Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye stolper i Oslo m/Type2

Startet av Ford Electric, fredag 20. desember 2013, klokken 14:50

« forrige - neste »

Ford Electric

Hei er helt fersk her og beklager om jeg gjør alt galt.

Jeg skal legge strøm til garasjen og har et TT 3fase 230v anlegg i huse , og kommer mest sannsynlig til og handle en focus Electric siden jeg er ford mekaniker.

Jeg har søkt og sett på nette men blir ikke sikker på hva som er mulig vil helst ha 32A lader men har forstått at ikke alle ladere liker TT (IT) nettet og vil gi feilmelding og ikke lade bilen.
Ford Focus Electric 02.05.14

valvolainen

Lån deg en focus og test med enfas 13A, så ser du jo fort om bilen liker nettet ditt.
Meld veldig gjerne tilbake hit:=)
Ellers der det jo focus eier her inne også. Ikke sikkert alle vet hva slags nett de har i huset.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ford Electric

Er ikke bekymret for om standar kabel på erfare virker, det er løst med ny kabel til bilene,  men hadde vært greit om en kunne utnytte, trefasen, blir noe tynnere kabler og mindre belastning i skape på huse.

Det første focusene som kom fik vi ikke ladet på jobb pga IT strømnett, men var ikke mange dagene etterpå var nye og brukans lade kabler på plass.

Om jeg har forstått det riktig er problemet noe sikkerhets greier i boksen på kabelen som tror det er noe feil, og nekter og gi bilen strøm.

Ford Focus Electric 02.05.14

elektrolux

Våre ladeløsninger er både IT og TN kompatible.

Du kan ikke utnytte 3 fase på en Ford Focus da laderen (som er montert i bilen) er enfase 32A

Dermed er ladekapasiteten begrenset til ca 6 kW.

Vil likevel anbefale deg å legge 3 fase ut til garasjen for ev. senere bruk.

Skal du utnytte bilens lader maksimalt kan denne boksen avbildet enten som semiportabel veggboks med Mennekes stikk montert, eller med kabel til bil og J1772 støpsel montert være et greit alternativ. Begge koster 7500 kr inkl moms.

Holder det med 16A lading har vi ladeløsninger ned til 4000 kr. Se hjemmesiden for mer om dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OleT

Er det 230V 3-fase TT-nett, eller 400V 3-fase IT-nett?

Vi har tre forskjellige nett her i landet: TN, TT og IT. TT finnes mest på Vestlandet, som i min egen garasje. :(
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. januar 2014, klokken 12:48
Hva er et TT nett?
For alle praktiske formål likt med IT. Som du selv skriver er nettsystemet irellevant for Ford Fokus, siden den har enfaslader.

TT er bare at istedet for at 0 pkt. til distribusjons transformator er isolert er det jordet slik at en ikke kan leve med en (1) jordfeil, med jordfeilbryter kan en ikke det uansett.  Nulleder er ikke lagt tilgjenglig så en kan ikke snakke om en fasespenning på 127V, og linjespenning på 230V (da ville dette vært et 230V TN system). Derfor blir det som for et IT anlegg 230V linjespenning og 230V fasespenning. (Altså egentlig et nettsystem som har begge de andres ulemper).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA