Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EVI ladekabler

Startet av Polar47, fredag 20. desember 2013, klokken 09:45

« forrige - neste »

Polar47

Jeg har sett diskusjon omkring vansker med bakkestart, og teknikker med bruk av 2 pedaler for å unngå uønsket rulling. Jeg ser i den nye manualen at den snakker om Hill Start Assist nå. Vet ikke om dette kom med noen nylige SW oppdateringer. Har ikke prøvd selv ennå.

"Hill Start Assist automatically engages the brakes for approximately one second when on a hill. This prevents Model S from rolling during the time it takes for you to move your foot from the brake pedal to the accelerator pedal."

OleJA

Høres jo supert ut. :) Har ikke lagt merke til dette selv enda, hvor fant du dette i manualen?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

stianrod

Sitat fra: OleJA på torsdag 12. desember 2013, klokken 08:57
Høres jo supert ut. :) Har ikke lagt merke til dette selv enda, hvor fant du dette i manualen?

Side 59
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Chlangum

Hmm, erfarte dette så seint som i dag morges når jeg skulle rygge opp en bratt bakke i et parkeringshus. Merket ingen bremser som hold igjen bilen. Derimot så trillet bilen ganske langt ned bakken før jeg fant balansepunktet på pedalen og bilen begynte å rygge opp bakken.

Har aller siste oppdateringen som ble lastet ned forrige kvelden
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

EvenSteven

Hill start assist funger sjelden når man rygger. Er vel som regel for igangkjøring fremover i hellende bakke.
Var ihvertfall det på min forrige bil.
Dette funker forøvrig bra på Teslaen. Ikke merket noen vanskeligheter med igangkjøring i bakke.. Bilen står.
Tesla S P85+ sølv

Chlangum

Skal prøve i fremover i ettermiddag. Har lite erfaring med nyere biler selv. Men en 2006 Mercedes E klasse jeg kjørt som taxi den gang bilen var helt ny hadde en funksjon hvor du presset bremsepedalen raskt ned når bilen sto i ro så aktiveres hill assistanse seg. Og bilen slapp ikke bremsen før den beveget seg i den retningen du ønsket. Om det var fram eller tilbake spillte ingen rolle!
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øyvind.h

Litt på siden - men like fullt en del av brems/bakke-problematikken:

Hva slags erfaring har dere med tidligere rwd biler og håndbrekk? Ettersom Model S er rwd og brekket går på bakhjulene, så klarer man aldri å låse mer enn to hjul når man parkerer.

Ved to anledninger har bilen nå sklidd når jeg har parkert, fordi jeg ikke har kunnet låse forhjulene.

Er det slik på alle rwd biler (dvs kun mulig å låse ett hjulpar)? Jeg har aldri vært borti dette problemet før, men jeg har alltid hatt fwd som bruksbil  :D Dermed har jeg alltid låst fordekkene i gir, og bakdekkene med håndbrekk, når jeg parkerer i bakker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rklokk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:01
Litt på siden - men like fullt en del av brems/bakke-problematikken:

Hva slags erfaring har dere med tidligere rwd biler og håndbrekk? Ettersom Model S er rwd og brekket går på bakhjulene, så klarer man aldri å låse mer enn to hjul når man parkerer.

Ved to anledninger har bilen nå sklidd når jeg har parkert, fordi jeg ikke har kunnet låse forhjulene.

Er det slik på alle rwd biler (dvs kun mulig å låse ett hjulpar)? Jeg har aldri vært borti dette problemet før, men jeg har alltid hatt fwd som bruksbil  :D Dermed har jeg alltid låst fordekkene i gir, og bakdekkene med håndbrekk, når jeg parkerer i bakker.

Dette skjedde to ganger med min BMW xd også. Selv om det var en firehjulstrekk så koples forhjulene fra når tenningen skrus av. I mitt tilfelle havnet den midt i veien for andre biler og jeg måtte dra fra jobb og hjem for å flytte bilen. Skikkelig håpløst altså. Nå må jeg bare være påpasselig å strø når været tilsier det.

Når det gjelder hill-hold derimot var BMW'en overlegen. Den tillot aldri å trille bakover i Drive hvis bremsen først hadde vært i bruk til å stoppe. Hadde man behov for å gynge seg løs i snø var ikke det noe problem for da bruker man ikke bremsen mellom gyngene. Man gir gass - slipper - gir gass igjen og da ble ikke hill-hold aktivert. Ofte er dette argumentasjon som benyttes mot hill-hold, men her er det snakk om hvordan man implementerer en slik funksjon.

På Teslaen har jeg aldri merket annet enn den kraften creep mode gir og den er ikke i nærheten av kraftig nok i bratte bakker hvor hill-hold faktisk er ønskelig. Parkbremsen er i allefall ikke i bruk pr i dag for den høres ganske godt når den aktiveres. Har ikke merket noe til den 1 sekunders saken...
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2013, klokken 15:01
Er det slik på alle rwd biler (dvs kun mulig å låse ett hjulpar)? Jeg har aldri vært borti dette problemet før, men jeg har alltid hatt fwd som bruksbil  :D Dermed har jeg alltid låst fordekkene i gir, og bakdekkene med håndbrekk, når jeg parkerer i bakker.

Ja, dette er helt normalt.

All den tid håndbrekket også skal kunne gjøre nytte som nødbrems i høy hastighet er det livsfarlig å flytte brekket til forhjulene slik enkelte klin gale svensker og franskmenn tidligere har gjort.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

heimabrygg

Sitat fra: EvenSteven på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:31
Hill start assist funger sjelden når man rygger. Er vel som regel for igangkjøring fremover i hellende bakke.
Var ihvertfall det på min forrige bil.
Dette funker forøvrig bra på Teslaen. Ikke merket noen vanskeligheter med igangkjøring i bakke.. Bilen står.

Regner da med du mener Creep Mode = On, og ikke at du faktisk har Hill Hold-funksjonalitet.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

D.O

Hill Start Assist automatically engages the brakes for approximately one second when on a hill. This prevents Model S from rolling during the time it takes for you to move your foot from the brake pedal to the accelerator pedal. Hill Start Assist engages the brakes only if Model S is in Drive and facing uphill, or in Reverse and facing downhill.
Warning: After approximately one second, Hill Start Assist no longer brakes your vehicle and it could roll. Therefore, quickly move your foot from the brake pedal to the accelerator pedal. Never rely on Hill Start Assist to prevent Model S from rolling when on a hill—always press the brake pedal when stopped on a hill. Failure to do so can result in a collision.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ArneS

Sitat fra: D.O på fredag 13. desember 2013, klokken 00:12
Hill Start Assist automatically engages the brakes for approximately one second when on a hill. This prevents Model S from rolling during the time it takes for you to move your foot from the brake pedal to the accelerator pedal. Hill Start Assist engages the brakes only if Model S is in Drive and facing uphill, or in Reverse and facing downhill.
Warning: After approximately one second, Hill Start Assist no longer brakes your vehicle and it could roll. Therefore, quickly move your foot from the brake pedal to the accelerator pedal. Never rely on Hill Start Assist to prevent Model S from rolling when on a hill—always press the brake pedal when stopped on a hill. Failure to do so can result in a collision.

Noen som får dette til å virke? Min renner bakover uansett hvor rask jeg flytter fra brems til "gass"
P85+ Signature (solgt)
P85DL

P85D+

Etter siste SW oppdatering så har jeg lagt merke til følgende:

1 Bilen kan settes i Low høyde når jeg kjører
2 Bilen står stille i oppoverbakke selv ved hjelp av power- ikke bremser.

Dette fungerer kun i 15-20 minutter etter at jeg har startet - deretter fungerer det som tidligere.

P85D og 85D

Muffinman

Får heller ikke "both pedals pressed" lenger ved forsiktig bruk av begge pedaler ved igangsetting i bratte bakker.

erot

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:14
Etter siste SW oppdatering så har jeg lagt merke til følgende:
1 Bilen kan settes i Low høyde når jeg kjører

Wot? Skulle ikke dette komme i januar? Hvilken versjon har du og når lastet du ned?

Har du sjekket at bilen faktisk er på low? Om jeg trykker på low et par ganger under kjøring, så blir markøren der, men bilen har ikke gått ned. Skjer av og til i ro også. Ser ut til å være en SW-glitch. Jeg er på 5.6 fremdeles fordi jeg ikke vil miste auto low.

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:14
Dette fungerer kun i 15-20 minutter etter at jeg har startet - deretter fungerer det som tidligere.

??? Snodig. En feil i ny SW, eller noen fornuftig grunn til at det skal være slik?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA