Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kollektivfelt i Trondheim

Startet av teslade, fredag 20. desember 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

teslade

Hva er forskjellen i kjøreegenskaper mellom P85 og P85+ når begge har 19" hjul?
Er det noen som har sammenlignet disse to?

Spesielt aktuelt er det kanskje for vinterhjul, men for min del også for sommerhjul:
Jeg hadde en P85+ en periode på 21" sommerdekk og det var en fryd, men pga. dekkslitasje og strømforbruk så ønsker jeg å kjøre med 19" hele året.

Amper

dekkslitasjen din avgjør du mest med høyrefoten.. ikke felg diameter...  :o
P85D :o)

MrDriveby

P85+ har stabilisatorstag, litt stivene oppsett på dempere og foringer. Dette utgjør at bilen vil være stivere også på 19" kontra en P85 på 19". Men du merker nok større forskjell på 21" grunnet lavere profil ;)

Gummien forsvinner uansett om det er 19" eller 21" som nevnt over, mn er nok litt rimeligere med 19" dekk :P
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

PaalT

Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

MrDriveby

TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

MrDriveby

Sitat fra: BMW850 på lørdag 14. desember 2013, klokken 14:22
Man kjøper vel ikke P+ med 19" ?!  :o

De blir kjøpt på 21", men enkelte ønsker 19" og selger da 21" (eller lagrer dem :P)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

BMW850

Ja, men om du ønsker 19" ønsker du vel egentlig ikke P+ heller. Det var poenget mitt ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

MrDriveby

TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Oreo

For ferieturer kan jo 19" være aktuelt om det forlenger rekkevidden samt øker komforten. Det må jo være lov å spørre.
Jeg har selv vurdert å ha et tredje dekksett. Vurderte Pirelliene som et type høst/vår sett. I tillegg kan en spare seg en del slitasje av 21"erne om en benytter 19" på langturer.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

janmb

Sitat fra: MrDriveby på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:04
P85+ har stabilisatorstag

Det har stort sett alle biler etter 1970.

Antar stabstagene på P85 vs P85+ er rimelig like, men antirollbaren skal (visstnok) være langt stivere på +

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

scoot

Sitat fra: janmb på søndag 15. desember 2013, klokken 12:32
Sitat fra: MrDriveby på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:04
P85+ har stabilisatorstag

Det har stort sett alle biler etter 1970.

Antar stabstagene på P85 vs P85+ er rimelig like, men antirollbaren skal (visstnok) være langt stivere på +
Tipper forskjellen er som på de fleste andre biler, tjukkere diameter og litt bøsere foring.

Men hvis P85 ikke har stabstag blir jeg forundret  ???
2009 Revai

Tesla-man

Skal en forholde seg til det Tesla selv oppgir av forskjell er det penger rett ut av vinduet.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

janmb

#13
Sitat fra: scoot på søndag 15. desember 2013, klokken 12:42
Tipper forskjellen er som på de fleste andre biler, tjukkere diameter og litt bøsere foring.

Men hvis P85 ikke har stabstag blir jeg forundret  ???

Jepp.

Som sagt, alle moderne biler har stabstag (også kjent som lenkestag som er et vesentlig bedre, beskrivende navn for) som kobler udempet side av støtdemperne til krengestaget.

Personlig vil jeg ha bilen stivest mulig så for meg var det en nobrainer, men vil tro de aller fleste er mer happy med vanlig P.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Sitat fra: Tesla-man på søndag 15. desember 2013, klokken 12:45
Skal en forholde seg til det Tesla selv oppgir av forskjell er det penger rett ut av vinduet.

Betyr det at Tesla oppgir at det er nesten ingen forskjell på bilene? Jeg regner med du mener hva som er gjort fysisk, og det er jo helt uinteressant for deg når du sitter i bilen og kjører. Vurderingen er om bilen har så mange tusenlapper bedre kjøreegenskaper.

Det er heller ikke noe poeng å se hva oppgraderingene koster Tesla i rene deler, sannsynligvis lite. Det er R&D som koster. Man kan ikke bare regne seg frem til et velfungerende understell. Det må mye testing til, og den regningen må de som har plussen betale, bare rett og rimelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA