Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gavekortet

Startet av teralv, torsdag 19. desember 2013, klokken 23:36

« forrige - neste »

teralv

Hadde for litt siden torden og lyn her jeg bor. I garasjen stod som vanlig Leafen med pluggen i tryne.
Kom da til å tenke på følgende scenario:

Vi får enten lynnedslag i strømnettet her, eller overspenning i nettet.
Kan lett tenkes at dette går rett i elbilen ettersom den står i strømnettet.

Dersom den fikk skader, er dette kostbare saker? Ligger det noen foriglinger eller annen for for sikkerhet i bilen på dette området?

Om det skjedde med frysern eller annet innbo så ville forsikringen på huset / innbo dekket skader, men vil den dekke skade på bilen også? Eller måtte en bli dekket av bilens kasko med påfølgende bonustap?

Er forsikringene revidert og tatt med utfordringene med elbil i ladekontakt og potensielle skader?
Har ikke funnet noe info om det, tenkte å høre her litt omkring dette før jeg sjekker forsikringen.

PS: Ikke kom med noe svada om at jeg bare kan nøkke ut pluggen - for det lar seg faktisk ikke alltid gjøre om en f.eks er på hytta, eller som meg på jobb på båt. Så det kan en spare seg å komme med. Før eller siden vil noen oppleve overnemte scenario - kanskje allerede noen har det og.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Rio

Det kan, worst case, totalt ødelegge bilen, inkl batterier, men det er selvsagt ganske så usannsynlig.

Men ja, selv om den bare ødela laderen, så ville det nok bli veldig dyrt.

Hvis du bor et sted med mye lyn kan du installere godt overspenningsvern. Det vil dog ikke takle et direktenedslag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: teralv på onsdag 11. desember 2013, klokken 22:41
Hadde for litt siden torden og lyn her jeg bor. I garasjen stod som vanlig Leafen med pluggen i tryne.
Kom da til å tenke på følgende scenario:

Vi får enten lynnedslag i strømnettet her, eller overspenning i nettet.
Kan lett tenkes at dette går rett i elbilen ettersom den står i strømnettet.

Dersom den fikk skader, er dette kostbare saker? Ligger det noen foriglinger eller annen for for sikkerhet i bilen på dette området?

Om det skjedde med frysern eller annet innbo så ville forsikringen på huset / innbo dekket skader, men vil den dekke skade på bilen også? Eller måtte en bli dekket av bilens kasko med påfølgende bonustap?

Er forsikringene revidert og tatt med utfordringene med elbil i ladekontakt og potensielle skader?
Har ikke funnet noe info om det, tenkte å høre her litt omkring dette før jeg sjekker forsikringen.

PS: Ikke kom med noe svada om at jeg bare kan nøkke ut pluggen - for det lar seg faktisk ikke alltid gjøre om en f.eks er på hytta, eller som meg på jobb på båt. Så det kan en spare seg å komme med. Før eller siden vil noen oppleve overnemte scenario - kanskje allerede noen har det og.

Dette vil jo vel strengt tatt bare gjelde når bilen faktisk lader (og ikke bare er koplet i) siden strømmen kuttes i kladden ved endt lading.

Men kladden kan jo bli et fyrverkeri...

Jeg tipper at hvis du får et lynnedslag som skader bilen, så har du nok betydelig større ting å bekymre deg for enn tap av bonus...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Oddvar

Hei .. Har tenkt de samme tankene selv ,men kom frem til at kasko dekker alle skader jeg måtte påføre bilen min . Veit ikke om det er rett ,men sånn tolket jeg det problemet .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Rio

Sitat fra: TorC på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:06

Dette vil jo vel strengt tatt bare gjelde når bilen faktisk lader (og ikke bare er koplet i) siden strømmen kuttes i kladden ved endt lading.

Men kladden kan jo bli et fyrverkeri...

Jeg tipper at hvis du får et lynnedslag som skader bilen, så har du nok betydelig større ting å bekymre deg for enn tap av bonus...

Et lynnedslag i nærheten går rett over de få millimeterne med luft som kutter den vanlige spenningen, og rett gjennom et halvlederrelé. Uten å blunke.

Siden bilen vanligvis kun er tilkoblet nettet når det ikke er folk i den, så trenger ingen ytterligere skade enn på bilens elektronikk skje. Formodentlig en kaskosak.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på torsdag 12. desember 2013, klokken 01:59
Sitat fra: TorC på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:06

Dette vil jo vel strengt tatt bare gjelde når bilen faktisk lader (og ikke bare er koplet i) siden strømmen kuttes i kladden ved endt lading.

Men kladden kan jo bli et fyrverkeri...

Jeg tipper at hvis du får et lynnedslag som skader bilen, så har du nok betydelig større ting å bekymre deg for enn tap av bonus...

Et lynnedslag i nærheten går rett over de få millimeterne med luft som kutter den vanlige spenningen, og rett gjennom et halvlederrelé. Uten å blunke.

Etter å ha forsert noen hundre meter med luft er nok dette relativt sannsynlig ja...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TorC

Sitat fra: RuneW på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Rio på torsdag 12. desember 2013, klokken 01:59
Sitat fra: TorC på torsdag 12. desember 2013, klokken 00:06

Dette vil jo vel strengt tatt bare gjelde når bilen faktisk lader (og ikke bare er koplet i) siden strømmen kuttes i kladden ved endt lading.

Men kladden kan jo bli et fyrverkeri...

Jeg tipper at hvis du får et lynnedslag som skader bilen, så har du nok betydelig større ting å bekymre deg for enn tap av bonus...

Et lynnedslag i nærheten går rett over de få millimeterne med luft som kutter den vanlige spenningen, og rett gjennom et halvlederrelé. Uten å blunke.

Etter å ha forsert noen hundre meter med luft er nok dette relativt sannsynlig ja...

Nå skal visst kladden være designet for å takle slike ting ifølge Phil. Men ordet "nærheten" er jo relativt...

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=11605&sid=8e4c7a5658eb2265bc7ef25d379e8cb9&start=10

Direkte nedlslag i kladden er noe ganske annet enn i nabobygget.....
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

satheesh.net

Da har du plutselig fått en hurtiglader i garasjen!



:P

RuneW

Hehe - kanskje 2014-modellen av Leaf kommer med en flux capacitor ;-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA