Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Delebil 2002 mod Think

Startet av IThink, fredag 12. september 2008, klokken 10:19

« forrige - neste »

IThink

Hei!

Jeg kjøpte min Think City 2001 (USA-modell) for nøyaktig 3 år siden.
I januar i år måtte jeg ut med et betraktelig beløp for å skifte en av de 19 battericellene som var gåen.

Nå mistenkes det at minimum 4-5 celler må byttes - i verste fall alle. Verkstedet sier de ikke kan gi garantier for at det ikke skjer med flere batterier etter kort tid og anbefaler ikke å bare bytte noen få battericeller. De antar at jeg må ut med ca 140.000,- !! for å få byttet alle batteriene og for å kunne gi garanti på batteriene.

Dette begynner å bli et rimelig kostbart tapsprosjekt uten noen form for garantier så jeg vurderer å ikke reparere bilen og ta tapet det medfører, kjøpe en liten bensinbil og innse at mitt liv som el-bil sjåfør nok er over for denne gang...

Den nye Think'en kunne jeg godt ha tenkt meg, men 6mnd har jeg ikke tid til å vente.

Noen som har vært i samme situasjon ?
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

PLUTO

det er desverre flere som har kommet i samme situasjon som deg. men den gode nyheten er at den dyre løsningen som verkstedet tilbyr ikke er den eneste. Det er fullt ut mulig å skifte noen av "batteriene" i bilen din og få den til å fungere som den skal for en mye rimeligere penge. Dersom du selv er litt nevenyttig kan du her på forumet finne tydelige beskrivelser på hvorodan du skal gjøre. Dersom det ikke er noe for deg finnes det noen som er villig til å gjøre den jobben for deg. brukte "batterier" koster ca 3000 kr/st. Dersom det er 4 som må skiftes blir det 12000kr. det er jo en del det også, men sammenlignet med 140 000 kr så er det jo nok så overkommelig.

ikke gi opp enda ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#2
En Think med dårlige blokker har lite verdi sammenlignet med en som fungere normalt.
Det blir tap om ikke du få den reparert også. Man kan kjøpe en Reva elbil til Kr100.000 og batteribytte til de er rimelig.

Vanskelig problemstilling men det blir ikke lett å gå tilbake til fossilbiler. :(

Hvis du selger bilen, gir oss på forumet muligheten til å kjøpe først. Vi betaler mer enn innbytte pris tror jeg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

HHF

Spennende at det nå vil gå noen av disse konverterte på veien også! Jeg ser jo for meg dette som en mulighet en gang, men er glad jeg slipper å være "først ut". Er det noen erfarings-tall med dem så langt på prestasjoner osv?

Lå ellers etter den første "ordinære" Thinken av den nye typen jeg har sett på veien i dag. Kan jo bli litt misunnelig    :)

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

Bedre akselrasjon, og kjørlengden er som oppgitt, minst 85 km per lading.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Hårre brekslande dej!!..... Den fikk jeg lyst på! :) 

Hvor mye dyrere blir den med 200Ah-batteriet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Kanskje vi kunne få litt mer info, nominellspenning, vekt 100/200Ah, priser for pakke, lader og evt ombygging.

Det blir jo aktuelt å skifte batterier en gang i fremtiden. (forhåpentligvis fjern).

Med 200 ah kan en jo selge fossilen og kjøpe batterier i stedet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Nominell spenning 133 volt, 36 celler. 100 kg for 100 Ah system. 200 kg for 200 Ah system.

100 Ah ferdig montert 120.000 kr. + mva
200 Ah ferdig montert 170.000 kr  + mva

Ny lader, batteriovervåkingsenhet og interface til Think A266 er inkludert.

Grunnet godkjenning kan vi ikke selge dette til egenmontering.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

oven

Hei,

veldig interessant, men jeg har en rekke spørsmål:

Hvem er "vi" i denne sammenhengen? Er det noen form for samarbeid med Think her? Hvilke garantier er det for at dette vil fungere over tid? Hvilken rekkevidde får man med en 200Ah pakke? Hvilke servicebehov er det med dette systemet? Hvor mye koster enkeltceller, og går det an å bytte dem? Hvordan er brannsikkerheten? Hvor lenge har dette vært testet? Brukes disse batteriene i den nye Think-en som Think Nordic selger? Hvis ikke, hva er grunnen til det?

Jeg vil gjerne vite en god del mer før jeg legger 170.000 på bordet :)
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Rav4_EV

Vi er :Euromatic AS Org nr:  970983872
Ingen samarbeid med Think. ( De er ikke interessert i de gamle bilene)
5 År /100.000 km garanti på batterier. Minimum 180 km per lading med 200 Ah pakke.
Ingen servicebehov. Vi selger ikke løse celler. Batteri kan byttes.  Brannsikkerheten er god.Brenner ikke. Batteriene er testet over 3 år. Har ingen anelse hva Think kommer til å benytte.

Arne Magnus Berge
Euromatic AS
90608080
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

koffeld

Kan du si litt mer om hvordan garantien på batteriene fungerer?  Er det null kost uansett problemer frem til 5 år /100 000km eller er det en form for egenandel e.l? 

I tillegg til bilen som ligger ute på Finn nå, har dere mange som snart vil være til salgs?  Ser etter bil relativt raskt, men kan ikke kjøpe før sannsynligvis om noen uker.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Rav4_EV

Det er en fallende garanti fra 3. år som knyttes opp mot den nytte bruker har hatt av bilen.
Intet batteri varer evig, og batterier bør ikke avskrives på mer enn 5år/100.000 km.

Vårt salg av oppgraderte biler er avhenging av tilgangen på biler med defekte batterier.
Det er foreløbig for mange biler til salgs til "eventyrpriser" som har hatt batteriproblemer.
Det er mange som faller for fristelsen å sette inn et par brukte eller nye blokker inn i en bil med batterihavari, og selge denne til 100.000 kroner på finn,no.
Ren svindel spør du meg, det er sjeldent at dette holder lenge før det smeller igjen.
Ganske logisk egentlig: 19 batterier som settes inn i bilen ved produksjon, og de alle like. De får alle den samme behandling, og når 3-4 av dem havarerer, hvorfor skal resten vare noe særlig lenger ?????????
Noen ganger har de "glemt" å fylle vann på en rekke, og derfor er kun 6-7 batterier dårlige, men stort sett er hele pakka klar for gjennvinning.
Dersom noen er av annen oppfatning kan de jo selge dem med garanti!

Ellers vil jeg gi honnør til Øistein her på forumet som samvittighetsfullt selger den som den er, og ikke faller for fristelsen å slenge inn noen brukte blokker for å la en ny eier sitte med "skjegget fullt av postkasser" til " 100.000 kroner.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

HHF

Har forståelse for at garanti er vanskelig på slikt som batterier da det nok er veldig avhengig av bruk.

Håper det blir en suksess for dere med oppgraderte Thinker og med tiden vil forhåpentlig også prisene på dette kunne falle med lavere batteripriser, men for min del falt interessen helt til 0 når jeg så det var Enviro som skal stå bak dette. Da blir dette uaktuelt for meg. Kan jo da bare håpe at andre alternativer også vli dukke opp.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

koffeld

Som fersk i forumet må jeg bare spørre:

Hva er forbindelsen Euromatic - Enviro?  Og hva er i tilfelle galt med det?  Et søk i forumet ga ikke så veldig mye oppklaring.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA