Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av buylove, fredag 20. desember 2013, klokken 19:01

« forrige - neste »

buylove

Hei!
Jeg skal bestille deler så jeg kan bygge meg en Type 2 ladestasjon. Er det flere som trenger deler?
Regner med at om vi er flere som bestiller sammen så får vi ned fraktkostnadene.
Jeg skal bestille fra Zero Carbon World og evconnectors.

Tenkte jeg skulle bestille i kveld så dette var noe jeg kom på nå.
Gi meg en tilbakemelding om det er av interesse.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

ELbilist1

I steden for å starte ny tråd...
Er det noen som har kjøpt deler og bygget egen ladestasjon
400v 32A???
:) Ren nytelse, hvær dag!

frosken

Med fare for dobbel trådkapring; jeg har blått 32A stikk 230V på min plass i felles garasje og ønsker en fast type 2 kabel så jeg slipper å ta ut og inn UMC hele tiden (redd for tyveri, så jeg tør ikke la den henge når den ikke er fastlåst i bilen).

Jeg har ikke lyst til å betale for oppkobling av en Saltoboks eller liknende når jeg mener det bør være mulig å skru fast noe i veggen med blått stikk i den ene enden og type 2 i den andre.

Finnes det noen slike bokser? Gjerne noe jeg kan skru sammen selv, har en elektrikerkompis som kan se over så jeg ikke driter meg ut.

Essensen er altså blå 32A -> type 2 som kan sikres til veggen.

Rawen76

P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

sigurdi

Du har en slik kabel, heter UMC. :-)

Desverre så bruker Type2 kontakten eget språk så du må ha noe elektronikk imellom.
Eks Saltobox, nofuel osv.
Det går også ann å lage lader selv, søk på forumet etter lader til under 2000 (blir en god del dyrere).
En slik boks kan du bolte fast i veggen og få lagt stømintaket direkte inn i den.
Så lenge du må koble lade enheten til 32A kontakt kan folk ta ut kontakten og tror det fleste typer da blir låst opp i bilen når landingen blir avbrutt.

Er det ditt 32A uttak, kan du lage til en låse innretning, bøyle, skap eller lignende slik at det ikke blir mulig å ta ut kontakten.
Hva med å henge opp feste for UMC med hengelås til veggen?

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Linken som sigurdi henviser til: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.0.html

Det kan, som han også nevner, bli noen kroner dyrere enn de 2000,-.

jkirkebo

Sitat fra: ELbilist1 på fredag 18. april 2014, klokken 00:37
I steden for å starte ny tråd...
Er det noen som har kjøpt deler og bygget egen ladestasjon
400v 32A???

Jeg har. Kommer også snart til å starte salg av kit med de delene som trengs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. april 2014, klokken 10:41
Sitat fra: ELbilist1 på fredag 18. april 2014, klokken 00:37
I steden for å starte ny tråd...
Er det noen som har kjøpt deler og bygget egen ladestasjon
400v 32A???

Jeg har. Kommer også snart til å starte salg av kit med de delene som trengs.

Jeg vurdere å kjøpe dette av deg. Et par spm:

Jeg har 230v IT nett og skal koble den på en 16A kurs i første omgang.

Jeg har Tesla med dobbeltlader. Får jeg da 16A lading med dette opplegget?

På et senere tidspunkt vurderer jeg å sette inn en trafo slik at jeg får 22kW (400v). Regner med at dette ikke er noe problem med denne løsningen?

Jeg skal også lade en e-golf på dette opplegget. Det vil fungere? Det skal vel også fungere både med 230v inn og 400v inn? Forstår at e-golf ikke kan lade med mer enn 16A uansett. 
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på fredag 18. april 2014, klokken 15:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. april 2014, klokken 10:41
Sitat fra: ELbilist1 på fredag 18. april 2014, klokken 00:37
I steden for å starte ny tråd...
Er det noen som har kjøpt deler og bygget egen ladestasjon
400v 32A???

Jeg har. Kommer også snart til å starte salg av kit med de delene som trengs.

Jeg vurdere å kjøpe dette av deg. Et par spm:

Jeg har 230v IT nett og skal koble den på en 16A kurs i første omgang.

Jeg har Tesla med dobbeltlader. Får jeg da 16A lading med dette opplegget?

Ja, det får du.

Sitat
På et senere tidspunkt vurderer jeg å sette inn en trafo slik at jeg får 22kW (400v). Regner med at dette ikke er noe problem med denne løsningen?

Det går bra, så lenge du bestiller 22kW kit som kommer med 3-fase Type 2 kabel, 32A EPC og 4-pols 40A kontaktor. Det går helt fint å bruke dette på 1-fase 16A til å begynne med, eneste modifikasjon som trengs er en motstand koblet til EPC som justerer ned pilotsignalet til 16A. Denne leveres med kostnadsfritt til de som trenger det.

Siden kan du bare endre tilførselen fra 1x16A til 3x32A 400V og ta vekk motstanden.

Sitat
Jeg skal også lade en e-golf på dette opplegget. Det vil fungere? Det skal vel også fungere både med 230v inn og 400v inn? Forstår at e-golf ikke kan lade med mer enn 16A uansett.

Ja, det skal fungere for e-Golf uansett type tilførsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Gressvikingen

#10
Jeg vil anbefale å gå for 4 pol kontaktor og jorfeilbryter når en først er i gang. Da får man en "universell" løsning for en fas og trefas. 6mm2 på alle ledere =>32 a 22kW. Tror boksen passer siden kommunikasjonsmodulen går inn under dekslet utenfor utsparingen.
Men det kan sikkert Kirkebø gi retningslinjer om.
Kirkebø er antakelig den greieste kontakten for deler etterat Zero Carbon har lagt ned butikken.
P85D"+"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA