Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Red1963, lørdag 21. desember 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

Kvikken

#30
Gratis skal det ikke være, og ei heller skal hurtiglading være like billig som husholdningslading på opptil 6.6kW. Men det skal ikke være på lang nær så dyrt at man liksågodt kunne kjørt en fossibil som er det eneste sammenligningsgrunnlaget som kan brukes her samt ift. om elbil har et eksistensgrunnlag i miljøpolitikken.

At det finnes en del ladestasjoner i dag som er gratis kan jeg bare ta av meg hatten for, men jeg forventer ikke at de skal fortsette å være det da jeg heller vil ha en god prismodell for alle ladestasjoner.

Selv om det har funnets elbiler i dette landet i mange år er det først nå med Trilling, Leaf, MS, e-up og i3 at det virkelig begynner å ta av. Med nye Golf electric på markedet om 4-5 måneder, som er den bilen jeg tror har potensialet til å selge best av dagens elbiler (og den jeg egentlig ville ha men ikke orket vente på) så vil denne veksten bare aksellerere. Golf vil åpne elbilmarkedet for de som fortsatt er skeptisk og ikke synes Leaf og e-up er gode nok samt at MS er for dyr. Vi er i en sterk vekstfase og dermed vil det tvinge seg frem endringer. Jeg tror vi bare har sett starten på elbil veksten.

Rasmus.B

#31
Sitat fra: Balrog på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:11
Hvor skrev jeg at hurtiglading ikke skal koste penger eller at det skal være gratis?

Én eneste lading hos Ishhavsveien koster 1000 kr (minste abo koster 1050) og må bestilles 3-4 dager i forkant. Det er kundeservice som suger så balle at jeg ikke fatter at det ikke er topp 3 av prioriterte saker å få gjort noe med for elbilforeningen. Det var poenget mitt.
Det skrev du ingen steder, derfor mitt spørsmålstegn, men med den sarkasmen i inlegget ditt mot Elbilforeningen, så kunne det virke som om du ville ha det gratis. Som sagt i min forrige post, så er jeg enig i at abbonements ordninger ikke er veien å gå.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Det kan virke som om at Ishavsveien tror at de fleste med elbil kun har elbil, og dermed blir nødt til å akseptere disse prismodellene, men en så lenge tror jeg at de fleste familier i dag har en fossilbil i bakhånden som kan brukes der de dyreste og mest tungvindte betalingsløsningene finnes. For de som ikke har mer en Leaf e.l. tilgjengelig blir det viktig å se på totalkostnaden for strøm over tid, og ikke bare hva det koster å kjøre langt en gang i blandt. 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Leon

Fikk id-kort fra Fortum med ny bil for et par måneder siden, og har også skaffet meg klippekort fra Grønnkontakt (10 klipp for 550 kr, ikke tidsbegrenset lading) i fall jeg skulle få behov for det. Er enig i at Ishavsveien er for dyr for sporadisk lading, eneste løsning er et klippekort med 10 klipp til 1000 kr, og derfor ønsker jeg å boikotte dem!

Vil sannsynligvis ta noen turer oppover Hallingdal til sommeren, og da er det med irritasjon jeg ser at det er Ishavsveien som planlegger å åpne en hurtiglader på Hønefoss og ikke Grønnkontakt eller Fortum. Kan også være aktuelt å kjøre R4 oppover mot Gjøvik, og her planlegger Ishavsveien en hurtiglader på Jaren. Tror nok jeg kommer fra Sandvika både til Gjøvik og til Flå i Hallingdal ved start fra fullt batteri, men problemet er returen. Det er lenge å vente en halvtime ekstra på å få ladet batteriet de siste prosentene fra 80 til 100%, og også lite hyggelig hvis andre står i kø og venter. Da kjører jeg nok heller en halvtime omvei via Hokksund og Drammen, begge steder med hurtiglademuligheter, enn å sponse Ishavsveien på Hønefoss...

Har forøvrig sans for Fortums løsning der du betaler for tida du lader. Ofte trenger du kanskje bare en stopp på 5-10 minutter for å lade batteriet 15-30%  for å komme deg hjem. Er ikke så interessert i å ta en lengre stopp når du likevel bare er en halvtimes tur hjemmefra.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

fws

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

kjbu

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:04
Dagens hurtiglading er dyrt fordi "stikkontaktene" koster så mye i innkjøp og installasjon. Det nytter ikke å se på strømprisen isolert, den er en marginal kostnad av å drifte en stasjon som også krever mye vedlikehold ("ny teknologi" inkludert masse brukerfeil).

Eksempelvis regner utbyggerne med at det koster ca 1/10 å sette opp et AC 22 kW uttak (Type 2) av hva det koster med et DC 50 kW (Combo/CHAdeMO). Det er også mye mindre som kan gå galt med AC-uttaket. Ingen likeretter, intet kranglete hovedkort, ikke en "ladepistol" som lett går i stykker. Und so weiter.

Det er bare å beklage, men noen av prisene på hurtiglading pr i dag, f.eks. 50 kr for full lading hos Grønt Kontor og f.eks. 25 kr for 10 minutter (fordi jeg trengte ikke mer) hos Fortum, er ikke landeveisrøveri. Det er kostnaden på teknologien.

Vi hadde aldri hatt et fasttelefonnett hvis de første kundene måtte betale for utbyggingen. Det var staten (skattebetalerene/Televerket) som sto for den store kostnaden.
Hurtigladerene for el-bil har på lik linje sponsing fra staten, men de som drifter dem ødelegger hele opplegget med sin prising av tjenesten. Her bør elbil-foreningen komme på banen og påvirke politikere og de som setter krav til utbyggerene.
Staten sponser utbygging for at brukerene skal bruke mest mulig el-bil, som ikke blir tilfelle når det blir billigere å kjøre drivstoff-bil på turer en er avhengig av ladestopp.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kvikken

Støtter den kjbu og kanskje medlemmene bør starte en underskriftskampanje for å gjøre dette mer synlig.

TorC

Jeg synes kanskje bransjen selv burde komme på banen og opplyse litt om deres situasjon? Så vil de kanskje få litt mer sympati?

Hva tenker de egentlig om prisingen selv? Når har de kalkulert med å gå med overskudd? Er det noen andre grunner til prisingen enn de rent økonomiske?

Og det er vel egentlig Ishavsveien som er "verstingen" her. De andre har vel egentlig en mer spiselig pris. 

Så til de elbilister som klager over å betale en femtilapp for lading: Hvis du tror det er så j%&lig lett å drifte en hurtigladestasjon, så bygg en sjøl! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Hans Håvard Kvisle

Ser her at jeg kan ha bli oppfatta som jeg forsvarer urimelig høy prising eller latterlig vanskelig tilgang til hurtigladerne. Liksom at Elbilforeningen ikke skal stå på elbilistenes side. Det er feil. For å gjøre det helt klart:

1) Mitt innlegg om kostnader var ment for å vise at det ikke kun er operatørenes feil, men også en teknologi som i utgangspunktet er altfor dyr. Det må de som produserer ladeutstyret kunne gjøre noe med, framfor å melke et begynnende marked.

2) Jeg finner det helt uakseptabelt at det ikke skal være tilfeldig tilgang til hurtigladere når du trenger det, dvs slik situasjonen nå er hos Ishavsveien (som virker å gjøre dette bevisst for å tvinge folk til abonnement) og Grønn Kontakt (som ennå ikke har fått SMS-tilgang på plass). Transnova har krystallklart presisert kravet om dette i søknadsdokumentene, og skal ikke være for tålmodige.

3) Jeg er skeptisk til satsingen på abonnement med fast månedspris for lading så mye du vil. Da tenker jeg med meg sjøl at operatørene får de kundene som koster dem mest. Det bidrar heller ikke til optimal utnyttelse av hurtigladerne - dvs at du hurtiglader bare når du trenger det - og opptar ikke plassen for andre som har større behov. Da er minutt eller kWh-prising langt bedre i så henseende.

4) Vil utbyggerne ha former for lojalitetsprogram som eget ladekort skal være, så må de i det minste sørge for at ett kort kan brukes overalt - og heller avregne kostnadene mellom hverandre.

5) Hvis operatørene velger annen løsning enn bankkort, som de mener å ha gode argumenter mot, kan jeg fint leve med SMS eller annet som bruker betalingsverktøy jeg i alle fall har med meg. Der er jeg ikke firkanta.

Mulig vi burde SKRIIIIIIIKE høyere i offentligheten. Men det er ikke alltid slik at de som ROPER HØYEST og bruker de sterkeste adjektivene, er dem som vinner fram. Det skal sies at frustrasjonen nå likevel er høy, både mht tilgangsmetoder og utbyggingstempo. Undres ikke om det også stadig kommer fram i artikler på elbil.no. I hvert fall resultater det nesten hver gang med en telefon fra en sår operatørsjel. Det tåler vi fint. Såre elbilister gjør mer vondt.
St.Hanshaugen

Kvikken

#39
TorC:

Det finnes kun ett gyldig sammenligningsgrunnlag og det er hvor mye man betaler for strøm ift. bensin/diesel på samme strekning med omtrentlig like fartøyer. Det er heller ikke akkurat billig å utvinne olje og frakte den gjennom alle logistikkledd og avgiftssatser frem til bensinpumpene.

Argumenter som "klager over å betale en 50 lapp for lading" er helt irrelevant når det ikke sier noen ting om hva man får for den femtilappen. Her trengs det helt klart en opprydding og unskyldninger "det er ikke så enkelt å drive ladestolper" hører ikke hjemme noe sted.

Leon

Støtter fullt ut det Kvisle skriver i sitt innlegg over, og det er ikke rimelig at vi skal fortsette å ha gratis drivstoff. Å betale en 50 lapp for en hurtiglading i ny og ne er ikke urimelig. En pris på 10 kr mila er vel også sammenlignbart med det du i praksis må betale for bensin/diesel på tilsvarende strekning.
Det som er viktig er at det er enkelt, med mulighet for tilfeldig tilgang, og at driftsstabiliteten er bra. Lite moro å være avhengig av å lade på en hurtiglader som ikke virker. Da blir turen fort lang...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

Sitat fra: TorC på mandag 16. desember 2013, klokken 09:55
Så til de elbilister som klager over å betale en femtilapp for lading: Hvis du tror det er så j%&lig lett å drifte en hurtigladestasjon, så bygg en sjøl! :-)

Du mener altså det er fornuftig med forhåndsbetaling (1000,- for 10 klipp på Ishavsveien)?
Eller å bruke 100,- (ett klipp) for å lade i 15min hvis man trenger å lade litt?

Fordi det er så j%&lig vanskelig å drifte en hurtigladestasjon??

Jeg kan leve med Fortum som tar 2,50/min og har betaling med mobil, men Ishavsveien er stadig mer på tur og hvis de har fått støtte av Transnova håper jeg de må betale den tilbake.

Thomas
(som ikke har forhåndsbetalt 10.000,- for bensinen jeg skal bruke i 2014, eller må betale 700,- på bensinstasjonen selv om jeg bare fyller 30 liter)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leon

Får håpe at Ishavsveien etterhvert innser at inntjening ligger i at hurtigladerne deres blir brukt.Ved lading til 50 kr er vel fortjenestene ca 40, og hvis tilfeldig ladning øker til over det dobbelte, vil dette lønne seg for dem, og alle er fornøyde.

Foretrekker som før nevnt å betale for okkupert tid på laderen. 3 kr per minutt, som Fortum øker til fra nyttår, er ok. Er helt greit at de siste kilowattene fra 80% da blir dyre, så blir forhåpentligvis tilfellene færre av at du må vente en time på at bilen forran deg i køen skal bli ferdig. Ser dog et problem her med en Tesla med ChaDemo-adapter...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Hvis "standaren" for tilfeldig hurtiglading blir på ca 100kr/halvtimen for ~10kWh ser jeg jo at alle håp om å bruke Leafen til langtur (f.eks Arendal-Oslo-Arendal) forsvinner. Ender fort opp med en reise som er dyrere og vil ta veldig mye lengre tid enn bensinbil.

TorC

Sitat fra: glennha på mandag 16. desember 2013, klokken 11:41
TorC:

Det finnes kun ett gyldig sammenligningsgrunnlag og det er hvor mye man betaler for strøm ift. bensin/diesel på samme strekning med omtrentlig like fartøyer. Det er heller ikke akkurat billig å utvinne olje og frakte den gjennom alle logistikkledd og avgiftssatser frem til bensinpumpene.

Argumenter som "klager over å betale en 50 lapp for lading" er helt irrelevant når det ikke sier noen ting om hva man får for den femtilappen. Her trengs det helt klart en opprydding og unskyldninger "det er ikke så enkelt å drive ladestolper" hører ikke hjemme noe sted.

Jeg forsvarer ikke Ishavskrafts priser, men:

Det at ulike varer skal koste likt, minner meg stygt om et system enkelte land har prøvd seg på tidligere uten hell. Ingen kan kreve at det skal koste like mye per km for bensin/diesel/gas/strøm/hydrogen osv.

Per idag koster det MYE mer å levere hurtiglading til bil per kw/t, fremfor fossilt pga av infrastrukturen. Slik er det bare. Man kan ikke bare komme og kreve at private bedrifter skal subsidiere kunder. Transnova burde da kanskje hatt andre betingelser som regulerte dette.

HVIS det er slik at operatørene melker markedet (altså overpriser) og utnytter situasjonen så må man kunne klage på det. Men hvis operatørene faktisk ikke tjener penger så synes jeg det er vanskelig å klage.

Noe helt annet er det å si at operatørene driver butikken sin dårlig. Og det kan jeg absolutt være helt enig i (les Ishavskraft). Men da er det jo bare å velge andre stasjoner. Slike bedrifter går som regel konkurs etter hvert med mindre de har monopol.   

Jeg synes det er påfallende at Ishavskraft tar dobbelt av det de andre gjør, og da utnytter de sin monopolsituasjon på de stedene hvor de er eneste operatør. Men da kan vi jo bruke vår forbrukermakt og organisasjonsmakt til å oppfordre andre operatører til å etablere seg.   

Kanskje det på politisk nivå burde sees på en tilsvarende løsning som i telebransjen? Altså at alle som tilbyr infrastruktur plikter å leie ut til andre til tilsvarende selvkost?

Jeg savner derfor litt tall fra bransjen selv. Hvis de idag går med underskudd, så synes jeg det er vanskelig å klage.


Jeg synes forøvrig det er litt "frekt" å kreve at både samfunnet og private bedrifter skal subsidiere elbiler.  Noe helt annet er å mene at disse aktørene burde se på dette som en investering de i fremtiden kan tjene penger på.

(Jeg har f.eks store problemer med å skjønne at ikke Ishavskraft og Grønn kontakt ikke har koplet sine ladekort opp mot kundeforhold på strømmen i veggen). 

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA