Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av erikf, torsdag 19. desember 2013, klokken 23:29

« forrige - neste »

erikf

Artikkel om elbiler på fergen i fosen:
http://www.fosna-folket.no/samferdsel/article8781767.ece
Avisen eller i alle fall journalisten virker å ha en tydelig agenda mot elbil. Greit nok det, men jeg prøvde å kommentere at det strengt tatt er faktafeil i artikkelen:
Sitat[...]Når elbilene kjører gratis må du ta regninga[...]
[...]er halvparten av bilene gratispassasjerer på pendlerferga til Trondheim.[...]
[...]Elbilene har ikke bare gratis bompenger, de betaler heller ikke fergebillett.[...]
[...]Elbiler går gratis fordi de er miljøvennlige.[...]
Men kommentaren min gikk ikke gjennom sensuren.
Ok, her benytter de muligens bevisst "elbilen" og ikke "elbilisten" men det kan kun bli lest misoppfattende, at elbilistene ikke betaler noe som helst. (en elbil kan ikke betale noe som helst)

Eller er det noe spesielt på denne fergen, at personene som er med i bilen (inkludert sjåføren) ikke trenger å betale personbillett, som i resten av landet?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ok67

Passasjerar er gratis på ferga Flakk-Rørvik ja. Har vore slik i mange år, kom i forbindelse med at det vart AutoPass på ferga.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Sitat fra: ok67 på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:39
Passasjerar er gratis på ferga Flakk-Rørvik ja. Har vore slik i mange år, kom i forbindelse med at det vart AutoPass på ferga.

Slik burde det ha vært på alle fergestrekninger. Gunstig for oss med elbil som da kjører helt gratis, selvsagt, men det vil også kunne effektivisere ombord- og ilandkjøring, skulle jeg tro. Vet du hvordan de løser det rent praktisk med biler som ikke har autopass?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ok67

Trur det er kamera som les av bilskiltet og sender rekning i etterkant. Eller så er det også ferjebilletør der som tek betalt for motorsykkel bl.a.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Sitat fra: ok67 på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:28
Trur det er kamera som les av bilskiltet og sender rekning i etterkant. Eller så er det også ferjebilletør der som tek betalt for motorsykkel bl.a.

Ja, skiltavlesing "som overalt ellers" er kanskje det enkleste og beste, ja. (selv om jeg hater slike regninger som kommer flere måneder seinere; jeg er alltid så usikker på om det stemmer.)  Hvis ikke må de jo se etter brikker i vinduer og hanskerom. Motorsykler er jo enkle å oppdage.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: ok67 på torsdag 12. desember 2013, klokken 10:39Passasjerar er gratis på ferga Flakk-Rørvik ja. Har vore slik i mange år, kom i forbindelse med at det vart AutoPass på ferga.
Hvis man kommer alene på fergekaien med elbil, kan man altså ta opp fire passasjerer som da går gratis?
Bug eller feature?

Brødbilsjåfør

Passasjerer er gratis uansett på denne fergen.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

erikf

Gratis for passasjerer?  :D Verdensbildet mitt ble litt rystet. Jeg trenger noen dager på å la dette synke inn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA