Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Red1963, lørdag 21. desember 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:45
Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:39
I følge tidligere info, se hurtigladekartet, skal både Gran og Hønefoss være antatt klare april 2014. Så får vi vente og se om de nye eierne klarer å gjennomføre det.

Jeg håper det er Grønn Kontakt som tar over. Klippekortet på 500 kroner for 10 ladinger passer meg perfekt for Type 2 lading på 22kW. Normalt vil jeg bli stående en times tid, maks 1.5, og da blir ikke prisen så gal.


Da får vi håpe vi ikke får en Tesla med ChaDemo-adapter foran oss i køen, og som skal stå i to timer for å få mest mulig valuta for femtilappen...  :-[
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

#91
Ha med seg "Lars Monsen" backpack for elbil i bagasjen?

Hmm nå vet jeg hvor jeg kan legge den enorme dunparkaen jeg kjøpte i fjor som kun brukes på de kaldeste dagene jeg må være lenge ute. Fast plass i bagasjen på elbilen. Rett og slett plassere en bag med ullpledd, ekstra varm lue, vanter, sko osv. i bagasjen.

Se om man finner et etui med innebygget varmepakke til ipad mini og ha i handskerommet for de virkelig lange ventedagene.

jkirkebo

Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:07
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:45
Jeg håper det er Grønn Kontakt som tar over. Klippekortet på 500 kroner for 10 ladinger passer meg perfekt for Type 2 lading på 22kW. Normalt vil jeg bli stående en times tid, maks 1.5, og da blir ikke prisen så gal.

Da får vi håpe vi ikke får en Tesla med ChaDemo-adapter foran oss i køen, og som skal stå i to timer for å få mest mulig valuta for femtilappen...  :-[

CHAdeMO-lading til den prisen må de gjerne begrense til 30 min. for min del. Det er vel ikke akkurat god kutyme å forlate en bil på hurtiglader i lengre tid så for min del er det nok Type 2 kontakten som er mest relevant å bruke. Ikke gidder jeg å betale mange tusen for en CHAdeMO-adapter heller. CCS-adapter til en tusenlapp eller maks to er i så fall mer aktuelt.

I Lillestrøm har de løst dette ved å sette maks parkeringstid foran hurtigladeren til 30 minutter. Vil du lade mer og andre venter må du stille deg bak i køen igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:45
Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:39
I følge tidligere info, se hurtigladekartet, skal både Gran og Hønefoss være antatt klare april 2014. Så får vi vente og se om de nye eierne klarer å gjennomføre det.

Jeg håper det er Grønn Kontakt som tar over. Klippekortet på 500 kroner for 10 ladinger passer meg perfekt for Type 2 lading på 22kW. Normalt vil jeg bli stående en times tid, maks 1.5, og da blir ikke prisen så gal.

Om de er Fortum håper jeg de skjønner at 2.50 pr. minutt er alt for dyrt for Type 2 AC lading.

Og så vil jeg ha en slik stasjon i Dokka også, takk på forhånd til de nye eierne ;)

Dette nevnes også i intervjuet jeg refererte til tidligere:

Hva vil i så fall prisen bli?
- Prisen for semihurtig AC-lading vil bli lavere enn de kr 2,50 pr minutt som vi i dag tar for hurtiglading. Investeringskostnaden er forsvinnende liten sammenligna med DC hurtiglading – og ladinga går saktere. Vi kan ikke sette prisen så høyt at ingen vil bruke tjenesten. Tross alt konkurrerer vi med stikkontakten elbilisten har hjemme.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat

  • Du kan betale ved å bruke SMS, kr 2,50 pr minutt ut året og kr 3 fra neste år.
  • Du kan få Fortums ladebrikke gratis tilsendt. Ved bruk av den koster det kr 2,50 pr minutt også neste år, og du får all bruk på en efaktura månedlig.

Det droppet nettopp inn en sms fra Fortum som sier "Ditt forhåndsbetalte abonnement for hurtiglading i 2013 vil snart gå ut." Fikk nemlig gratis hurtiglading hos Fortum ut året da jeg kjøpte bilen for to måneder siden. Videre at jeg kan fortsette å bruke ladebrikken, og godtar da vilkårene, som ser ut til å være de som allerede er kjent, med månedlig faktura osv.

I tillegg sier de at "Fra andre halvår 2014 planlegger vi en abonnementskostnad på kr 10 per måned".
Ingen stor avgift akkurat, med 120 kr i året, men ganske irriterende for brukere som bruker brikken sjelden. Skal de da få en giro på 10 kr hver måned de ikke har ladet? Ikke alle som liker avtalegiro...

Nei, håper Fortum revurderer denne månedlige avgiften. Tror irritasjonen dette skaper langt overstiger det lille Fortum eventuelt "tjener" på dette. Skriver "tjener", for jeg tror heller de kanskje taper ved at de mister "goodwill", og at brukere slutter å bruke brikken - ref diskusjonen i denne tråden. Da blir eneste alternativ fra Fortum uten faste avgifter, som er prinsipielt viktig for mange, betaling via SMS, og det passer ikke for alle.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

kjbu

Sitat fra: Leon på torsdag 19. desember 2013, klokken 17:44
I tillegg sier de at "Fra andre halvår 2014 planlegger vi en abonnementskostnad på kr 10 per måned".
Ingen stor avgift akkurat, med 120 kr i året, men ganske irriterende for brukere som bruker brikken sjelden. Skal de da få en giro på 10 kr hver måned de ikke har ladet? Ikke alle som liker avtalegiro...

Hurtigladebransjen preges av monopolvirksomhet. Hvem hadde hatt Statoil bensinkort hvis de tok 10kr i gebyr hver måned, mens de andre var gratis.....
Bransjen kan diktere sine egne priser uten at vi forbrukere har noe valg, konkurranse er totalt fraværende.

Det blir bensinbil på meg ved langtur fremover, dessverre.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kvikken

#96
Jeg har fått et svar fra Transnova og siden dette er offentlig opplysning og jeg har fjernet personlig informasjon legger jeg det ut her til medlemmene.  Rent bortsett fra at jeg ikke nevnte venting som en utfordring eller problem i min mail så virker svaret godt opplysende.

Ikke minst rundt dette med at det ikke skal være abonnementsløsninger på laderne som får etableringsstøtte fra Transnova. Slik jeg ser det så strider vel da både Ishavsveien og Fortum mot disse betingelsen? Andre aktører som må rydde opp i dette?

Når det gjelder saken med at kortløsning og korttransaksjoner skal være mye dyrere for leverandørene enn SMS+RFID+Avtalegiro+eFaktura så vil jeg se faktisk presentert på dette før jeg tar stilling til det. I mitt arbeid jobber vi med systemer (ikke for offentlig publikum) som støtter betalingsløsninger via internett, sms, efaktura osv. og vi vet meget godt at disse løsningen er langt fra gratis. Jeg har litt vanskelig for å se at en kortterminal skal være så mye dyrere men avventer den til noen kan presentere faktiske tall.

Når det gjelder at mange ikke har mulighet til å betale via mobil så er det greit så lenge man har et alternativ, men hvis jeg ikke kan betale med et alternativ uten å forhåndsbetale for klippekort eller ha et abonnement så er det ikke godt nok i mine øyne.

Dette dreier seg enkelt og greit om å fylle drivstoff samt med en prismodell som ikke diskriminerer og akkurat så enkelt bør det være for brukerne.


SitatHei!

Det er fint å høre at du ønsker å anvende elbil mest mulig for å dekke ditt bilbehov. Samtidig peker du på utfordringer både med tilgang til ladere, ladetid og kostnader for lading.

Transnova har satt som betingelse at de som får støtte for å etablere hurtigladere, skal ha en ordning slik at man ikke behøver å være abonnent for å kunne lade. Dvs. at enkeltlading skal være mulig å kjøpe. Utfordringen ved en slik løsning er høye transaksjonskostnader og bankkort kommer i denne sammenhengen dårlig ut. At operatørene har havnet på sms, kommer i hovedsak av at det er relativt enkelt å etablere og har lave kostnader. Transnova anser dette som tilfredsstillende for å oppfylle vårt krav om å kunne kjøpe enkeltlading uten å være abonnent. Samtidig ser vi utfordringen du nevner for de som har bedriftsabonnement for mobil. Generelt har Transnova ikke gitt mye føringer for hvilken forretningsmodell operatørene skal velge ut over å kreve at de etablerer en betalingsløsning. Avregningen er mer basert på å ta betalt for en tjeneste og ikke levert antall kW.

Utfordringen for operatørene som etablerer hurtigladetilbud er å sikre en inntektsstrøm som forsvarer kostnadene. Den absolutt minste kostnaden er levert effekt til ladekunden. I tillegg skal operatørene også få dekket sine investeringskostnader ved å etablere en lader og disse kan være i størrelsesorden 400 000 – 800 000 kroner, avhengig av tilgang til trafo med nok effekt, hvor mye kabel som skal graves med mer. Dessuten er det ikke uvanlig at det må betales en effektavgift på 30 000 – 40 000 kroner pr. år fordi slike stasjoner trekker høy effekt som er bestemmende for nivået på effektavgiften. Transnova støtter hurtigladestasjoner med 200 000 – 250 000 kroner.

Du nevner venting ved lading som en utfordring når det gjelder bruk av elbil. Her kan jeg si at dette hovedsakelig er teknologisk betinget og styres av begrensninger knyttet til batterier og deres evne til å ta lading under forskjellige temperaturforhold. En dobling av ladetiden er vanlig ved lave nok temperaturer.

Dersom det er av interesse, legger jeg ved kopi av de to siste utlysningene Transnova har hatt for å gi støtte til bygging av hurtigladere. Avslutningsvis kan jeg nevne at det vil bli etablert mange nye ladere fram mot sommeren. Årsaken er at både vi og operatørene har vært avventende for å kunne etablere ladere som tilbyr alle de vanlige ladestandardene. Nå er leverandørene klare til å levere utstyret som trengs, og vi forventer etableringer fortløpende på bakgrunn av tilsagn vi har gitt.

Ønsker deg ei god jul!

jkirkebo

Sitat fra: glennha på fredag 20. desember 2013, klokken 10:22
Ikke minst rundt dette med at det ikke skal være abonnementsløsninger på laderne som får etableringsstøtte fra Transnova. Slik jeg ser det så strider vel da både Ishavsveien og Fortum mot disse betingelsen? Andre aktører som må rydde opp i dette?

Det er da ikke forbud mot abonnementsløsninger, så lenge de ikke er eneste mulighet. Fortum tilbyr SMS og er derfor klart innenfor kravene etter min mening.

Sitat
Når det gjelder at mange ikke har mulighet til å betale via mobil så er det greit så lenge man har et alternativ, men hvis jeg ikke kan betale med et alternativ uten å forhåndsbetale for klippekort eller ha et abonnement så er det ikke godt nok i mine øyne.

På en annen side er det vel ikke så vanlig at man bare har firmabetalt mobil i familien? Om jeg hadde hatt det kunne jeg bare bedt kona om å sende SMS fra sin mobil. Evt. slengt en gammel mobil med kontantkort i hanskerommet kun for slik bruk. Det er mange muligheter rundt dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Korttransaksjoner og kortleser er dyrere. En leser for kredittkort/bankkort har fast leiepris og provisjon. RFID/abonnement har ikke dette. Fortums SMS løsning er bra fordi det gir mulighet til å lade selv om man har glemt kortet eller ikke har abonnement. Jobbtelefon eller ei gir det i alle fall en mulighet til å lade, fremfor å være strandet med 10 A lading bak nærmeste bygg.

Fordi det offentlige bare gir støtte til en liten del av investeringen må markedet finne seg selv på dette punktet. Det må være salg, overtagelser, nyetableringer og krangler før man finner den rette måten å gjøre det på. Det beste vi som forbrukere kan gjøre er å si klart og tydelig i fra.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

OddB

Sitat fra: ElRey på fredag 20. desember 2013, klokken 13:16
Korttransaksjoner og kortleser er dyrere. En leser for kredittkort/bankkort har fast leiepris og provisjon. RFID/abonnement har ikke dette. Fortums SMS løsning er bra fordi det gir mulighet til å lade selv om man har glemt kortet eller ikke har abonnement. Jobbtelefon eller ei gir det i alle fall en mulighet til å lade, fremfor å være strandet med 10 A lading bak nærmeste bygg.

Fordi det offentlige bare gir støtte til en liten del av investeringen må markedet finne seg selv på dette punktet. Det må være salg, overtagelser, nyetableringer og krangler før man finner den rette måten å gjøre det på. Det beste vi som forbrukere kan gjøre er å si klart og tydelig i fra.
Nå begynner elbilverdenen å vokse fort. Slike arkaiske løsninger har nok entusiastene funnet seg i til nå, men det siste året har antallet elbiler doblet seg, og den trenden kommer nok til å fortsette. Da forventer folk som bytter ut bensinbilen sin å kunne fylle elbilen sin like enkelt som bensinbilen.
At aktørene ikke har voldsom inntjening på ladestasjonene enda er jo helt forventet men det vil jo endre seg etterhvert som antallet elbiler øker.
Hittil har de kunnet satse på faste kunder som pendler en viss strekning og dermen kan "fanges" i et abonnement. Dette endrer seg fort, og har de ikke fornuftige betalingsløsninger for oss som kanskje bare ønsker EN lading pr år vil de falle igjennom !
Hvor stor er den merutgiften med kortterminaler i kr og øre?  Hvorfor er det mulig at til og med brusautomater er utstyrt  med kortterminal ?
En klar og entydelig prisstruktur og mulighet for betaling med kort vil jeg si burde være minstekravet for å motta støtte fra Transnova. Jeg har IKKE tenkt å ha et ekstra telefonabonnement for betaling av lading (har jobbtelefon) og jeg har IKKE tenkt å ha lomma full av forskjellige RFIDkort, da velger jeg heller 10A kontakten !  Du har rett i at det er vi forbrukere som styrer hordan utviklingen skal bli, og da er det viktig at vi sier klart og tydelig fra tidlig, istedet for å finne oss i tullete løsninger.

At Norge har verdens beste elbilinsentiver og verdens dårligste plan for utbygging av infrastrukturen rundt er helt uforståelig ! Den årlige statsstøtten gjennom Transnova tilsvarer det Statoil tjener inn i løpet av 10-15 minutter.
6 millioner er en latterlig sum.
Nå er det snart 20 000 elbiler i Norge og det vil mest sannsynlig dobles i løpet av neste år. Fortsetter det på denne måten vil folk la være å velge elbiler pga få ladesteder og skyhøye priser. Du skal være en stor idealist for å dra på langtur med elbil og måtte betale mer for strømmen enn du ville ha gjort for bensin !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kjell Leaf

Sitat fra: ElRey på fredag 20. desember 2013, klokken 13:16
Korttransaksjoner og kortleser er dyrere. En leser for kredittkort/bankkort har fast leiepris og provisjon. RFID/abonnement har ikke dette. Fortums SMS løsning er bra fordi det gir mulighet til å lade selv om man har glemt kortet eller ikke har abonnement. Jobbtelefon eller ei gir det i alle fall en mulighet til å lade, fremfor å være strandet med 10 A lading bak nærmeste bygg.

Fordi det offentlige bare gir støtte til en liten del av investeringen må markedet finne seg selv på dette punktet. Det må være salg, overtagelser, nyetableringer og krangler før man finner den rette måten å gjøre det på. Det beste vi som forbrukere kan gjøre er å si klart og tydelig i fra.
Fortums SMS løsning er bra fordi det gir mulighet til å lade selv om man har glemt kortet eller ikke har abonnement. Jobbtelefon eller ei gir det i alle fall en mulighet til å lade, fremfor å være strandet med 10 A lading bak nærmeste bygg.
Jeg for min del glemmer oftere mobilen hjemme enn bankkortet ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

svingen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:45
Sitat fra: Leon på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:39
I følge tidligere info, se hurtigladekartet, skal både Gran og Hønefoss være antatt klare april 2014. Så får vi vente og se om de nye eierne klarer å gjennomføre det.

Jeg håper det er Grønn Kontakt som tar over. Klippekortet på 500 kroner for 10 ladinger passer meg perfekt for Type 2 lading på 22kW. Normalt vil jeg bli stående en times tid, maks 1.5, og da blir ikke prisen så gal.

Om de er Fortum håper jeg de skjønner at 2.50 pr. minutt er alt for dyrt for Type 2 AC lading.

Og så vil jeg ha en slik stasjon i Dokka også, takk på forhånd til de nye eierne ;)


har jobbet en del med og få opp ladepunkter i dokka,det er pga hvis jeg kjører fra oslo og lader på gjøvik (hurtiglader 20 min til 80%) ville det vært kjekt og ha en lader på dokka som jeg kunne ladet på mens jeg handlet matvarer osv,ville da fått 16% på 1 times tid (har hytte på fagernes har kun en liten ION)

starta og spøre rundt får 1 år siden,ble da sakt att ordførern hadde gitt beskjed videre VOKKS  som skulle sette den opp,har purret en del og siste beskjeden jeg fikk får 1 mnd siden var att det var satt av midler til neste år budsjekett så burde komme på plass da,sendt mail til diverse butikker i omerådet men ikke spesielt bra svar og få der,får og si det forsiktig....

Siden du bor der kan du ikke ta en tur ned til kommunehuset og gå og spøre litt rundt? tror det må fysisk oppmøte til får og gå gjort noe der,tror og det er manglende komptanse vedrørende ladpunkter,er det 400v i omerådet? burde jo ikke kostet stort og få opp en 22kw og et par 7kw (til andre biler enn tessla) Lykke til! :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cforoe

Her er siste nytt om lading i Hov og Dokka. Vedlagte bilde er fra Oppland Arbeiderblad 20.12.2013 som omtaler ladepunkter på de nevnte stedene.


jkirkebo

#103
Sitat fra: svingen på fredag 20. desember 2013, klokken 21:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:45
Og så vil jeg ha en slik stasjon i Dokka også, takk på forhånd til de nye eierne ;)
Siden du bor der kan du ikke ta en tur ned til kommunehuset og gå og spøre litt rundt? tror det må fysisk oppmøte til får og gå gjort noe der,tror og det er manglende komptanse vedrørende ladpunkter,er det 400v i omerådet? burde jo ikke kostet stort og få opp en 22kw og et par 7kw (til andre biler enn tessla) Lykke til! :)

Hehe, nei jeg bor i Fredrikstad. Hytta ligger dog nord for Dokka. Jeg har også sendt en del mail, men ikke fått noen spesielt konkret respons.

VOKKS er dessverre også veldig passive i forhold til f.eks Eidsiva og Hadeland Energi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FrodR

Jeg bor på Dokka, og leste denne artikkelen i OA i dag. Skal sjekke litt rundt, ikke mye jobb å banke på noen dører
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA