Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Red1963, lørdag 21. desember 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

Kvikken

#15
Det er tydelig at subsidier misbrukes stygt for deretter å ta blodpriser av elbilistene. Jeg er ikke villig til å sponse blodpriser med skattepenger.

Ser gjerne at jeg kan ha en liste i bilen over ladestolpeleverandører som bør boikottes. Aktører som ishavsveien bør vel også klages inn for et eller annet organ om vi ønsker endring på denne missbruken.

Siden Fortum ser ut til å få gode skussmål skal jeg vurdere å opprette en avtale med dem.

EDIT:
Når jeg ser på sidene til Fortum så står det at det vil kunne bli månedsavgift etter 2013 uten at det opplyses om priser?

SitatBestill Charge & Drive ladekort (RFID)
Med ladekort fra Fortum betaler du bare for den hurtigladingen som du faktisk trenger, enkelt og greit.

Priser for hurtiglading

Ladingen koster kr 2,50 pr minutt
Ingen månedsavgift i 2013
Månedlig etterskuddsvis avtalegiro og elektronisk faktura, for miljøvennlig og gebyrfri betaling.

2,50 per minutt med avtale er muligens ikke spesielt dyrt i dette gryende markedet per dags dato, men la oss se på disse tallene.

Sist jeg stod tilkoblet en hurtiglader hadde jeg estimert 20km rekkevidde igjen. Når jeg koblet meg til stod det at det ville ta over 1 time å lade batteriet til 80% (ABB på Alnabru i Oslo). Når man da regner på priser og forbruk per mil så virker det ikke så veldig mye billigere enn fossil?

For å ta et veldig grovt og unøyaktig regnestykke basert på denne prisen og min erfaring på ABB hurtigladeren.

2.50 Nkr per minutt lading hvor det tar 60min å lade 80% som gir ca. 80km rekkevidde vinterstid.

2.5 x 60 = 150,- vil det koste.
80 km vil det gi som på en fossilbil med 0,5l på mila tilsvarer 4 liter fossil.
4 liter "fossil" koster i dag ca. 55,-.

Selv om man med "best case" parametere halverer ladetiden og sier at det vil ta 30min å lade 80% slik Nissan reklamerer med og som da fortsatt gir 80km rekkevidde vinterstid så tilsvarer det da 75,- i ladepris for noe som koster 55,- i fossilpris. Ovenpå dette må man kanskje iregne abbonmentpris i 2014.

Selv når man justerer fossilforbruket opp mot 0,75l per mil som blir ca. 78,- for 80km så er det da identisk kostnad for å fylle elbilen som fossilbilen. Med ulempen for elbilen at det tar minst 10x tiden.

Jeg trodde før kjøpet at det ville være vesentlig billigere å kjøre på strøm. Her må det være noe som er splitter pine galt en plass for det er neppe så dyrt å levere dette produktet til oss. Når man ser på hvor "lett tilgjengelig" og billig fornybar/utømmelig elektrisitet er i Norge kombinert med det faktum at slike ladestolper er delvis subsidiert av våre skattepenger så blir man noe forarget.

Jeg kan tildels forstå at det skal være dyrt på kjøre på petroliumsprodukter i et olje- og miljøforkjemperland som Norge (mange paradokser her), men at det skal være dyrt å kjøre på strøm har jeg ingen forståelse for. 0-toleranse for at det skal være dyrt å kjøre med 0-utslipp med dagens og siste tids miljøavgifter og miljøpolitikk.

Jeg avventer å tegne avtale med Fortum.

emil

Satt selv og regnet litt på det idag.

Min siste hurtiglading på GrønnKontakt klippekort kostet meg 50kr for 30 minutter og fra 30% til 80% SOC (ca 11kwh). På en Fortum stasjon ville det kostet 75kr og Ishavsveien 100kr med klippekort (usikker på tidsbegrensning pr lading for de). Skulle jeg ladet tilsvarende på normallader hjemme (noe jeg ikke kan) ville det kostet under 10kr.

Synes de fleste av dagens betalingsmåter og prising av hurtiglading er helt på trynet, men GrønnKontakt klippekort har vært det riktige for meg da det meste av min kjøring har skjedd mellom Arendal og Kristiansand og jeg kun har brukt 2-3 hurtligladinger pr måned. Burde ellers vært mulighet for vanlig kortbetaling som på bensinpumpene, spotpris pluss et passende påslag på strømforbruket og en eventuell tidskostnad.

I passe kjipt høst/vintervær med våt vei, regn, motvind fra alle retninger og varmeapparat på for å holde ruta gjennomsiktig fikk jeg kjørt ca 5 mil for den 50-lappen med hurtiglading og ser jo nå at hvis ingenting skjer snart med prising og tilgang på hurtigladinger utgår alle planer om elektriske langturer, også på sommerføre med bedre rekkevidde.


Kvikken

#17
Her er det helt klart noen som urettmessig fyller lommene med "miljøkroner".

Øyvind.h

#18
Sitat fra: emil på fredag 13. desember 2013, klokken 23:53
Min siste hurtiglading på GrønnKontakt klippekort kostet meg 50kr for 30 minutter og fra 30% til 80% SOC (ca 11kwh). På en Fortum stasjon ville det kostet 75kr og Ishavsveien 100kr med klippekort (usikker på tidsbegrensning pr lading for de). Skulle jeg ladet tilsvarende på normallader hjemme (noe jeg ikke kan) ville det kostet under 10kr.

Synes de fleste av dagens betalingsmåter og prising av hurtiglading er helt på trynet, men GrønnKontakt klippekort har vært det riktige for meg da det meste av min kjøring har skjedd mellom Arendal og Kristiansand og jeg kun har brukt 2-3 hurtligladinger pr måned.
Hva mener du er riktig pris? Jeg føler meg ganske sikker på at hurtiglading ikke akkurat er noen gullgruve. 5kr per kWh som du betalte hos Grønn kontakt virker for meg som en helt OK pris (og det opplever jeg også at du synes det er?) Å sammenligne med hva strømmen koster hjemme er ikke noe poeng, for det er noe helt annet enn hurtiglading.

Eller, jeg kan jo sammenligne og ta et konkrete case:
For å få ladet elbilen der jeg parkerer måtte jeg legge opp egen kurs, og egen lader må man jo ha (enten kladden eller fastmontert). Sum ca 20.000,-. La oss si jeg bruker 5000kWh til 1kr per kWh første året.

Da har hver kWh kostet meg 5kr, ikke 1kr.

Til sammenligning må tilbyderne av hurtigladere gjerne utvide infrastruktur (sette opp nye trafoer), sette opp hurtigladeren, drifte service og telefonsupport, betalingsløsning etc. Strømmen er peanuts ift. hva det koster å tilby hurtiglading.

Jeg opplever en pris på 3-5kr per kWh som rimelig (jeg har tidligere fått mye kritikk på forumet når jeg har antydet at inntil 5kr er OK :) ).
1-2kr per kWh er i hvert fall utopisk. Men annen forretningsmodell hvor butikken/cafeen står for gratis hurtiglading mot handel er jo ingen dum ide. Personlig liker jeg at Rema1000 ligger rett ved hurtigladeren på Teisen. Da kan jeg koble til, handle varer til fornuftige priser, og etter en halvtime er handling ferdig og bilen har fått bra påfylll (når jeg kjører Leaf) :) Men jeg tror ikke marginene til Rema gir rom for å tilby gratis hurtiglading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 07:29
Hva mener du er riktig pris? Jeg føler meg ganske sikker på at hurtiglading ikke akkurat er noen gullgruve. 5kr per kWh som du betalte hos Grønn kontakt virker for meg som en helt OK pris (og det opplever jeg også at du synes det er?) Å sammenligne med hva strømmen koster hjemme er ikke noe poeng, for det er noe helt annet enn hurtiglading.

Hvis hurtigladingen koster 3-5kr/kWh så vil ikke det stoppe meg i å lade, men jeg vil betale for forbruket ikke tilgangen. Hvis jeg (og andre) må betale en fast pris for å få ladet uavhengig av tid/forbruk blir det til at man lader så mye man kan for å få ned kWh prisen. Noen ganger kunne det være at jeg bare trengte 10-20% ekstra for å rekke helt fram og da blir det fort veldig dyrt hvis jeg skal lade 4kWh til en 100-lapp hos ishavsveien. Men fram til man kan lade raskt etter behov til en fornuftig pris blir det fortsatt bensinbil når vi skal lengre enn 10mil på en tur.

Men ser også at hvis noen kan kombinere (semi)hurtiglading med andre aktiviteter som f.eks mat så vil nok det gjrøe at vi tar stoppene våre der hvis vi skulle forsøke oss på langtur.

Arha

Sitat fra: Red1963 på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:56
Det er mulig at jeg kunne løst dette på andre måter og kanskje var det andre lademuligheter som jeg overså i farten...

Stig
Du har 2 stk Fortum ved Vinterbro, Nygårdskrysset og BNH.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Hans Håvard Kvisle

Dagens hurtiglading er dyrt fordi "stikkontaktene" koster så mye i innkjøp og installasjon. Det nytter ikke å se på strømprisen isolert, den er en marginal kostnad av å drifte en stasjon som også krever mye vedlikehold ("ny teknologi" inkludert masse brukerfeil).

Eksempelvis regner utbyggerne med at det koster ca 1/10 å sette opp et AC 22 kW uttak (Type 2) av hva det koster med et DC 50 kW (Combo/CHAdeMO). Det er også mye mindre som kan gå galt med AC-uttaket. Ingen likeretter, intet kranglete hovedkort, ikke en "ladepistol" som lett går i stykker. Und so weiter.

Det er bare å beklage, men noen av prisene på hurtiglading pr i dag, f.eks. 50 kr for full lading hos Grønt Kontor og f.eks. 25 kr for 10 minutter (fordi jeg trengte ikke mer) hos Fortum, er ikke landeveisrøveri. Det er kostnaden på teknologien.
St.Hanshaugen

Øyvind.h

Sitat fra: emil på lørdag 14. desember 2013, klokken 11:25
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2013, klokken 07:29
Hva mener du er riktig pris? Jeg føler meg ganske sikker på at hurtiglading ikke akkurat er noen gullgruve. 5kr per kWh som du betalte hos Grønn kontakt virker for meg som en helt OK pris (og det opplever jeg også at du synes det er?) Å sammenligne med hva strømmen koster hjemme er ikke noe poeng, for det er noe helt annet enn hurtiglading.

Hvis hurtigladingen koster 3-5kr/kWh så vil ikke det stoppe meg i å lade, men jeg vil betale for forbruket ikke tilgangen.
Der er jeg helt enig! Og det er jo helt hårreisende at man kan komme til en ladestasjon, men ikke få ladet fordi leverandøren har bestemt seg for å gjøre det vanskelig for sine kunder. Og dette atpåtil med offentlig støtte, som eksplisitt sier det skal være mulig med drop-in? Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Flere aktører har bestemt seg for at de vil forsøke å selge mobilitet gjennom abonnement, istedenfor å selge råvaren. Dette er ikke en dum tanke, og helt i tråd med tiden, men total skivebom når vi snakker strøm til elbil. Istedenfor å forsøke å endre et grunnleggende mindset ved å gjøre brukervennligheten elendig, burde de heller innovert på tjenestene rundt laderen, og levert moderne betalingsløsninger.

Egentlig er det fristende å starte et nettverk av ladestasjoner når man ser på konkurrentene. Det hadde vært så latterlig lett å bli den foretrukne leverandøren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:04
Det er bare å beklage, men noen av prisene på hurtiglading pr i dag, f.eks. 50 kr for full lading hos Grønt Kontor og f.eks. 25 kr for 10 minutter (fordi jeg trengte ikke mer) hos Fortum, er ikke landeveisrøveri. Det er kostnaden på teknologien.

50,- for en lading kan være direkte billig, om man har en Tesla og CHAdeMO-adapteret ;) På 1 time suger man til seg ca. 45kWh, noe som betyr en strømpris rett over 1 krone.

Jeg tror pr. pris lading-modellen må endres etterhvert, med en makstid pr. lading på f.eks 30 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

#24
Hele problemet er at man kun betaler for tid og ikke menge strøm man fyller. Dette gjør det ekstremt ufordelaktig for en stor andel av kundene.

Det bør hvertfall være krav til at prissatsen går på kWh. Dette bør det være krav om for å få offentlig støtte til slik samt også i regelverket fra aktørene som rekvirerer/leier ut plassene slik at tidligere ladestolper ikke unnslipper nye krav. I tillegg krav om at hurtigladeren selv innehar standard ladekabel for hurtiglading slik som ABB på alnabru hadde. Men at de kan ha alternative støpsler i tillegg om ønskelig for å dekke flere kunder.

TorC

Det er åpenbart at vi som kunder på betale for infrastrukturen på samme måte som bensinstasjonene og oljeselskapene tar seg godt betalt for sine tjenester og raffinering. Det er vel alle enige om. Det iallefall jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen mellom kunder. Noen kunder ender opp med å betale betydelig mer per kw/t enn andre.

Det forundrer meg storveis at INGEN av operatørene har valgt den løsningen som er mest rettferdig nemlig å betale per kw/t, eller aller mest rettferdig kw/t kombinert med timepris tilsvarende man har i drosjer med km og tid.

Buskerud Bilsenter sin hurtiglader i Drammen har forøvrig et system og prising iallefall jeg synes fremstår som akseptabel: 40 kroner for lading opp til 80%, og nye 40,- hvis du vil ha fra 80% til 100%. Da betaler du mer per kw/t når man står der lenge.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

erikf

Ishavsveien høres kjipe ut.

Det er ikke ofte jeg trenger å hurtiglade, har ikke noe i mot å betale litt for at operatørene skal tjene penger, for så å kunne bygge ut mer, og plutselig er det konkurranse og lavere priser igjen. (men skulle ikke denne "prisbølgen" i så fall være forhindret av transnova sin støtte?)

Det er derimot dårlig for elbilismens rykte hvis det ikke er rimeligere å kjøre på lengre turer, som krever hurtiglading, med elbil enn fossilbil, spesielt med tanke på at har man elbil vil man måtte stoppe og hurtiglade og ubeleilighetene dette måtte medføre.

Synes generelt det er litt dårlig hurtigladestemning i landet, kanskje staten bør gå inn og subsidiere hurtigladestrømsalg på lik linje med oljesubsidiene.

Det burde absolutt være viktig for hurtigladeoperatørene å lage god elbil- og hurtigladestemning i landet men det virker langt i fra som det er ønsket deres. Nå begynner jeg å tenke konspirasjoner merker jeg  ::)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Balrog

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:04
Dagens hurtiglading er dyrt fordi "stikkontaktene" koster så mye i innkjøp og installasjon. Det nytter ikke å se på strømprisen isolert, den er en marginal kostnad av å drifte en stasjon som også krever mye vedlikehold ("ny teknologi" inkludert masse brukerfeil). ... prisene på hurtiglading pr i dag .... er ikke landeveisrøveri. Det er kostnaden på teknologien.

Det er veldig bra at vi har elbilforeningen, slik at leverandørene av hurtiglading slipper selv å måtte argumentere for høye priser for hurtiglading.

Finnes det en elbileierforening som utelukkende ivaretar elbileiernes interesser?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rasmus.B

#28
Balrog, jeg syns at Hans Håvard har gode poeng i det han sier. Hurtiglading må koste penger, det tror jeg du også forstår. Fordelen med at det ikke er gratis er to delt. Det vil umiddelbart bli slutt på de som lader bare for det er gratis,  og dermed blir køene vi opplever på gratis laderne bortimot eliminert. Det er en god ting. Det andre er at hvis vi skal ha noe håp om stor utbredelse av hurtigladere så må det være mulig å tjene penger på disse laderne.
En annen sak er prismodellene til de forskjellige leverandørene.  Det kan sikkert diskuteres i mente. Personlig mener jeg at abonnement er noe tull. Hvem abbonerer på Shell eller Statoil i dag? Her er det vel bare å ta tiden til hjelp og boikotte de som priser seg ut på engangs ladinger og dyre abbonementer.
Enn så lenge er det forsvinnende få elbiler på veien, og det å tjene penger på en hurtiglader i dag kan ikke være lett, så jeg forstår at aktørene på markedet i dag famler litt i blinde på jakt etter en lønnsom og akseptabel prismodell. Til syvende og sist vil det være markedet som bestemmer.
Det er ikke så lenge siden Ishavsveien skulle ha Kr 500,- for en enkelt lading uten abonnement. Etter litt iherdig arbeid fra Elbilforeningen ved Snorre Sletvold ble det en helt annen pris, fremdeles dyrt men dog. Du kan nok være sikker på at Elbilforeningen fortsatt vil tale medlemmene sin sak i framtiden, men det blir nok ikke for å få gratis hurtiglading hvis det er det du mener er best?




Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Balrog

#29
Hvor skrev jeg at hurtiglading ikke skal koste penger eller at det skal være gratis?

Én eneste lading hos Ishhavsveien koster 1000 kr (minste abo koster 1050) og må bestilles 3-4 dager i forkant. Det er kundeservice som suger så balle at jeg ikke fatter at det ikke er topp 3 av prioriterte saker å få gjort noe med for elbilforeningen. Det var poenget mitt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA