Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Red1963, lørdag 21. desember 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

Kvikken

#60
Hvorfor skal de lage så mange merkelige løsninger når folk vil ha kortbetaling? Er det fordi man ønsker å støtte visse underleverandører? Har det vært gjort markedsundersøkelser ift. hvilke løsninger man bør velge?

Leon:
Jeg har ikke missforstått men det er mulig Fortum ikke har oppdatert sidene sine eller bare skriver veldig tvetydig. De tingene jeg har uthevet her antyder for meg som sluttbruker at det er mulig det blir et betalabbonement og at man ikke har besluttet noe her for 2014/15.
SitatBestill Charge & Drive ladekort (RFID)
Med ladekort fra Fortum betaler du bare for den hurtigladingen som du faktisk trenger, enkelt og greit.

Priser for hurtiglading
Ladingen koster kr 2,50 pr minutt
Ingen månedsavgift i 2013
Månedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Vilkår for laderabonnement hos Fortum Markets AS

I tillegg har man dette punktet her:
SitatMånedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Dette er vel heller ikke gratis som løsning og er noe vi sluttbrukere må betale ekstra for. Det jeg er interessert i å vite er hvorfor de ikke velger kortløsninger som er en standard løsning de aller fleste har et forhold til.

At Fortum er blant de bedre er jeg helt enig i, men det betyr ikke at folk ikke vil ha kortløsning. Gi folk muligheten til å betale med kort og deretter kan du pøse på med RFID brikker (som neppe er mer miljøvennlige enn kort), SMS betaling og div. slik at man har et reellt valg. Minstekravet bør være kortbetaling. Deretter får man se på prismodellen.

Leon

#61
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:11
Leon:
Jeg har ikke missforstått men det er mulig Fortum ikke har oppdatert sidene sine eller bare skriver veldig tvetydig. De tingene jeg har uthevet her antyder for meg som sluttbruker at det er mulig det blir et betalabbonement og at man ikke har besluttet noe her for 2014/15.
SitatBestill Charge & Drive ladekort (RFID)
Med ladekort fra Fortum betaler du bare for den hurtigladingen som du faktisk trenger, enkelt og greit.

Priser for hurtiglading
Ladingen koster kr 2,50 pr minutt
Ingen månedsavgift i 2013
Månedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Vilkår for laderabonnement hos Fortum Markets AS

I tillegg har man dette punktet her:
SitatMånedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Henviser til hva Jan Haugen Ihle, lederen for norske Charge & Drive i Fortum, sier om dette 22.august i år i interview med elbil.no:

Ja, fordi ladekortet skal dere ha betalt for?
- Vi har skrevet «Ingen månedsavgift i 2013». Det betyr ikke at det i 2014 må bli en fast sum å betale pr måned. Nå forsøker vi ut ulike løsninger, så ser vi hva vi ender med etter hvert. I alle fall skal vi lage gode pakker, kombinasjoner av betaling eller ikke pr måned, og hva du betaler pr minutt for å lade.

Det slår oss at det ikke bare er elbilisten som har fordeler med ladekort, men også Fortum. Lavere transaksjonskostnad og tettere kundetilknytning. Hvorfor ikke la det være gratis?
- Det er et poeng. Vi lover å vurdere dette nøye og velge hva som fungerer best i markedet. Det er hva vi forsøker nå om dagen med å tilby betaling pr minutt framfor stykkpris pr lading. Vi ser at vi får flere kunder og høyere omsetning, og vi ser at hver elbilist betaler mindre pr lading. Kjempebra for både oss og kundene.

Ref: http://www.elbil.no/ladestasjoner/1065-norges-storste-semihurtigladestasjon-for-elbil

Sier heller ikke nei til mulighet for bruk av kortløsninger, men dette er ikke så farlig for min del så lenge jeg kan bruke en brikke som ikke har noen faste kostnader. Dette er i så fall lignende løsning som de fleste av bomselskapene bruker. Her har du vel heller ikke mulighet for å betale med kort... :)

Ulempen er at Fortums rfid så langt bare kan brukes på Fortums ladere. Hadde vært fint om det hadde vært et samarbeid her, slik som også noen bomselskaper gjør.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

#62
Å sammenligne autopass med fylling av drivstoff blir litt søkt, der får man heller sammenligne ladestasjoner med ubemannede bensinstasjoner hvor kortbetaling er mest praktisk ift. bruken. Det sier seg selv at en automatisk bomstasjon ikke ville fungert med en slik ordning.

Når det gjelder dette punktet:
"Det er hva vi forsøker nå om dagen med å tilby betaling pr minutt framfor stykkpris pr lading."
Hvorfor er ikke betaling per mengde strøm inkludert? Det er jo den mest naturlige formen for betaling på både strøm, bensin, disel osv. I dagens husholdninger betaler vi allerede for mengde og ikke for tiden vi er tilkoplet strømnettet.

Hvis de er opptatt av å prøve ut forskjellige løsninger og gjøre kundene fornøyde så forstår jeg ikke hvorfor noe så opplagt som kortbetaling og betaling per kWh ikke var det første man forsøkte. Ellers tror jeg ikke den økte bruken kommer av at mange er fornøyd med dagens løsning men rett og slett fordi mengden elbiler eksploderer og folk har ikke så mange valg når de først må hurtiglade.

Thomas Parsli

#63
Jeg sendte mail til Transnova i går og fikk et svar som jeg tolket dit hen at løsningen til Ishavsveien ikke var tilstrekkelig ihht. betingelsene.

Det er ikke klart for meg hvilke program Ishavsveien har fått støtte fra, men flere har teksten:

Betaling for lading skal være mulig uten å være avhengig av abonnementsløsninger tilknyttet en bestemt leverandører.

Jeg har spurt konkret om Ishavsveien tilfredsstiller krav om betaling. Venter på svar, men tipper de plutselig fikk en del å sjekke...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leon

#64
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:06
Å sammenligne autopass med fylling av drivstoff blir litt søkt, der får man heller sammenligne ladestasjoner med ubemannede bensinstasjoner hvor kortbetaling er mest praktisk ift. bruken. Det sier seg selv at en automatisk bomstasjon ikke ville fungert med en slik ordning.
Så du ikke min "... :)" ?
SitatNår det gjelder dette punktet:
"Det er hva vi forsøker nå om dagen med å tilby betaling pr minutt framfor stykkpris pr lading."
Hvorfor er ikke betaling per mengde strøm inkludert? Det er jo den mest naturlige formen for betaling på både strøm, bensin, disel osv. I dagens husholdninger betaler vi allerede for mengde og ikke for tiden vi er tilkoplet strømnettet.
Håper du sier det samme den dagen du sitter og venter på ladestasjonen, mens han forran deg i køen skal bruke en ekstra halvtime på å toppe batteriet sitt fra 90 til 100%. Han har i tillegg blitt lei av å vente i bilen, og sitter på McDonalds med sin tredje hamburger og dagens VG, med låst ladekabel til bilen, og er ikke tilbake ved bilen igjen før en god stund etter at ladingen er ferdig :).
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

#65
Leon:
Som jeg har skrevet tidligere (og som flere andre nevner) så har jeg ingenting i mot at det er makstid på ladestasjonen av hensyn til andre. Men likevel skal man ikke betale for mer enn man fyller, så den bommer du med.

For å oppsummere så det ikke er uklart:
1. Kortbetaling
2. Mengdepris
3. Makstid av hensyn til andre.

Leon

Ingen av oss bommer, vi har bare forskjellig mening - det er lov! :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

#67
Enig i den, det blir jo fort engasjement. Man må se på debattene som en type "thinktank".

jkirkebo

Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:11
I tillegg har man dette punktet her:
SitatMånedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Dette er vel heller ikke gratis som løsning og er noe vi sluttbrukere må betale ekstra for.

Hvordan betaler vi ekstra for dette? Det står jo _gebyrfri_ betaling?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

#69
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:39
Leon:
Som jeg har skrevet tidligere (og som flere andre nevner) så har jeg ingenting i mot at det er makstid på ladestasjonen av hensyn til andre. Men likevel skal man ikke betale for mer enn man fyller, så den bommer du med.

For å oppsummere så det ikke er uklart:
1. Kortbetaling
2. Mengdepris
3. Makstid av hensyn til andre.

Og jeg stemmer for følgende:

Betalingsløsning: Kombinert kortautomat og id-leser (ala Eidsiva).

Eidsiva laderne rundt Mjøsa har dette. Eidsiva ar pt ikke eget idkort, men kan lese idkort fra Grønn Kontakt og Ishavsveien. Hvorfor ikke fra Fortum? Litt merkelig oppførsel med klippekort fra Grønn Kontakt, men det er en annen historie, og det endte til min fordel...
Fordelen med idkort er at her kan du lettere tilby en blandet prising, med mulighet for fastpris og lavere ladepris for storforbrukere. Dette blir litt som telefonabbonementene, men forhåpentligvis ikke like kaotisk...
En sms-løsning er også et supplement, men er etter min mening en dårligere løsning enn kort siden det ikke alltid er ønskelig å få det på telefonregningen.

Betalingsenhet: Her vil jeg ha en pris per minutt du okkuperer ladestasjonen (ala Fortum). Varierende pris avhengig av type lader (rask/tregere).
Dette for å begrense kø ved lange ladetider. Er heller ikke tilhenger av at du må betale for en tidsperiode, for eksempel 15 min eller en halvtime. Det er upraktisk.

Makstid er vel og bra, men fungerer dessverre kun som en henstilling siden det ikke finnes sanksjonsmuligheter. Ved pris per minutt, gjerne så lenge laderen er tilkoplet, og gjerne også etter at bilen er ferdig ladet, vil man unngå egoister som bruker hurtigladeren som gratis parkeringsplass, med hurtiglader låst til bilen. De finnes garantert, selv også blant elbilister! Kan eventuelt sette en makspris, for eksempel 500 kr etter 167 minutter a 3 kr. Det er fremdeles ikke stort mer enn du må betale for en halv tank bensin...

Tilgjengelighet (og her er vi tilbake til utgangspunktet for denne tråden...) Det må være mulighet for tilfeldig lading, enten via kort eller sms, og denne må være "rimelig" priset. Kan akseptere at man betaler noe mer for dette, for eksempel 3 kr per minutt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

#70
Leon:
Ved pris per minutt så vil prisen på mengde strøm du kjøper varier sterkt ift. hvilke ladekapasitet du har, ergo har jeg ikke sansen for den løsningen.

Jeg er enig i at det kan bli et problem ift. de som misbruker ladeplasser på travle parkeringsplasser og parkeringshus. Derfor kan det gjøres enkelt.

Så lenge bilen lader betaler man drivstoffpris ift. mengde man fyller men så fort den er ferdig med å lade sendes det en SMS til eier og deretter går det på en høyere minuttbasert pris (såkalt "egoistpris") inntil eieren flytter bilen. Kobler man fra laderen uten å flytte bilen er det samme prosedyrer som i dag. Når det gjelder å håndheve sanksjoner som makstid etc. så har allerede Fortum kriterier som følges opp med sanskjoner.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:59
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 12:11
I tillegg har man dette punktet her:
SitatMånedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

Dette er vel heller ikke gratis som løsning og er noe vi sluttbrukere må betale ekstra for.

Hvordan betaler vi ekstra for dette? Det står jo _gebyrfri_ betaling?
Ingenting er gratis i dag så hvis det er lagt opp et system med etterskudsfakturering via avtalegiro, elektronisk faktura etc. så betales det for denne løsningen en plass og alle kostnader bakes inn i prisen du betaler. Så spørs det hva som blir billigst, at du betaler direkte med kort eller at du etterfaktureres.

Arnt Helge

Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 22:27
Leon:
Ved pris per minutt så vil prisen på mengde strøm du kjøper varier sterkt ift. hvilke ladekapasitet du har, ergo har jeg ikke sansen for den løsningen.

Jeg er enig i at det kan bli et problem ift. de som misbruker ladeplasser på travle parkeringsplasser og parkeringshus. Derfor kan det gjøres enkelt.

Så lenge bilen lader betaler man drivstoffpris ift. mengde man fyller men så fort den er ferdig med å lade sendes det en SMS til eier og deretter går det på en høyere minuttbasert pris (såkalt "egoistpris") inntil eieren flytter bilen. Kobler man fra laderen uten å flytte bilen er det samme prosedyrer som i dag. Når det gjelder å håndheve sanksjoner som makstid etc. så har allerede Fortum kriterier som følges opp med sanskjoner.


Jeg er enig med Leon her, utdyper grunnlaget for min mening under.

I tilfeller med DC hurtiglader (50kW) er det ikke drivstoffet, men tiden du beslaglegger laderen som er viktig.
Kostnadsmessig har ladeplassen med sin investeringskostnad og effektavgift større verdi for eier/driftsansvarlig enn noen kroner i forbrukt strøm. Ved bruk av hurtiglading, er prisen for strømmen du lader batteriene med mindre viktig enn tilgjengelig lademulighet for flere elbilister.

Jeg mener også at det at prisen per kWh varierer er helt ok fordi den stiger når etterspørsel etter lading er størst. Når batteriene nærmer seg 80% kapasitet er det helt riktig at kWh prisen stiger, slik at man dermed presser på for at den som bruker laderen ikke opptar den lengst mulig ved lav utnyttelse av tilgjengelig kapasitet på laderen. På vinteren vil du måtte betale høyere kWh-pris også i den mest effektive (0-80%) delen av ladingen, men her er det ennå viktigere at man kun lader det man har behov for, og slipper til nestemann. Køene på ladestasjoner vil jo være økende om vinteren, og da er det ikke ønskelig at alle skal ha 20% ekstra å gå på for sikkerhets skyld. De fleste får etterhvert god erfaring med hva som reelt behov.

Dermed oppfyller en ren minuttpris på bruk av laderen ønsket om mest mulig effektiv bruk, og at flest mulig elbiler får tilgang til ladenettverket. At minuttpris går så lenge bilen er tilkoblet virker som en grei løsning, men dog gjerne med en passe høy makspris som skal unngå at du må selge huset fordi bilen av en eller annen grunn ble stående over natten.
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

Red1963

Hei.

Vedlagt finner dere et utdrag av avtaleteksten, som ligger til grunn for støtten som Ishavsveien har fått. Etter det jeg kan se er det er klart avtalebrudd.

"2.5 Viktige presiseringer
Transnova presiserer at tilgangen til hurtigladepunkt som bygges ut med støtte av Transnova, skal være tilgjengelige for og kunne benyttes av alle brukere av elbil. Dette gjelder også eventuelle betalingsløsninger. Eventuelle nettverk av hurtigladere med abonnementsordning skal ikke være til hinder for at elbilister uten slik tilknytning kan benytte dem. Hensikten er å sikre en størst mulig sammenhengende og tilgjengelig hurtigladeinfrastruktur."

Jeg kommer til å kontakt Ishavsveien i dag for en kommentar...

Stig
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

Kvikken

#73
Arnt Helge:
Jeg ser poengene til deg og Leon. Men jeg ser ikke helt at man ikke kan få til begge deler. En fornuftig prismodell for drivstoffet kombinert med en prismodell som sørger for at biler ikke står unødvendig ved stolpene.

Tidtakst ved Ladestopp
Når bilen ikke lenger lader slår den over til minuttbasert takstering. Du betaler nå for bruk av plassen og ikke for fylling av drivstoff.

Tidtakst etter evt. makstid er nådd
30-90min som makstid avhengig av demografiske forhold.
Uavhengig av om bilen er ferdig å lade eller ei når makstiden er nådd så vil den slå over til minuttbasert takst.

Hvordan man benytter disse to kriteriene får aktøren selv velge. Enten at de overlapper hverandre med gradvis økning av tidtakst etter makstid inntrer eller at den første av disse som slår inn trigger en felles økt minuttbasert takst.

Mengdepris for ladestrøm som basis
Så lenge ingen av de to ovenstående kriteriene slår inn så betaler du en fornuftig ladepris som går på mengde du fyller.


Såvidt jeg ser gir dette både en rettferdig ladepris uavhengig av hvilken elbil du kjører samtidig som den tar høyde for at folk ikke skal misbruke ladestolpene eller parkeringsplassene ved at det koster flesk så fort du misbruker plassen.

Dette må være vesentlig bedre for alle enn kun minuttpris hvis ønsket med dagens prismodell er å hindre misbruk av plassene. Da har man enkle funksjoner som hindrer/reduserer misbruk samtidig som man følger den eneste fornuftige modellen for drivstoffpriser. Men jeg forstår at de som fyller 4 ganger mer drivstoff på samme tid enn de med svakest ladeutstyr ikke ønsker slike endringer.


Hvordan håndhever man en slik enkel og oversiktlig modell? I likehet med Fortums eksisterende løsninger, ved krav om at bilen alltid må være tilkoblet ladestolpen for å bruke plassen. Overtredelse av dette medfører bøter og borttauing.

Knotten

Dette skrev jeg nettopp i en mail til info@ishavsveien.no :

Hei
Jeg har nettopp lest gjennom Ishavsveiens 'priser og vilkår' og tror nesten ikke det jeg leser, det er jo aldeles utrolig..?
At f.eks jeg, som Bergenser ikke kan ta en tur til østlandet og i den forbindelse benytte meg av lading ved Ishavsveiens ladestasjoner uten på forhånd å ha opprettet abbonement til minimum kr 1050 (for 3 mnd, der jeg sannsynligvis kun er i området i 2 dager..) er rett og slett UTROLIG FREKT og strider dessuten mot vilkårene for støtte til ladestasjoner fra Transnova:

"2.5 Viktige presiseringer
Transnova presiserer at tilgangen til hurtigladepunkt som bygges ut med støtte av Transnova, skal være tilgjengelige for og kunne benyttes av alle brukere av elbil. Dette gjelder også eventuelle betalingsløsninger. Eventuelle nettverk av hurtigladere med abonnementsordning skal ikke være til hinder for at elbilister uten slik tilknytning kan benytte dem. Hensikten er å sikre en størst mulig sammenhengende og tilgjengelig hurtigladeinfrastruktur."

Jeg regner med at dere snarest tar til vettet og gjør betydelige endringer av deres vilkår, både når det gjelder pris og tilgjengelighet.

Betaling med f.eks Visa, basert på tid er etter min mening den beste faktureringsmåten for hurtigladestasjoner..?

Vennlig hilsen
Helge Gudmestad



Jeg vil oppfordre dere alle til snarest å sende noe liknende om dere er enige..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA