på 20 minutt?

Var litt motstridande opplysningar i denne artikkelen :-(
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

FrodR

Sitat fra: knnygar på lørdag 21. desember 2013, klokken 12:04
"Hurtigladestasjon" på 7,5 kW?
Lade batteriet til 20-80% på 20 minutt?

Var litt motstridande opplysningar i denne artikkelen :-(

Jeg vet ikke noen verdens ting om strøm, men stusset på dette jeg også. Ser heller ikke ut som den typiske hurtigladestasjon?
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

svingen

Sitat fra: FrodR på lørdag 21. desember 2013, klokken 00:25
Jeg bor på Dokka, og leste denne artikkelen i OA i dag. Skal sjekke litt rundt, ikke mye jobb å banke på noen dører
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

FrodR

Sitat fra: svingen på lørdag 21. desember 2013, klokken 14:23
Sitat fra: FrodR på lørdag 21. desember 2013, klokken 00:25
Jeg bor på Dokka, og leste denne artikkelen i OA i dag. Skal sjekke litt rundt, ikke mye jobb å banke på noen dører
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

erikf

Sitat fra: Arnt Helge på onsdag 18. desember 2013, klokken 08:47
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:27Leon:
Ved pris per minutt så vil prisen på mengde strøm du kjøper varier sterkt ift. hvilke ladekapasitet du har, ergo har jeg ikke sansen for den løsningen.

Jeg er enig i at det kan bli et problem ift. de som misbruker ladeplasser på travle parkeringsplasser og parkeringshus. Derfor kan det gjøres enkelt.

Så lenge bilen lader betaler man drivstoffpris ift. mengde man fyller men så fort den er ferdig med å lade sendes det en SMS til eier og deretter går det på en høyere minuttbasert pris (såkalt "egoistpris") inntil eieren flytter bilen. Kobler man fra laderen uten å flytte bilen er det samme prosedyrer som i dag. Når det gjelder å håndheve sanksjoner som makstid etc. så har allerede Fortum kriterier som følges opp med sanskjoner.
Jeg er enig med Leon her, utdyper grunnlaget for min mening under.

I tilfeller med DC hurtiglader (50kW) er det ikke drivstoffet, men tiden du beslaglegger laderen som er viktig.
Kostnadsmessig har ladeplassen med sin investeringskostnad og effektavgift større verdi for eier/driftsansvarlig enn noen kroner i forbrukt strøm. Ved bruk av hurtiglading, er prisen for strømmen du lader batteriene med mindre viktig enn tilgjengelig lademulighet for flere elbilister.

Jeg mener også at det at prisen per kWh varierer er helt ok fordi den stiger når etterspørsel etter lading er størst. Når batteriene nærmer seg 80% kapasitet er det helt riktig at kWh prisen stiger, slik at man dermed presser på for at den som bruker laderen ikke opptar den lengst mulig ved lav utnyttelse av tilgjengelig kapasitet på laderen. På vinteren vil du måtte betale høyere kWh-pris også i den mest effektive (0-80%) delen av ladingen, men her er det ennå viktigere at man kun lader det man har behov for, og slipper til nestemann. Køene på ladestasjoner vil jo være økende om vinteren, og da er det ikke ønskelig at alle skal ha 20% ekstra å gå på for sikkerhets skyld. De fleste får etterhvert god erfaring med hva som reelt behov.

Dermed oppfyller en ren minuttpris på bruk av laderen ønsket om mest mulig effektiv bruk, og at flest mulig elbiler får tilgang til ladenettverket. At minuttpris går så lenge bilen er tilkoblet virker som en grei løsning, men dog gjerne med en passe høy makspris som skal unngå at du må selge huset fordi bilen av en eller annen grunn ble stående over natten.
Minuttpris blir feil etter min mening, fordi det utydelig-/usynliggjør hva du egentlig betaler for. Vi trenger noe tydelig å forholde oss til som kjøpere. Hva en lader leverer per minutt er avhengig av mange fakturer, blant annet hvordan leverandøren har stilt inn hurtigladeren.
Betaling pr kwt levert er tingen, denne prisen kan eventuelt øke etter hvert som hurtigladeren ikke kan levere strøm særlig hurtig, etter hvert som batteriet blir fullt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 11:34
Sitat fra: glennha på fredag 20. desember 2013, klokken 10:22
Ikke minst rundt dette med at det ikke skal være abonnementsløsninger på laderne som får etableringsstøtte fra Transnova. Slik jeg ser det så strider vel da både Ishavsveien og Fortum mot disse betingelsen? Andre aktører som må rydde opp i dette?

Det er da ikke forbud mot abonnementsløsninger, så lenge de ikke er eneste mulighet. Fortum tilbyr SMS og er derfor klart innenfor kravene etter min mening.

Sitat
Når det gjelder at mange ikke har mulighet til å betale via mobil så er det greit så lenge man har et alternativ, men hvis jeg ikke kan betale med et alternativ uten å forhåndsbetale for klippekort eller ha et abonnement så er det ikke godt nok i mine øyne.

På en annen side er det vel ikke så vanlig at man bare har firmabetalt mobil i familien? Om jeg hadde hatt det kunne jeg bare bedt kona om å sende SMS fra sin mobil. Evt. slengt en gammel mobil med kontantkort i hanskerommet kun for slik bruk. Det er mange muligheter rundt dette.
Dette her er søkt argumentasjon, jkirkebo. Nei, jeg ringer ikke hjem og ber kona slå på lading for meg. Alvorlig talt. Folk bør ikke trenge å ha en mobiltelefon i det hele tatt for å hurtiglade. Bankkort som minstekrav, jeg nekter å tro at dette er så dyrt som de vil ha det til. Det lukter egentlig mest av argumentasjon for å få pushe abonnementsordninger. Sms, betaling med app, egne abonnementskort, helt topp det som mulighet i tillegg. Favoriser gjerne, men med max 10-20 prosent rabatt.
Jeg synes hurtiglading er en viktig sak som fortjener at vi tar alvorlig. Folk skal kunne transportere seg, det skal være driftssikkert, ha en backupløsning og alle skal kunne betale (menneskelige priser) på sparket på en enkel måte.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Balrog

At det skal være så dyrt med en kortterminal er bare sprøyt. Jeg har installert og tatt i mot alle fakturaer for kortterminaler der jeg jobba før og det er IKKE noen stor investering og det koster IKKE mye penger i drift.

Synd at både Transnova og Elbilforeningen ikke sjekker denne løgnen som spres.

Når det settes opp et regnestykke for ishavsveien på at ladestasjonen koster 4-800.000 uten støtta fra Transnova på ca 200.000 for å illustrere at strømkostnadene er marginale og derfor må det koste 1000 kr for å få tilgang til laderen.

Det betyr i såfall at hele laderen er nedbetalt ved solgte 200-600 slike klippekort eller abonnementskort.

Jeg klarer virkelig ikke med min beste vilje å se noe som skal forsvare en slik prispolitikk. Men en ladepris på kr 50 som bør være langt mer enn mye nok vil en slik lader være nedbetalt på 4000-12000 hurtigladinger. Med 10 (som er svært lite) hurtigladinger per dag er dette unnagjort på 1-3 år uten å ta høyde for strømkostnaden som ikke utgjør mer enn ca 5 kr per hurtiglading i snitt.

Talleksemplene imponerer meg ikke. Hadde jeg hatt tilgang på finansiering skulle jeg gjerne satt igang et konkurrerende ladenettverk i morgen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

FrodR

Har ikke fått tilbakemelding fra ordfører, hun har sikkert juleferie
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Leaftekna2018

Sitat fra: FrodR på onsdag 01. januar 2014, klokken 23:33
Har ikke fått tilbakemelding fra ordfører, hun har sikkert juleferie
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

svingen

#116
hehe,er vel bare og prøve det :)

har selv slik justerbar 6,10,16a men er bare og prøve og lade på 10a eller 16a? hvis du har det Frode :)
er vel slik med sikring inne i?
mulig det er slik "rele" eller hva man kaller det får og begrense til 5a? litt info om det her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8866.msg117766.html#msg117766

skal jeg lade på dokka har jeg veldig lyst på 16a ;)

har ikke snublet over noen blå industri kontakter? dem er nesten overalt :) (og jeg har overgang) :)

har sendt mail til VOKKS får se hva dem sier :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

FrodR

Jada, dette kan testes - har justerbar kladd jeg også, og sikring i boksen er korrekt
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

svingen

ja det går nok bra,skal ta en tur til sommeren når det er varmer i været og laderen på Gran er opperativ,er vel ikke så mange som sier nei når man kommer med 2 barn og spør om og få lov til og få par kw får og komme frem til hytta ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

FrodR

Sitat fra: svingen på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:49
ja det går nok bra,skal ta en tur til sommeren når det er varmer i været og laderen på Gran er opperativ,er vel ikke så mange som sier nei når man kommer med 2 barn og spør om og få lov til og få par kw får og komme frem til hytta ;)
Nei det tror jeg nok går bra, ellers kan du selvfølgelig få 16A påfyll hjemme hos meg da, 2 min opp fra sentrum bare det!
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA